Haha det där var elakt Men vissa av dessa robotar klipper ihjäl sina ägare... (Autopilot olykcorna i USA).
zyax skrev:
GustavT skrev:
Segt o läsa hela Onsdag till freag är ju en evighet för att köra till Frankrike :O
200+ km/h längre sträckor är underbart, det är ju därför Autobahn är byggda som dom är och toppfartena heal tiden ökas eller kan tas bort från fabrik.
Ang. hastigheten med M5 vägs ju allt det du söger upp av att man tar sig fram så öerhört snabbt. Bilen hade en toppfart på 296 km/h.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Lustigt att en BMW M5 drog 1,2 liter i 120 km/h och 2,4 liter milen i 240 km/h då? Käörde 240+ km/h hela natten genom hela Tyskland, det var udnerbart. Lastbilsfritt också den dagen.
Vill att du läser artikel för att du ska se att man kan njuta på riktigt när man kör ner till södra Europa. Han var framme på långfredagen och hade jag själv kört så hade jag inte varit framme tidigare oavsett bil. Att ligga i 200+ i längre sträckor är inget trevligt.
När du skriver att M5 snittade på 2,4 liter milen när snitthastigheten var 240 km/h menar du då att den bilen har +100l i bränsletank så att den tar sig längre än 40 mil i +250 km/h?
Vad jag har hört så har M5 70 liters tank vilket betyder att du inte tar dig ens 30 mil i snittfarten 240 km/h, än mindre i +250 km/h. Du måste alltså stanna och tanka efter lite drygt en timme om du kör 240 km/h. Ska du hålla en snitthastighet på 240 km/h i längre sträcka än 30 mil måste du alltså köra snabbare än 240 km/h och därmed ta dig ännu kortare sträcka innan du måste stanna och tanka igen.
Metafor kanske du vet vad det är
Du vet att det går snabbare att klippa gräsmattan med en gräsklippare än med en sådan där ny robot.
Näe visst, 0-100 är Teslan grym. Men det är också allt. Som väldigt sällan händer.
Newsflash: i en Tesla har man möjlighet att accelerera 0-100 närhelst man önskar - helt ljudlöst, så man stör ingen. Jag gör det hela tiden.
Folk som gjort misstaget att skaffa en bil med oljepanna inser snart att den låter så jävla mycket så man måste ut på landsbygden för att inte störa folk. Det är därför till och med de som bygger supersportbilar förordar Tesla.
Bra poäng. Faktiskt störigt med de människor som tror att ma nf¨gasar bara för det låter. Så visst, fördel Tesla där. Men det gäller ju bara då den är snabb, upp till 100 km/h
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Näe visst, 0-100 är Teslan grym. Men det är också allt. Som väldigt sällan händer.
Newsflash: i en Tesla har man möjlighet att accelerera 0-100 närhelst man önskar - helt ljudlöst, så man stör ingen. Jag gör det hela tiden.
Folk som gjort misstaget att skaffa en bil med oljepanna inser snart att den låter så jävla mycket så man måste ut på landsbygden för att inte störa folk. Det är därför till och med de som bygger supersportbilar förordar Tesla.
Bästa vore en lyxbil för långa A o B resor samt en rejäl sportbil som 911 Turbo. Sportbil har jag hellre än en Tesla i stan.
kangru skrev:
Vi som är Teslaägare här har valt bilen och i de allra flesta fallen betalar vi den även direkt (eller indirekt) med egna pengar. Baserat på vad jag har läst och googlat lite fort blir jag inte klar på vilken bil du själv kör och betalar direkt eller indirekt idag och nu? Jag hittar bara 9 och 16 år gamla Audi och BMW samt en relativt ny BMW X3 XDRIVE20D. Jag gissar att ingen av dessa bilar når de krav vi har diskuterat här, eller?
Om du vill diskutera drömmar och visioner som du själv inte väljer att uppfylla kan du gå till något annat forum och diskutera..Här är det framförallt personer som har gjort sitt val och vet varför. Det tror jag har framgått. Om du vill veta varför vi har valt våra Teslor så kommer du få bra svar. Om du vill veta varför vi inte har valt bil X, Y eller Z så kommer du kunna få bra svar. Men om du kommer och kritiserar oss för våra val utan att överhuvudtaget försöka förstå eller vilja veta så är vi nog ett antal som snart lackar ur.
Förresten: blanda inte ihop 0-60 mph med 0-100 km/h. Det är 0-96 km/h så vad är Teslas officiella 0-100 km/h tid?
Herr X skrev:
GustavT skrev:
918 Spyder spöar den itne
Okej.. så för att kunna möta min vanliga familjebil som jag kör barnen till dagiset med på morgonen, så behöver oljebrännarentusiaster ställa upp med en av de absolut vassaste supersportbilarna som någonsin producerats. Det känns ju som att fossilbilen är död redan där.
Skriver för övrigt detta på min mobil medan Teslan kör mig på autopilot. Har 918 Spyder också autopilot?
Segt o läsa hela Onsdag till freag är ju en evighet för att köra till Frankrike :O
200+ km/h längre sträckor är underbart, det är ju därför Autobahn är byggda som dom är och toppfartena heal tiden ökas eller kan tas bort från fabrik.
Ang. hastigheten med M5 vägs ju allt det du söger upp av att man tar sig fram så öerhört snabbt. Bilen hade en toppfart på 296 km/h.
Så du menar att du värdesätter att komma fram snabbt så mycket att du kan tänka dig att drastiskt öka dina och din medpassagerares risker att dö i bilkrasch samt inte har några problem att stå vid en smutsig bensinstation en gång i timme men tiden är inte så viktig att du kan spara många timmar genom att istället flyga bara för att du inte vill stå bland den vanliga pöbeln på en flygplats?
Jag får inte ihop det. Har själv kört ner till Genève och Lugano och då legat i över 200. Jag vet att detta innebär mycket högre risker. Det är inget jag vill göra längre nu när jag har barn. Jag vet också att det inte är möjligt att ligga i över 200 hela vägen ner till södra Europa även ifall du vill det och bilen kan köra snabbare. Hastighetsbegränsingar, vägbyggen, andra bilister och olyckor gör att du aldrig kan köra så snabbt som du vill hela vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.
En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.
Bästa vore en lyxbil för långa A o B resor samt en rejäl sportbil som 911 Turbo. Sportbil har jag hellre än en Tesla i stan.
kangru skrev:
Vi som är Teslaägare här har valt bilen och i de allra flesta fallen betalar vi den även direkt (eller indirekt) med egna pengar. Baserat på vad jag har läst och googlat lite fort blir jag inte klar på vilken bil du själv kör och betalar direkt eller indirekt idag och nu? Jag hittar bara 9 och 16 år gamla Audi och BMW samt en relativt ny BMW X3 XDRIVE20D. Jag gissar att ingen av dessa bilar når de krav vi har diskuterat här, eller?
Om du vill diskutera drömmar och visioner som du själv inte väljer att uppfylla kan du gå till något annat forum och diskutera..Här är det framförallt personer som har gjort sitt val och vet varför. Det tror jag har framgått. Om du vill veta varför vi har valt våra Teslor så kommer du få bra svar. Om du vill veta varför vi inte har valt bil X, Y eller Z så kommer du kunna få bra svar. Men om du kommer och kritiserar oss för våra val utan att överhuvudtaget försöka förstå eller vilja veta så är vi nog ett antal som snart lackar ur.
Det ska bli MYCKET spännande och se om detta kan realiseras i Sverige. Ordnar gärna mätutrustning för detta.
En Bugatti gjorde 0-100 på 2,8 s men ska göra på 2,6 s. Då talar vi om en bil för 25 miljoner kr. Jag är förvånad om Tesland ens gör under 3 s til l100 km/h i verkligheten. Men återstår att se!
Elgen skrev:
GustavT skrev:
Förresten: blanda inte ihop 0-60 mph med 0-100 km/h. Det är 0-96 km/h så vad är Teslas officiella 0-100 km/h tid?
Herr X skrev:
GustavT skrev:
918 Spyder spöar den itne
Okej.. så för att kunna möta min vanliga familjebil som jag kör barnen till dagiset med på morgonen, så behöver oljebrännarentusiaster ställa upp med en av de absolut vassaste supersportbilarna som någonsin producerats. Det känns ju som att fossilbilen är död redan där.
Skriver för övrigt detta på min mobil medan Teslan kör mig på autopilot. Har 918 Spyder också autopilot?
Men det gäller ju bara då den är snabb, upp till 100 km/h
Återigen, det är helt ointressant att jämföra en elbil med egenskaper som en oljebrännare har. Oljeeldade bilar kommer att fasas ut eftersom de är sjukt skadliga både för människor, djur och planeten. Om de har några egenskaper som toppar dem hos elbilar, so be it. Jag kan hitta grymma egenskaper hos andra förbjudna biltyper, typ Ford Nucleon som har längre räckvidd än någon annan fossilbil genom tiderna.
Njae, nu formulerar du dig på ett lustigt sätt. Värdesatt so msagt att ha en egen bil på semestern. Att köra 200-300 km/h på autobahn ahr jag inga som heslt proble med. Bilen är gjord för detta.
Det är ju itne enbart hastigheten i sig som är segt med en Tesla utan just de eviga laddningarna och planerandet att ladda dum. Kontra hoppa in på en mack och efter 5 min köra 60 mil till.
Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Segt o läsa hela Onsdag till freag är ju en evighet för att köra till Frankrike :O
200+ km/h längre sträckor är underbart, det är ju därför Autobahn är byggda som dom är och toppfartena heal tiden ökas eller kan tas bort från fabrik.
Ang. hastigheten med M5 vägs ju allt det du söger upp av att man tar sig fram så öerhört snabbt. Bilen hade en toppfart på 296 km/h.
Så du menar att du värdesätter att komma fram snabbt så mycket att du kan tänka dig att drastiskt öka dina och din medpassagerares risker att dö i bilkrasch samt inte har några problem att stå vid en smutsig bensinstation en gång i timme men tiden är inte så viktig att du kan spara många timmar genom att istället flyga bara för att du inte vill stå bland den vanliga pöbeln på en flygplats?
Jag får inte ihop det. Har själv kört ner till Genève och Lugano och då legat i över 200. Jag vet att detta innebär mycket högre risker. Det är inget jag vill göra längre nu när jag har barn. Jag vet också att det inte är möjligt att ligga i över 200 hela vägen ner till södra Europa även ifall du vill det och bilen kan köra snabbare. Hastighetsbegränsingar, vägbyggen, andra bilister och olyckor gör att du aldrig kan köra så snabbt som du vill hela vägen.
Men det gäller ju bara då den är snabb, upp till 100 km/h
Återigen, det är helt ointressant att jämföra en elbil med egenskaper som en oljebrännare har. Oljeeldade bilar kommer att fasas ut eftersom de är sjukt skadliga både för människor, djur och planeten. Om de har några egenskaper som toppar dem hos elbilar, so be it. Jag kan hitta grymma egenskaper hos andra förbjudna biltyper, typ Ford Nucleon som har längre räckvidd än någon annan fossilbil genom tiderna.
Kolla in klippen på Jay Lenos ångpannebilar, de har grymma egenskaper. Coola grejer, men inget för framtiden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
OMG du är ju ute och cyklar. Klart man kan jämföra bilar med bilar
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Men det gäller ju bara då den är snabb, upp till 100 km/h
Återigen, det är helt ointressant att jämföra en elbil med egenskaper som en oljebrännare har. Oljeeldade bilar kommer att fasas ut eftersom de är sjukt skadliga både för människor, djur och planeten. Om de har några egenskaper som toppar dem hos elbilar, so be it. Jag kan hitta grymma egenskaper hos andra förbjudna biltyper, typ Ford Nucleon som har längre räckvidd än någon annan fossilbil genom tiderna.
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.
En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.
Vissa även med kort stubin av någon anledning.
Det stämmer att de flesta av oss inte är bilintresserade, längre. Detta då bilar av historiskt snitt inte är relevanta längre. För de fallen då du skall köra på bana eller av någon anledning måste ut och trycka på autobahn i höga hastigheter under lång tid så är Tesla idag inget bra val. Det vet vi alla som är Tesla ägare. Vissa köper då en 2 sitsig sportbil för de ändamålen men behåller en 7 sitsig familje sedan till vardags och för långresor med familjen. Min S85D gör 0-100 på 4.4s och med det spöar jag det mesta som kör runt kring mig (förutom andra Teslor) i allt som inte innebär risk för att körkortet ryker och att det finns fängelse i straffskalan. På bana kör jag väldig sällan.
Jag önskar att du gav en Tesla ett seriöst försök och sedan delger oss dina erfarenheter och hur mycket du eventuellt har ändrat ditt körmönster pga bilen.
OMG du är ju ute och cyklar. Klart man kan jämföra bilar med bilar
Ja visst. Det här forumet är städat som du märker. Det är inte några som trillar in på dina kanaler och klagar på hur sega alla BMW är från 0-100 trots att de marknadsförs som bilar med 500 hk, det går ju inte att jämföra med Tesla, det är fel marknadsföring. Jag tror inget att någon är intresserad av det för vi har en bra uppfattning om framtiden här och måste inte bevisa något.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Vihar oliak defintioner på långreso. För mig är en långresa 150-250 mil ner till södra Frankrike eller Tyskland och ska itne ta mer än 1-2 dagar att komma till målet. Men delar man upp själva resan i mpnga dagar så går ju Tesla att använda till det med.
Charmen med bila i Europa är Autobahn är fri fart och Autostradan är rätt fina också och Italienarna kör närmare 200 också. Men visst, det går ju att dela upp resan i mågna etapper vilket man verkar tvignas till som Teslaförare. 160 mil nonstop (exkl 5 x 3 min tanning) är rätt effektivt rent transportmässsigt.
kangru skrev:
GustavT skrev:
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.
En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.
Vissa även med kort stubin av någon anledning.
Det stämmer att de flesta av oss inte är bilintresserade, längre. Detta då bilar av historiskt snitt inte är relevanta längre. För de fallen då du skall köra på bana eller av någon anledning måste ut och trycka på autobahn i höga hastigheter under lång tid så är Tesla idag inget bra val. Det vet vi alla som är Tesla ägare. Vissa köper då en 2 sitsig sportbil för de ändamålen men behåller en 7 sitsig familje sedan till vardags och för långresor med familjen. Min S85D gör 0-100 på 4.4s och med det spöar jag det mesta som kör runt kring mig (förutom andra Teslor) i allt som inte innebär risk för att körkortet ryker och att det finns fängelse i straffskalan. På bana kör jag väldig sällan.
Jag önskar att du gav en Tesla ett seriöst försök och sedan delger oss dina erfarenheter och hur mycket du eventuellt har ändrat ditt körmönster pga bilen.
Aha. Kul, vore kul att möta 0-250 farten och alla "varvar ur" vid 250 som jag förstod. Men går ju itne att jämföra med M5 och RS6 osv tyvärr Surt om man byter från sin 305 km/h snabba (elektroniskt strypt) M5 till en dyrare P100D som inte gör över 250 km/h. Men iliak prioriteter antar jag.
Herr X skrev:
GustavT skrev:
Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.
Märkligt fördomsfullt. Tror du att du debatterar mot miljömuppar med tallkottar i håret?
Teslan går fint i 250km/h på Autobahn kan jag rapportera.
GustavT: Hur många extra visningar har du fått igår och idag jämfört med en normal torsdag och fredag? Har all denna tid lönatsig?
Absolut. Han har fått flera träffar från mig bland annat. Att jag inte lyssnade och tittade så länge beror väl mer på att de YT-kanaler som håller på med hållbarhetsutveckling både är intressantare och gjorda av synnerligen högutbildade människor med en stil som passar mig.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
OMG du är ju ute och cyklar. Klart man kan jämföra bilar med bilar
Du jämför förra generationens bästa supersportbilar mot de allra första familjebilarna i den nya generationen.
Lite som Nokia-kramarna som envist höll fast vid att deras 5110:or minsann var bättre än de nya smarttelefonerna eftersom de hade längre batteritid än första generationens smarttelefoner
Bara att utsätta sig för det magplasket att behöva jämföra en supersportbil mot en familjebil borde vara så pinsamt att man inser att det inte är någon poäng längre att hålla fast industrialiseringens första fordonstyp. Kom tillbaka med en familjebil som spöar Teslan så är det intressant att diskutera igen!
Städat vet jag itne om det är. BMW gör de tider de säger. Men Tesla känns mer tveksamt hur den presterar över 100 km/h vs en med 560 hk som sagt:
Är man bilintresserad har an ju förväntningarna att Tesla går som dne har 700 hk men i realiteten är det helt annorlunda. Går sämra en 450 hk BMW M4:
Det är väl det som var det ämnet handlade om ursprungligen.
zyax skrev:
GustavT skrev:
OMG du är ju ute och cyklar. Klart man kan jämföra bilar med bilar
Ja visst. Det här forumet är städat som du märker. Det är inte några som trillar in på dina kanaler och klagar på hur sega alla BMW är från 0-100 trots att de marknadsförs som bilar med 500 hk, det går ju inte att jämföra med Tesla, det är fel marknadsföring. Jag tror inget att någon är intresserad av det för vi har en bra uppfattning om framtiden här och måste inte bevisa något.
Aha. Kul, vore kul att möta 0-250 farten och alla "varvar ur" vid 250 som jag förstod. Men går ju itne att jämföra med M5 och RS6 osv tyvärr Surt om man byter från sin 305 km/h snabba (elektroniskt strypt) M5 till en dyrare P100D som inte gör över 250 km/h. Men iliak prioriteter antar jag.
Teslan är också elektroniskt strypt.
Passa på att köra mycket med din M5 och RS6 nu då eftersom sådana gamla häckar snart blir förbjudna.
Vihar oliak defintioner på långreso. För mig är en långresa 150-250 mil ner till södra Frankrike eller Tyskland och ska itne ta mer än 1-2 dagar att komma till målet. Men delar man upp själva resan i mpnga dagar så går ju Tesla att använda till det med.
Charmen med bila i Europa är Autobahn är fri fart och Autostradan är rätt fina också och Italienarna kör närmare 200 också. Men visst, det går ju att dela upp resan i mågna etapper vilket man verkar tvignas till som Teslaförare. 160 mil nonstop (exkl 5 x 3 min tanning) är rätt effektivt rent transportmässsigt.
kangru skrev:
GustavT skrev:
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.
En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.
Vissa även med kort stubin av någon anledning.
Det stämmer att de flesta av oss inte är bilintresserade, längre. Detta då bilar av historiskt snitt inte är relevanta längre. För de fallen då du skall köra på bana eller av någon anledning måste ut och trycka på autobahn i höga hastigheter under lång tid så är Tesla idag inget bra val. Det vet vi alla som är Tesla ägare. Vissa köper då en 2 sitsig sportbil för de ändamålen men behåller en 7 sitsig familje sedan till vardags och för långresor med familjen. Min S85D gör 0-100 på 4.4s och med det spöar jag det mesta som kör runt kring mig (förutom andra Teslor) i allt som inte innebär risk för att körkortet ryker och att det finns fängelse i straffskalan. På bana kör jag väldig sällan.
Jag önskar att du gav en Tesla ett seriöst försök och sedan delger oss dina erfarenheter och hur mycket du eventuellt har ändrat ditt körmönster pga bilen.
Är civ.ing. om det nu hjälper Kul att du tittade. Kan nog komma mer Tesla innehåll framöver.
zyax skrev:
gellerstam skrev:
GustavT: Hur många extra visningar har du fått igår och idag jämfört med en normal torsdag och fredag? Har all denna tid lönatsig?
Absolut. Han har fått flera träffar från mig bland annat. Att jag inte lyssnade och tittade så länge beror väl mer på att de YT-kanaler som håller på med hållbarhetsutveckling både är intressantare och gjorda av synnerligen högutbildade människor med en stil som passar mig.