Sida 112 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 apr 2020 08:57
av mati
Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 apr 2020 09:04
av Jerker
mati skrev:
Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
Jag har gjort den reflektionen också. Det är ett märkligt förhållande.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 apr 2020 09:19
av mati
Det är en sak till som jag funderar över. Oljepriserna har ju sjunkit nu på sistone, så bensinpriset är rekordlågt.
Liksa så elen. Elspotpriset är så lågt att man nästan får betalt för hushållselen man förbrukar, men offentlig laddning, dvs snabbladdning kostar lika mycket som vanligt. Spotpriset ligger runt 5 öre just nu, med lite påslag betalar man alltså kanske 10-20 öre/kWh eller nåt sånt för hushållsel. Ionity tar alltså 50-100 gånger det priset i nuläget. Är det rimligt att priserna för laddning överhuvudtaget inte återspeglar energipriset? Jag begriper förvisso att det är en tjänst man betalar för, men när elen är i princip gratis så tycker jag att man ska se det på fakturan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 apr 2020 09:34
av Laban
Problemet är nog höga nätavgifter kontra lågt nyttjande. Hade vi haft 90% elbilar på gatorna som alla klarade 350 kW hade det kanske sett annorlunda ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 apr 2020 10:05
av PoloPrinsen
Skulle ej förvåna mig om det har med svenska staten och svenskt skattesystem att göra....
Mvh PP.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 apr 2020 08:46
av themax
Zalman3 skrev:
Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Jag skaffade ett Meingau-kort inför vår resa till Tyskland förra året, främst för att vi skulle åka på många platser utan direkt närhet till SuC. Använde det fyra gånger på en vecka. Om nu Ionity fått krypa till kors och erbjuda dessa priser via dem så är det fantastiskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 apr 2020 08:48
av themax
mati skrev:
Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
Du som har kontakt med dem kanske kan kolla åt oss? Min tyska är lite för haltande för frågan... Vore onekligen intressant att veta anledningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 apr 2020 15:02
av HelectriC
themax skrev:
mati skrev:
Det måste vara nåt som är specifikt med Sverige (och Danmark). För även i e-tron charging service är ju priserna i Sverige mycket högre än i andra länder för laddning som inte är hos Ionity. Mycket konstigt med tanke på våra låga elpriser. Nånting gör att vi får betala ett gigantiskt påslag.
Du som har kontakt med dem kanske kan kolla åt oss? Min tyska är lite för haltande för frågan... Vore onekligen intressant att veta anledningen.
Jag har frågat dom på Messenger, får se om det kommer nåt svar när dom är tillbaks på jobb på måndag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 04 apr 2020 15:36
av mati
Och jag har slängt iväg ett mejl. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 08:33
av mati
Jag fick följande svar:
Tack för ditt mejl.

Varje laddstation och därmed även varje laddoperatör har sin egen individuella prisstruktur.

Därmed uppstår olika roamingavgifter för olika länder som t.ex. i Sverige och Danmark.

Vår målsättning är att laddning ska vara så okomplicerat som möjligt. Det betyder också att vi inte tar olika priser per laddstation vilket skulle innebära att man förlorar överblicken, utan vi vill ta ett enhetligt pris för alla laddastationer i ett land.

Från vårt perspektiv fungerar de landsspecifika prispåslagen som ett intrument som avspeglar de lokala prisstrukturerna samt att vi undviker subventioner laddstationerna emellan.
Med andra ord så är snabbladdning mycket dyrare i Sverige och därmed tvingas de till dessa priser. Jag gissar att det är den dyraste operatören som bestämmer priset. Om man utgår ifrån att Bee tar 5kr/kWh plus lite roaming-avgift så är ju ju där.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 08:36
av Jerker
mati skrev:
Jag fick följande svar:
Tack för ditt mejl.

Varje laddstation och därmed även varje laddoperatör har sin egen individuella prisstruktur.

Därmed uppstår olika roamingavgifter för olika länder som t.ex. i Sverige och Danmark.

Vår målsättning är att laddning ska vara så okomplicerat som möjligt. Det betyder också att vi inte tar olika priser per laddstation vilket skulle innebära att man förlorar överblicken, utan vi vill ta ett enhetligt pris för alla laddastationer i ett land.

Från vårt perspektiv fungerar de landsspecifika prispåslagen som ett intrument som avspeglar de lokala prisstrukturerna samt att vi undviker subventioner laddstationerna emellan.
Med andra ord så är snabbladdning mycket dyrare i Sverige och därmed tvingas de till dessa priser. Jag gissar att det är den dyraste operatören som bestämmer priset. Om man utgår ifrån att Bee tar 5kr/kWh plus lite roaming-avgift så är ju ju där.
I Sverige ha vi alltså låga priser på förbrukningsel men höga fasta kostnader för anslutningarna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 12:08
av Bod
Kan bero på att förbrukningsel är konkurrensutsatt medans fasta avgifter är monopol. Dvs du kan välja vem som skall leverera elen men inte vem som skall sköta kablarna till din fastighet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 13:25
av TechNerd
Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 13:49
av mati
TechNerd skrev:
Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 13:55
av TechNerd
mati skrev:
TechNerd skrev:
Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?
Hon trivdes i Kian, att den var lite högre att sätta sig i.
Men tror hon mest beklagade sig för sakens skull, hon såg rätt nöjd ut när hon fick plocka ut den hos Tesla och köra hem den. :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 14:05
av mati
TechNerd skrev:
mati skrev:
TechNerd skrev:
Ionitys nya prissättning var det som var spiken i kistan för vår Kia, så nu får frugan nöja sig med en M3 istället.
Låter inte som ett jättedåligt byte. Eller tyckte din fru det?
Hon trivdes i Kian, att den var lite högre att sätta sig i.
Men tror hon mest beklagade sig för sakens skull, hon såg rätt nöjd ut när hon fick plocka ut den hos Tesla och köra hem den. :D
Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 14:14
av TechNerd
mati skrev:
Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.
Förutom det som redan är känt om e-Niro (den första generationen) med ingen app, enfas-laddning, inget drag, inget laddningsnät, märkliga serviceintervaller och lika tråkig som vanliga ice-bilar så är den väldigt bra.
Imponerande räckvidd sommar som vinter.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 15:12
av HelectriC
Jag fick svar via Messenger nu precis från Maingau att påslaget mellan länderna reflekterar kostnaden i de olika länderna. Jag följde upp med påståendet att strömpriset är ungefär samma i Sverige och Norge. Väntar fortfarande på svar! Men har väl kanske med fasta kostnader att göra då och att de är betydligt högre i Sverige.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 15:20
av HelectriC
Fick nu ett utförligare svar där de egentligen skriver att varje land sätter sina priser och de får rätta sig efter det. Så ligger nog i linje med det Mati skriver att de lägger sig på högsta nivå.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 16:45
av mati
HelectriC skrev:
Jag fick svar via Messenger nu precis från Maingau att påslaget mellan länderna reflekterar kostnaden i de olika länderna. Jag följde upp med påståendet att strömpriset är ungefär samma i Sverige och Norge. Väntar fortfarande på svar! Men har väl kanske med fasta kostnader att göra då och att de är betydligt högre i Sverige.
Jag påpekade också att strömpriserna i Norge och Sverige är jämförbara. Det är ju nånting här som inte stämmer. Sverige har tillsammans med Norge de lägsta elpriserna i Europa. Snabbladdningspriserna ligger väl också ungefär på samma nivå som i Norge. Jag kan inte tänka mig att snabbladdning är mycket billigare i alla andra länder, och det är det enligt min erfarenhet inte heller.
I så fall är det väl så att de har fått bättre roamingavtal i resten av Europa, men i Sverige måste de betala samma pris som vi konsumenter. I Sverige finns ju inte samma roaming-tänk som i andra länder. Här måste man skaffa en bricka för varje leverantör. De roaming-brickorna som funkar här är ju från utländska företag och då är det egentligen bara PlugSurfing (som ju ägs av Fortum) som inte tar hutlöst betalt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 apr 2020 18:26
av mati
TechNerd skrev:
mati skrev:
Själv tyckte jag att e-Niro var en mycket trevlig bil. Tyvärr ingen dragkrok och för lite plats för vovvarna, annars hade jag gärna tagit den istället för e-tron. Men min sambo ville inte, det var därför jag ställde frågan. Hon hade redan en massa negativa synpunkter innan hon ens hade suttit i bilen. Men det hade nog mer med känslan och det "billiga" märket att göra än med själva bilen tror jag.
Förutom det som redan är känt om e-Niro (den första generationen) med ingen app, enfas-laddning, inget drag, inget laddningsnät, märkliga serviceintervaller och lika tråkig som vanliga ice-bilar så är den väldigt bra.
Imponerande räckvidd sommar som vinter.
Ja, appstöd och trefas finns ju numera, om jag är rätt informerad. Men drag var ju inget man kan hoppas på, och således blir bilen ointressant för mig. Laddnätverket är ju samma som för e-tron, dvs ingen skillnad för mig i den punkten. Och angående tråkigheten så är det väl samma sak där också antar jag. Men det är ju en smaksak som inte stör mig. Det som är bra är som du säger räckvidden (pga låg förbrukning) och allt lull-lull man får på köpet. Sen är ju priset väldigt bra också.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 apr 2020 21:51
av macky
Ser att de klämmer in nya laddare i Gränna. Lite oväntat men kul.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 apr 2020 22:08
av Jerker
Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 apr 2020 22:24
av HelectriC
Jerker skrev:
Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Nej, Ionity bojkottar vi, så är det bara!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 apr 2020 07:02
av mati
Jerker skrev:
Är det nån som laddar på Ionity nuförtiden? De stationer jag passerar då och då är alltid tomma.
Aldrig