Sida 115 av 231

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 16:45
av mati
taliz skrev:
Det är ju ett begrepp. Många jobbar väl med IT här och där pratar man plattform rätt ofta, utan att det betyder något som är platt. :lol:
Fast du ställde frågan varför ID3 med stora batteriet i motsats till ID4 och Enyaq inte har fem platser trots att de bygger på samma platta. Jag förklarade då att de inte bygger på samma "platta" eftersom det inte finns något sådant och att det är bara ett begrepp som man använder lite felaktigt. Nu berättar du för mig att det är bara ett begrepp? Om du vet detta så förstår jag inte varför du jämför ID3 med ID4/Enyaq som är helt olika konstruktioner.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 16:46
av taliz
Hoppas dom lärt sig från den usla ID3-presentationen.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 16:51
av backe
taliz skrev:
Hoppas dom lärt sig från den usla ID3-presentationen.
Håller med, mer kall fakta och mindre utfyllnad. Finns det bara underlag för 15 minuter, kör bara 15 minuter då...

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:03
av taliz
mati skrev:
taliz skrev:
Det är ju ett begrepp. Många jobbar väl med IT här och där pratar man plattform rätt ofta, utan att det betyder något som är platt. :lol:
Fast du ställde frågan varför ID3 med stora batteriet i motsats till ID4 och Enyaq inte har fem platser trots att de bygger på samma platta. Jag förklarade då att de inte bygger på samma "platta" eftersom det inte finns något sådant och att det är bara ett begrepp som man använder lite felaktigt. Nu berättar du för mig att det är bara ett begrepp? Om du vet detta så förstår jag inte varför du jämför ID3 med ID4/Enyaq som är helt olika konstruktioner.
Med "platta" syftar jag på MEB, "Modularer E-Antriebs-Baukasten", som alla de bygger på. Det är ju en plattform för mindre/mellanstora elbilar, likt MQB var för avgasvarianterna.
De är vanligtvis anpassningsbara när det gäller axelavstånd, spårvidd, vikt m.m. för att just kunna passa flera olika modeller.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:04
av taliz

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:19
av Zalman3
taliz skrev:
Har de kopierat Björn Nylands låtar!!

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:27
av Gargamel
taliz skrev:
Tycker den ser ut som en C4 Cactus.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:39
av thnis
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:43
av taliz
Horribel färg men annars ser den helt ok ut tycker jag. Mycket bättre än ID3, särskilt fronten är hemsk på ID3 och även vindrutan med A-stolparna etc ser udda ut.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:44
av Zalman3

Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:45
av taliz
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:46
av Zalman3
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:49
av taliz
Zalman3 skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Tycker Enyaq ser för mkt ut som en avgasbil. Grillen, särskilt den upplysta, är nästan lika vulgär som en Rolls Royce.

Vem köper förresten ID3 nu? Jag tror som sagt det kan bli rea på den i slutet av året..

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:57
av backe
Zalman3 skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.

Spontant känns Enyaq mycket mer som det jag vill ha också. Nu är jag en kombimänniska så det hjälper nog, men inredning ser väldigt mycket trevligare ut på bild.

Dock inte hört av säljare från Skoda trots att jag bokade den direkt när bokning öppnade, kan bli läge att ringa dom imorgon och kolla vad som händer.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 17:59
av thnis
taliz skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.
Ja hoppas att det inte blir så grusigt :) De bygger redan 500 ID4 per dag och takten ska ökas. Kul att VW-gruppen visar att de menar allvar. Nu är inte ID4 aktuell för oss men kul ändå.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 18:01
av thnis
taliz skrev:
Zalman3 skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Jag väljer Skoda Enyaq alla dagar i veckan istället.
Enyaq är billigare, rymligare och snyggare.
Tycker Enyaq ser för mkt ut som en avgasbil. Grillen, särskilt den upplysta, är nästan lika vulgär som en Rolls Royce.

Vem köper förresten ID3 nu? Jag tror som sagt det kan bli rea på den i slutet av året..
OM det blir så byter vi till en ID3 tidigare än vad vi planerat. Men den som lever får se.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 18:17
av RyssenKefir
Schysst att de slängde med 3års fri fastcharging i amerikat via Electrify Amerika där väl ionity ingår.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 18:19
av Mickep
Tänk om de gjorde det på privatleasingen.
Vad folk skulle missbruka det då.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 18:21
av taliz
thnis skrev:
taliz skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.
Ja hoppas att det inte blir så grusigt :) De bygger redan 500 ID4 per dag och takten ska ökas. Kul att VW-gruppen visar att de menar allvar. Nu är inte ID4 aktuell för oss men kul ändå.
Nja, det är inkl ID3 och majoriteten är just ID3.

Här är en video från produktionslinjen just släppt med lite mer info(finns engelsk subtitle)

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 18:38
av backe
taliz skrev:
thnis skrev:
taliz skrev:
thnis skrev:
ID4 1st pris från 514 900kr med RWD. :)
Vad säger alla som gnällde på VW nu :) Den kommer att sälja som smör
Det tror jag också, får hoppas det inte blir för mkt grus i maskineriet.
Ja hoppas att det inte blir så grusigt :) De bygger redan 500 ID4 per dag och takten ska ökas. Kul att VW-gruppen visar att de menar allvar. Nu är inte ID4 aktuell för oss men kul ändå.
Nja, det är inkl ID3 och majoriteten är just ID3.

Här är en video från produktionslinjen just släppt med lite mer info(finns engelsk subtitle)
Intressant.

Dom säger även att produktionen är 560 id3/dag (ca 3:30 in och bara på tyska, inte textat), så sammanlagt borde produktion ligga runt 700 id-bilar/ dag om det stämmer? Vad har dom för mål i fabriken?

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 18:59
av Zalman3
Med 20% i insats kommer man ner på en låg månadskostnad.
Volkswagen ID3 ID.3 Företagsleasing 58kWh 420
1 994 kr
(1 595 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 0/92016487

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 19:16
av mati
Zalman3 skrev:

Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Då går den tyvärr helt bort den också. Fan också. Det får bli en laddhybrid då. :x

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 19:21
av thnis
Zalman3 skrev:
Med 20% i insats kommer man ner på en låg månadskostnad.
Volkswagen ID3 ID.3 Företagsleasing 58kWh 420
1 994 kr
(1 595 kr ex. moms)
https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... 0/92016487
Ja det låter ju bra MEN insatsen på 20 % ska skrivas av under leaaingperioden. Det är också en kostnad när man leasar en bil på ett företag. I exemplet ovan så är det ytterligare en kostnad på några tusenlappar/månad.

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 19:21
av backe
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Då går den tyvärr helt bort den också. Fan också. Det får bli en laddhybrid då. :x
Tror dom sa typ 2700 pound eller nåt sånt på usa-premiären, det blir väl ca 1200 kg?

Re: VW I.D

Postat: 23 sep 2020 19:22
av thnis
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Kräver din hobby omfattande utrustning? Behöver du transportera mycket i jobbet? Det är inga problem för ID.4. Dragkroken, som finns som tillval, är anpassad för last upp till 750 kg (obromsad) eller 1000 kg (bromsad)1. Dragkroken går enkelt att fälla in under stötfångaren så att den är osynlig när den inte används.
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id4.html
Då går den tyvärr helt bort den också. Fan också. Det får bli en laddhybrid då. :x
Eller en ID4 awd? Även om du inte vill ha awd.. :)