Håller med, är det inte dags för en uppdatering? Verkligheten har förändrats under alla år som gått...Pontus skrev: ↑17 nov 2023 15:33Hur ställer sig alla som är för kollektivavtal till de lite mer konstiga krav som facket ställer på bolagen typ:
- Ni får inte strida under avtalets tid men vi får köra strejk och blockader precis som vi känner för det.
- Facket ska ha rätt till att ha med representanter i ert bolags styrelse.
Själv tycker jag det verkar helt orimligt.
Finns det något exempel på kollektivavtal på nätet man kan läsa? Gärna ett av IF Metalls.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Jag har alltid kört nya bilar (Max 3 år gamla) och köpte min första Tesla för 3 månader sedan, tyvärrr inte YP, vilken jag verkligen ville ha.
All kommunikation via appen ger mig en otrolig trygghet från Tesla. Är inte missnöjd nu med konflikten, snarare tvärt om.
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Jag har alltid kört nya bilar (Max 3 år gamla) och köpte min första Tesla för 3 månader sedan, tyvärrr inte YP, vilken jag verkligen ville ha.
All kommunikation via appen ger mig en otrolig trygghet från Tesla. Är inte missnöjd nu med konflikten, snarare tvärt om.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... 65&range=0
Jag beställde precis innan konflikten men av någon anledning så drog leveransen ut på tiden så jag avbeställde och beställde istället en lagerbil som jag skall hämta nästa vecka. Men vet inte hur saker utvecklar sig så det kändes tryggast för mig.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
-
Nu får du faktiskt skärpa dig och föra saklig argumentation.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:08Jag är förspråkare till demokrati och frihet. Kollektivatalen bidrar starkt till det. Försvinner de så vad försvinner mer?Sparren skrev: ↑17 nov 2023 14:50Kollektivavtalet ger inte mycket till trygghet. Iallafall inte för normala människor som gör ett bra jobb och inte är pain in the ass för arbetsgivaren.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Du målar upp rent apokalyptiska fantasier om hur det kommer gå för människor som arbetar för företag utan kollektivavtal.
Tesla plockar inga russin ur kakan. Varken dom eller deras anställda vill ha kollektivavtal men du tycker det skall tvingas på dom då IF Metall vet bättre liksom Kommunistpartiet i Kina vet allas bästa.
Du verkar vara väldig motståndare till demokrati och frihet.
Anställda skall inte vara nära livegna i Sverige som i de flesta länder på jorden. Där gäller inte frihet och demokrati så som i Sverige. (nämner inga länder, det får man lista ut själv)
Vad händer om 10 år?
Vad försvinner mer om KA försvinner?
Etc
Gör själv en (rimlig) analys på vad som kan hända om 10 år eller vad som kan försvinna efter KA, och för en diskussion kring det.
Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
All kommunikation via appen ger mig en otrolig trygghet från Tesla. Är inte missnöjd nu med konflikten, snarare tvärt om.Hämtade en MYP förra veckan och är supernöjd. Eftersom Tesla kör på som vanligt med leveranserna så ser jag inga hinder. Det finns en uppsjö med MYP i inventariet just nu med rabatterat pris, så borde inte vara helt orimliga leveranstider om du väljer en av dessa bilar.
Men tänker ni inte på riskerna med andra handsvärdet ifall Tesla drar sig ur Sverige? Ifall bilen måste repareras?
-
Jag tror inte det finns någon här som har fört argument att det dom gör inte är lagligt eller att ett tvingat KA ej är giltigt?ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
https://www.nyteknik.se/karriar/maffiam ... ga/4209781
Den primära diskussion har varit kring huruvida fackets långtgående åtgärder Borde vara lagliga/tillåtna.
Det som skiljde var väl att Tesla börjar med tjänstepension vid 25 års ålder medan kollektivavtalet säger 23?fth skrev: ↑17 nov 2023 15:11Som jag skrivit i tidigare inlägg är pensionsavsättningarna helt normala, försäkringsgivare är Skandia:Rimlig skrev: ↑17 nov 2023 15:00Tack! Ja, jag misstänkte att det var så.. En fråga som flera använder som slagträ är att Teslaanställda inte skulle få pension.
Vad kör Tesla för upplägg i avtalet gällande:
- Tjänstepension. Hur många % av lönen ger Tesla? If metall ger väl typ 4,5% om du är över 25 år.
- sjukförsäkring?
- Ersättning vid föräldraledighet?
Dessa anser jag är de delar som är viktigast. Där min erfarenhet är att alla bolag som bryr sig om sina anställda har minst lika bra ersättningar som kollektivavtalet.
Men här skulle ju mer risiga bolag kunna skita i detta - jag skulle säga att en stor andel av alla under 30 normalt sett inte tittar på dessa parametrar utan primärt bryr sig om lönen. Det kan dock bli minst sagt stökigt dagen man råkar ut för en olycka.Dom har i övrigt också helt normala villkor med liv- och olycksfallsförsäkring, premiebefrielse etc.Tesla’s contributions are as follows:
- 4.5% of pensionable salary up to 7.5 IBA’s and
- 30% of pensionable salary from 7.5 to 30 IBA’s.
Att påstå att att det är en "pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag)" är alltså rent nys, det är några nya konton här som verkar ha registrerat sig på TCS bara för att sprida desinformation.
/fth
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Leasar genom jobb med garanterat restvärde.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:09Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
All kommunikation via appen ger mig en otrolig trygghet från Tesla. Är inte missnöjd nu med konflikten, snarare tvärt om.Hämtade en MYP förra veckan och är supernöjd. Eftersom Tesla kör på som vanligt med leveranserna så ser jag inga hinder. Det finns en uppsjö med MYP i inventariet just nu med rabatterat pris, så borde inte vara helt orimliga leveranstider om du väljer en av dessa bilar.
Men tänker ni inte på riskerna med andra handsvärdet ifall Tesla drar sig ur Sverige? Ifall bilen måste repareras?
Jo, absolut, men jag tror inte Tesla drar sig ur Sverige. Gör dom det så kommer samma sak upprepas i många andra europeiska länder så att Sverige är en liten marknad är inte den enda faktorn.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:09Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Jag tar risken hellre än att vika mig för antidemokraterna på IF-Metall.
-
Tack, jag mår bra.slugger75 skrev: ↑17 nov 2023 15:26Hallå mår du bra?erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:17Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
I Sverige var det inte så.
Ovan är nog jättesvårt att förstå för Tesla i USA.
Tänk om Tesla skulle köpa en mark med skog i Sverige och hägna in den och skriva Private Property så som i USA? De hävdar de att de äger skogen och bestämmer att ingen får gå i den.
Vi bor i Sverige, sluta prata om USA hela tiden. Starta en egen tråd om du vill diskutera hypotetiska exempel från andra länder.
USA har jag själv jobbat i, för svenskt företag.
Ser att USA stilen slår igenom här i Sverige med Tesla, man bara trampar på och går över folk, om man kan. Dollartecknet smäller högst och fackföreningar är svaga.
-
erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 16:17Tack, jag mår bra.slugger75 skrev: ↑17 nov 2023 15:26Hallå mår du bra?erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:17Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
Tänk om Tesla skulle köpa en mark med skog i Sverige och hägna in den och skriva Private Property så som i USA? De hävdar de att de äger skogen och bestämmer att ingen får gå i den.
Vi bor i Sverige, sluta prata om USA hela tiden. Starta en egen tråd om du vill diskutera hypotetiska exempel från andra länder.
Ser att USA stilen slår igenom här i Sverige med Tesla, man bara trampar på och går över folk, om man kan, hittills 90% av de anställda i Sverige pekar de finger åt. Dollartecknet smäller högst och fackföreningar är svaga.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Från Tesla:
Kära Tesla-ägare,
Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.
Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.
Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.
Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.
Team Tesla i Sverige
Kära Tesla-ägare,
Just nu står det mycket om Tesla i media. Vi skulle vilja ge vår syn på saken direkt till dig. Tesla etablerade sig i Sverige 2013 och har snabbt blivit ett av landets mest populära bilmärken, där Model Y är den mest sålda bilmodellen i Sverige hittills i år. Vi är stolta över att kunna bidra till att påskynda Sveriges omställning till hållbar energi tillsammans med våra ägare, anställda och lokala partners.
Som ägare bidrar du varje dag till denna omställning och stöttar vårt arbete med att göra elbilar mer tillgängliga och ännu säkrare till en större publik. Under Teslas tjugoåriga historia har vi ställts inför många utmaningar, men vi har alltid lyckats tack vare vårt unika förhållningssätt till problemlösning.
Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.
Vi vill försäkra dig om att vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa i Sverige. Vi öppnade nyligen vår första V4 Supercharger i Sverige och många fler är på gång.
Team Tesla i Sverige
Svart Model Y Performance
- shamrock1000
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/linda39795
Efter blivit nekad däckbyte på mitt däckhotell citydäck i Malmö, så hittade jag ett sjysst företag som inte har problem att byta däck oavsett vad man köpt och med ett riktigt bra pris 595kr inklusive däckhotell som ny kund
Ett tips för er som blivit nekade!
Dackskiftarna.se
Dackskiftarna.se
Model 3 LR, 2021.
Bra, men om du skall skriva mer skulle jag uppskatta om du kom med något mer konkret istället för domedagsprofetior om att det går åt helvete för alla som inte har kollektivavtal.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 16:17Tack, jag mår bra.slugger75 skrev: ↑17 nov 2023 15:26Hallå mår du bra?erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:17Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
Ser att USA stilen slår igenom här i Sverige med Tesla, man bara trampar på och går över folk, om man kan. Dollartecknet smäller högst och fackföreningar är svaga.
Jag tror att vi börjar förstå:erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:17Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
Några av oss tycker att kollektivavtal kan vara helt okej men anser att det skall vara frivilligt.
(Framförallt om anställa inte tycks vara intresserade av ett avtal)
Några av er andra (ingen nämnd) tycker att kollektivavtal i teorin skall vara frivilligt men i praktiken skall arbetsgivaren inte ha något val utan facket skall ha beslutsrätten (dvs tvingande).
(Oavsett om de anställda vill ha kollektivavtal eller inte)
Vi är helt enkelt oense.
Märkligt då jag inte sett att några däckfirmor dragits in i konflikten. Kan ju ioffs vara på eget bevåg.shamrock1000 skrev: ↑17 nov 2023 16:24Efter blivit nekad däckbyte på mitt däckhotell citydäck i Malmö, så hittade jag ett sjysst företag som inte har problem att byta däck oavsett vad man köpt och med ett riktigt bra pris 595kr inklusive däckhotell som ny kund![]()
Dackskiftarna.se
Sluta nu skriva dumheter. För det första vill dom inte göra det och för det andra så bryter dom då mot svensk lag.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:17Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
Tänk om marsmänniskor landar på jorden och äter upp alla kollektivanställda. Vad gör vi då?
Jag är ingen vänsterkille men till och med jag anser att det Tesla gör är vidrig. Varför ska vi tillåta dem stå utanför kollektivavtalet när alla andra verkstäder har skrivit under? Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Skoda, Ford, Toyota, etc. Motorbranschens arbetsgivarförbund (ja de som står på arbetsgivarnas sida) skriver ” - Vi delar fackens bild av att den svenska modellen tjänar Sverige väl och förstår varför IF Metall önskar träffa kollektivavtal med Tesla. Men fackens varsel drabbar nu våra medlemsföretag, som redan har kollektivavtal, och inte Tesla”. Ja det drabbar andra men de säger själva att de förstår för det sätter TESLA i en konkurrensfördel.Sparren skrev: ↑17 nov 2023 16:13Jo, absolut, men jag tror inte Tesla drar sig ur Sverige. Gör dom det så kommer samma sak upprepas i många andra europeiska länder så att Sverige är en liten marknad är inte den enda faktorn.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:09Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Jag är kapitalist och vill köpa en bil men tycker inte någon ska komma till Sverige och göra kaos som Tesla gör. För vad är alternativet? Vill ni ha det som Frankrike med ständiga strejker eller underkuvade arbetare som andra länder.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Ja, i det här fallet börjar avsättningarna i aktuellt kollektivavtal vid 23 och i Teslas lösning vid 25, det finns dock flera andra kollektivavtalade lösningar (t.ex. ITP) som också har 25 som första år för pension.
Jag tror jag skrev tidigare att på den punkten var kollektivavtal bättre, på andra är Teslas avtal bättre, totalt sett är det alltså ingen avgörande skillnad på villkoren. Den största skillnaden är som sagt aktietilldelningen, som man får tillmäta det värde man själv tycker är rimligt, dom som arbetat på Tesla några år är nog iaf väldigt nöjda

Oavsett vad man i övrigt anser om den svenska modellen och kollektivavtal i allmänhet så har iaf anställda vid Tesla definitivt inte sämre villkor än vad dom skulle få under IF Metall, oavsett vad en del oseriösa personer påstår i den här och andra trådar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:09Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51Är väldigt osannolikt att de skulle dra sig ur helt men skulle det ske så lär det stå verkstäder i kö för att specialisera sig på Tesla ta del av den marknaden så jag är inte alls orolig.Fosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa
KÖPHämtade en MYP förra veckan och är supernöjd. Eftersom Tesla kör på som vanligt med leveranserna så ser jag inga hinder. Det finns en uppsjö med MYP i inventariet just nu med rabatterat pris, så borde inte vara helt orimliga leveranstider om du väljer en av dessa bilar.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Hur många är det som strejkar...egentligen? Bra om media börjar ställa frågor istället för att basunera ut "total arbetsnedläggning".
https://www.affarsvarlden.se/artikel/my ... strejkarna
https://www.affarsvarlden.se/artikel/my ... strejkarna
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Mailades ut nyss.Uppdatering Tesla
Kära Tesla-ägare,
Team Tesla i Sverige
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Fosilfri2035
- Teslaägare
Inte alls faktiskt, om dom drar sig ur så är jag helt övertygad över att det kommer lösa sig ändå. Oddsen att dom drar sig ur är dock minimal med tanke på att de anställer enormt mycket.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:09Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 14:52Ok så här ligger det till. Vi har i dagarna fått lånet till bilen vi vill ha. Vi har testat nästan alla elbilar som finns och vill bara ha Model Y Performance. Det kliar i fingrarna att beställa hem bilen MEN VÅGAR INTE PÅ GRUND AV KONFLIKTEN. Kan någon förstå mig och vad rekommenderar ni?
Mer troligt att de tar över och gör allt inhouse.
Andrahandsvärdet måste ställas i förhållande till alternativen. VW och andra märken är fortfarande dyrare och Teslas teknik/batterier har visat sig hålla betydligt bättre i längden än konkurrenternas.
I alla fall enligt de rapporter och undersökningar jag läst från USA. (Här tror jag att det är aktuellt att nämna USA, bilarna byggs identiskt till skillnad från kollektivavtal och USAs arbetsmarknad).
Jag är inte orolig för det du angav, snarare om de sänker priserna igen så min bil tappar i värde på grund av det.
Vidrigt?SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:33Jag är ingen vänsterkille men till och med jag anser att det Tesla gör är vidrig. Varför ska vi tillåta dem stå utanför kollektivavtalet när alla andra verkstäder har skrivit under? Volvo, Audi, Mercedes, BMW, Skoda, Ford, Toyota, etc. Motorbranschens arbetsgivarförbund (ja de som står på arbetsgivarnas sida) skriver ” - Vi delar fackens bild av att den svenska modellen tjänar Sverige väl och förstår varför IF Metall önskar träffa kollektivavtal med Tesla. Men fackens varsel drabbar nu våra medlemsföretag, som redan har kollektivavtal, och inte Tesla”. Ja det drabbar andra men de säger själva att de förstår för det sätter TESLA i en konkurrensfördel.Sparren skrev: ↑17 nov 2023 16:13Jo, absolut, men jag tror inte Tesla drar sig ur Sverige. Gör dom det så kommer samma sak upprepas i många andra europeiska länder så att Sverige är en liten marknad är inte den enda faktorn.SosaTesla skrev: ↑17 nov 2023 16:09Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 15:51KÖPFosilfri2035 skrev: ↑17 nov 2023 15:45
Beställ den, tekniskt sett så är dom överlägsna.
Jag är kapitalist och vill köpa en bil men tycker inte någon ska komma till Sverige och göra kaos som Tesla gör. För vad är alternativet? Vill ni ha det som Frankrike med ständiga strejker eller underkuvade arbetare som andra länder.
Högst troligt anlitar du dagligen olika typer av företag som saknar kollektivavtal utan ständiga strejker och kuvade arbetare.
Det enda kaos som jag möjligen har kunnat notera är det som IF Metall nu skapar. Iallafall för vissa arbetsgivare som HAR kollektivavtal.