Sida 116 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 01:11
av [JM]
taliz skrev:Svenssons skrev:taliz skrev:
Nej, jag glömde inte det. Tyckte inte det behövde poängteras ytterligare att en personbil har lägre verkningsgrad än ett containerfartyg.
Nu är det visserligen inte en exakt jämförelse men väl diesel->generator->el->batteri->drift mot diesel->avgasbil-->drift:
https://insideevs.com/news/336627/tesla ... e-w-video/
Det där säger mer om hur optimerade Teslas bilar är när det kommer till luft och rullmotstånd etc, jämfört med avgasbilar.
Åter till i3. Rex har en tank på 9 liter, den ska enligt uppgift gå ca 15 mil på det. Men i verkligheten kanske runt 10 mil?
Det blir närmare 1l/mil. Med tanke på hur liten och lätt i3 är, med extremt smala och lättrullade hjul, så borde den snarare ligga runt 0,3l/mil om den endast haft avgasmotor.
Vilket säger mer om hur dåligt optimerad I3 är och kan alltså inte heller användas som argument för att principen seriehybrid är sämre än paralellhybrid.
Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 01:18
av taliz
[JM] skrev:taliz skrev:Svenssons skrev:taliz skrev:
Nej, jag glömde inte det. Tyckte inte det behövde poängteras ytterligare att en personbil har lägre verkningsgrad än ett containerfartyg.
Nu är det visserligen inte en exakt jämförelse men väl diesel->generator->el->batteri->drift mot diesel->avgasbil-->drift:
https://insideevs.com/news/336627/tesla ... e-w-video/
Det där säger mer om hur optimerade Teslas bilar är när det kommer till luft och rullmotstånd etc, jämfört med avgasbilar.
Åter till i3. Rex har en tank på 9 liter, den ska enligt uppgift gå ca 15 mil på det. Men i verkligheten kanske runt 10 mil?
Det blir närmare 1l/mil. Med tanke på hur liten och lätt i3 är, med extremt smala och lättrullade hjul, så borde den snarare ligga runt 0,3l/mil om den endast haft avgasmotor.
Vilket säger mer om hur dåligt ootimerad I3 är och kan alltså inte heller användas som argument för att principen seriehybrid är sämre än paralellhybrid.
Nej. Om det varit så som du och mati tror, så hade vi rimligen haft massvis med seriehybrider överallt. För man skulle ju inte behöva ngt stort batteri om motorn var igång jämt, eller hur? Dvs det skulle inte kosta så mkt.
Alla stora fartyg, lastbilar, bussar etc hade varit seriehybrider. För dem är bränslekostnaderna enorma och de hade kunnat spara ofantligt mkt pengar även med bara några få % förbättring.
Men, så funkar det helt enkelt inte. Omvandlingen från rörelse till el till rörelse gör att verkningsgraden sjunker rejält.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 01:42
av [JM]
taliz skrev:[JM] skrev:taliz skrev:Svenssons skrev:taliz skrev:
Nej, jag glömde inte det. Tyckte inte det behövde poängteras ytterligare att en personbil har lägre verkningsgrad än ett containerfartyg.
Nu är det visserligen inte en exakt jämförelse men väl diesel->generator->el->batteri->drift mot diesel->avgasbil-->drift:
https://insideevs.com/news/336627/tesla ... e-w-video/
Det där säger mer om hur optimerade Teslas bilar är när det kommer till luft och rullmotstånd etc, jämfört med avgasbilar.
Åter till i3. Rex har en tank på 9 liter, den ska enligt uppgift gå ca 15 mil på det. Men i verkligheten kanske runt 10 mil?
Det blir närmare 1l/mil. Med tanke på hur liten och lätt i3 är, med extremt smala och lättrullade hjul, så borde den snarare ligga runt 0,3l/mil om den endast haft avgasmotor.
Vilket säger mer om hur dåligt ootimerad I3 är och kan alltså inte heller användas som argument för att principen seriehybrid är sämre än paralellhybrid.
Nej. Om det varit så som du och mati tror, så hade vi rimligen haft massvis med seriehybrider överallt. För man skulle ju inte behöva ngt stort batteri om motorn var igång jämt, eller hur? Dvs det skulle inte kosta så mkt.
Alla stora fartyg, lastbilar, bussar etc hade varit seriehybrider. För dem är bränslekostnaderna enorma och de hade kunnat spara ofantligt mkt pengar även med bara några få % förbättring.
Men, så funkar det helt enkelt inte. Omvandlingen från rörelse till el till rörelse gör att verkningsgraden sjunker rejält.
Med denna logik så är alltså vanliga ICE bilar det mest energieffektiva motoralternativet eftersom det är mest såna bilar som produceras. Elbilars effektivitet är bara nys?
Den här rapporten där man studerat bussar med konventionell drift mot serie och paralell-hybrid visar att seriehybriden i deras exdmpel är det bränsleeffektivaste alternativet.
https://www.researchgate.net/publicatio ... plications
Det går säkert att hitta rapportes/studier som visar att det är tvärt om. Men det jag menar är att det förmodligen inte är nån större skillnad på de två...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 04:47
av Sofie
Off Grid Byggaren skrev:Sofie skrev:Off Grid Byggaren skrev:Verdi skrev:Off Grid Byggaren skrev:Intressanta diskussioner, jag pratade med en BMW elbilssäljare när 120 Ah (42 kWh) batteriet lanserades.
När de hade lilla 22 kWh batteriet såldes cirka 30% med REX, när mellanstora batteriet på 94 Ah (33 kWh) kom minskade det till 15%
När stora 120 Ah (42 kWh) batteriet skulle lanseras var deras bedömning att ytterst få kunder skulle köpa REX, så därför togs den möjligheten bort inom EU.
På USA marknaden är det ofta väldigt långa körsträckor, så där behövdes den fortfarande.
För att återgå till Ionitys laddnätverk, som utvecklingen ser ut just idag så är det ju snabbladdning med hög effekt som kommer på många elbilar.
Med dagens kommersiellt tillgängliga batteriteknik går det ju inte att stoppa i hur stort energilager som helst, så biltillverkarna tänker sig att vi tar laddpauser och fyller på snabbt.
Vad borde ett rimligt laddpris vara isåfall, och hur ska det kunna uppnås?
Det är skitsnack. Om nu inte alla utan REx aldrig säljer sina bilar så är det missvisande för jag tycker de allra flesta på blocket har REx. Jag skulle säga att betydligt fler än 30 resp 15% har valt REx.
Den behövs här också tycker jag. Men jag har alltid varit en sån där "det ska bara funka"-person och är egentligen ingen elbilsentusiast.
Ja, man ska väl inte lyssna alltför mycket på säljare.
Men det ligger 273 stycken BMW i3 på Blocket nu, varav 35 med REX.
Att bocka för REX i utrustningslistan kostade väl 52 000:- ?
Hur gjorde du din sökning? Den bör nog delas upp i 60Ah samt 94Ah, 120Ah finns ju som nämnts bara med bev.
Jag sökte på alla i3 och sedan REX. Men du har rätt, jag testade nu att söka fram till år 2018 och då är det 35% REX bilar på Blocket.
Och med 60 Ah ökar det ännu mer.
Andrahandsvärdet verkar vara högre med REX, men det var ju ett kostsamt tillbehör.
Har en bekant med 94Ah REX och värmepump samt 3-fas laddning. Ett litet tekniskt underverk!
Ja en 94Ah Rex med värmepump måste vara ett tekniskt underrverk, då mig veterligen endast Bev varianterna har värmepump.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 09:42
av Swede1
Bmw Rex -> Jag får i ca 8 liter bensin i tanken innan det rinner över, räckviddsmätaren kan då visa mellan 100 och 180 km beroende på kyla, körsätt etc. Genomsnitt skulle jag gissa på ca 140 km. Men i verkligheten är det kanske 120 km. Du vill inte köra korta sträckor på Rex eftersom motorn ska värmas upp och drar då några deciliter extra. Åker du långt och lugnt så drar den nog ca 1/2 liter per mil, normalt ca 0,66 l/mil, bråttom i kyla/regn/motvind uppåt litern/mil. Med bensinpris på 12 kr blir milkostnaden 8 kr, så kwh priset måste nog ner till 4 kr för att vara likvärdig kostnad. Sen tar det 5 minuter att tanka 12 mil jämfört med 15 minuter snabbladdning för 6 mil.
Bmw har gjort en enkel driftsäker lösning, ville de skulle de kunna optimera bensingeneratorn, Rex. Den har aldrig svikit mig under fyra år.
Känns bra att ha två olika drivmedel i oroliga tider, tänk om elnätet slås ut, eller bensin slutar levereras? Mindre risk att båda sker samtidigt. Ytterligare ett argument för Rex.
Bmw sade 2016 att man skulle kunna uppgradera batteriet i framtiden, men det verkar som att man inte får det om man har Rex.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 09:48
av Verdi
taliz skrev:Svenssons skrev:taliz skrev:
Nej, jag glömde inte det. Tyckte inte det behövde poängteras ytterligare att en personbil har lägre verkningsgrad än ett containerfartyg.
Nu är det visserligen inte en exakt jämförelse men väl diesel->generator->el->batteri->drift mot diesel->avgasbil-->drift:
https://insideevs.com/news/336627/tesla ... e-w-video/
Det där säger mer om hur optimerade Teslas bilar är när det kommer till luft och rullmotstånd etc, jämfört med avgasbilar.
Åter till i3. Rex har en tank på 9 liter, den ska enligt uppgift gå ca 15 mil på det. Men i verkligheten kanske runt 10 mil?
Det blir närmare 1l/mil. Med tanke på hur liten och lätt i3 är, med extremt smala och lättrullade hjul, så borde den snarare ligga runt 0,3l/mil om den endast haft avgasmotor.
Vilken uppgift? NEDC eller? Ska vi verkligen gå dit?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 09:54
av M3apan
Swede1 skrev:
Känns bra att ha två olika drivmedel i oroliga tider, tänk om elnätet slås ut, eller bensin slutar levereras? Mindre risk att båda sker samtidigt. Ytterligare ett argument för Rex.
slås elnätet ut så kommer det förmodligen även påverka möjligheten att tanka bensin.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 10:04
av Off Grid Byggaren
Sofie skrev:
Ja en 94Ah Rex med värmepump måste vara ett tekniskt underrverk, då mig veterligen endast Bev varianterna har värmepump.
Det är möjligt att min kompis blandat ihop AC pumpen med värmepump. Han har nämnt att räckvidden påverkas rätt mycket när det är kallt ute och med värmen på 23 grader i kupén. 19 grader gör skillnad, så det är kanske elvärme på alla REX-bilar?
Han kör ofta sträckor där batteriet töms helt, då utnyttjar han förstås kapaciteten max. Verkar inte slita så mycket på batteriet, efter 3 år och 7000 mil är det fortfarande i princip samma räckvidd.
Han nämner också att den är rätt törstig på bensin, 0,6-0,8 per mil. Men cirka 40 liter per år har varit hans förbrukning så det blir ju ingen större kostnad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 10:11
av Verdi
Off Grid Byggaren skrev:Sofie skrev:
Ja en 94Ah Rex med värmepump måste vara ett tekniskt underrverk, då mig veterligen endast Bev varianterna har värmepump.
Det är möjligt att min kompis blandat ihop AC pumpen med värmepump. Han har nämnt att räckvidden påverkas rätt mycket när det är kallt ute och med värmen på 23 grader i kupén. 19 grader gör skillnad, så det är kanske elvärme på alla REX-bilar?
Han kör ofta sträckor där batteriet töms helt, då utnyttjar han förstås kapaciteten max. Verkar inte slita så mycket på batteriet, efter 3 år och 7000 mil är det fortfarande i princip samma räckvidd.
Han nämner också att den är rätt törstig på bensin, 0,6-0,8 per mil. Men cirka 40 liter per år har varit hans förbrukning så det blir ju ingen större kostnad.
Värmepumpen sitter på samma plats som REx. Så de kan inte samexistera på samma bil. Det är antingen eller.
Räckvidden påverkas lika mycket på en i3 som på en Tesla. I vårt fall så är räckvidden enligt GOM mellan 15 och 22 mil vid 100% SOC. Den är verklig eftersom den ju räknas ut av tidigare förbrukning, och inte baseras på ett fast värde som på Teslan. Det är dock mycket korta körningar på den. Mest frun som åker till jobbet och dit är det under 2 mil.
På drygt 3 år har vi inte märkt nån som helst skillnad i räckvidd. Finns en hemlig meny som visar kvarvarande kapacitet i batteriet och den siffran visar på att batteriet är i nyskick också.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 11:31
av Bjelke
Tänk om Leafen också hade kunnat klara sitt batteri lika bra... fast å andra sidan så skulle det isf
nog inte stå två Teslor här på gården iofs

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 14:24
av Off Grid Byggaren
Verdi skrev:Off Grid Byggaren skrev:Sofie skrev:
Ja en 94Ah Rex med värmepump måste vara ett tekniskt underrverk, då mig veterligen endast Bev varianterna har värmepump.
Det är möjligt att min kompis blandat ihop AC pumpen med värmepump. Han har nämnt att räckvidden påverkas rätt mycket när det är kallt ute och med värmen på 23 grader i kupén. 19 grader gör skillnad, så det är kanske elvärme på alla REX-bilar?
Han kör ofta sträckor där batteriet töms helt, då utnyttjar han förstås kapaciteten max. Verkar inte slita så mycket på batteriet, efter 3 år och 7000 mil är det fortfarande i princip samma räckvidd.
Han nämner också att den är rätt törstig på bensin, 0,6-0,8 per mil. Men cirka 40 liter per år har varit hans förbrukning så det blir ju ingen större kostnad.
Värmepumpen sitter på samma plats som REx. Så de kan inte samexistera på samma bil. Det är antingen eller.
Räckvidden påverkas lika mycket på en i3 som på en Tesla. I vårt fall så är räckvidden enligt GOM mellan 15 och 22 mil vid 100% SOC. Den är verklig eftersom den ju räknas ut av tidigare förbrukning, och inte baseras på ett fast värde som på Teslan. Det är dock mycket korta körningar på den. Mest frun som åker till jobbet och dit är det under 2 mil.
På drygt 3 år har vi inte märkt nån som helst skillnad i räckvidd. Finns en hemlig meny som visar kvarvarande kapacitet i batteriet och den siffran visar på att batteriet är i nyskick också.
Han kom förbi precis, vi slog på kupévärmen och lyssnade. Det var 8 grader ute och låter som en kompressor är igång.
Ljudet kommer från framdelen. Kan det vara fläkten som låter så högt? Varmt och skönt blev det ivarjefall. 16 mil motorväg hade han kört igår på el.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 17:18
av Verdi
Off Grid Byggaren skrev:Verdi skrev:Off Grid Byggaren skrev:Sofie skrev:
Ja en 94Ah Rex med värmepump måste vara ett tekniskt underrverk, då mig veterligen endast Bev varianterna har värmepump.
Det är möjligt att min kompis blandat ihop AC pumpen med värmepump. Han har nämnt att räckvidden påverkas rätt mycket när det är kallt ute och med värmen på 23 grader i kupén. 19 grader gör skillnad, så det är kanske elvärme på alla REX-bilar?
Han kör ofta sträckor där batteriet töms helt, då utnyttjar han förstås kapaciteten max. Verkar inte slita så mycket på batteriet, efter 3 år och 7000 mil är det fortfarande i princip samma räckvidd.
Han nämner också att den är rätt törstig på bensin, 0,6-0,8 per mil. Men cirka 40 liter per år har varit hans förbrukning så det blir ju ingen större kostnad.
Värmepumpen sitter på samma plats som REx. Så de kan inte samexistera på samma bil. Det är antingen eller.
Räckvidden påverkas lika mycket på en i3 som på en Tesla. I vårt fall så är räckvidden enligt GOM mellan 15 och 22 mil vid 100% SOC. Den är verklig eftersom den ju räknas ut av tidigare förbrukning, och inte baseras på ett fast värde som på Teslan. Det är dock mycket korta körningar på den. Mest frun som åker till jobbet och dit är det under 2 mil.
På drygt 3 år har vi inte märkt nån som helst skillnad i räckvidd. Finns en hemlig meny som visar kvarvarande kapacitet i batteriet och den siffran visar på att batteriet är i nyskick också.
Han kom förbi precis, vi slog på kupévärmen och lyssnade. Det var 8 grader ute och låter som en kompressor är igång.
Ljudet kommer från framdelen. Kan det vara fläkten som låter så högt? Varmt och skönt blev det ivarjefall. 16 mil motorväg hade han kört igår på el.
Ja jag vet inte vad som låter. Men det är ingen värmepump iaf.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 apr 2020 19:36
av Off Grid Byggaren
Ok, det är 5,5 kW elvärme.
Förklarar den ökade vinterförbrukningen med hög temperatur i kupén.
Måste vara vattenpumpen som hörs.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 apr 2020 18:36
av Elbilisten
Silke Bagschik, försäljnings- och marknadschef för Volkswagens elbilar kommer med hård kritik mot Ionity.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... rishojning
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 apr 2020 18:59
av mati
Ja, hon verkar engagerad och bra. När Ionity lanserade sina nya priser tänkte jag faktiskt på just Silke Bagschik och hur hon tänker försvara detta. Hon måste ju stå bakom Ionity, tänkte jag. Och det hade varit svårt att få ihop. Nu har vi svaret. Hon står inte alls bakom detta.
Mycket bra, för det betyder att det positiva intrycket jag hade fått av henne ändå var rätt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 apr 2020 19:16
av Bjelke
mati skrev:Ja, hon verkar engagerad och bra. När Ionity lanserade sina nya priser tänkte jag faktiskt på just Silke Bagschik och hur hon tänker försvara detta. Hon måste ju stå bakom Ionity, tänkte jag. Och det hade varit svårt att få ihop. Nu har vi svaret. Hon står inte alls bakom detta.
Mycket bra, för det betyder att det positiva intrycket jag hade fått av henne ändå var rätt.
Ett litet ljus i mörkret

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 maj 2020 12:47
av Lophornis
Det närmar sig i Mariestad. Sockar på kontakter
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 maj 2020 15:49
av HelectriC
Sockarna kan ju bara bli där, Ionity ska ju ändå bojkottas!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 maj 2020 16:02
av Swede1
mati skrev:Ja, hon verkar engagerad och bra. När Ionity lanserade sina nya priser tänkte jag faktiskt på just Silke Bagschik och hur hon tänker försvara detta. Hon måste ju stå bakom Ionity, tänkte jag. Och det hade varit svårt att få ihop. Nu har vi svaret. Hon står inte alls bakom detta.
Mycket bra, för det betyder att det positiva intrycket jag hade fått av henne ändå var rätt.
Det är lugnt priset normaliseras när det blir fler elbilar och mer konkurrens, troligen främst fler Teslor som kan ladda för 2,5 kr/ kwh. Bra strategi VW.
Ionity försvar@r 8,70 kr/kwh, men hur var det med övriga marknaden? Övriga tar 2,5 kr/kwh till 5kr/kwh. Ionity is out of the market.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 maj 2020 18:35
av mati
Världens dyraste sockar.
Nu har Mariestad en vätgasmack och en Ionity-station, två svindyra byggen som nästan ingen använder. Tur att det samtidigt byggs en Supercharger där, nånting som används i alla fall.
Kanske ingen nyhet, men jag såg att E-on/Clever har byggt fyra 175kW laddare i Varberg, precis bredvid Ionity-laddarna. Laddning är gratis. Jag undrar ju var folk kommer ladda nu. Ska man våga sig på en gissning? Svårt...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 maj 2020 18:50
av HelectriC
mati skrev:Världens dyraste sockar.
Nu har Mariestad en vätgasmack och en Ionity-station, två svindyra byggen som nästan ingen använder. Tur att det samtidigt byggs en Supercharger där, nånting som används i alla fall.
Kanske ingen nyhet, men jag såg att E-on/Clever har byggt fyra 175kW laddare i Varberg, precis bredvid Ionity-laddarna. Laddning är gratis. Jag undrar ju var folk kommer ladda nu. Ska man våga sig på en gissning? Svårt...
Gratis? Under nån slags välkomstperiod på några veckor då eller?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 02 maj 2020 18:57
av mati
HelectriC skrev:mati skrev:Världens dyraste sockar.
Nu har Mariestad en vätgasmack och en Ionity-station, två svindyra byggen som nästan ingen använder. Tur att det samtidigt byggs en Supercharger där, nånting som används i alla fall.
Kanske ingen nyhet, men jag såg att E-on/Clever har byggt fyra 175kW laddare i Varberg, precis bredvid Ionity-laddarna. Laddning är gratis. Jag undrar ju var folk kommer ladda nu. Ska man våga sig på en gissning? Svårt...
Gratis? Under nån slags välkomstperiod på några veckor då eller?
Oklart. I Löddeköpinge har samma typ av laddare varit gratis i över ett år nu. Men oavsett så tar e-on annars 2.50kr/minut för DC-laddning enligt deras hemsida. Det är inte gratis, men jäkligt billigt ändå. Framförallt för mig som kan ladda med konstant 150kW. En full laddning kostar nog aldrig mer än 90 kr. Som hemmaladdning ungefär.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 maj 2020 23:34
av OTP
mati skrev:HelectriC skrev:mati skrev:Världens dyraste sockar.
Nu har Mariestad en vätgasmack och en Ionity-station, två svindyra byggen som nästan ingen använder. Tur att det samtidigt byggs en Supercharger där, nånting som används i alla fall.
Kanske ingen nyhet, men jag såg att E-on/Clever har byggt fyra 175kW laddare i Varberg, precis bredvid Ionity-laddarna. Laddning är gratis. Jag undrar ju var folk kommer ladda nu. Ska man våga sig på en gissning? Svårt...
Gratis? Under nån slags välkomstperiod på några veckor då eller?
Oklart. I Löddeköpinge har samma typ av laddare varit gratis i över ett år nu. Men oavsett så tar e-on annars 2.50kr/minut för DC-laddning enligt deras hemsida. Det är inte gratis, men jäkligt billigt ändå. Framförallt för mig som kan ladda med konstant 150kW. En full laddning kostar nog aldrig mer än 90 kr. Som hemmaladdning ungefär.
Kan man läsa nåt om e-ons planerade utbyggnad, hittar inget alls?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 maj 2020 19:20
av helix
mati skrev:HelectriC skrev:mati skrev:Världens dyraste sockar.
Nu har Mariestad en vätgasmack och en Ionity-station, två svindyra byggen som nästan ingen använder. Tur att det samtidigt byggs en Supercharger där, nånting som används i alla fall.
Kanske ingen nyhet, men jag såg att E-on/Clever har byggt fyra 175kW laddare i Varberg, precis bredvid Ionity-laddarna. Laddning är gratis. Jag undrar ju var folk kommer ladda nu. Ska man våga sig på en gissning? Svårt...
Gratis? Under nån slags välkomstperiod på några veckor då eller?
Oklart. I Löddeköpinge har samma typ av laddare varit gratis i över ett år nu. Men oavsett så tar e-on annars 2.50kr/minut för DC-laddning enligt deras hemsida. Det är inte gratis, men jäkligt billigt ändå. Framförallt för mig som kan ladda med konstant 150kW. En full laddning kostar nog aldrig mer än 90 kr. Som hemmaladdning ungefär.
Nu verkar E.On börjat ta betalt på alla sina 175kW-laddare som hittills varit gratis. Finns inte så många i landet ännu, men åtminstone i Löddeköpinge, Varberg och Värnamo vad jag känner till.
Ganska högt pris även om det inte blev riktigt lika saftigt som Ionity. 6.50kr/kWh enligt E.Ons app.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 maj 2020 19:29
av Lophornis
helix skrev:mati skrev:HelectriC skrev:mati skrev:Världens dyraste sockar.
Nu har Mariestad en vätgasmack och en Ionity-station, två svindyra byggen som nästan ingen använder. Tur att det samtidigt byggs en Supercharger där, nånting som används i alla fall.
Kanske ingen nyhet, men jag såg att E-on/Clever har byggt fyra 175kW laddare i Varberg, precis bredvid Ionity-laddarna. Laddning är gratis. Jag undrar ju var folk kommer ladda nu. Ska man våga sig på en gissning? Svårt...
Gratis? Under nån slags välkomstperiod på några veckor då eller?
Oklart. I Löddeköpinge har samma typ av laddare varit gratis i över ett år nu. Men oavsett så tar e-on annars 2.50kr/minut för DC-laddning enligt deras hemsida. Det är inte gratis, men jäkligt billigt ändå. Framförallt för mig som kan ladda med konstant 150kW. En full laddning kostar nog aldrig mer än 90 kr. Som hemmaladdning ungefär.
Nu verkar E.On börjat ta betalt på alla sina 175kW-laddare som hittills varit gratis. Finns inte så många i landet ännu, men åtminstone i Löddeköpinge, Varberg och Värnamo vad jag känner till.
Ganska högt pris även om det inte blev riktigt lika saftigt som Ionity. 6.50kr/kWh enligt E.Ons app.
Synd det inte blev minutpriser.