Re: Väntrum Model Y
Postat: 14 apr 2022 07:01
Allt kom tillbaka nu! Har dock ingen text om leverans i maj, men det har jag aldrig haft.
Man har rätt att ångra sig fram till leveransdagen, som jag förstått det.LarsL skrev:Hur sent kan man avboka och endast förlora 1000kr? Om jag ångrar mig efter leverans kan jag inte beställa samma igen på ett tag om jag fattat rätt.
Om du inte har lagt en beställning på Model Y för ganska länge sen så har du fel två gånger om.LarsL skrev:Hur sent kan man avboka och endast förlora 1000kr? Om jag ångrar mig efter leverans kan jag inte beställa samma igen på ett tag om jag fattat rätt.
Från bokningsdagen ja, det stämmer. Oerhört få som får sin bil inom 14 dagar från bokning...selektha skrev:Du har 14dagars å gerätt där du skall få igen bokningsavgiften, distansköplagen gäller och tesla umeå har konfirmerat detta oavsett vad som står på sidan
Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Så var det ju ett tag med Model S.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Samma på 3’an när den kom.taliz skrev:Så var det ju ett tag med Model S.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Väldigt få som inte köpte det.
Walker skrev:Samma på 3’an när den kom.taliz skrev:Så var det ju ett tag med Model S.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Väldigt få som inte köpte det.
Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Jo, jag fick min…..Jeppe_E skrev:Walker skrev:Samma på 3’an när den kom.taliz skrev:Så var det ju ett tag med Model S.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Väldigt få som inte köpte det.
Fast det var knappt någon som han få sin bil innan Tesla ändrade sig och inkluderade det som standard.
Dum farthållare får man utan AP (var i a f så när jag fick min)Nicke Nyfiken skrev:Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Nu är det inte din bil vi diskuterar utan ett sätt för Tesla att sälja en Y för under 700.000:- och ändå få in pengarna för AP i efterhand. Varför skulle de då inkludera dum farthållare utan AP?Walker skrev:Dum farthållare får man utan AP (var i a f så när jag fick min)Nicke Nyfiken skrev:Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Ursäkta, men det var jag som lite tidigare lyfte tanken på att ”spara in” på AP för att komma under 700K. Och jag gjorde det med min personliga erfarenhet av Tesla som grund. Så på sätt och vis så är det faktiskt min bil vi diskuterar här. Om och vad Tesla sedan väljer att göra för att kringgå taket på 700k för bonusen vet varken du, jag eller någon annan levande person.Nicke Nyfiken skrev:Nu är det inte din bil vi diskuterar utan ett sätt för Tesla att sälja en Y för under 700.000:- och ändå få in pengarna för AP i efterhand. Varför skulle de då inkludera dum farthållare utan AP?Walker skrev:Dum farthållare får man utan AP (var i a f så när jag fick min)Nicke Nyfiken skrev:Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.Walker skrev:Det vore ju så enkelt…
Plocka bort autopiloten och sänk priset med 30k = 699 990.- sedan köper man till ap’n efteråt. Då slipper alla kunder ha ångest över 1/7.
Det är ju grundpriset som gäller som spärr.
Hur kan du ens försöka vända det till att diskussionen handlar om din Model 3?Walker skrev:Ursäkta, men det var jag som lite tidigare lyfte tanken på att ”spara in” på AP för att komma under 700K. Och jag gjorde det med min personliga erfarenhet av Tesla som grund. Så på sätt och vis så är det faktiskt min bil vi diskuterar här. Om och vad Tesla sedan väljer att göra för att kringgå taket på 700k för bonusen vet varken du, jag eller någon annan levande person.Nicke Nyfiken skrev:Nu är det inte din bil vi diskuterar utan ett sätt för Tesla att sälja en Y för under 700.000:- och ändå få in pengarna för AP i efterhand. Varför skulle de då inkludera dum farthållare utan AP?Walker skrev:Dum farthållare får man utan AP (var i a f så när jag fick min)Nicke Nyfiken skrev:Får man inte ens en dum farthållare utan AP, så är det nog extremt få som inte köper till AP i efterhand.Fredrik j skrev:Det förutsätter ju att många köper till AP efteråt när man inte är tvungen.
Det är 14-dagar från att du har fått varan enligt distansköplagen, den följer fortfarande Tesla så klart.Jjkalla skrev:Från bokningsdagen ja, det stämmer. Oerhört få som får sin bil inom 14 dagar från bokning...selektha skrev:Du har 14dagars å gerätt där du skall få igen bokningsavgiften, distansköplagen gäller och tesla umeå har konfirmerat detta oavsett vad som står på sidan
Nej, jag har dubbelmötetvigge50 skrev:Om du inte har lagt en beställning på Model Y för ganska länge sen så har du fel två gånger om.LarsL skrev:Hur sent kan man avboka och endast förlora 1000kr? Om jag ångrar mig efter leverans kan jag inte beställa samma igen på ett tag om jag fattat rätt.
För det första så är reservationsavgiften som nu är på 2500 kr inte återbetalningsbar.
Sen så var det med att man inte kunde beställa samma bil igen när Tesla erbjöd möjligheten att ta leverans av en bil och sen lämna tillbaka den igen och få alla pengar tillbaka. Detta finns inte längre så det finns inget som stoppar dig från att beställa flera likadana efter varandra.
Nicke Nyfiken skrev:... om det blir ett tak på 700.000:-
Det vet vi fortfarande inte.
Någon här har skrivit i maj och oktober...pejvic skrev:Nicke Nyfiken skrev:... om det blir ett tak på 700.000:-
Det vet vi fortfarande inte.
Nä det är inte säkert. och jag skulle inte vara förvånad om Tesla gör något med grundpriset, men det är ju ändå kört eftersom bilen kostar 719.000kr i skatteverkets prislista. Så om de så sänker den till 600.000 så blir det ingen bonus allafall. Är det någon som förresten vet när skatteverkets nybilsprisllista uppdateras och hur? För det lär vara den man utgår från.
Jag skrev det, men vet ärligt talat inte var jag hörde det.Ilduce77 skrev:Någon här har skrivit i maj och oktober...pejvic skrev:Nicke Nyfiken skrev:... om det blir ett tak på 700.000:-
Det vet vi fortfarande inte.
Nä det är inte säkert. och jag skulle inte vara förvånad om Tesla gör något med grundpriset, men det är ju ändå kört eftersom bilen kostar 719.000kr i skatteverkets prislista. Så om de så sänker den till 600.000 så blir det ingen bonus allafall. Är det någon som förresten vet när skatteverkets nybilsprisllista uppdateras och hur? För det lär vara den man utgår från.
I had a chat with a Tesla sales rep today.lootam skrev:Hi there,
Ordered MY LR White/Black 10 Mar, so trying to keep tracking on how things going.
Just collected some information from both Euro and Chinese media and social networks. Trying to form up a bit to understand situation better, feel free to correct if I am wrong.
What we knew are:
1. GF Shanghai halted production for 48hrs around 10 Mar due to covid, then reopened.
2. GF Shanghai halted production again since 28 Mar till now, and will be probably kept lockdown untill mid of May.
3. GF Shanghai managed to produce 50,000+ cars during March anyways.
4. In the past, ~2/3 of cars produced in Shanghai were exported.
5. A cargo ship with tesla cars departed from Shanghai on 5 Mar. That means GF Shanghai got produced for at least 3 weeks after.
6. Chinese buyers are waiting as well, and someone on Chinese social network said their cars are already made, but cannot be delivered due to lockdown.
7. The orders in March would be probably been produced during March and loaded onto a ship that supposed to depart in first half of April, so to meet tesla's EDD.
8. Tesla would hopefully prioritize Swedish buyers due to bonus cap coming in July.
So, can we guess:
1. There are enough cars in the factory's parking lots, but are unable to be transported to port due to covid lockdown.? (Chinese lockdown means residences even cannot go out for grocery in most cases, food would be delivered to doors by some magic).
2. If they lift the lockdown as planed, in mid May, then a ship would depart right after, thus, most of us would receive our teslas in second half of June?
3. Or, the Chinese authority grants permit for transportation earlier when covid situations ease a bit, then the ship could be on its way earlier?
Thoughts?