Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Inte haft behov, begränsat med längre resor nuförtiden. Antar att om de tar död på sig själva med kass prispolitik så kommer ngn annan ta över infrastrukturen så fler byggda är bra. Jag kommer använda dem när jag aktiverat mitt gratisår, efter det får vi se. Tror/verkar som att kommande bilmodeller som lanseras inom nätverket bilmärken kommer ha ”gratis” abonnemang i 3 år. Då är det väl fine och ett ok pris.
Precis som jag bojkottar SuC.HelectriC skrev:Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.

Med den lilla skillnaden att vi inte VILL lada för ockerpriser, medan du inte KAN ladda SuC.macky skrev:Precis som jag bojkottar SuC.HelectriC skrev:Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Ska formulera om min fråga till det jag egentligen menade: Är det nån som ser nån som laddar på Ionity nuförtiden?Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Häromkring finns det inte ens några sådanaJerker skrev:Ska formulera om min fråga till det jag egentligen menade: Är det nån som ser nån som laddar på Ionity nuförtiden?Jerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har ionity någon statistik? Skulle vara intressant att sticka antal påbörjade sessioner under de senaste månaderna under näsan på en ansvarig och be om en kommentar. tur för dem att de har c19 att skylla på.
Gratisåret går att aktivera fram till 31 dec 2020 för alla som har en e-tron. Men sen måste man ju säga upp det omedelbart igen för att inte åka på en tvångsårsavgift på 2400kr för en bil som man kanske inte ens äger längre.Jerker skrev:Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Jag får se om jag aktiverar det alls. Jag tänker ändå boykotta Ionity antingen tills de har kursat eller ändrat sin prispolicy.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är rätt, helt obegripligt dyrt att ladda på Ionity, tror de att de har monopol på marknaden? Nu kostar bensinen 12 kronor också vilket gör priset på 8 kr/kwh ännu absurdare i jämförelse. Näe, det blir ingen ny VW ID3.mati skrev:Gratisåret går att aktivera fram till 31 dec 2020 för alla som har en e-tron. Men sen måste man ju säga upp det omedelbart igen för att inte åka på en tvångsårsavgift på 2400kr för en bil som man kanske inte ens äger längre.Jerker skrev:Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Jag får se om jag aktiverar det alls. Jag tänker ändå boykotta Ionity antingen tills de har kursat eller ändrat sin prispolicy.

Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
- Off Grid Byggaren
mati skrev:Gratisåret går att aktivera fram till 31 dec 2020 för alla som har en e-tron. Men sen måste man ju säga upp det omedelbart igen för att inte åka på en tvångsårsavgift på 2400kr för en bil som man kanske inte ens äger längre.Jerker skrev:Hur funkar det för befintliga Audiägare? Har du fått nåt erbjudande om gratisår (på abonnemangsavgiften)?mati skrev:AldrigJerker skrev:Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Är det 12 månaders uppsägningstid?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
De oinvigda tycker som ionity
Det kan kosta på långresa
Pratade senast idag med en som tar polestar framför M3
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Lite oklart tycker jag. Eller så är det bara två veckor, jag blir inte riktigt klok på det. Men hursomhelst så är det nog en bra idé att säga upp det så fort man kan. Dels så man inte glömmer det och dels så att inte Audi kan hävda att man har inte har sagt upp abonnemanget i tid.Off Grid Byggaren skrev:Är det 12 månaders uppsägningstid?
Vet inte om det är så generellt. Många presumtiva elbilsköpare tror ju att de kommer snabbladda betydligt oftare än vad man gör i verkligheten, och de tycker nog inte att det är okej att det kostar mycket mer än att tanka en fossilbil.e5m1r skrev:De oinvigda tycker som ionity
Men oavsett så blir man ju snål när man har elbil. Jag menar, vi kör mest med e-Golfen eftersom den är snålare (inte bara därför, men bland annat). Det handlar om löjliga belopp, men på något vis tycker man inte att man vill betala mer än nödvändigt. En hundring för en laddning känns som ocker, och det vill man ogärna betala när det finns mycket billigare alternativ. Att man då ska hosta upp flera tusenlappar för en resa på mindre än 100 mil är helt enkelt inte rimligt. Oavsett hur sällan man än behöver göra det. Som fossilbilst är man ju van, då tycker man kanske att det inte gör nånting att snabbladdning kostar massor. Men så fort de inser hur billigt det är att köra en elbil till vardags så kommer de också tycka att det blir för dyrt med Ionitys priser.
Dem jag pratat me och påvisat att det är bara tesla som har rimlig prissättning och oslagbar nätverk har svarat att dem ändå kommer mest ladda hemma och att det kan kosta lite extra på långresamati skrev:Vet inte om det är så generellt. Många presumtiva elbilsköpare tror ju att de kommer snabbladda betydligt oftare än vad man gör i verkligheten, och de tycker nog inte att det är okej att det kostar mycket mer än att tanka en fossilbil.e5m1r skrev:De oinvigda tycker som ionity
Men oavsett så blir man ju snål när man har elbil. Jag menar, vi kör mest med e-Golfen eftersom den är snålare (inte bara därför, men bland annat). Det handlar om löjliga belopp, men på något vis tycker man inte att man vill betala mer än nödvändigt. En hundring för en laddning känns som ocker, och det vill man ogärna betala när det finns mycket billigare alternativ. Att man då ska hosta upp flera tusenlappar för en resa på mindre än 100 mil är helt enkelt inte rimligt. Oavsett hur sällan man än behöver göra det. Som fossilbilst är man ju van, då tycker man kanske att det inte gör nånting att snabbladdning kostar massor. Men så fort de inser hur billigt det är att köra en elbil till vardags så kommer de också tycka att det blir för dyrt med Ionitys priser.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Off Grid Byggaren
Pratade med en säljare hos en av de större elnätsägarna idag.
De har inte ännu börjat sätta upp några egna snabbladdare, men är i startgroparna för 150 kW laddare.
Säljaren hävdar att med priser under 8,00 sek per kWh var det svårt att få någon som helst ekonomi i dessa investeringar.
Undrar vad Teslas totala kostnad är på en SuC?
De har inte ännu börjat sätta upp några egna snabbladdare, men är i startgroparna för 150 kW laddare.
Säljaren hävdar att med priser under 8,00 sek per kWh var det svårt att få någon som helst ekonomi i dessa investeringar.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Nog svårt om man köper in allt "färdigt".Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en säljare hos en av de större elnätsägarna idag.
Tesla bygger väl sin hårdvara själva och dessutom i enorm volym, sparar nog en hel del slantar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Är det bara i Sverige och är det därför vi ser så få högeffektsladdare här? I andra länder kostar det ju betydligt mindre, så vad är det som ställer till det här hos oss? Och varför tar inte Tesla dessa vansinnespriser i så fall? SuC-laddning ligger ju i prismässigt på rätt nivå när man jämför med utlandet.Off Grid Byggaren skrev:Pratade med en säljare hos en av de större elnätsägarna idag.
Om det verkligen är så att snabbladdning måste kosta 8kr/kWh så kommer elbilar inte slå på bred front i Sverige. Det är nog inte många som är beredda att betala ett dubbelt så högt "bränslepris" på långfärd jämfört med en fossilbil. Jag tänker inte göra det.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Stort land med få invånare är ju inget bra recept för ett lågt pris om man vill få lönsamhet i sådana här investeringar, nyttjandegraden blir nog helt enkelt för låg för att få vettig ROI i närtid.mati skrev:Är det bara i Sverige och är det därför vi ser så få högeffektsladdare här? I andra länder kostar det ju betydligt mindre, så vad är det som ställer till det här hos oss? Och varför tar inte Tesla dessa vansinnespriser i så fall? SuC-laddning ligger ju i prismässigt på rätt nivå när man jämför med utlandet.
Om det verkligen är så att snabbladdning måste kosta 8kr/kWh så kommer elbilar inte slå på bred front i Sverige. Det är nog inte många som är beredda att betala ett dubbelt så högt "bränslepris" på långfärd jämfört med en fossilbil. Jag tänker inte göra det.
- Off Grid Byggaren
Frågan är vad det verkligen behöver kosta.
Visst är elnäts anslutningavgifterna höga i Sverige, men elpriset är ju lågt.
Få användare gör ju också en del, om de mest står oanvända.
Kan det vara så att avskrivningstiden är alltför kort?
Höga installationkostnader i Sverige?
Hög energiskatt i förhållande till elpriset?
Blir ju inte mycket kvar för Tesla, ska vi räkna råvarupriserna för el vid laddhandtaget på snabbladdare ligger det nog runt 1,80 just nu.
Tar de 2.30 så minus moms blir det 40 öre i intäkter per kWh.
Tar sin tid att få in 10 miljoner i investeringar för en station med 8 snabbladdare.
Visst är elnäts anslutningavgifterna höga i Sverige, men elpriset är ju lågt.
Få användare gör ju också en del, om de mest står oanvända.
Kan det vara så att avskrivningstiden är alltför kort?
Höga installationkostnader i Sverige?
Hög energiskatt i förhållande till elpriset?
Blir ju inte mycket kvar för Tesla, ska vi räkna råvarupriserna för el vid laddhandtaget på snabbladdare ligger det nog runt 1,80 just nu.
Tar de 2.30 så minus moms blir det 40 öre i intäkter per kWh.
Tar sin tid att få in 10 miljoner i investeringar för en station med 8 snabbladdare.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Men även om vi får betala nu för att ladda på SuC så är det väl fortfarande så att de ser till att få kostnadstäckning för SuC-nätet via bilförsäljningen.
Risken är ju stor att det blir som med etanolen. Det var för dyrt att tanka och folk körde på bensin. Om en elbil inte ska vara förbehållen villaägarna som kan ladda hemma, och som dessutom sällan kör längre än batteriet räcker, så måste det bli ändring på detta.
Finns det några hybrider som kan ladda med CCS? Även ifall man inte kan ladda hemma så brukar man väl inte behöva ladda till vardags vid en 350 kW snabbladdare utan kan klara sig på destinationsladdare vid jobbet eller 50kW laddare vid mataffären, gymmet eller liknande? Det är ju egentligen endast vid längre resor som snabbladdare behövs och det finns alternativ till Ionity.mati skrev:Risken är ju stor att det blir som med etanolen. Det var för dyrt att tanka och folk körde på bensin. Om en elbil inte ska vara förbehållen villaägarna som kan ladda hemma, och som dessutom sällan kör längre än batteriet räcker, så måste det bli ändring på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vet inte, men jag har funderat på det. Jag är ju absolut ingen fan av hybrider, men jag börjar inse att de kan ha sina fördelar. Detta förutsätter dock att batteriet är så stort att det täcker behovet för all min vardagskörning. En elektrisk räckvidd på säg 10 mil måste jag ha. En sådan bil skulle jag faktiskt ändå kunna tänka mig. Till vardags laddar man alltid hemma, och på långfärd tankar man snabbt och hyfsat billigt.Svenssons skrev:Finns det några hybrider som kan ladda med CCS? Även ifall man inte kan ladda hemma så brukar man väl inte behöva ladda till vardags vid en 350 kW snabbladdare utan kan klara sig på destinationsladdare vid jobbet eller 50kW laddare vid mataffären, gymmet eller liknande? Det är ju egentligen endast vid längre resor som snabbladdare behövs och det finns alternativ till Ionity.
Det är ju som du säger bara på långfärd som jättesnabb laddning blir aktuellt. Men just i Sverige finns inte så många alternativ till Ionity, såvida man inte vill ladda med 50kW. Och som Off Grid Byggaren säger så kan högeffektsladdning även hos andra operatör komma kosta lika mycket som hos Ionity, åtminstone i Sverige. I andra länder gör det ju bevisligen inte det. Men jag pratar bara om Sverige nu.
Jag har inget större problem med att ladda långsamt och hyfsat billigt med 50kW. Detta eftersom jag är envis, principfast och korkad. Men för gemene man kommer detta inte i fråga. Och om det då är dyrare än att tanka bensin så kommer folk skaffa hybrider och köra på bensin.
Det finns inga hybrider som kommer i närheten av 10 mil på el. Kan tänka mig man får vara glad för 3-4 riktiga mil som bäst. Problemet om det skulle finnas hybrider som går längre är ju att förbränningsmotorn startas väldigt sällan, när den startas blir det en kallstart där belastningen är stor direkt. Det kommer leda till bekymmer med underhåll av förbränningsmotorn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Och det är ju precis det ionitys ägare vill uppnå! Köp våra servicedyra hybrider och kör på el till vardags. Desto mindre du använder fossilmotor i hybriden, desto mer tar vi för servicen eftersom motorn cloggar igen eller nåt. Speciellt fina motorskador på de med stort batteri eftersom fossilmotor i stort sett enbart kommer användes vid stark gaspådrag med kall motor och då gillar verkstäderna följderna. Allt i linje med långtgående strategi att svartmåla elbilar som inte genererar serviceintäkter och få sålt många hybrider. Att laddning är dyrt är bara en liten bricka i hela spelet.mati skrev:Vet inte, men jag har funderat på det. Jag är ju absolut ingen fan av hybrider, men jag börjar inse att de kan ha sina fördelar. Detta förutsätter dock att batteriet är så stort att det täcker behovet för all min vardagskörning. En elektrisk räckvidd på säg 10 mil måste jag ha. En sådan bil skulle jag faktiskt ändå kunna tänka mig. Till vardags laddar man alltid hemma, och på långfärd tankar man snabbt och hyfsat billigt.Svenssons skrev:Finns det några hybrider som kan ladda med CCS? Även ifall man inte kan ladda hemma så brukar man väl inte behöva ladda till vardags vid en 350 kW snabbladdare utan kan klara sig på destinationsladdare vid jobbet eller 50kW laddare vid mataffären, gymmet eller liknande? Det är ju egentligen endast vid längre resor som snabbladdare behövs och det finns alternativ till Ionity.
Det är ju som du säger bara på långfärd som jättesnabb laddning blir aktuellt. Men just i Sverige finns inte så många alternativ till Ionity, såvida man inte vill ladda med 50kW. Och som Off Grid Byggaren säger så kan högeffektsladdning även hos andra operatör komma kosta lika mycket som hos Ionity, åtminstone i Sverige. I andra länder gör det ju bevisligen inte det. Men jag pratar bara om Sverige nu.
Jag har inget större problem med att ladda långsamt och hyfsat billigt med 50kW. Detta eftersom jag är envis, principfast och korkad. Men för gemene man kommer detta inte i fråga. Och om det då är dyrare än att tanka bensin så kommer folk skaffa hybrider och köra på bensin.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14