Sida 118 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 maj 2020 16:11
av mati
Zalman3 skrev:
Syrran klarar ju elförsörjningen 8-9 månader per år med sina solceller om hon hade batterilagring.
Det gör jag också. Har man tillräckligt med solceller så att de täcker årsförbrukningen på el så klarar man sig mellan mars och oktober ungefär, förutsatt att man har batterier som är tillräckligt stora så att de räcker hela natten och kanske en regnig dag. Det är är alltså 8 månader som man antingen har ett överskott på el eller åtminstone går plus minus noll, även om man har värmepump(ar) som jag och bara stödvärmer med ved. Problemet är de riktigt mörka månaderna när solcellerna producerar i värsta fall lika mycket på hela månaden som de gör i juni på en solig förmiddag. De månaderna är man beroende av externa leverantörer.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 maj 2020 22:21
av tor
Det är så synd att inresol gick i konkurs.
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... -i-hemmet/
En sterlingnotor under dom kalla månaderna, solceller och batteri så hade man kunnat gå off grid. Hade lätt kunnat lägga en del pengar på detta.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 05 maj 2020 23:49
av Jerker
Jag kom en gång i kontakt med en ångmaskin byggd som ett kraftvärmeverk. Det är ett alternativ.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 10:49
av tor-ake
Alternativt så försöker man att politiskt räta upp situationen med nätägarmonopol?
Ser inte att det skulle vara omöjligt att t.ex. ha flera, mindre kraftledningar ägda av olika bolag, till ett område istället för ett fåtal stora, ägd av ett enda bolag. Sista biten fram till förbrukaren är ju onödigt att ha flera kablar, men det går ju att lösa genom att flytta över ansvaret för just den biten till en annan part. Om jag som fastighetsägare kunde byta från Eon till Vattenfall eller Ellevio om jag inte var nöjd med pris och tillgänglighet hade det lett till åtminstone viss konkurrens.
Visst en stor investering att ta, men man behöver ju inte göra det över natt, och nätet kommer ändå att byggas om under åren som kommer.
Det var inte rätt metod som gjordes i avregleringen, att man bara högg upp landet i stora block och gav nätbolagen egna bankomater att plocka pengar ut. Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 12:00
av Laban
tor-ake skrev:Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat. Staten äger vägarna, borde även äga elnätet. Allt annat är vansinne.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 12:22
av PoloPrinsen
Ett första, stort steg för att kunna gå offgrid är ju att se över vad man använder sin el till, direktverkande elelement brukar ses som ineffektivt, och i detta fallet är det ju enbartden dyra elen som konsumeras för att uppnå värme. Så annan metod för att värma husets luft och vatten bör man ju ordna. Gärna luftvärmepump säger många,,men är den tillräckligt elsnål för att konkurrera ut en ved/pelletseldad panna som max behöver en cirkulationspump till vattnet?!!?
Mindre men ändå viktigt steg är energieffektivisering. Inga gamla glödlampor utan ledlampor. När vitvarubyte sker, se till att välja en energisnål uppsättning. Frys och kyl med väl tilltagen isolering tex.
Förbrukningstillfällen. Välj inte "fel tid" att genomföra elkrävande saker vintertid som lika gärna kan göras på sommarhalvåret.
Mvh PP.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 15:28
av fth
fth skrev:mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 16:04
av macky
Sundsvall verkar vara klar, där tog de god tid på sig. Saknas ngt mellan Sundsvall och Sthlm tycker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 19:48
av mati
fth skrev:fth skrev:mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 19:56
av HelectriC
mati skrev:fth skrev:fth skrev:mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.
Samma här, verkar som vi får vänta på en uppdatering av appen först. Det jag inte helt förstod av mailet var anledningen till varför man måste registrera ett betalkort senast 25 maj för att kunna använda appen till laddning? Vad händer efter det datumet? Kan inga nya kunder registrera sig då?
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda

inte alltid tyskar får till det där med engelskan

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 20:00
av fth
mati skrev:fth skrev:fth skrev:mati skrev:Jag har inte riktigt lyckats knyta Maingau-kortet till ett konto. De har ju som vanligt inget stöd för betal- eller kreditkort, utan de vill köra via autogiro. Och det verkar inte funka mellan Tyskland och Sverige. Jag har i alla fall inte fått till det. Har du lyckats?
Jag har inte försökt faktiskt, jag tänkte göra det när det började bli dags.
Dom vill ju som sagt ha autogiro via "SEPA direct debit procedure" och det skall ju fungera med svenska banker också, jag förutsatte bara att det skulle funka när det väl var dags.
/fth
Jag fick nys ett mail från Maingau där dom berättar att dom nu erbjuder möjligheten att betala via vanligt kreditkort.
Det borde innebära att man utan problem skall kunna använda detta abonnemang för att ladda billigare på Ionity.
Södertälje står fortfarande som €0.65/kWh, och i Tyskland verkar det fortfarande vara €0.35/kWh som gäller.
/fth
Fick samma mejl. Bra. Det dumma är att appen kraschar för mig så fort jag klickar på betalningsmetoder.
Funkade bra för mig (iPhone).
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 20:05
av mati
HelectriC skrev:
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda

inte alltid tyskar får till det där med engelskan

Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 20:07
av tor-ake
Laban skrev:tor-ake skrev:Man borde avreglerat fullt ut, eller inte alls.
Lite svårt att se hur en full avreglering skulle ha fungerat.
Den hade sett ut lite grann så här:
Inte helt optimalt ur estetisk synvinkel, men på telenätssidan funkar det lite bättre, eftersom infrastrukturen inte är synlig. Tänk om man hade varit tvungen att ha t.ex. Tele2 i mobiltelefonen i hela Österåkers kommun för att bara de får ha telemaster? (Idag äger Eon hela elnätet här).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 20:18
av Svenssons
mati skrev:HelectriC skrev:
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda

inte alltid tyskar får till det där med engelskan

Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.
Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 06 maj 2020 20:46
av mati
Svenssons skrev:mati skrev:HelectriC skrev:
Kuriosa: kul att dom använder ordet ”loading” när de skriver på engelska om att ladda

inte alltid tyskar får till det där med engelskan

Jätte-jätte-jättevanligt att tyskarna "lastar" sina elbilar. Lasta och ladda är ju samma ord på tyska, "laden" i båda fallen. Svårt att begripa att det kan finnas olika ord för nånting som tycks ha samma betydelse för en tyskspråkig.
Lite som att Volvo inte fattat att motor på svenska blir antingen motor eller engine på engelska beroende vad för typ av motor det är. De kör på med "Twin Engine" även ifall bilen endast har en "engine".
Ja, hela idén funkar inte riktigt på engelska. Twin-drive skulle kanske gå bra.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 13:49
av HelectriC
Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 13:58
av fth
HelectriC skrev:Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejält
Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 14:04
av mati
fth skrev:HelectriC skrev:Nu är Maingauappen uppdaterad. Nu funkar det att lägga in kreditkort även på Android:-)
Känns som att Maingau kommer att öka sin kundstock rätt rejält
Hur står sig deras priser mot de IONITY-abonnemang som Audi etc erbjuder?
/fth
I Tyskland i runda slängar samma pris som Audis abonnemang, men utan årsavgift eller så. Betydligt billigare alltså. Här i Sverige får vi betala ett påslag på drygt 3 kr/kWh. Men det är alltså fortfarande mycket billigare än Ionitys egna priser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 14:09
av Zalman3
Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Tesla tar ju 2,56kr per kWh.
Luleå Energi Laddningsstation, 1 Energigränden, 973 47 Luleå
Tar 3kr per kWh för en 175kW laddare.
https://snabbladda.nu/
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 14:20
av mati
Zalman3 skrev:Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Jag håller med, allt över 3 kr börjar kännas dyrt, 5 kr och uppåt är ocker. Men Maingau har ju tyska priser som grund och då är 0,35€/kWh ett mycket attraktivt pris, de är faktiskt billigast i Tyskland, vad jag vet. Att vi i Sverige får betala ett påslag med nästan 100% (0,30€/kWh) försvarar de som sagt med att priserna ser ut så i Sverige och de vill inte sponsra svenska laddoperatörer, vilket är fullt begripligt. Varför skulle de göra det? I Danmark är påslaget dubbelt så högt, dvs 0,60€/kWh.
Jag betalar hellre 7 kr/kWh än 8,70kr.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 14:30
av fth
Maingau känns ju som ett riktigt bra komplement så länge man undviker Ionity i Sverige och Danmark.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 15:49
av OfarligTesla
Zalman3 skrev:Rimligt pris är ju max 3kr per kWh.
Vad för kalkyl bygger du det på? Rimligt pris bör ju nämligen vara det som utöver att täcka kostnaderna ger en vettig avkastning på investeringen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 07 maj 2020 16:05
av Toja
Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 maj 2020 21:26
av KnightRider
Ionity öppnad i Sundsvall?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 maj 2020 06:49
av vigge50
Toja skrev:Bilföretagen borde höja priset på varje bil ned 10-20.000kr som Ionity får för att bygga infrastruktur. Då behöver dom inte ta mer än 2-3kr/kWH
Varför är det rimligt att betala 20 000 extra vid köp av bil men helt vansinnigt att betala 199 kr/månad? Tänker du att det ska vara ett valbart tillval eller ska alla elbilar från tillverkarna höjas med det priset?