Re: Strejk på Tesla i Sverige
Postat: 17 nov 2023 14:07
Nej.Beppe skrev: ↑17 nov 2023 14:03Menar du att dom arbetar på Tesla inte betalar skatt utan lever i en helt annan värld.....erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
IG Metall har självt haft en del duster med Tesla på företagets fabrik i Grünheide utanför Berlin. En fabrik med omkring 11 000 anställda.
Bland annat hävdar facket att personalbrist och alltför höga produktionsmål gör de anställdas arbetsbelastning ohållbar.
IG Metall framhåller också att det finns stora brister i arbetsmiljön. Något som bland annat visar sig i sjuktal på över 30 procent och ett stort antal olyckor i fabriken.
Ja nu när du och en tidigare skribent nämnde detta så gick jag in och tittade på lediga jobb av nyfikenhet och det ser sannerligen ut som att dom rekryterar på bred front just nu.Fiskk skrev: ↑17 nov 2023 10:26Kan man köpa Twitter för att värna om yttrandefriheten så kan man nog köpa några verkstäder utan problem. Det verkar ju som TM Sverige AB söker nytt folk inom olika områden, så något är ju på g iaf!deffe skrev: ↑16 nov 2023 20:22Vad hindrar Tesla från att helt enkelt köpa sig ut konflikten?
Exempelvis köpa en befintlig lackerings firma, med personal och rubbet?
Visst, det kostar en slant om man även kanske köper en elektrikerfirma eller tio, samt några bilverkstäder.
Tesla är å andra sidan inte ett källarföretag och om Elon känner för att sätta hårt mot hårt... Finns det då några hinder?
Helt enkelt ta över hela kedjan själv så att säga.
Dyrt, men inte löjligt dyrt för världens rikaste man och ett av dom mest framgångsrika bolagen.
Svar:agehall skrev: ↑17 nov 2023 10:48Det måste väl ändå vara de anställda hos Tesla som avgör om de har det dålig eller inte?? INGEN vet hur NÅGONTING kommer se ut om 5-10 år. Vi kanske pratar ryska i Sverige då...erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
Svar:
Nej, det avgör de inte själva. De är en del av det kollektiva systemet för bilmekaniker och kan inte vara vid sidan om och plocka russinen ur kakan. Det är oschysst mot alla andra bilmek och 90% av Sveriges anställda. Va fan, ska vi andra 90% förhandla fram trygga avtal helt gratis för Tesla, som de sedan "väljer att följa" Tesla skriver ju själva att de har motsvarande avtal. Avtalen kommer ju någonstans ifrån.
Sedan kan de Teslaanställda välja att gå ur fack och a-kassa om de vill. Då slipper de en del av sin trygghet.
Men de flesta är med för tryggheten.
Ändå jobbar en del av dem. De blir som parasiter på samhället ( ursäkta för språket kom inte på annat ord) .
Fan, de ska ha allt från Sveriges trygghet samtidigt som de är strejkbrytar. Så kortsiktigt tänkande. Dessa personer underminerar svensk trygghet. Jag tror de fattar det själva, men är rädda eller skrämda av Tesla.
Med detta resonemang så ska vi direkt lagstifta om att kollektivavtal är ett krav. Jag avstår gärna från den lösningen.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Och här har du helt fått saker om bakfoten. De har inte aktieoptioner utan de får aktier.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Svar:
du har fått om bakfoten. Från IF metall:
Bilmekanikerna, eller teknikerna som det kallas på Tesla, får cirka 4000-8000 dollar i aktieoptioner under en fyraårsperiod, beroende på tidigare erfarenhet. Aktieoptionen kan lösas ut först efter fyra års anställning och ska då beskattas. Hur mycket optionen är värd är avhängigt hur aktiekursen utvecklat sig. Den som blev anställd innan år 2020 kan ha tjänat en hel del pengar. Men sedan år 2021 har kursen till och med backat något.
De kommer även få en chock när de ser hur lite skatt de betalar och hur mycket pengar de får ut i lön efter skatt. USA och Sverige har helt olika system här och det går inte att jämföra enskilda delar så här.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
1) Nej det är inte en tanke på att rösta bort tryggheten, trygghet är inte binär. Det är en tanke på att rösta bort den Ökade tryggheten som KA medför - om personalen inte tycker KA är värt vad det kostar.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:341) En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
2) Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
3) Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
4) Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. 5) Vad anser du om det?
erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort tryggheten
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
fth skrev: ↑08 nov 2023 14:33För att ta bort alla märkliga spekulationer om att Tesla inte skulle göra avsättningar för tjänstepension kan jag berätta att dom har sin lösning hos Skandia och gör följande avsättningar:dvs en fullt normal avsättning, helt i linje med kollektivavtalen.Tesla’s contributions are as follows:
- 4.5% of pensionable salary up to 7.5 IBA’s and
- 30% of pensionable salary from 7.5 to 30 IBA’s.
/fth
Varför skulle dom bli lämnade åt sitt öde om något händer? De flesta mindre och många medelstora företag har inga kollektivavtal och deras personal får såväl pension som hjälp med det mesta. Dom har med andra ord inte röstat bort trygghetenerfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 14:11Nej.Beppe skrev: ↑17 nov 2023 14:03Menar du att dom arbetar på Tesla inte betalar skatt utan lever i en helt annan värld.....erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Kollektivavtalet ger inte mycket till trygghet. Iallafall inte för normala människor som gör ett bra jobb och inte är pain in the ass för arbetsgivaren.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Jag har inte sett något men hoppas då de inte verkar hinna sätta på vinterdäck vid leverans.
Tack! Ja, jag misstänkte att det var så.. En fråga som flera använder som slagträ är att Teslaanställda inte skulle få pension.fth skrev:Jag har som sagt tillgång till anställningsavtal och -villkor, och det är som jag beskrivit ovan inga direkta skillnader mot normala villkor, kollektivanslutna eller ej, bortsett från bonusen i form av aktier som sagt.
Jag kan svara på specifika frågor om det är av intresse, men kan förstås inte dela dokumenten i sin helhet här.
/fth
Det här är ju som jag beskrivit tidigare fullständigt felaktigt, Tesla har lika bra pensionavsättningar som kollektivavtalade lösningar.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Jag är förspråkare till demokrati och frihet. Kollektivatalen bidrar starkt till det. Försvinner de så vad försvinner mer?Sparren skrev: ↑17 nov 2023 14:50Kollektivavtalet ger inte mycket till trygghet. Iallafall inte för normala människor som gör ett bra jobb och inte är pain in the ass för arbetsgivaren.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Du målar upp rent apokalyptiska fantasier om hur det kommer gå för människor som arbetar för företag utan kollektivavtal.
Tesla plockar inga russin ur kakan. Varken dom eller deras anställda vill ha kollektivavtal men du tycker det skall tvingas på dom då IF Metall vet bättre liksom Kommunistpartiet i Kina vet allas bästa.
Du verkar vara väldig motståndare till demokrati och frihet.
Som jag skrivit i tidigare inlägg är pensionsavsättningarna helt normala, försäkringsgivare är Skandia:Rimlig skrev: ↑17 nov 2023 15:00Tack! Ja, jag misstänkte att det var så.. En fråga som flera använder som slagträ är att Teslaanställda inte skulle få pension.
Vad kör Tesla för upplägg i avtalet gällande:
- Tjänstepension. Hur många % av lönen ger Tesla? If metall ger väl typ 4,5% om du är över 25 år.
- sjukförsäkring?
- Ersättning vid föräldraledighet?
Dessa anser jag är de delar som är viktigast. Där min erfarenhet är att alla bolag som bryr sig om sina anställda har minst lika bra ersättningar som kollektivavtalet.
Men här skulle ju mer risiga bolag kunna skita i detta - jag skulle säga att en stor andel av alla under 30 normalt sett inte tittar på dessa parametrar utan primärt bryr sig om lönen. Det kan dock bli minst sagt stökigt dagen man råkar ut för en olycka.
Dom har i övrigt också helt normala villkor med liv- och olycksfallsförsäkring, premiebefrielse etc.Tesla’s contributions are as follows:
- 4.5% of pensionable salary up to 7.5 IBA’s and
- 30% of pensionable salary from 7.5 to 30 IBA’s.
Ja, Elektrikerförbundet och Byggnads fick på pälsen av EU-domstolen när de tog ut "lönekontrollavgift" till och med av icke-anslutna.Bengt skrev: ↑17 nov 2023 14:27Jag får rysningar i hela kroppen när jag läser några av de sista inläggen runt strejken.
Tänk att utbilda sig till servicetekniker med bilar som huvudspår, då ska man alltså bli livegen hos Metall när man börjar arbeta! Det åter mer som Kina än en europeisk demokrati.
Det är tur att medlemsskap i facket fortfarande är individens beslut (i de flesta fall) trots att kollektivavtalet inte verkar vara det.
Infogar lite intressant läsning.
https://www.foretagarna.se/nyheter/riks ... ktivavtal/
Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
https://www.nyteknik.se/karriar/maffiam ... ga/4209781
Anställda på Tesla är inte livegna. Jag trodde du ville att Tesla skulle tvingas skriva på ett avtal trots att varken dom eller de anställda vill det.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:08Jag är förspråkare till demokrati och frihet. Kollektivatalen bidrar starkt till det. Försvinner de så vad försvinner mer?Sparren skrev: ↑17 nov 2023 14:50Kollektivavtalet ger inte mycket till trygghet. Iallafall inte för normala människor som gör ett bra jobb och inte är pain in the ass för arbetsgivaren.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 13:34En tanke att rösta bort trygghetenVilkenElbilBlirDet skrev: ↑17 nov 2023 10:07Ja så är det… facket ska bestämma vem som har det dåligt eller bra och vem som är trygg eller otrygg.erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 09:40Några har skrivit.
Visa eller bevisa att Teslaanställda i Sverige har det dåligt.
Eller låt de själva rösta om de vill ha kollektivavtal.
Eller de har redan det bra och motsvarande.
.
De har det dåligt eftersom de inte har samma trygghet som de övriga 90% kollektivanslutna i Sverige. Ingen vet hur det ser ut om 5 år, 10 år och Tesla.
De kan gärna rösta. Men det förändrar ingenting. Ordet kolletiv i kollektivavtal betyder att något är gemensamt för en grupp och i detta fall bilmekarna i Sverige.
Tesla och bilmekarna här i Sverige skall inte åka snålskjuts på det svenska systemet. Verka här med alla förmåner och samtidigt skippa att deltaga kollektivt.
Att hävda att de har aktieoptioner istället är bara dumheter. Optionerna kan lika gärna bli värdelösa när som helst. Ägaren till Tesla är smart eftersom de anställda också tar en del av risken, de vinner eller försvinner. Aktieoptioner kan de ha ändå , även med kollektivatal.
Gillar man inte systemet i Sverige och tryggheten så kan man lika gärna flytta. I USA kommer de svenska bilmekarna att få en chock, jämfört med Sverige. Sociala kostnader, försäkringar, skolavgifter, osv
Får cringe-bilder i huvudet av bilbarnstolsförsäljare till nyblivna mammor, ”bryr du dig om ditt barns säkerhet? Ja precis, i så fall kanske vi ska kolla på den här modellen här borta.”
Det finns alltid ett pris att betala, även för trygghet. Om du köper äpplen som har bruna märken i sig för 20kr/g, och det finns äpplen ijämte utan märken. Klart du ska köpa dom? Eller hur. Men, vad är priset på dom? Ditt resonemang ovan tar inte det i hänsyn. Ingen köper dom fina äpplena för 300kr/kg. Någon enstaka kanske för 50kr/kg, men kommer man ner till 25kr/kg, då kanske?
Jag tror inte många säger emot dig att man blir mer trygg med avtal (juridisk hjälp och allt vad det är), men en omröstning skulle låta personalen ta sitt egna beslut om dom tycker det är värt att betala priset för tryggheten.
Men det blir samhället som får stå för fiolerna med bidrag och annat när om de blir sjuka, skadas, pension som de inte kan leva på (som hos Tesla idag), skuldsanering, förtidspensionsvillkor m.m.
Vad anser du om att man röstar bort tryggheten för din egen del och sedan blir lämnad åt sitt öde om det sker något? Samhället tar alltså inte samma ansvar.
Nu plockar Tesla russinen ur kakan. De är inne i det svenska systemet och driver verksamhet men de struntar i det kollektiva. Vad anser du om det?
Du målar upp rent apokalyptiska fantasier om hur det kommer gå för människor som arbetar för företag utan kollektivavtal.
Tesla plockar inga russin ur kakan. Varken dom eller deras anställda vill ha kollektivavtal men du tycker det skall tvingas på dom då IF Metall vet bättre liksom Kommunistpartiet i Kina vet allas bästa.
Du verkar vara väldig motståndare till demokrati och frihet.
Anställda skall inte vara nära livegna i Sverige som i de flesta länder på jorden. Där gäller inte frihet och demokrati så som i Sverige. (nämner inga länder, det får man lista ut själv)
Hallå mår du bra?erfaren bilmek skrev: ↑17 nov 2023 15:17Det finns hävd inom andra områden också, tex Allemansrätten. Sverige är rätt ovanliga i världen på den punkten. Vi inrättar oss bra efter rekommendationer, ej alltid lagar. Se hur det var under Covid tex. I många andra länder var det stenhårda regler som i Frankrike tex.ermase skrev: ↑17 nov 2023 15:06Till er här inne som verkar ha svårt att förstå juridiken och vikten av kollektivavtal. Läs Ny Teknik
https://www.nyteknik.se/karriar/maffiam ... ga/4209781
I Sverige var det inte så.
Ovan är nog jättesvårt att förstå för Tesla i USA.
Tänk om Tesla skulle köpa en mark med skog i Sverige och hägna in den och skriva Private Property så som i USA? De hävdar de att de äger skogen och bestämmer att ingen får gå i den.