Sida 118 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2020 15:29
av mr_tt
Edward123 skrev:Hämtade min för en timme sedan och har haft första åkturen, mkt kul
Hittade inte spotify i playstore dock men får forska lite mer i det.
Hämtade min igår

bilder kommer. (thunder performance)
Lyckades inte få svar på det tidigare men iallafall.. bilen kan anslutas till WiFi utan problem. (ingen mottagning i P-garage)
Spotify dök upp som rekommenderad app redan när jag "installerade" bilen och kopplade mitt google konto.
Borde va enkelt hittat i playstore, finns inte så mkt appar
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2020 15:32
av RyssenKefir
Såg precis en svart P2 i ett parkeringsgarage i Växjö.
Överlag väldigt snygg bil.
Men är inte riktigt vän med ”volvo’s” hjulhus kombo.
Känns bulkigt/klumpigt på något vis..
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2020 15:52
av Edward123
mr_tt skrev:Edward123 skrev:Hämtade min för en timme sedan och har haft första åkturen, mkt kul
Hittade inte spotify i playstore dock men får forska lite mer i det.
Hämtade min igår

bilder kommer. (thunder performance)
Lyckades inte få svar på det tidigare men iallafall.. bilen kan anslutas till WiFi utan problem. (ingen mottagning i P-garage)
Spotify dök upp som rekommenderad app redan när jag "installerade" bilen och kopplade mitt google konto.
Borde va enkelt hittat i playstore, finns inte så mkt appar
Får göra ett nytt försök, fick upp YouTube Music som första förslag när jag sökte på spotify....
Handlaren som levererade bilen gjorde installationen så kan varit att något missades där, jag var tyvärr lite stressad.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2020 15:53
av Edward123
taliz skrev:Edward123 skrev:Hämtade min för en timme sedan och har haft första åkturen, mkt kul
Hittade inte spotify i playstore dock men får forska lite mer i det.
Pics!
Ska se om jag kan ta någon vettig bild. Valde "snikvarianten" så är svart med 19 tummare.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2020 22:02
av Edward123
Edward123 skrev:taliz skrev:Edward123 skrev:Hämtade min för en timme sedan och har haft första åkturen, mkt kul
Hittade inte spotify i playstore dock men får forska lite mer i det.
Pics!
Ska se om jag kan ta någon vettig bild. Valde "snikvarianten" så är svart med 19 tummare.
Fortfarande inte fått tag på spotify, väldigt bra stereo dock, men här kommer två bilder

Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2020 22:12
av HelectriC
Nice

Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 06:39
av Bjelke
Kikade i konfiguratorn efter några aerofälgar men det närmaste var bara 20-tummarna som
inte heller såg så aero ut, och 19 såg verkligen inte aero ut (men ganska snygga)...
Konstigt kan jag tycka iaf...
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 06:57
av Zalman3
Kommer 400.000kr versionen Q1 2021?
Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 07:04
av Bjelke
Mindre batterier men samma räckvidd?
Mindre rent fysiskt då eller?

Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 07:05
av vigge50
Zalman3 skrev:Kommer 400.000kr versionen Q1 2021?
Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
Så genom att ta bort en motor och ha mindre utrustning så kommer de kunna sänka priset med 250 000 kr? Jag har väldigt svårt att tro det, i så fall kommer andrahandsvärdet på de redan sålda nog sjunka rejält. Har svårt att tro att de kommer kunna plocka bort utrustning som kan rättvisa det högre priset på befintlig version.
Sen som vanligt, har du någon källa till påståendet?
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 07:06
av vigge50
Bjelke skrev:Mindre batterier men samma räckvidd?
Mindre rent fysiskt då eller?

Om vi bortser från Teslas tidigare versioner så har fyrhjulsdrift alltid ökat förbrukningen. Så om de endast har framhjulsdrift så kan de minska batteriet något men det är knappast många kWh.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 07:10
av Zalman3
Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
”Då kan Polestar bli den nya svenska folkbilen”, skriver Aftonbladets motorjournalist Robert Collin.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 08:34
av Erxon
Zalman3 skrev:
Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
”Då kan Polestar bli den nya svenska folkbilen”, skriver Aftonbladets motorjournalist Robert Collin.
https://www.bytbil.com/nyheter/avslojat ... ar-2-29105
Borde det inte finnas ett filter som sorterar bort allt den s.k. "motorjournalisten" Collin skriver?
T.o.m. det gamla radarparet Perstad och Glenning hade bättre nyhetsvärde i sina reportage
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 08:43
av mr_tt
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Kommer 400.000kr versionen Q1 2021?
Nästa version av Polestar 2 kommer att få lite mindre batterier som har samma räckvidd, enklare tygklädsel och standardutrustning, skriver tidningen. Den kommer att vara framhjulsdriven och priset kommer att börja kring 400.000 kronor.
Så genom att ta bort en motor och ha mindre utrustning så kommer de kunna sänka priset med 250 000 kr? Jag har väldigt svårt att tro det, i så fall kommer andrahandsvärdet på de redan sålda nog sjunka rejält. Har svårt att tro att de kommer kunna plocka bort utrustning som kan rättvisa det högre priset på befintlig version.
Sen som vanligt, har du någon källa till påståendet?
Låter lite för bra för o va sant kanske.. spekulerar bara men dom kanske menar 400.000 kr ex moms är nog mer rimligt..
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:00
av Mickep
tror nyckelordet är från.
Ser det inte som omöjligt att priserna sjunker, nästan samtliga tillverkare har sagt det.
om vi jämför med Nvidias nya grafikkort rtx 3000 serien. De har släppt till ung samma pris som tidigare modeller men med prestandaförbättringar. Deras "billigaste" kort är snabbare än förra seriens toppsegmentet som är nästan 3 ggr dyrare.
Polestar 2 står sig väl emot sr+ dock lite för dyr. Sänker de priset med 100 000 tycker jag det är ett fullgott alt sett enbart på bilen.
Men priserna måste ned. Får se om de vågar, för vi har sett utlovade priser som inte infriats förut (id3)
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:04
av Laban
Det skiljer 6.5% mellan Enyaq RWD vs AWD med samma batteripack, 449k NOK vs 478k NOK. Så det måste nog till en hel del förändringar förutom RWD om man ska få ner priset med 250k SEK. Sen kan man förstås skapa en bil som "ingen" vill ha. Grundversionen av Enyaq med 50 kW DC, ingen backkamera osv som inte kommer släppas i Sverige är ett bra exempel.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:05
av Jjonas
Mickep skrev:tror nyckelordet är från.
Ser det inte som omöjligt att priserna sjunker, nästan samtliga tillverkare har sagt det.
om vi jämför med Nvidias nya grafikkort rtx 3000 serien. De har släppt till ung samma pris som tidigare modeller men med prestandaförbättringar. Deras "billigaste" kort är snabbare än förra seriens toppsegmentet som är nästan 3 ggr dyrare.
Polestar 2 står sig väl emot sr+ dock lite för dyr. Sänker de priset med 100 000 tycker jag det är ett fullgott alt sett enbart på bilen.
Men priserna måste ned. Får se om de vågar, för vi har sett utlovade priser som inte infriats förut (id3)
T.o.m I automotorsports provkörning så nämnde dom att Polestar 2 är cirka 100 tkr för dyr.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:24
av Edward123
Nu vet jag inte hur Polestaras valutasäkringar ser ut men förr eller senare bör en starkare krona slå igenom (om den nu fortsätter stärkas....) i ett lägre pris. Surt för oss som har köpt men men

Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:28
av HelectriC
Jjonas skrev:Mickep skrev:tror nyckelordet är från.
Ser det inte som omöjligt att priserna sjunker, nästan samtliga tillverkare har sagt det.
om vi jämför med Nvidias nya grafikkort rtx 3000 serien. De har släppt till ung samma pris som tidigare modeller men med prestandaförbättringar. Deras "billigaste" kort är snabbare än förra seriens toppsegmentet som är nästan 3 ggr dyrare.
Polestar 2 står sig väl emot sr+ dock lite för dyr. Sänker de priset med 100 000 tycker jag det är ett fullgott alt sett enbart på bilen.
Men priserna måste ned. Får se om de vågar, för vi har sett utlovade priser som inte infriats förut (id3)
T.o.m I automotorsports provkörning så nämnde dom att Polestar 2 är cirka 100 tkr för dyr.
för dyrt är väl upp till köparna att bestämma? Om ingen köper den, så är den för dyr, om många köper så är priset ok. Jag tycker den är billig jämfört övrigt som jag haft/har i beställning, så jag är nöjd!
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:42
av Zalman3
Laban skrev:Det skiljer 6.5% mellan Enyaq RWD vs AWD med samma batteripack, 449k NOK vs 478k NOK. Så det måste nog till en hel del förändringar förutom RWD om man ska få ner priset med 250k SEK. Sen kan man förstås skapa en bil som "ingen" vill ha. Grundversionen av Enyaq med 50 kW DC, ingen backkamera osv som inte kommer släppas i Sverige är ett bra exempel.
Anledningen till att Skoda Enyaq finns i en snik 55kWh modell(pris 33.800 euro)
är att snart börjar MG säljas i Tyskland.
https://mgmotor.eu/de-DE/configurator
Gissar att både MG ZS EV och MG5 kombi hamnar runt 30.000 euro.
Och MG har haft stora framgångar i både Norge och Nederländerna.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 09:57
av Laban
Jag tror inte man ska dra för stora växlar av det. Enyaq är en till två klasser över MG ZS, kvalitetsmässigt, storleksmässigt. Jag gissar på att grundmodellen av Enyaq främst finns för att det ser bra ut på pappret med att lågt grundpris.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 12:39
av vigge50
Zalman3 skrev:Laban skrev:Det skiljer 6.5% mellan Enyaq RWD vs AWD med samma batteripack, 449k NOK vs 478k NOK. Så det måste nog till en hel del förändringar förutom RWD om man ska få ner priset med 250k SEK. Sen kan man förstås skapa en bil som "ingen" vill ha. Grundversionen av Enyaq med 50 kW DC, ingen backkamera osv som inte kommer släppas i Sverige är ett bra exempel.
Anledningen till att Skoda Enyaq finns i en snik 55kWh modell(pris 33.800 euro)
är att snart börjar MG säljas i Tyskland.
https://mgmotor.eu/de-DE/configurator
Gissar att både MG ZS EV och MG5 kombi hamnar runt 30.000 euro.
Och MG har haft stora framgångar i både Norge och Nederländerna.
Enyaq 55 har betydligt mindre batteri jämfört med 80 och därmed 70 km kortare räckvidd jämfört med AWD. Knappast samma räckvidd som du sa att nya varianten av Polstar ska ha och prisskillnaden är mindre.
Volkswagen sänkte inte priset stort när Dacia kom, trotts det så säljer de fortfarande väldigt bra.
Hos en fossilbil så är förbrukningen och räckvidden på en tank ointressant för de flesta. Hur många brukar räkna kr/liter bagageutrymme när de jämför bilar? Finns säkert några men tror det är väldigt få. Alltså finns det väldigt många andra parametrar som påverkar köpet, inklusive parametrar som du inte snabbt kan läsa från specifikationerna för en bil.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 12:52
av Fredrik j
vigge50 skrev:Zalman3 skrev:Laban skrev:Det skiljer 6.5% mellan Enyaq RWD vs AWD med samma batteripack, 449k NOK vs 478k NOK. Så det måste nog till en hel del förändringar förutom RWD om man ska få ner priset med 250k SEK. Sen kan man förstås skapa en bil som "ingen" vill ha. Grundversionen av Enyaq med 50 kW DC, ingen backkamera osv som inte kommer släppas i Sverige är ett bra exempel.
Anledningen till att Skoda Enyaq finns i en snik 55kWh modell(pris 33.800 euro)
är att snart börjar MG säljas i Tyskland.
https://mgmotor.eu/de-DE/configurator
Gissar att både MG ZS EV och MG5 kombi hamnar runt 30.000 euro.
Och MG har haft stora framgångar i både Norge och Nederländerna.
Enyaq 55 har betydligt mindre batteri jämfört med 80 och därmed 70 km kortare räckvidd jämfört med AWD. Knappast samma räckvidd som du sa att nya varianten av Polstar ska ha och prisskillnaden är mindre.
Volkswagen sänkte inte priset stort när Dacia kom, trotts det så säljer de fortfarande väldigt bra.
Hos en fossilbil så är förbrukningen och räckvidden på en tank ointressant för de flesta. Hur många brukar räkna kr/liter bagageutrymme när de jämför bilar? Finns säkert några men tror det är väldigt få. Alltså finns det väldigt många andra parametrar som påverkar köpet, inklusive parametrar som du inte snabbt kan läsa från specifikationerna för en bil.
Det finns ju förbluffande många som sorterar in bilar efter längden på karossen så det där är nog mycket personligt. Samma sak med fokuseringen på bagagevolym helt utan diskussion om hur stor öppningen är.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 14:39
av Anonymous FTW
Mickep skrev:tror nyckelordet är från.
för vi har sett utlovade priser som inte infriats förut (id3)
Väntar fortfarande på "Folkelbilen" Model 3 från Tesla.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2020 15:07
av Svenssons
Anonymous FTW skrev:Mickep skrev:tror nyckelordet är från.
för vi har sett utlovade priser som inte infriats förut (id3)
Väntar fortfarande på "Folkelbilen" Model 3 från Tesla.
Den som är utlovad av journalister utan kunskap och som ska kosta under 350 000:- eftersom den kostar $35 000 i USA?