Sida 111 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 10:50
av bylund
DrW skrev:
Fredrik j skrev:
DrW skrev:
TobbeTesla skrev:
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.
Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?
Kan ju inte vara något problem. Det är väl standardförfarande. Någon måste ju begära regnummer och denne måste ju finnas någonstans för registrets skull. När jag sen avslutar köpet ställs bilen på för första gången och det är väl då det räknas som första ägaren.
Precis, antal ägare i registreringsbeviset är antal ägare sedan bilen tagits i trafik första gången. Ofta kan det finnas både generalagenter och bilhandlare innan i ägarhistoriken. Det är även på det bonusen grundas.

Re: Polestar 2

Postat: 15 aug 2020 21:05
av mati
Vi hade besök av en kollega till min sambo idag, hon fick skjuts av sin son, och det visade sig att han jobbar på Polestar. Det hade jag ingen aning om. Jag försökte mjölka honom lite, men han var mycket fåordig. Men det han sa var att de har över 2000 beställningar bara i Sverige. Det är så många som har beställt att de enligt honom kommer få svårt att leverera alla dessa bilar inom en rimlig tid. Hur många beställningar det är totalt sa han inte. Kanske visste han inte heller.

Re: Polestar 2

Postat: 15 aug 2020 23:46
av Anonymous FTW
mati skrev:
Vi hade besök av en kollega till min sambo idag, hon fick skjuts av sin son, och det visade sig att han jobbar på Polestar. Det hade jag ingen aning om. Jag försökte mjölka honom lite, men han var mycket fåordig. Men det han sa var att de har över 2000 beställningar bara i Sverige. Det är så många som har beställt att de enligt honom kommer få svårt att leverera alla dessa bilar inom en rimlig tid. Hur många beställningar det är totalt sa han inte. Kanske visste han inte heller.
Den har nog chans att sälja rätt bra i Sverige som älskar sina volvobilar. Synd om de ska snubbla på tillgången när den blivit så väl mottagen och vi ligger i tätposition bland elbilar med denna. Kanske har den gått bättre än de själva räknat med? Kina lär väl suga åt sig en hel del direkt från fabriken där, över 50% av världens elbilsförsäljning sker ju trots allt i Kina. Får hålla tummarna för att de startar en lina i Sverige också, vi kan förse Europa.

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 11:26
av Teslaspolen
mati skrev:
Vi hade besök av en kollega till min sambo idag, hon fick skjuts av sin son, och det visade sig att han jobbar på Polestar. Det hade jag ingen aning om. Jag försökte mjölka honom lite, men han var mycket fåordig. Men det han sa var att de har över 2000 beställningar bara i Sverige. Det är så många som har beställt att de enligt honom kommer få svårt att leverera alla dessa bilar inom en rimlig tid. Hur många beställningar det är totalt sa han inte. Kanske visste han inte heller.
Låter som dom trillade på samma problem som Hyundai för ett par år sedan. Räknade med att sälja en massa HEVar och minst BEVar. Blev tvärt om och förseningar som påföljd. Men blev bra till slut i alla fall!

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 12:37
av taliz
Har Polestar missförstått vad "efficient" betyder?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient". :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 12:48
av Bjelke
taliz skrev:
Har Polestar missförstått vad "efficient" betyder?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient". :lol:
:lol: Fan va värdelös slutsats asså...

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 12:51
av Mickep
Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 13:10
av Niklas Z
taliz skrev:
Har Polestar missförstått vad "efficient" betyder?
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... tar-study/
Audi étron "most efficient". :lol:
Jag tror inte de missförstått vad ordet betyder. De har helt enkelt omdefinierat det, till en helt idiotisk betydelse.

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 13:34
av Anonymous FTW
Mickep skrev:
Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.

Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.

Re: Polestar 2

Postat: 16 aug 2020 19:02
av larsw

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 08:35
av Edward123
Anonymous FTW skrev:
Mickep skrev:
Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.

Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.
Är det någon som sett den faktiska studien och inte bara någon tredjehands beskrivning av denna innan man börjar prata om felaktiga slutsatser?

Ser att studien beskrivs enligt nedan- vilket känns som en rimlig sak att titta på:

Polestar shows us how far the Tesla Model 3 goes at highway speeds

Why? Because the delta between the Polestar 2 and Tesla Model 3 is pretty minimal.

https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... %3A17%3A09

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 10:35
av heldiggrisen
Edward123 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Mickep skrev:
Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.

Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.
Är det någon som sett den faktiska studien och inte bara någon tredjehands beskrivning av denna innan man börjar prata om felaktiga slutsatser?

Ser att studien beskrivs enligt nedan- vilket känns som en rimlig sak att titta på:

Polestar shows us how far the Tesla Model 3 goes at highway speeds

Why? Because the delta between the Polestar 2 and Tesla Model 3 is pretty minimal.

https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... %3A17%3A09
Man jämför 2 testcyklar (EPA och FT Techno) och gav en score på hur nära man kom EPA med FT Technos test.

Epa testar som följande:
Each vehicle tested is “driven” on a device called a dynamometer. Think of it as a treadmill for cars. While the engine and transmission drive the wheels, the vehicle never moves, just the rollers upon which the wheels are placed.

A professional driver runs the vehicle through multiple standardized driving schedules to simulate city and highway motoring. The basic city-driving program replicates a rush-hour stop-and-go driving experience with frequent idling. The highway circuit is designed to emulate rural and interstate freeway driving at higher speeds, without making any stops.

An electric vehicle is tested after being parked overnight, and with the battery fully charged. It’s then operated through successive city or highway driving cycles until the battery becomes depleted. It’s then brought back to a full charge. A technician determines the vehicle's energy consumption by dividing the kilowatt-hours of energy needed to replenish the battery by the number of miles driven. The latter is also used to determine an EV’s estimated operating range on a charge.

To help consumers compare the energy consumption of electric cars with those that run on fossil fuel, the EPA created a miles-per-gallon equivalent measurement, called “MPGe.” This is calculated based on a conversion factor of 33.705 kilowatt-hours of electricity equaling one gallon of gasoline.
Ft Techno:
70 mph around an oval track to mimic a road trip. With the climate control set to 72 degrees inside, and the sunnier skies creating an 85-degree outside temperature, each of the cars ran until their batteries depleted with regenerative braking off or toggled to the least-aggressive setting.
M3P kom sist då det var störst skillnad mellan resultaten av de två olika testerna, varför det ska vara ett mått på effektivitet? M3 har bland de minsta batteripaketen, och kommer på toppen av räckviddstesterna i båda, men %skillnaden är stor, så då är man sämst enligt FT Techno/Polestar.

EPA är oberoende, och ger en enkel siffra som gör det lätt för amerikanske konsumenter att jämföra.
Polestar 2 har inte fått sin EPA score än, och när den kommer, så kan vi se hur den hamnar mot FT Technos score.

Konstigt sätt att räkna effektivitet, då man inte räknar kW batteripaket och distans, utan resultatet från en (oberoende) testcykel (EPA) mot en annan (kanske inte så oberoende).

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 10:50
av DrW
Fast är inte dessa jämförelsesiffror besvärliga? De måste ju vara avsedda att kunna ge konsumenter en hum om vad de köper?
Om då olika leverantörers siffror avviker stort när Konsumenten sedan kör bilen i verkligheten är det ju risk att konsumenten känner sig lurad.
Jag är ny i elbilsträsket men jag skulle vilja ha tydligare uppgifter som överensstämmer med verkligheten. Fler siffror med en standardiserad körcykel i stadstrafik en i landsvägskörning och sedan räckvidd vid tex kontinuerlig 70, 90 och 110 km/h. Jag tror inte att fler siffror förvirrar utan förtydligar så man kan välja utifrån sina behov.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 11:07
av heldiggrisen
DrW skrev:
Fast är inte dessa jämförelsesiffror besvärliga? De måste ju vara avsedda att kunna ge konsumenter en hum om vad de köper?
Om då olika leverantörers siffror avviker stort när Konsumenten sedan kör bilen i verkligheten är det ju risk att konsumenten känner sig lurad.
Jag är ny i elbilsträsket men jag skulle vilja ha tydligare uppgifter som överensstämmer med verkligheten. Fler siffror med en standardiserad körcykel i stadstrafik en i landsvägskörning och sedan räckvidd vid tex kontinuerlig 70, 90 och 110 km/h. Jag tror inte att fler siffror förvirrar utan förtydligar så man kan välja utifrån sina behov.
Absolut, och då finns det ofta minst 2 testcykler att jämföra med WLTP(EU) eller EPA(USA). Båda testar bilen på dynanometer, EPAs beskrev jag ovan här är WLTP:
Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Vid starten av testet ser man först till att elbilen är fullt laddad. Efter ett genomfört test laddar man återigen batteriet, och mäter den strömmen man tillför. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd beräknat på batteriets kapacitet.

Testets mål är att simulera verklig körning och bilen går genom en dynamisk körcykel. Testet går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.

En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Sen får man en siffra, så man kan jämföra en bil mot en annan under just de här förutsättningarna.

Om man sen jämför de två olika testcyklerna med en %-score, så är jo det okej, men jag tycker inte det ger någon mätning gällande effektiviteten.
Om man i ett absurd tänkt fall har en elbil som drivs av 1000AA batterier och kommer 300 meter på EPA-testcykeln och 300 meter på FT Technos testcykel, så vill den enligt Polestar vara världens mest effektiva elbil, då den får en testscore på 100%
Jag tycker det är oärlig, och inte minst förvirrar det konsumenten.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 11:10
av backe
Ännu ett test, här från den första jag sett från USA.
Han som testar verkligen nöjd med bilen.

https://youtu.be/nLrzZOMXXJA

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 11:16
av Verdi
heldiggrisen skrev:

M3P kom sist då det var störst skillnad mellan resultaten av de två olika testerna, varför det ska vara ett mått på effektivitet? M3 har bland de minsta batteripaketen, och kommer på toppen av räckviddstesterna i båda, men %skillnaden är stor, så då är man sämst enligt FT Techno/Polestar.

EPA är oberoende, och ger en enkel siffra som gör det lätt för amerikanske konsumenter att jämföra.
Polestar 2 har inte fått sin EPA score än, och när den kommer, så kan vi se hur den hamnar mot FT Technos score.

Konstigt sätt att räkna effektivitet, då man inte räknar kW batteripaket och distans, utan resultatet från en (oberoende) testcykel (EPA) mot en annan (kanske inte så oberoende).

Nu killgissar jag men antagligen vill Polestar påpeka att Tesla Model 3 inte håller vad de lovar när det kommer till motorvägsräckvidd. Alltså att Model 3 drar relativt mycket på motorväg i förhållandet till sin blandade räckvidd från EPA-testet.


Jag fortsätter killgissa och säga att anledningen till att bilar som Taycan och Polestar 2 får sämre siffror vad gäller blandad förbrukning är för att de är ganska mycket tyngre än Teslorna. Men i jämn fart på motorvägen så spelar vikten nästan ingen roll alls för förbrukningen.

Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 11:23
av FredrikR
Verdi skrev:
Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.
Verkligen, det jag alltid brukar nämna för folk när jag pratar räckvidd är "bilen kommer omkring x mil i 110 km/h".
Sen brukar jag lägga till lite skillnad på vinter och sommar samt att "självfallet kommer man längre om det är stadskörning".

För om jag kommer 20, 30, 40 eller 50 mil inne i stan är ofta inte relevant, inte ifall man har laddning hemma eller på jobbet i alla fall.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 11:41
av DrW
heldiggrisen skrev:
DrW skrev:
Fast är inte dessa jämförelsesiffror besvärliga? De måste ju vara avsedda att kunna ge konsumenter en hum om vad de köper?
Om då olika leverantörers siffror avviker stort när Konsumenten sedan kör bilen i verkligheten är det ju risk att konsumenten känner sig lurad.
Jag är ny i elbilsträsket men jag skulle vilja ha tydligare uppgifter som överensstämmer med verkligheten. Fler siffror med en standardiserad körcykel i stadstrafik en i landsvägskörning och sedan räckvidd vid tex kontinuerlig 70, 90 och 110 km/h. Jag tror inte att fler siffror förvirrar utan förtydligar så man kan välja utifrån sina behov.
Absolut, och då finns det ofta minst 2 testcykler att jämföra med WLTP(EU) eller EPA(USA). Båda testar bilen på dynanometer, EPAs beskrev jag ovan här är WLTP:
Testet genomförs i laboratoriemiljö på en chassidynamometer som simulerar en ”rullande väg” under bilen. Vid starten av testet ser man först till att elbilen är fullt laddad. Efter ett genomfört test laddar man återigen batteriet, och mäter den strömmen man tillför. Utifrån det kan man sedan beräkna förbrukning och därmed en räckvidd beräknat på batteriets kapacitet.

Testets mål är att simulera verklig körning och bilen går genom en dynamisk körcykel. Testet går genom fyra faser, som simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.

En testcykels längd är 30 minuter
Körsträckan är 23,25 km
Snitthastigheten är 46,5 km/h
Maxhastigheten är 131 km/h
Yttertemperaturen är 23°C
Elbilen är stillastående under 13% av testet
Drivkraft (snitt/max) 7 kW / 47 kW.
Sen får man en siffra, så man kan jämföra en bil mot en annan under just de här förutsättningarna.

Om man sen jämför de två olika testcyklerna med en %-score, så är jo det okej, men jag tycker inte det ger någon mätning gällande effektiviteten.
Om man i ett absurd tänkt fall har en elbil som drivs av 1000AA batterier och kommer 300 meter på EPA-testcykeln och 300 meter på FT Technos testcykel, så vill den enligt Polestar vara världens mest effektiva elbil, då den får en testscore på 100%
Jag tycker det är oärlig, och inte minst förvirrar det konsumenten.
Håller med om att det är ett konstigt sätt att ange effektivitet. Och visst finns det två cykler att jämföra med men som jag sa hade jag helst velat veta hur långt jag tar mig i olika hastigheter och ett par vanliga scenarier. Det är för komplicerat att förstå vad som ligger bakom testcyklarna och de berättar ju inte med någon tydlighet om jag kommer att komma fram till stugan med eller utan ett laddstopp. Sedan finns det ju en risk för att leverantören optimerar sin bil för att få ut ett marknadsmässigt rätt värde. Ett räckviddstest i konstanthastighet i verkliga förhållanden skulle vara ett bra komplement.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 11:43
av Niklas Z
Verdi skrev:
Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.
Exakt. Det räcker helt att svara på frågan hur långt bilen kommer i motorvägsfart. Det kan möjligen ha varit annorlunda tidigare, när många elbilar hade väldigt kort räckvidd på motorväg och därför sällan kördes på motorväg, men den tiden är förbi.
Går bilen 35 mil eller mer på motorväg är räckvidden mer än tillräcklig i alla andra situationer.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 12:02
av Verdi
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.
Exakt. Det räcker helt att svara på frågan hur långt bilen kommer i motorvägsfart. Det kan möjligen ha varit annorlunda tidigare, när många elbilar hade väldigt kort räckvidd på motorväg och därför sällan kördes på motorväg, men den tiden är förbi.
Går bilen 35 mil eller mer på motorväg är räckvidden mer än tillräcklig i alla andra situationer.

Vi skulle behöva en "Tesla-Sven" i Sverige som testar på 120-motorväg. TeslaBjörn testar ju exakt detta men i norsk kontext där 90 km/h får anses vara ganska snabbt.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 12:32
av Edward123
heldiggrisen skrev:
Edward123 skrev:
Anonymous FTW skrev:
Mickep skrev:
Ja, konstigt att de fingerar en studie där de placerar sig näst sist. jag menar om de insinuerar att polestar försöker misskreditera model 3 så borde de väl komma på en bättre förklaring att de ligger så nära model 3. om de inte missförstått vad som effektivitet dvs.
Är studien fingerad? Slutsatsen är felaktig men det behöver ju inte betyda att studien är fingerad. Sen är det lite konstigt när det ändå är Audi som går ut som segrare, verka ju lite dumt att använda sig av något sådant när en konkurrent leder. Skulle vara då att Polestar ser Model 3 som enda konkurrent.

Sen är det Polestar själva som kommit fram till den felaktiga slutsatsen eller är det testföretaget? Jag kan inte hitta att Polestar använder detta i sin marknadsföring, åtminstone inte i Sverige.
Är det någon som sett den faktiska studien och inte bara någon tredjehands beskrivning av denna innan man börjar prata om felaktiga slutsatser?

Ser att studien beskrivs enligt nedan- vilket känns som en rimlig sak att titta på:

Polestar shows us how far the Tesla Model 3 goes at highway speeds

Why? Because the delta between the Polestar 2 and Tesla Model 3 is pretty minimal.

https://www.cnet.com/roadshow/news/pole ... %3A17%3A09
Man jämför 2 testcyklar (EPA och FT Techno) och gav en score på hur nära man kom EPA med FT Technos test.

Epa testar som följande:
Each vehicle tested is “driven” on a device called a dynamometer. Think of it as a treadmill for cars. While the engine and transmission drive the wheels, the vehicle never moves, just the rollers upon which the wheels are placed.

A professional driver runs the vehicle through multiple standardized driving schedules to simulate city and highway motoring. The basic city-driving program replicates a rush-hour stop-and-go driving experience with frequent idling. The highway circuit is designed to emulate rural and interstate freeway driving at higher speeds, without making any stops.

An electric vehicle is tested after being parked overnight, and with the battery fully charged. It’s then operated through successive city or highway driving cycles until the battery becomes depleted. It’s then brought back to a full charge. A technician determines the vehicle's energy consumption by dividing the kilowatt-hours of energy needed to replenish the battery by the number of miles driven. The latter is also used to determine an EV’s estimated operating range on a charge.

To help consumers compare the energy consumption of electric cars with those that run on fossil fuel, the EPA created a miles-per-gallon equivalent measurement, called “MPGe.” This is calculated based on a conversion factor of 33.705 kilowatt-hours of electricity equaling one gallon of gasoline.
Ft Techno:
70 mph around an oval track to mimic a road trip. With the climate control set to 72 degrees inside, and the sunnier skies creating an 85-degree outside temperature, each of the cars ran until their batteries depleted with regenerative braking off or toggled to the least-aggressive setting.
M3P kom sist då det var störst skillnad mellan resultaten av de två olika testerna, varför det ska vara ett mått på effektivitet? M3 har bland de minsta batteripaketen, och kommer på toppen av räckviddstesterna i båda, men %skillnaden är stor, så då är man sämst enligt FT Techno/Polestar.

EPA är oberoende, och ger en enkel siffra som gör det lätt för amerikanske konsumenter att jämföra.
Polestar 2 har inte fått sin EPA score än, och när den kommer, så kan vi se hur den hamnar mot FT Technos score.

Konstigt sätt att räkna effektivitet, då man inte räknar kW batteripaket och distans, utan resultatet från en (oberoende) testcykel (EPA) mot en annan (kanske inte så oberoende).
Min poäng med att efterfråga studien, istället för mer eller mindra vinklade kommentarer kring studien, är just för att se om studien verkligen använder ordet effektivitet och om så är fallet hur det är definierat.

Testet är ju inte gjort för att visa vem som kommer längst per kw eller liknande utan att visa på hur långt man kommer i motorvägsfart. Detta är givetvis väldigt intressant för många av oss som lägger en hel del mil på just motorväg. Om skillnaden mellan P2 och M3 är stor enligt en testcykel som testar blandade hastigheter med start-stop osv. men att det är mindre skillnad i motorvägsfart så är det bra information att få och jag förstår verkligen varför Polestar vill ta fram data för att visa detta.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 12:59
av taliz
Verdi skrev:
Jag fortsätter killgissa och säga att anledningen till att bilar som Taycan och Polestar 2 får sämre siffror vad gäller blandad förbrukning är för att de är ganska mycket tyngre än Teslorna. Men i jämn fart på motorvägen så spelar vikten nästan ingen roll alls för förbrukningen.

Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.
I hög hastighet är luftmotstånd väldigt viktigt. Det är inte för inte som Teslas bilar är extremt aerodynamiska.
PS2 ser ut som ett lagårdsvägg i jämförelse, hög och trubbig nos. Taycan är mkt bättre i det avseendet. Teslabjörn testade nyligen en Taycan med aerodynamiska, smala, 19" hjul och fick väldigt bra resultat. Inte lika bra som Raven S förstås, men en stark tvåa.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 13:13
av heldiggrisen
Edward123 skrev:

Min poäng med att efterfråga studien, istället för mer eller mindra vinklade kommentarer kring studien, är just för att se om studien verkligen använder ordet effektivitet och om så är fallet hur det är definierat.

Testet är ju inte gjort för att visa vem som kommer längst per kw eller liknande utan att visa på hur långt man kommer i motorvägsfart. Detta är givetvis väldigt intressant för många av oss som lägger en hel del mil på just motorväg. Om skillnaden mellan P2 och M3 är stor enligt en testcykel som testar blandade hastigheter med start-stop osv. men att det är mindre skillnad i motorvägsfart så är det bra information att få och jag förstår verkligen varför Polestar vill ta fram data för att visa detta.
Nu förstår jag. Frågan är vem som har introducerat ordet ”effektivitet” i rapporten; media, FTTech eller Polestar.
Är det media, så är det som vanlig journalister som stör till det.
Är det FTTech så är det tråkigt att en oberoende expert kan vara så vilseledande.
Är det Polestar så är det minst sagt oärligt.
Jag hoppas någon lyckas ta fram rapporten, intressant att se vad FTTechs uppdrag var, och om det innehåller uttrycket effektivitet.

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 13:16
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Jag fortsätter killgissa och säga att anledningen till att bilar som Taycan och Polestar 2 får sämre siffror vad gäller blandad förbrukning är för att de är ganska mycket tyngre än Teslorna. Men i jämn fart på motorvägen så spelar vikten nästan ingen roll alls för förbrukningen.

Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.
I hög hastighet är luftmotstånd väldigt viktigt. Det är inte för inte som Teslas bilar är extremt aerodynamiska.
PS2 ser ut som ett lagårdsvägg i jämförelse, hög och trubbig nos. Taycan är mkt bättre i det avseendet. Teslabjörn testade nyligen en Taycan med aerodynamiska, smala, 19" hjul och fick väldigt bra resultat. Inte lika bra som Raven S förstås, men en stark tvåa.

Och ändå klarar den sig helt ok i motorvägstesterna? Det var väl märkligt?

Re: Polestar 2

Postat: 17 aug 2020 14:18
av heldiggrisen
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Jag fortsätter killgissa och säga att anledningen till att bilar som Taycan och Polestar 2 får sämre siffror vad gäller blandad förbrukning är för att de är ganska mycket tyngre än Teslorna. Men i jämn fart på motorvägen så spelar vikten nästan ingen roll alls för förbrukningen.

Varför detta är intressant? Jo, för min del så handlar lång räckvidd om räckvidd på motorväg. Lång räckvidd i stadstrafik är irrelevant för mig. Det enda jag vill veta är egentligen: Vad drar bilen i 120+ km/h.
I hög hastighet är luftmotstånd väldigt viktigt. Det är inte för inte som Teslas bilar är extremt aerodynamiska.
PS2 ser ut som ett lagårdsvägg i jämförelse, hög och trubbig nos. Taycan är mkt bättre i det avseendet. Teslabjörn testade nyligen en Taycan med aerodynamiska, smala, 19" hjul och fick väldigt bra resultat. Inte lika bra som Raven S förstås, men en stark tvåa.

Och ändå klarar den sig helt ok i motorvägstesterna? Det var väl märkligt?
Frågan är hur du definierar ok. 13% skillnad i räckvidd i M3s favör(377km mot 330km)med Polestars 3kWs större batteripaket (båda har 72,5kW tillgänglig) är som skillnaden mellan M3 och MY i förbrukning, eller som skillnaden på M3 med och utan takbox.