Sida 117 av 231

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 07:08
av dd88
mati skrev:
dd88 skrev:
12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Jag har aldrig sett detta förut.
Är väl först till MY21 som det började användas men flera tillverkare är redan igång med att ange det i specarna

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 07:12
av mati
dd88 skrev:
12% är en standardiserad lutning för att vi konsumenter ska ha något att jämföra med, bilen ska klara start från stillastående, stanna och stå still.
Nu har jag läst på lite. Det är uppenbarligen inte helt ovanligt, åtminstone i Tyskland, att man specar dragvikten för olika lutningar, 8% och 12%.
Frågan är nu om ID4 har en högre dragvikt upp till 8%, det skriver de ju inget om. Man kan iaf hoppas det. Enyaq har väl högre dragvikt vid 8%. Göteborgsbacken i Jönköping ligger på 7% om jag minns rätt, så man har nåt att jämföra med hur brant det är ungefär.
Dragvikten räknas som släpets vikt minus kultrycket. Jag trodde att det var släpets bruttovikt som gällde, men man får alltså räkna bort den delen som bilen har på kroken, vilket ju är 80kg eller nåt.
Jag kan klara mig faktiskt. Vägningen nedan gjorde jag med full vattentank, förtält och lite småsaker i vagnen. I vanliga fall är det 20kg-upplösning på en sådan våg. Kiloupplösning får bara den som har skrivit mjukvaran. :geek:
Skärmklipp.PNG

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 08:15
av Surfaren
Finns det två olika värden för en egenskap hos bilen kan vi väl vänta oss att Transportstyrelsen väljer det som är sämst för bilägaren, i detta fall 1000 kg och inte 1200 eller något ännu högre.

(Nädå, jag är inte pessimist. Vill bara hålla ner förväntningarna, då det minskar risken att bli besviken.)

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 08:40
av Laban


Bra genomgång. Bagaget är lite kortare än ex Model Y, e-Tron. 95 cm jämfört med 108 för e-Tron, 109 för Model Y (eller var det 107 vs 108..). Med en volym på 543 l vs 600+60 för e-Tron så får man väl säga att den är en storleksklass mindre. Eller kanske en halv.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 09:59
av Swede1
Id 4 för 515 000 minus 60 000, inkl dragkrok drar 1000 kg, mycket intressant. Verkar perfekt för mig. Bör nog ha fyrhjulsdrift dock. Äntligen rimligt pris för en suv. Heja VW.

https://alltomelbil.se/volkswagen-id-4- ... pa-52-mil/

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 11:03
av Laban
Förvånad över att ID.4 är billigare än Enyaq. Men ok, den är lite mindre och baserat på det jag har sett interiörsmässigt så skulle jag säga att Enyaq är mer premium. Brasklapp då för bild vs verklighet.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 11:04
av HelectriC
Laban skrev:
Förvånad över att ID.4 är billigare än Enyaq. Men ok, den är lite mindre och baserat på det jag har sett interiörsmässigt så skulle jag säga att Enyaq är mer premium. Brasklapp då för bild vs verklighet.
ja, det trodde man inte för några år sedan, att Skoda skulle trumfa VW i upplevd premiumkänsla. Det är ju verkligen nåt nytt och jag förstår det inte helt.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 11:17
av backe
Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 12:49
av HelectriC
backe skrev:
Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 12:57
av backe
HelectriC skrev:
backe skrev:
Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
från kl.14 idag ska man kunna beställa i Norge iaf.

Ok, tack. Får kolla av igen vad han säger.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 13:36
av Revoltra
Provkörde ID3 idag.
Positivt överraskad. Hade den kunnat dra 750kg hade jag slagit till direkt.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 14:27
av mati
backe skrev:
Är det någon som lyckats få en offert?
Står säljstart 24 september i pressmeddelandet, men min säljare sa att dom skulle höra något centralt inom några dagar?
Min säljare ska höra av sig så fort det går att beställa. Hittills har jag inte hört nåt.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 14:29
av onni
iAkita skrev:
taliz skrev:
Väldigt mycket snyggare än Enyaq exteriört, och lär vara betydligt mer effektiv i motorvägsfart också. Men interiören... Skärmen ser hemsk ut och armstöden mellan framsätena ser lika billiga ut som de man kunde köpa till min Zoe frå 2016. Det skulle vara trevligt om man kunde få ID4's utsida och Enyaq's insida. Är det någon som vet om ID4 kommer säljas som Seat eller Cupra så småningom? Annars ligger nog ID4 bättre till än Enyaq som nästa bil. Den känns betydligt modernare än Skodas version, trots den hemska interiören.
Oj! Där är verkligen smaken som baken. Jag tycker ID.4:a är klart efter Enyaq:en exteriört, speciellt om man jämför med modellerna som har lackade kjolar (vilket inte verkar gå att få med ID.4:an).

Såhär ser min lista ut när det gäller familjeelbilar (exteriört utseende):
1. Model S
2. E-tron
3. Model 3
4. Polestar 2
5. Enyaq
6. EQC
7. Model X
8. Model Y
9. ID.4
10. E-niro
11. Leaf

Notera att jag kör en E-niro, är sugen på att byta upp mig till en Enyaq eller ID.4. Lutar åt Enyaq för tillfället, även om den blir klart dyrare.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 14:30
av mati
Surfaren skrev:
Finns det två olika värden för en egenskap hos bilen kan vi väl vänta oss att Transportstyrelsen väljer det som är sämst för bilägaren, i detta fall 1000 kg och inte 1200 eller något ännu högre.

(Nädå, jag är inte pessimist. Vill bara hålla ner förväntningarna, då det minskar risken att bli besviken.)
Det måste ju vara möjligt för säljaren att ta reda på detta innan man beställer.
I Tyskland är det tydligen så att det faktiskt står olika dragviker i regbeviset, dvs upp till 8% och upp till 12% när bilen är typgodkänd på det sättet. Det borde väl vara likadant här? Kanske inte.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 14:43
av onni
taliz skrev:
9.50 in i klippet:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av touch-typ på ratten?! Hard pass.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 14:53
av Mickep
ingen dealbreaker med blandka knappar. (lättare att tolka av) men skulle göra sett matta. Bra att de var bakgrunsbelyst.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 14:55
av mati
Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 15:07
av thnis
mati skrev:
Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre? :roll:

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 15:37
av martinot
onni skrev:
taliz skrev:
9.50 in i klippet:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av tuch-typ på ratten?! Hard pass.
På vår Merca så sitter det en touchliknande knapp i mitten av knappklustret (med fysiska riktiga knappar runt om) på ratten, men de är till för att scrolla/svepa i menyerna. Inte för att trycka på (det hade varit hemskt håller jag med om). Fungerar riktigt bra! Kanske det är något liknande på denna ID?

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 16:07
av taliz
onni skrev:
taliz skrev:
9.50 in i klippet:
"Steering wheel with capacitive buttons..."
Åh fy! Svarta högblanka knappar av tuch-typ på ratten?! Hard pass.
Ja dom var inget under av användarvänlighet direkt. Något så enkelt som att justera volymen blev plötsligt komplicerat. Saknade scrollhjulen i M3 rejält när jag provkörde ID3.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 16:11
av onni
thnis skrev:
mati skrev:
Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre? :roll:
"Bygga". Det finns bara två utrustningsnivåer att välja på och inom dessa är det bara exteriörfärg man kan ändra på.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 16:13
av RyssenKefir
Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.

Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 16:13
av Mickep
Jag kan bara ändra färg? (ingen extra kostnad, vilket var positivt)
men jag kunde inte se någon skillnad på bilån/leasing företag. allt blev lika 3700 kr/mån)

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 16:16
av slugger75
RyssenKefir skrev:
Får inte riktigt ihop hur Enyaq kan få ett Cd värde på 0.27 och ID.4 0.28.

Spontant ser ju Enyaq ut som en vägg jämnfört med ID.4?
Och ID.4 har ju längre räckvidd än Enyaq (520 km vs 510 km), så det verkar som att Cd inte spelar någon roll för räckvidden ändå.

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2020 16:58
av thnis
onni skrev:
thnis skrev:
mati skrev:
Nu har jag pratat med min VW-säljare. Deras system har kraschat och han var lite stressad eftersom det har ringt hur mycket folk som helst som ville ha en offert på ID4, som han dock inte kan lämna eftersom ingenting fungerar. Ett i-lands problem.
Angående dragvikten så har han fått besked "uppifrån" att det är 1200kg, han visste inte heller hur man ska tolka detta med 12% lutning. Han skulle kolla upp detta och hör av sig nästa vecka när allting har lugnat ner sig lite.
Nu går det att bygga ihop en ID4 på VW´s hemsida och få fram en månadskostnad. Men det är kanske inte ditt problem längre? :roll:
"Bygga". Det finns bara två utrustningsnivåer att välja på och inom dessa är det bara exteriörfärg man kan ändra på.
Ja? De släpper ju den som 1st Edition först. På samma sätt som man gjorde med ID3 :)