Sida 120 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 07 okt 2019 22:25
av Klintan
mati skrev:Ja, den medföljande typ2-kabeln klarar bara 16A. Men i gengäld får man en smidigare och lättare kabel. Jag har en tjock 32A typ2 kabel kvar från förr när jag hade en Model S med dubbelladdare. Har alltid tänkt att testa den, se om bilen då tar 32A enfas. Har aldrig orkat släpa med den.
Nu vet vi det.

IKEA i Örebro har enfas 32A-laddare, du får packa 32A-kabeln om du tar vägen förbi där...
Re: Audi e-tron
Postat: 07 okt 2019 22:29
av Moelito
Hoppsan, fick idag reda på att jag inom en väldigt snar framtid blir med etron.
Hade faktiskt tänkt mig en i-Pace först men nu blev det en icke-fråga då jag får ta över en bil i firman.
En fråga som jag inte har hittat något klockrent svar på i tråden (läst hela). På landet så får jag nöja mig med att ladda via vanlig schuko. Vilka laddströmmar kan man ställa via den medföljande "laddsladden"? 50% = 5A och 100% = 10A?
Re: Audi e-tron
Postat: 08 okt 2019 06:49
av mati
Moelito skrev:Hoppsan, fick idag reda på att jag inom en väldigt snar framtid blir med etron.
Hade faktiskt tänkt mig en i-Pace först men nu blev det en icke-fråga då jag får ta över en bil i firman.
En fråga som jag inte har hittat något klockrent svar på i tråden (läst hela). På landet så får jag nöja mig med att ladda via vanlig schuko. Vilka laddströmmar kan man ställa via den medföljande "laddsladden"? 50% = 5A och 100% = 10A?
Ja, precis. 5 och 10A med schuko. Men jag kom på en fuling. Antingen så skaffar man en blå CEE 16A enfas kontakt till UMCn eller så bygger man en adapter från trefas till enfas. UMCn funkar ändå i det fallet, även om den bara får ström på en fas genom den röda kontakten. Tror jag i alla fall. Och en liten adapter från blå CEE kontakt till schuko finns i vilken campingbutik som helst.
Då lurar man bilen att den kan ladda med 16A, vilket naturligtvis inte är att rekommendera i en schuko-kontakt. Men om man då kör med 50% så.får man åtminstone 8A. Det pallar en schuko-kontakt. Jag har inte testat detta än. Men det ska gå.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 okt 2019 16:22
av Off Grid Byggaren
Brukar ju vara gott om tid när du är på landet, så det kanske inte behövs så hög laddström?
5 eller 10 A är det som gäller för schucko och Audis laddkabel, den blåa adaptern brukar normalt inte följa med Svenska bilar, utan det är den röda 3-fas 16 A som följer med och Schucko.
Jag brukar undvika olika adaptrar efter varandra, det kan bli glappkontakt och varmgång.
Och shucko bör man vara försiktig med, detta uttag har använts för elbilsladdning:
Kan du inte låta installera ett rött 3-fasuttag och så kör du med röda adaptern och 3 x 8 A istället? Det blir skonsamt för elanläggningen och du får över två mils laddning i timmen.
Så har jag gjort på släktgården.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 okt 2019 21:33
av Moelito
Tack för snabba svar!
Får klara mig på 5A. Ni har ju rätt i att det inte körs så mycket när man är på landet. Några få mil några ggr i veckan till affären typ

Re: Audi e-tron
Postat: 08 okt 2019 22:06
av Off Grid Byggaren
Vid 1-fas laddning med schucko är grundinställningen 10 A eller 100% som Audi kallar det för.
Håll knappen mellan 50 och 100% indikeringarna i cirka fem sekunder så går den ned till 5 A.
Detta måste dock göras varje gång stickproppen sätts i eluttaget. Låter du den sitta eluttaget och tar ur den från bilen bara i så är inställningen kvar.
Sen är det tvärtom med röda 3-fas adaptern.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 13:14
av macky
Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 13:31
av MangeT
Dragkrok?
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 13:42
av Jerker
macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Kanske samma som med Kia, att de medvetet fördröjer leveranser av elbilar för att skaffa sig fördelar inför nästa år då det blir hårdare krav på utsläppsnivåer totalt sett bland försäljningen.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 14:05
av dd88
macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Färdigproducerad eller påbörjad i Augusti?
Två månader för produktion och leverans är ju helt ok, är det bara leverans så skulle jag gissa på att bilen fått en ”action” som var tvungen att åtgärdas innan den fick gå vidare.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 14:06
av NEO
https://electrek.co/2019/10/08/tesla-mo ... wing-test/
Intressant test, Xen snittar alltså 279Wh/km, EQC 306 och E-tron 55 353. Samma släp, samma väg.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 14:12
av Stevvee
Jerker skrev:macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Kanske samma som med Kia, att de medvetet fördröjer leveranser av elbilar för att skaffa sig fördelar inför nästa år då det blir hårdare krav på utsläppsnivåer totalt sett bland försäljningen.
Var ju bara i Spanien.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 14:39
av Nilp
dd88 skrev:macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Färdigproducerad eller påbörjad i Augusti?
Två månader för produktion och leverans är ju helt ok, är det bara leverans så skulle jag gissa på att bilen fått en ”action” som var tvungen att åtgärdas innan den fick gå vidare.
Låter riktigt spännande!
Du får återkomma med bilder.
Min är nu också producerad och har fått registreringsnummer, någon som vet smart sätt att se var i transportkedjan bilen är? Tänker att det är ju inte långt mellan Bryssel och Sverige.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 14:46
av Tars
Sjukt.
Tycker att de bör kanske fixa en uppdatering så etron inte är så törstig.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 15:39
av Verdi
Tars skrev:
Sjukt.
Tycker att de bör kanske fixa en uppdatering så etron inte är så törstig.
Fälgarna verkar göra stor skillnad?
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 15:52
av mati
Verdi skrev:Tars skrev:
Sjukt.
Tycker att de bör kanske fixa en uppdatering så etron inte är så törstig.
Fälgarna verkar göra stor skillnad?
Ja, det är helt galet. Med de feta 21-tummarna, som dessutom är bredare än mina 19", slurpar lånebilen i sig konstant 25-35kWh/100km. Det är verkligen vansinnigt stor skillnad, jag vågar knappt köra den. Jag kan inte minnas att jag någonsin har legat över 25 med min egen bil, oavset hur jag har kört. Skillnaden är minst 20% i snitt.
Jag får nog be verkstan att de sätter mina 19"-vinterhjul på lånebilen.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 17:10
av BrooklynS
Stevvee skrev:Jerker skrev:macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Kanske samma som med Kia, att de medvetet fördröjer leveranser av elbilar för att skaffa sig fördelar inför nästa år då det blir hårdare krav på utsläppsnivåer totalt sett bland försäljningen.
Var ju bara i Spanien.
Nej, även i Sverige.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 17:17
av Stevvee
BrooklynS skrev:Stevvee skrev:Jerker skrev:macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Kanske samma som med Kia, att de medvetet fördröjer leveranser av elbilar för att skaffa sig fördelar inför nästa år då det blir hårdare krav på utsläppsnivåer totalt sett bland försäljningen.
Var ju bara i Spanien.
Nej, även i Sverige.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Jasså har Kia Sverige ändrat sitt uttalande nu ?
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 17:26
av macky
dd88 skrev:macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Färdigproducerad eller påbörjad i Augusti?
Två månader för produktion och leverans är ju helt ok, är det bara leverans så skulle jag gissa på att bilen fått en ”action” som var tvungen att åtgärdas innan den fick gå vidare.
Färdigbyggd v.33 så det är ovanligt lång tid, mycket längre än jag väntat på annan Audi. Stod 4 veckor vid fabriken så ngt fick de säkert fixa.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 17:28
av macky
Ska den ha, men ska ta en titt under luckan för att vara på den säkra sidan. Nice to have för mig men med tanke på hur andra haft det är man lite osäker.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 17:32
av macky
Nilp skrev:dd88 skrev:macky skrev:Hämtning på fredag, äntligen! Producerad i mitten av augusti och hos handlaren först denna vecka. Riktigt seg logistik som jag inte känner igen från Audi. Men nu är det snart dags iaf!

Färdigproducerad eller påbörjad i Augusti?
Två månader för produktion och leverans är ju helt ok, är det bara leverans så skulle jag gissa på att bilen fått en ”action” som var tvungen att åtgärdas innan den fick gå vidare.
Låter riktigt spännande!
Du får återkomma med bilder.
Min är nu också producerad och har fått registreringsnummer, någon som vet smart sätt att se var i transportkedjan bilen är? Tänker att det är ju inte långt mellan Bryssel och Sverige.
Ska jag göra med de feta 21-tummarna som sitter på. Tidigare köp har säljarna flaggat när bilen var vid tåget vid fabriken, sedan hamnen och sedan i Södertälje. Finns inget annat sätt än via ÅF vad jag vet. Om du har chassinummer kan du lägga till bilen i appen men det ger inte mycket. Spårning av bilen funkar först efter att man kopplat sitt konto till bilen med kod från nyckeln.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 18:14
av Tars
mati skrev:Verdi skrev:Tars skrev:
Sjukt.
Tycker att de bör kanske fixa en uppdatering så etron inte är så törstig.
Fälgarna verkar göra stor skillnad?
Ja, det är helt galet. Med de feta 21-tummarna, som dessutom är bredare än mina 19", slurpar lånebilen i sig konstant 25-35kWh/100km. Det är verkligen vansinnigt stor skillnad, jag vågar knappt köra den. Jag kan inte minnas att jag någonsin har legat över 25 med min egen bil, oavset hur jag har kört. Skillnaden är minst 20% i snitt.
Jag får nog be verkstan att de sätter mina 19"-vinterhjul på lånebilen.
Men den är så mycket snyggare!
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 18:31
av mati
Tars skrev:
Men den är så mycket snyggare!
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 18:48
av Stevvee
mati skrev:Tars skrev:
Men den är så mycket snyggare!
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Är elbilar känsligare för hjulstorlek o bredd eller är det bara E-tron som är känslig ?
Re: Audi e-tron
Postat: 09 okt 2019 18:55
av NEO
Stevvee skrev:mati skrev:Tars skrev:
Men den är så mycket snyggare!
Ja, möjligt. Smaksak. Det är väl därför demobilarna alltid är utrustade med monsterhjul, för det ser ballare ut. Säljarna verkar inte heller begripa hur mycket räckvidden påverkas av de stora hjulen. När bilarna går på fossilsoppa är det ju inte så avgörande.
Är elbilar känsligare för hjulstorlek o bredd eller är det bara E-tron som är känslig ?
Alla elbilar.
Se tabell nedan