Sida 12 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 01 dec 2016 13:20
av Herr X
strejf skrev:
Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Min Model X var över huvud taget inte svajig med mina 22" sommarhjul - vägkänslan var ungefär samma som med min tidigare Model S med 21"-hjul - löjligt stabil.

Men! När jag fått på mina 19" vinterhjul med Nokian R2 blev den fruktansvärt svajig - vid körning i högre hastighet kändes det som att hela bakpartiet sladdade runt hej vilt. Fruktansvärt obehagligt!
Hade lite för högt däcktryck och jag sänkte något - då blev det bättre, men bilen är fortfarande väldigt sladdrig; långt ifrån den fina upplevelsen jag hade med Model S på 19" Nokian R2. Nu gungar min Model X fram som en gammal amerikansk van och jag längtar tillbaka till jag får på mina 22" sommarhjul igen.

Hörde att Svenssons här på forumet upplevde samma sak med samma däcktyp och dimension på Model X.

Re: Artikel i media

Postat: 01 dec 2016 13:26
av mahulkp
Herr X skrev:
strejf skrev:
Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Min Model X var över huvud taget inte svajig med mina 22" sommarhjul - vägkänslan var ungefär samma som med min tidigare Model S med 21"-hjul - löjligt stabil.

Men! När jag fått på mina 19" vinterhjul med Nokian R2 blev den fruktansvärt svajig - vid körning i högre hastighet kändes det som att hela bakpartiet sladdade runt hej vilt. Fruktansvärt obehagligt!
Hade lite för högt däcktryck och jag sänkte något - då blev det bättre, men bilen är fortfarande väldigt sladdrig; långt ifrån den fina upplevelsen jag hade med Model S på 19" Nokian R2. Nu gungar min Model X fram som en gammal amerikansk van och jag längtar tillbaka till jag får på mina 22" sommarhjul igen.

Hörde att Svenssons här på forumet upplevde samma sak med samma däcktyp och dimension på Model X.
Intressant. Jag har 20" vinterhjul med Hakka R2 och tycker inte att min bil känns svajig. Så klart inte samma skärpa som i sommardäcken men absolut inte nåt onormalt uppträdande. Kör med 3,3 kg i däckstryck, funkar fint.

Re: Artikel i media

Postat: 01 dec 2016 14:59
av Svenssons
Herr X skrev:
strejf skrev:
Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Min Model X var över huvud taget inte svajig med mina 22" sommarhjul - vägkänslan var ungefär samma som med min tidigare Model S med 21"-hjul - löjligt stabil.

Men! När jag fått på mina 19" vinterhjul med Nokian R2 blev den fruktansvärt svajig - vid körning i högre hastighet kändes det som att hela bakpartiet sladdade runt hej vilt. Fruktansvärt obehagligt!
Hade lite för högt däcktryck och jag sänkte något - då blev det bättre, men bilen är fortfarande väldigt sladdrig; långt ifrån den fina upplevelsen jag hade med Model S på 19" Nokian R2. Nu gungar min Model X fram som en gammal amerikansk van och jag längtar tillbaka till jag får på mina 22" sommarhjul igen.

Hörde att Svenssons här på forumet upplevde samma sak med samma däcktyp och dimension på Model X.
Herr ordförande, jag instämmer med föregående talare!

/Sjökvist i båten med 19" Nokian R2

Re: Artikel i media

Postat: 02 dec 2016 08:54
av strejf
Herr X skrev:
strejf skrev:
Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Min Model X var över huvud taget inte svajig med mina 22" sommarhjul - vägkänslan var ungefär samma som med min tidigare Model S med 21"-hjul - löjligt stabil.

Men! När jag fått på mina 19" vinterhjul med Nokian R2 blev den fruktansvärt svajig - vid körning i högre hastighet kändes det som att hela bakpartiet sladdade runt hej vilt. Fruktansvärt obehagligt!
Hade lite för högt däcktryck och jag sänkte något - då blev det bättre, men bilen är fortfarande väldigt sladdrig; långt ifrån den fina upplevelsen jag hade med Model S på 19" Nokian R2. Nu gungar min Model X fram som en gammal amerikansk van och jag längtar tillbaka till jag får på mina 22" sommarhjul igen.

Hörde att Svenssons här på forumet upplevde samma sak med samma däcktyp och dimension på Model X.
Nu har artikelförfattaren varit framme igen.

"Det som hände var att miljonbilen var nära att sladda av vägen vid en snabb undanmanöver i 110 km/tim på E4 norr om Stockholm. Den svajade hit och dit, ungefär som en gammal Volvo 945 med två potatissäckar i bagaget. Testbilen var utrustad med dubbfria vinterdäck, de hyllade Nokian Hakkapaliitta R2. Det borde förstås ha omnämnts i min artikel, vilket Tesla också har påpekat."

Vad är detta? Hur kan det vara möjligt?

Re: Artikel i media

Postat: 02 dec 2016 10:08
av Svenssons
strejf skrev:
Herr X skrev:
strejf skrev:
Vad säger ni? Har ni hört att Model X ska kännas svajig vid kraftiga svängar? Den här recensenten undrade om bilen var felbyggd.
Min Model X var över huvud taget inte svajig med mina 22" sommarhjul - vägkänslan var ungefär samma som med min tidigare Model S med 21"-hjul - löjligt stabil.

Men! När jag fått på mina 19" vinterhjul med Nokian R2 blev den fruktansvärt svajig - vid körning i högre hastighet kändes det som att hela bakpartiet sladdade runt hej vilt. Fruktansvärt obehagligt!
Hade lite för högt däcktryck och jag sänkte något - då blev det bättre, men bilen är fortfarande väldigt sladdrig; långt ifrån den fina upplevelsen jag hade med Model S på 19" Nokian R2. Nu gungar min Model X fram som en gammal amerikansk van och jag längtar tillbaka till jag får på mina 22" sommarhjul igen.

Hörde att Svenssons här på forumet upplevde samma sak med samma däcktyp och dimension på Model X.
Nu har artikelförfattaren varit framme igen.

"Det som hände var att miljonbilen var nära att sladda av vägen vid en snabb undanmanöver i 110 km/tim på E4 norr om Stockholm. Den svajade hit och dit, ungefär som en gammal Volvo 945 med två potatissäckar i bagaget. Testbilen var utrustad med dubbfria vinterdäck, de hyllade Nokian Hakkapaliitta R2. Det borde förstås ha omnämnts i min artikel, vilket Tesla också har påpekat."

Vad är detta? Hur kan det vara möjligt?
Nokian Hakkapaliitta R2 är hyllade i riktigt vinterväglag, inte så mycket i plusgrader. Min Model X med 22" och sommardäck är som en radiostyrd bil. Med Nokian R2 i plusgrader är den som en båt. Hade det varit vinterväglag och -10 grader hade jag inte velat behöva göra en snabb undanmanöver i 110km/h oavsett däck och bil. Med stor sannolikhet var det inte vinterväglag och -10 i testfallet ovan och då kommer inte Nokain R2 till sin rätt heller, oavsett bil.

Re: Artikel i media

Postat: 02 dec 2016 19:35
av ochso
Någon som har tid/lust att ödmjukt framhäva fördelarna med elbilar i en kommentar till detta inlägg:
http://www.nordnetbloggen.se/stora-utma ... 2/12/2016/

Edit: Eller kanske ödmjukt påtala nackdelarna med fossila bränslen? En elbil kan ju trots allt bli renare och renare under sin livslängd i takt med att samhället till större del drivs av förnyelsebar energi plus att man själv kan sätta upp solceller mm för att göra elbilsresan mer miljövänlig.

Re: Artikel i media

Postat: 03 dec 2016 19:10
av themax
Av någon outgrundlig anledning bläddrade jag i Sydsvenskan idag...

Bild

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 09:39
av joel80
Tycker det är lustigt att det så ofta måste "ursäktas" att man sätter upp infrastruktur för elfordon.
"Snabbladdning är inte lösningen på allt..."
Nej det är inte snabbmatställen, bagerier eller Ikea heller...

Jag menar, känns som att många alltid måste säga något för att försöka att inte stöta sig med kritiker. Blir nästan löjligt när man ser det om och om igen..

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 09:44
av Bjelke
joel80 skrev:
Tycker det är lustigt att det så ofta måste "ursäktas" att man sätter upp infrastruktur för elfordon.
"Snabbladdning är inte lösningen på allt..."
Nej det är inte snabbmatställen, bagerier eller Ikea heller...

Jag menar, känns som att många alltid måste säga något för att försöka att inte stöta sig med kritiker. Blir nästan löjligt när man ser det om och om igen..
Det har du rätt i! Har faktiskt inte tänkt på det på det sättet men du har helt rätt i det ju :(
Skulle vara lite mer rätt om man skulle bygga en bensinstation mitt i en stor stad, men en laddstation?

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 11:07
av mati
Intressant att det pratas om ett kraftigt ökat energinehov för elfordon. Vilken idioti! Går det inte åt någon energi när man kör på bensin? Är det en massa evighetsmaskiner som rullar på våra vägar eller?
Kanske dags att tala om för alla självutnämnda experter att det krävs betydligt mindre energi för att driva en elbil än en bil med förbränningsmotor. Jag blir såååååå trött på detta.

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 11:19
av Herr X
strejf skrev:
Nu har artikelförfattaren varit framme igen.

"Det som hände var att miljonbilen var nära att sladda av vägen vid en snabb undanmanöver i 110 km/tim på E4 norr om Stockholm. Den svajade hit och dit, ungefär som en gammal Volvo 945 med två potatissäckar i bagaget. Testbilen var utrustad med dubbfria vinterdäck, de hyllade Nokian Hakkapaliitta R2. Det borde förstås ha omnämnts i min artikel, vilket Tesla också har påpekat."

Vad är detta? Hur kan det vara möjligt?
Exakt så kändes min X när jag körde till Stockholm förrförra helgen - satt med hjärtat i halsgropen.
Sänkte från 3,4 bar till 3,1 bar på en bensinstation och då blev det lite bättre, men över lag känns 19" Nokian R2 som ett riktigt uselt däck till Model X. Jag körde mycket Model S förra vintern på mina 19" Nokian R2 men upplevde absolut ingenting av detta vid någon temperatur - den gick alltid stabilt och fint. Kommer inte att välja Nokian R2 igen till Model X, alternativt byta dimension till 20" om det funkar bättre.

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 15:06
av Bjelke
mati skrev:
Intressant att det pratas om ett kraftigt ökat energinehov för elfordon. Vilken idioti! Går det inte åt någon energi när man kör på bensin? Är det en massa evighetsmaskiner som rullar på våra vägar eller?
Kanske dags att tala om för alla självutnämnda experter att det krävs betydligt mindre energi för att driva en elbil än en bil med förbränningsmotor. Jag blir såååååå trött på detta.
Kunskapen om just hur lite energi det faktiskt behövs för elbilar är en mkt stor grej som kommer att ta ett tag innan
alla förstår det.

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 17:53
av Jerker
Bjelke skrev:
mati skrev:
Intressant att det pratas om ett kraftigt ökat energinehov för elfordon. Vilken idioti! Går det inte åt någon energi när man kör på bensin? Är det en massa evighetsmaskiner som rullar på våra vägar eller?
Kanske dags att tala om för alla självutnämnda experter att det krävs betydligt mindre energi för att driva en elbil än en bil med förbränningsmotor. Jag blir såååååå trött på detta.
Kunskapen om just hur lite energi det faktiskt behövs för elbilar är en mkt stor grej som kommer att ta ett tag innan
alla förstår det.
Ja, det är väldigt många som gör stora ögon när de får klart för sig att det faktiskt går att ladda en elbil i ett vanligt vägguttag...

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 18:48
av 12man
GREAT eu projektet, 50 laddplatser i Sverige, vid vägarna mellan malmö-oslo och malmö-stockholm, totalt 117mil, 24km mellan varje*, bra,
tur det inte finns 50 städer på sträckorna som vill ha laddarna mitt i stan, inte försvann väl fossilstationer från stadscentrumen pga att alla ville ha dem där?

*kanske lite mer om inte sörmland och västmanland kan komma överens

Re: Artikel i media

Postat: 04 dec 2016 19:11
av Bjelke
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Intressant att det pratas om ett kraftigt ökat energinehov för elfordon. Vilken idioti! Går det inte åt någon energi när man kör på bensin? Är det en massa evighetsmaskiner som rullar på våra vägar eller?
Kanske dags att tala om för alla självutnämnda experter att det krävs betydligt mindre energi för att driva en elbil än en bil med förbränningsmotor. Jag blir såååååå trött på detta.
Kunskapen om just hur lite energi det faktiskt behövs för elbilar är en mkt stor grej som kommer att ta ett tag innan
alla förstår det.
Ja, det är väldigt många som gör stora ögon när de får klart för sig att det faktiskt går att ladda en elbil i ett vanligt vägguttag...
Och hur mkt räckvidd det faktiskt ger per timme även på den låga effekten...

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2016 02:14
av Torkel
joel80 skrev:
Tycker det är lustigt att det så ofta måste "ursäktas" att man sätter upp infrastruktur för elfordon.
"Snabbladdning är inte lösningen på allt..."
Nej det är inte snabbmatställen, bagerier eller Ikea heller...

Jag menar, känns som att många alltid måste säga något för att försöka att inte stöta sig med kritiker. Blir nästan löjligt när man ser det om och om igen..
Håller helt klart med. *Komponerar ett kriktiskt mejl om detta till sydsvenskan.*

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2016 08:11
av joel80
Fast nu var det ju ett citat från snubben på Eon.. Så kanske inte sydsvenskans "fel" den här gången. ;)

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2016 09:17
av Monark1954
Bilaga till Dagens Industri 5 december. "Nya Bilar 2017"

Tänkte att den bilagan är väl inget att läsa men bläddrade och hittade ett stor artickel om Modell X.

Hyfsad artickel men motorjournalister verkar ha svårt att ta reda på fakta.

"..Modell X helst skall laddas med snabbladdare - annars tar det dagar" inte helt korrekt.

Om bilens tyngd när den skall styra " Det krävs en del muskelkraft för att baxa den runt ". Här kan det ju var föregående förare som ställde in sportläget, jag är jättenöjd med grundläget och håller inte med författaren.
Visst en tungt fordon har vissa nackdelar men den låga tyngdpunktern kompenserar och jag kör Modell X fortare på kurvig asfaltväg än våra tidigare bilar. Minns en klipp från en Engelsk test där föraren var lyrisk över att köra Modell X på kurviga vägar. Man vi får ju tycka olika.

Stötig skriver han om. Bilen verkar ha 22" hjul som jag inte provet, på de 100mil vi körde på 20" original sommardäcken håller jag inte med. Vår Obelix, om den nu är ett undantag har inget "knirr och knarr" i karossen.

En länk till bilagan men misstänker att man måste vara prenumerant,
http://www.di.se/PdfStorage/dim/2016-12 ... 29601453ba

Re: Artikel i media

Postat: 05 dec 2016 09:40
av Svenssons
Monark1954 skrev:

Stötig skriver han om. Bilen verkar ha 22" hjul som jag inte provet, på de 100mil vi körde på 20" original sommardäcken håller jag inte med. Vår Obelix, om den nu är ett undantag har inget "knirr och knarr" i karossen.
Jag håller inte med om att bilen är stötig med 22" lågprofil. Jag är ingen expert men eftersom jag inte är van vid lågprofil eller sportbilar så borde jag nog tycka den var stötig snarare än mjuk. Kan ju dock vara så att bilen är inställd i sportläge och very low på luftfjädringen. Då kanske den blir stötigare. Kör nästan alltid med Standard själv. Med luftfjädringen på very low så ska man ju räkna med att den blir stötig och det är ju bara att höja fjädringen om man inte gillar det.

19" Nokian R2 i plusgrader på torr asfalt är dock inget roligt. Sjunker tempen blir däcken bättre och är det blött eller risk för halka så kör man lugnare och då märker man inte heller gunget på samma sätt.

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2016 08:30
av mahulkp
Svenssons skrev:
Monark1954 skrev:

Stötig skriver han om. Bilen verkar ha 22" hjul som jag inte provet, på de 100mil vi körde på 20" original sommardäcken håller jag inte med. Vår Obelix, om den nu är ett undantag har inget "knirr och knarr" i karossen.
Jag håller inte med om att bilen är stötig med 22" lågprofil. Jag är ingen expert men eftersom jag inte är van vid lågprofil eller sportbilar så borde jag nog tycka den var stötig snarare än mjuk. Kan ju dock vara så att bilen är inställd i sportläge och very low på luftfjädringen. Då kanske den blir stötigare. Kör nästan alltid med Standard själv. Med luftfjädringen på very low så ska man ju räkna med att den blir stötig och det är ju bara att höja fjädringen om man inte gillar det.

19" Nokian R2 i plusgrader på torr asfalt är dock inget roligt. Sjunker tempen blir däcken bättre och är det blött eller risk för halka så kör man lugnare och då märker man inte heller gunget på samma sätt.
Very Low går inte att ställa in i förväg utan måste aktiveras manuellt varje gång. Jag märker ingen större skillnad i stötighet mellan de olika lägena. Och min är inte speciellt stötig med 22" hjul. En BMW eller Audi med sportchassi är avsevärt stötigare. Tyngden på model X motverkar stötighet och ger en stadig gång.

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2016 10:47
av hooked
Intressant teknik. När detta lanseras kommer inte många vilja köpa bilar med dagens batterier:
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2016 10:56
av Svenssons
hooked skrev:
Intressant teknik. När detta lanseras kommer inte många vilja köpa bilar med dagens batterier:
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds
Beror alltid på kostnad också men detta är inget som kommer att ersätta batterier och det kommer troligen aldrig bli så att man laddar upp 60-100 kWh på några sekunder som det verkar vara i artikeln. Att ladda 100 kWh på 10 sekunder skulle kräva en effekt på 36MW, 300 gånger snabbare än dagens snabbaste elbilsladdning, Tesla SuperCharger. Detta är helt orimligt på alla sätt. Ta bara och kolla hurdan kabel eller kontakt som skulle krävas och vilken typ av kylning som dessa kräver i dessa effekter.

Laddtid för dagliga körningar är inga som helst problem idag. Tar på sätt och vis sekunder redan nu för batterier, mer tid tar det inte att koppla in kabeln.

Det kan mycket väl bli ett komplement i bilar dock och Tesla har väl ett patent på detta om jag minns rätt. Vet dock inte om det är lika intressant för själva laddningen som för själva urladdningen.

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2016 11:44
av StefL
Svenssons skrev:
hooked skrev:
Intressant teknik. När detta lanseras kommer inte många vilja köpa bilar med dagens batterier:
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds
Beror alltid på kostnad också men detta är inget som kommer att ersätta batterier
Varför skulle de inte kunna ersätta batterier? Det är ju som du skriver en kostnadsfråga, och om det om 5, 10 eller 20 år visar sig att superkondensatorer är ett billigare och effektivare sätt att lagra energi än batterier är det ett naturligt steg att de ersätter batterier, precis som annan föråldrad teknik ersatts av nyare tidigare i historien. Att laddtider så korta som sekunder för 50-100 kWh kräver orealistiskt höga effekter håller jag med om, men det är i alla fall inte orealistiskt med laddeffekter på åtskilliga hundra kW vilket det inte är givet att ens dagens batterier klarar att ta emot, så superkondensatorer har ändå potentialen att korta laddtiderna till kanske tiotalet minuter istället för 30-60 minuter vilket bara det skulle göra mycket för de som jämför med dagens tankning av ICE-fordon.

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2016 15:43
av Svenssons
StefL skrev:
Svenssons skrev:
hooked skrev:
Intressant teknik. När detta lanseras kommer inte många vilja köpa bilar med dagens batterier:
http://www.autoexpress.co.uk/car-news/9 ... in-seconds
Beror alltid på kostnad också men detta är inget som kommer att ersätta batterier
Varför skulle de inte kunna ersätta batterier? Det är ju som du skriver en kostnadsfråga, och om det om 5, 10 eller 20 år visar sig att superkondensatorer är ett billigare och effektivare sätt att lagra energi än batterier är det ett naturligt steg att de ersätter batterier, precis som annan föråldrad teknik ersatts av nyare tidigare i historien. Att laddtider så korta som sekunder för 50-100 kWh kräver orealistiskt höga effekter håller jag med om, men det är i alla fall inte orealistiskt med laddeffekter på åtskilliga hundra kW vilket det inte är givet att ens dagens batterier klarar att ta emot, så superkondensatorer har ändå potentialen att korta laddtiderna till kanske tiotalet minuter istället för 30-60 minuter vilket bara det skulle göra mycket för de som jämför med dagens tankning av ICE-fordon.
Energitäthet per vikt och pris är de absolut största nackdelarna för Superkondensatorer. Superkondensatorer idag väger uppåt 40 gånger mer än batteri för samma energimängd och även ifall detta skulle förbättras så har vi inte nått taket på batterier ännu utan där kommer vi också se förbättringar. Vad gäller pris så ligger priset per kWh idag också på uppåt 40 gånger mer. Samma sak där vad gäller utvecklingen. Superkondensatorer laddas också ur sig själva fortare än batterier.

Fördelarna är dock hållbarhet (laddcykler och temperatur) och snabb uppladdning/urladdning. Framtida bilar lär säkert kombinera dessa och bromsar skulle kanske helt kunna ersättas med regenerativ laddning av superkondensatorer och på sportbilar lär det bli standard med superkondensatorer tror jag men då i kombination med batteri för att hålla nere vikten och samtidigt ha räckvidden.

Re: Artikel i media

Postat: 06 dec 2016 17:08
av StefL
Svenssons skrev:
Energitäthet per vikt och pris är de absolut största nackdelarna för Superkondensatorer. Superkondensatorer idag väger uppåt 40 gånger mer än batteri för samma energimängd och även ifall detta skulle förbättras så har vi inte nått taket på batterier ännu utan där kommer vi också se förbättringar. Vad gäller pris så ligger priset per kWh idag också på uppåt 40 gånger mer. Samma sak där vad gäller utvecklingen. Superkondensatorer laddas också ur sig själva fortare än batterier.

Fördelarna är dock hållbarhet (laddcykler och temperatur) och snabb uppladdning/urladdning. Framtida bilar lär säkert kombinera dessa och bromsar skulle kanske helt kunna ersättas med regenerativ laddning av superkondensatorer och på sportbilar lär det bli standard med superkondensatorer tror jag men då i kombination med batteri för att hålla nere vikten och samtidigt ha räckvidden.
Ja, jag säger inte att kondensatorer kommer att ersätta batterier imorgon eller nästa år. Men vi ska nog inte vara så trångsynta som många ICE-kramare är och tro att det inte kan ske utveckling på områden där man inte trodde det.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... paign=1490
Bevisligen pågår forskning på området, och bevisligen sker framsteg - även om det helt säkert är långt kvar tills vi ser en kommersiell tillämpning. Men jag tänker i alla fall aldrig säga aldrig :D