Re: Artikel i media
Postat: 14 feb 2018 07:52
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir. Det är inte bara totalkostnaderna man bör kolla på, inköpspriset påverkar också. Om det sker 2025 så är det kanske inte riktigt lika illa då det finns ett betydligt bredare utbud av elbilar i lägre prisklasser och har kommit ut betydligt fler på begagnadsmarknaden.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Du skulle skapa en jäkla kö av bilar på Öresunds bron som ska över och tanka...strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Nej det är bättr att göra som i norge (bort med alla skatter på elbilar och höj skatterna på nya fossilbilar, då får dom rika ta smällen).strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?Verdi skrev:Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det är stor skillnad på att under lång tid att ha höjt skatterna och att göra en stor ändring på en gång. De flesta har accepterat att vi har högre skatter även om de inte år nöjda med det och skatterna höjdes ytterligare lite vid årsskiftet. Om de däremot skulle ske en stor ökning på kort tid så skulle det skapa stora protester.strejf skrev:Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?Verdi skrev:Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Kör man 2000 mil per år i en bil som drar 0,7 liter/mil så blir kostnaderna:strejf skrev:Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?Verdi skrev:Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Detta kan mycket väl vara en orsak till elbilspolitiken i Norge. De är nog mycket medvetna om vart som kommer ske med oljepriset och tillgången till olja oberoende av vad politiker sätter för skatt på den. De länder som snabbast ställer om ekonomi och transporter oberoende av olja är de länder som kommer att ha konkurrensfördel när oljepriset går upp igen. Visst, priset kommer inte att bara gå upp. När priset går upp för mycket så driver det utveckling mot mer energieffektiva metoder samtidigt som de som slösar mest på oljar får stänga ner.Verdi skrev:Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
Google inrättar sig i ledet... Heil OPEC!Svenssons skrev:Detta kan mycket väl vara en orsak till elbilspolitiken i Norge. De är nog mycket medvetna om vart som kommer ske med oljepriset och tillgången till olja oberoende av vad politiker sätter för skatt på den. De länder som snabbast ställer om ekonomi och transporter oberoende av olja är de länder som kommer att ha konkurrensfördel när oljepriset går upp igen. Visst, priset kommer inte att bara gå upp. När priset går upp för mycket så driver det utveckling mot mer energieffektiva metoder samtidigt som de som slösar mest på oljar får stänga ner.Verdi skrev:Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
PS. Fick besked från Google Chrome att "slösar" var felstavat och förslag på hur det ska stavas...:
Helt riktigt den bästa vägen. Det skulle funka i Sverige också om vi inte hade Volvo.mickeisol skrev:Nej det är bättr att göra som i norge (bort med alla skatter på elbilar och höj skatterna på nya fossilbilar, då får dom rika ta smällen).
just nu på blocket 218 elbils annonser och finn.no 2316 elbils annonser, där ser man att i lilla norge finns det 10 gånger mer begagnade elbilar att få tag på
Låt det vara så i 5-10 år, sen kan man höja diesel/bensinpriset som man vill, för då finns det begagnatmarknad för folk som inte ha råd med nya elbilar.
Ibland blir jag så vansinnigt trött på offermentaliteten som råder på landsbyggden, där i princip allt som skulle kosta en krona eller två men samtidigt minska miljöpåverkan allt som oftast beskrivs som en "dödsstöt". Jag bor på landsbyggden och har huslån på drygt en miljon. Det är ingenting jämfört med de som har ett likande boende i en av Sveriges 10 största städer, det vill säga de allra flesta. Ändå är det alltid landsbyggdsborna som klagar på att de inte har råd att vara miljövänliga, och det helt utan grund. De om några har råd. Till exempel: Om knappt ett år kommer vi flytta till mer civiliserade delar av Malmö-området, vilket innebär att vi kommer öka på vårt huslån. Skillnaden mot nuvarande lån kommer motsvara två Teslor snarare än en. Så nog har man råd att lägga en krona eller två extra på transporter om man bor på landsbyggden. En begagnad Renault Zoe går att få för drygt 100 000 kr, och den har en räckvidd som räcker mer än väl för jobbpendling för de allra allra flesta även på landsbyggden.vigge50 skrev:Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Ja, här berättar han också rakt ut varför de inte kan bygga billiga elbilar; de måste kompensera sig för outnyttjad kapacitet i andra delar av koncernen.LarsL skrev:Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.
https://cleantechnica.com/2018/02/14/da ... m=facebook
Vad bra att du klarar dig då. Men så verkar du inte vara särskilt typisk landsbygdsbo eftersom du planerar att flytta till mer "civiliserade" delar och kan köpa ett dyrt hus. Det är liksom inget val de flesta på landsbygden har.iAkita skrev:Ibland blir jag så vansinnigt trött på offermentaliteten som råder på landsbyggden, där i princip allt som skulle kosta en krona eller två men samtidigt minska miljöpåverkan allt som oftast beskrivs som en "dödsstöt". Jag bor på landsbyggden och har huslån på drygt en miljon. Det är ingenting jämfört med de som har ett likande boende i en av Sveriges 10 största städer, det vill säga de allra flesta. Ändå är det alltid landsbyggdsborna som klagar på att de inte har råd att vara miljövänliga, och det helt utan grund. De om några har råd. Till exempel: Om knappt ett år kommer vi flytta till mer civiliserade delar av Malmö-området, vilket innebär att vi kommer öka på vårt huslån. Skillnaden mot nuvarande lån kommer motsvara två Teslor snarare än en. Så nog har man råd att lägga en krona eller två extra på transporter om man bor på landsbyggden. En begagnad Renault Zoe går att få för drygt 100 000 kr, och den har en räckvidd som räcker mer än väl för jobbpendling för de allra allra flesta även på landsbyggden.vigge50 skrev:Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Så dom måste ha större bruttomarginal för att dom snart har fel produktmix på marknaden och usla avtal...Jerker skrev:Ja, här berättar han också rakt ut varför de inte kan bygga billiga elbilar; de måste kompensera sig för outnyttjad kapacitet i andra delar av koncernen.LarsL skrev:Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.
Sen undrar jag: Ju löjligare mustasch desto mindre förändringsbenägenhet?
Är det här någon allmän sanning eller? Även om man kanske tjänar mindre "på landet" har man ju oftast lägre omkostnader i form av huslån etc. Du har ju någon form av fördom där du tror att alla på landet kör runt i pickuper.Verdi skrev:..där de flesta tjänar rätt dåligt...
Egentligen kokar hela hans litania ner till "anpassa er eller gå under" - och så har det varit i alla branscher sedan marknadsekonomin slog igenom.LarsL skrev:Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.
https://cleantechnica.com/2018/02/14/da ... m=facebook
Har man elbil tycker jag det är vettigt att skaffa laddning som inte kräver laddning från vanligt Schuko-uttag. Just nu är det väl också möjligt att få rätt stort bidrag för köp av laddbox fast det innebär nog en hel del restriktioner på laddboxen vilket gör att det ändå kan vara billager att köpa utan bidrag. Politiker verkar dock älska bidrag och förbud för att de tror att de vet bäst.strejf skrev:Fortum försöker skrämma användare att köpa laddboxar.![]()
https://www.aftonbladet.se/bil/a/m60yX0 ... ilen-hemma