Om man överväger att bygga ny kärnkraft för att producera el så är det idag billigare att bygga och driva nya vindkraftverk/solcellsparker i kombination med energilager lokalt; grid-batterier för snabb frekvensreglering (25 ms — timmar) och termisk lagring för mer uthållig energiförsörjning (minuter — många timmar/enstaka dygn).chaffis75 skrev:Och hur vet du att du har rätt. Hur vet du att Trump hade fel? Vi lever i en demokrati. Låter som du tycker de bara är du som har rätt, jag hoppas jag har fel i den uppfattningen.taliz skrev:Bra debattartikel.Zalman3 skrev:https://www.aftonbladet.se/debatt/a/a7K ... -karnkraft
Absurd kampanj för svindyr ny kärnkraft.
Debattörerna: Har politikerna helt tappat det ekonomiska omdömet?
Det är dessa synpunkter många av oss framfört här i tråden.
Det finns verkligen INGET som talar för ny kärnkraft. Branschen har insett det, politikerna har insett det, de flesta som kan dra logiska slutsatser har insett det…
Men det verkar som kärnkraftsförespråkarna bara slår dövörat till.
Det spelar ingen roll hur dyrt och dåligt det än är. Det är som med Trump och hans följare, fakta biter helt enkelt inte på en skrämmande stor del av befolkningen. Detta spelar högern nu på, populismen får allt större fäste. Man tappar nästan lite hoppet om mänskligheten.
Jag har alltid tyckt de är helt galet att lägga ner kärnkraften med undantag för Oskarshamn 1 som helt enkelt var slut. Jag vet alla pratar att de är för dyrt att driva kärnkraft men energi är så mycket mer än bara fokus på ett ett specefikt kärnkraftverk eller ett specefikt vindkraftverk, de handlar om systemet som är så viktigt för hela samhället, för jobben för vår levnads standard.
Idag ser vi hur man varslar personal i Skåne pågrund av de ojämna elpriserna som vi får av för mycket vindkraft, vi behöver mer planerar kraft i Europa. Tyvärr skulle jag säga att de är nedläggning av kärnkraft i Tyskland som påverkar oss mer än vår egna nedläggning men samtidigt motsvarar ju våra två gamla Barsebäcks reaktorer ganska många vindkraftverk.
Obs jag säger inte vi ska återstarta Barsebäck, de är ju redan nedmonterat i princip men vi behöver planera r ny kärnkraft för att ersätta de som börjar bli gamla och gärna även ersätta de som redan är nedlagda.
Men ja de finns flera sidor av myntet och de är inte säkert varken du eller jag har rätt men vi måste alla acceptera att vi har olika syn på saker.
Dessutom ger det bättre driftsäkerhet eftersom varje produktionsenhet påverkar systemet i mindre grad än vad jättereaktorer som snabbstoppas gör.
Skälet till de extremt svajiga priser vi sett är att de nya energislagen fluktuerar i produktion. Genom att satsa storskaligt på energilagring ute i landet kan vi skapa en mindre volatil marknad för energiproducenterna (överproduktionen köps upp och lagras i ”cisterner”), samtidigt som vi ger konsumenterna bättre tillgång till effekt (man kan utnyttja stamnätets ”bandbredd” PLUS ”bandbredden” från de lokala energilagren.
Däremot tycker jag att vi borde fortsätta forskningen kring gen 4-reaktorer eftersom de skulle kunna fungera som avfallsreningsanläggningar för dagens uttjänta kärnbränsle så att det sedan behöver slutförvaras i hundratals år istället för hundratusentals år. En biprodukt av denna reningsverksamhet är förvisso energi (el och värme) som också kan säljas.
Gen4 kommer påverka prisbilden om/när det kommer igång om 10-20 år. Men fram till dess vore det önskvärt att sluta bränna olja och kol eller i alla fall gå kraftfullt i den riktningen genom att använda tillgänglig teknik.