Sida 112 av 239
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 10:58
av Rennwagen
och när kommer LR?
Jag har info om Mars, men sedan vara det någon här på forumet som sa att de antagligen inte kommer alls under 2023.
Levereras de i USA?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 11:20
av bjornnilsson
Tellus skrev:Funderar också på att plocka bort FSD men så kom jag på att FSD bilarna kanske får HW4 och lite senare leverans, som jag önskar.
En av fördelarna med FSD är ju att bilarna historiskt fått uppdatering av hårdvaran (datorn). Nu får vi väl se om detta skiftet även gäller mellan HW3 och HW4, men jag har i alla fall räknat med detta i mitt egna business case som motivering till varför jag beställt/beställer FSD. Rätt var det är så blir den bil jag beställer nästa gång min "keeper" och då är det ju schysst om den bilen få hänga med i teknikutvecklingen så länge som det är möjligt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 11:56
av LarsOJ
bjornnilsson skrev:Tellus skrev:Funderar också på att plocka bort FSD men så kom jag på att FSD bilarna kanske får HW4 och lite senare leverans, som jag önskar.
En av fördelarna med FSD är ju att bilarna historiskt fått uppdatering av hårdvaran (datorn). Nu får vi väl se om detta skiftet även gäller mellan HW3 och HW4, men jag har i alla fall räknat med detta i mitt egna business case som motivering till varför jag beställt/beställer FSD. Rätt var det är så blir den bil jag beställer nästa gång min "keeper" och då är det ju schysst om den bilen få hänga med i teknikutvecklingen så länge som det är möjligt.
Läste på något amerikanskt forum att de inte trodde en sån uppgradering skulle vara möjligt hårdvarumässigt. Något om bandbredd på alla kablage i bilen mm.
Sen är ju språket när du beställer FSD (sen 2019) sådan att det bara är L2 du har köpt. Inte någon autonomi eller självkörning.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 12:05
av Legato
bjornnilsson skrev:Tellus skrev:Funderar också på att plocka bort FSD men så kom jag på att FSD bilarna kanske får HW4 och lite senare leverans, som jag önskar.
En av fördelarna med FSD är ju att bilarna historiskt fått uppdatering av hårdvaran (datorn). Nu får vi väl se om detta skiftet även gäller mellan HW3 och HW4, men jag har i alla fall räknat med detta i mitt egna business case som motivering till varför jag beställt/beställer FSD. Rätt var det är så blir den bil jag beställer nästa gång min "keeper" och då är det ju schysst om den bilen få hänga med i teknikutvecklingen så länge som det är möjligt.
Jag förstår Tellus resonemang om att beställa det i hopp om att få hårdvaran direkt med bilen, samt chansen att få senare leverans (senare leverans skulle jag också vilja ha...).
Men om man bara köper det för att få uppdatering i framtiden så är det IMO smartare att lägga till FSD
när en sådan uppdatering kommer och det klargörs att det ingår i köpet.
Hittills har ju iaf Tesla alltid annonserat kommande prishöjningar av FSD i förväg, dvs risken att de först skulle höja priset och sen annonsera att man får fri hårdvaruuppgradering tror jag är liten.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 12:35
av dstr
Elon borde sluta leka vd på Twitter och lasta bilar på båtar istället!
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 13:26
av bjornnilsson
Primärt är anledningen att jag köper FSD för att jag gillar extra-chauffören på motorvägen. För mig är funktionen värd pengarna. Om någon inte håller med så är jag helt ok med det. Och en bonus är då att man kanske får ombord-datorn uppdaterad. Men som sagt, jag är själv skeptisk till att man får HW4 på köpet, fast vem vet.
Har nu precis fått SMS från Tesla om att uppdatera mätarställningen på min inbytesförfrågan vilket innebär att leverans av Plaid borde vara inom 30 dagar. Jag har FSD med i min leverans.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 13:34
av LarsaR
bjornnilsson skrev:Primärt är anledningen att jag köper FSD för att jag gillar extra-chauffören på motorvägen. För mig är funktionen värd pengarna. Om någon inte håller med så är jag helt ok med det. Och en bonus är då att man kanske får ombord-datorn uppdaterad. Men som sagt, jag är själv skeptisk till att man får HW4 på köpet, fast vem vet.
Har nu precis fått SMS från Tesla om att uppdatera mätarställningen på min inbytesförfrågan vilket innebär att leverans av Plaid borde vara inom 30 dagar. Jag har FSD med i min leverans.
Instämmer med hela inlägget, också uppdaterat mätarställningen.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 01 nov 2022 14:43
av Legato
bjornnilsson skrev:Primärt är anledningen att jag köper FSD för att jag gillar extra-chauffören på motorvägen. För mig är funktionen värd pengarna. Om någon inte håller med så är jag helt ok med det. Och en bonus är då att man kanske får ombord-datorn uppdaterad. Men som sagt, jag är själv skeptisk till att man får HW4 på köpet, fast vem vet.
Har nu precis fått SMS från Tesla om att uppdatera mätarställningen på min inbytesförfrågan vilket innebär att leverans av Plaid borde vara inom 30 dagar. Jag har FSD med i min leverans.
Fast det har du ju redan i EAP? Det enda du får extra med FSD är ju att den känner igen rödljus och stoppskyltar (hur bra den gör det i praktiken är jag inte uppdaterad på).
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 14:52
av Legato
SKV har uppdaterat sina listor och i enlighet med vad Danni mfl sagt så ligger priserna kvar för 2022.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 14:54
av Bjelke
Gillar att Erik bytt namn mm på tråden

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 15:09
av Legato
Bjelke skrev:Gillar att Erik bytt namn mm på tråden

Hehe, personligen tycker jag denna tråd är långt mer "on subject" än de flesta andra trådar på tcs...
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 18:47
av Bjelke
Legato skrev:Bjelke skrev:Gillar att Erik bytt namn mm på tråden

Hehe, personligen tycker jag denna tråd är långt mer "on subject" än de flesta andra trådar på tcs...
Ja faktiskt

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 19:02
av Tellus
Bjelke skrev:Legato skrev:Bjelke skrev:Gillar att Erik bytt namn mm på tråden

Hehe, personligen tycker jag denna tråd är långt mer "on subject" än de flesta andra trådar på tcs...
Ja faktiskt

Inga bönder här, bara Adeln

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 20:39
av LarsOJ
Tellus skrev:Bjelke skrev:Legato skrev:Bjelke skrev:Gillar att Erik bytt namn mm på tråden

Hehe, personligen tycker jag denna tråd är långt mer "on subject" än de flesta andra trådar på tcs...
Ja faktiskt

Inga bönder här, bara Adeln

Bonde här! Hoppas ni får era 12 år gamla bilar snart innan de blir 13
Går tillbaka till EPA tråden nu

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 20:48
av Tellus
LarsOJ skrev:Tellus skrev:Bjelke skrev:Legato skrev:Bjelke skrev:Gillar att Erik bytt namn mm på tråden

personligen tycker jag denna tråd är långt mer "on subject" än de flesta andra trådar på tcs...
Ja faktiskt

Inga bönder här, bara Adeln

Bonde här! Hoppas ni får era 12 år gamla bilar snart innan de blir 13
Går tillbaka till EPA tråden nu

PLAID karossen duger inte ens som EPA längre, för stor risk man blir retad för den gamla karossen som ni ser
Borde stå Vintage eller Classic på bakluckan
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 20:55
av LarsOJ
Tellus skrev:
PLAID karossen duger inte ens som EPA längre, för stor risk man blir retad för den gamla karossen som ni ser
Borde stå Vintage eller Classic på bakluckan
Teslas bästa beslut någonsin att kopiera en tidlös Aston design. Den kommer hålla för evigt så var inte orolig. Retas bara med viss avundsjuka

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 20:56
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev:Bonde här! Hoppas ni får era 12 år gamla bilar snart innan de blir 13
Går tillbaka till EPA tråden nu

Första leverans var 22 juni 2012. Vet inte hur du räknar, men det får jag till en lite drygt 10 år gammal bil...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 20:57
av Tellus
Snackade med Tesla idag, gick ej att skjuta på leveransen. Gick dock att ändra konfig.
Tog bort 21" för 19" är snabbare!
Tog bort FSD pga snålhet och tycker bilen blir mer harmonisk på motorväg utan FSD (vid filbyten) och har aldrig haft någon nytta av de övriga FSD funktionerna på 3 år.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 21:17
av LarsOJ
SwedishAdvocate skrev:LarsOJ skrev:Bonde här! Hoppas ni får era 12 år gamla bilar snart innan de blir 13
Går tillbaka till EPA tråden nu

Första leverans var 22 juni 2012. Vet inte hur du räknar, men det får jag till en lite drygt 10 år gammal bil...

Jag vet men designen visades 2009.
”Development of the Model S began prior to 2007, under the codename "WhiteStar". The Model S was officially announced on June 30, 2008, and a
prototype vehicle was unveiled in March 2009.”
Så jag räknade fel. Ska vara 13 resp 14 år

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 01 nov 2022 22:13
av Legato
LarsOJ skrev:SwedishAdvocate skrev:LarsOJ skrev:Bonde här! Hoppas ni får era 12 år gamla bilar snart innan de blir 13
Går tillbaka till EPA tråden nu

Första leverans var 22 juni 2012. Vet inte hur du räknar, men det får jag till en lite drygt 10 år gammal bil...

Jag vet men designen visades 2009.
”Development of the Model S began prior to 2007, under the codename "WhiteStar". The Model S was officially announced on June 30, 2008, and a
prototype vehicle was unveiled in March 2009.”
Så jag räknade fel. Ska vara 13 resp 14 år

Är väl ingenting. Med samma logik är Porsche 911 60 år gammal.
Sen blir ju oavsett "era" fel hur man än vrider på tidslinjen, X fanns nog knappt ens imaginärt för 12 år sedan.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 02 nov 2022 06:15
av SwedishAdvocate
LarsOJ skrev:SwedishAdvocate skrev:Första leverans var 22 juni 2012. Vet inte hur du räknar, men det får jag till en lite drygt 10 år gammal bil...

Jag vet men designen visades 2009.
”Development of the Model S began prior to 2007, under the codename "WhiteStar". The Model S was officially announced on June 30, 2008, and a
prototype vehicle was unveiled in March 2009.”
Så jag räknade fel. Ska vara 13 resp 14 år

Alla bilar har en utvecklingsperiod på ungefär fyra år innan de är klara för produktion och leverans. Tesla var ju i dock i den tämligen unika positionen 2009 att de i princip inte hade någon som helst Osborne-effekt att ta ha hänsyn till då deras enda existerande bilmodell 2009 var Roadstern... Således kunde de ju presentera en prototyp/'förhandstitt' mycket tidigare än alla(?) andra till tillverkare...
[1 (se längst ner)
]
Med ditt sätt att se det så kommer ju t.ex. Polestar 3 redan vara 3-3,5 år gammal när den börjar levereras någon gång i slutet av nästa år. Geely däremot hade ju en potentiellt rätt påtaglig Osborne-effekt att ta hänsyn till (givet Volvo Cars, Polestar, Zeekr, Lynk&Co och X antal andra kinesiska milmärken)… Således hade det nog inte varit så smart om de visat någon slags motsvarande prototyp för Polestar 3 för 2-2,5 år sedan (motsvarande Teslas S-prototyp 2009 dvs.)...
Antar dock att du och jag kommer få enas om att vara 'relativt' oense om det här...
Vidare så var ju Teslas prototyp rätt lik produktionsmodellen. Särskilt invändigt…
________________
1. Sen hade Tesla minst en ytterligare anledning att presentera en prototyp tidigt, eftersom de enligt sitt mission statement ville accelerera omställningen till avsevärt mer hållbara transporter så snabbt som det överhuvudtaget var möjligt – ja,... enligt oss som tror på deras mission statement då...
The Mission of Tesla
Elon Musk, Chairman, Product Architect & CEO
November 18, 2013
Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible. /... [Min understrykn.]
Source:
https://www.tesla.com/blog/mission-tesla
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 02 nov 2022 06:43
av bjornnilsson
Legato skrev:Fast det har du ju redan i EAP? Det enda du får extra med FSD är ju att den känner igen rödljus och stoppskyltar (hur bra den gör det i praktiken är jag inte uppdaterad på).
Där ser man. Låtsades beställa och EAP fixar tydligen filbytet på motorvägen vilket är precis den funktionen jag måste ha.
Nämen då behöver jag FSD för att slippa bry mig om rödljusen då. Faktiskt rätt skönt här i downtown Örnsköldsvik vid kvart-i-fem-rusningen.
(Nä, håller med, det är inte logiskt att spendera 40 lök på den funktionen.. Men jag ser framtiden. Rätt var det är så lättar byråkraterna i EU begränsningarna och så blir man samtidigt tvungen att hyra funktionen istället. Jag klarar inte av sånt. Prenumerationstjänster ger mig högt blodtryck. Behåller FSD'n.)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2
Postat: 02 nov 2022 07:31
av LarsaR
bjornnilsson skrev:Legato skrev:Fast det har du ju redan i EAP? Det enda du får extra med FSD är ju att den känner igen rödljus och stoppskyltar (hur bra den gör det i praktiken är jag inte uppdaterad på).
Där ser man. Låtsades beställa och EAP fixar tydligen filbytet på motorvägen vilket är precis den funktionen jag måste ha.
Nämen då behöver jag FSD för att slippa bry mig om rödljusen då. Faktiskt rätt skönt här i downtown Örnsköldsvik vid kvart-i-fem-rusningen.
(Nä, håller med, det är inte logiskt att spendera 40 lök på den funktionen.. Men jag ser framtiden. Rätt var det är så lättar byråkraterna i EU begränsningarna och så blir man samtidigt tvungen att hyra funktionen istället. Jag klarar inte av sånt. Prenumerationstjänster ger mig högt blodtryck. Behåller FSD'n.)
Hoppas också på någon slags användning av FSD i framtiden. Försöker dessutom lura mig själv med att den egentligen är ”gratis”, har ju sparat 283700:- redan.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 02 nov 2022 08:05
av Legato
bjornnilsson skrev:Legato skrev:Fast det har du ju redan i EAP? Det enda du får extra med FSD är ju att den känner igen rödljus och stoppskyltar (hur bra den gör det i praktiken är jag inte uppdaterad på).
Där ser man. Låtsades beställa och EAP fixar tydligen filbytet på motorvägen vilket är precis den funktionen jag måste ha.
Nämen då behöver jag FSD för att slippa bry mig om rödljusen då. Faktiskt rätt skönt här i downtown Örnsköldsvik vid kvart-i-fem-rusningen.
(Nä, håller med, det är inte logiskt att spendera 40 lök på den funktionen.. Men jag ser framtiden. Rätt var det är så lättar byråkraterna i EU begränsningarna och så blir man samtidigt tvungen att hyra funktionen istället. Jag klarar inte av sånt. Prenumerationstjänster ger mig högt blodtryck. Behåller FSD'n.)
Nej man behöver inte hyra. Det var hela poängen med mitt inlägg innan. Blir tjänsten någonsin värd att köpa så köper man den då. Priset är detsamma om man köper före eller efter. (Och prishöjningar har iaf hittills annonserats i förväg).
"Förr" var det faktiskt en bidragande orsak för mig att hjälpa Tesla både finansiellt och med utveckling. Nu är den faktorn för mig nästan motsatt. Tesla har groteskt höga marginaler och en VD jag gått ifrån att till viss del se som förebild till att mest se som en narcissist.
Förut var Tesla David, nu är Tesla Goliath. För de flesta spelar det nog ingen större roll om man sympatiserar med bolaget vars bil man köper men för mig har det viss relevans.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 02 nov 2022 09:28
av Bjelke
bjornnilsson skrev:Legato skrev:Fast det har du ju redan i EAP? Det enda du får extra med FSD är ju att den känner igen rödljus och stoppskyltar (hur bra den gör det i praktiken är jag inte uppdaterad på).
Där ser man. Låtsades beställa och EAP fixar tydligen filbytet på motorvägen vilket är precis den funktionen jag måste ha.
Nämen då behöver jag FSD för att slippa bry mig om rödljusen då. Faktiskt rätt skönt här i downtown Örnsköldsvik vid kvart-i-fem-rusningen.
(Nä, håller med, det är inte logiskt att spendera 40 lök på den funktionen.. Men jag ser framtiden. Rätt var det är så lättar byråkraterna i EU begränsningarna och så blir man samtidigt tvungen att hyra funktionen istället. Jag klarar inte av sånt. Prenumerationstjänster ger mig högt blodtryck. Behåller FSD'n.)
Jag tänkte ungefär lika när jag fick en löjligt bra deal på min SP100DL, när jag först beställde den (då
när dom sänkte priset med typ en kvarts miljon) så la jag bara på den vanliga APn men när jag senare
fick chansen på en exakt likadan bil för ytterligare en massa pengar mindre och AP ingick i priset dessutom så
ändrade jag till fsd (var samma peng ungefär har jag för mig), även om jag egentligen redan då tyckte
att fsd var mer eller mindre bluff och båg typ… mervärdet för fsd var väl ungefär 25Kr då och idag
kanske en hundring
