Sorry för lite OT, men ändå lite relaterat till trådens ämne.
En bekant frågade mig om tips på en andrabil som ska ersätta hans leasade Kia e-Niro (BEV). Jag fick inte så mycket info, men ett av kraven var snabbladdning och bra räckvidd då han tänkt ha den för lite längre resor ett par gånger i månaden. Jag ställde lite motfrågor om fler krav angående storlek, dragkrok etc. Fick aldrig något svar. Idag la han upp på sociala medier att han köpt en Leaf (som har CHAdeMO-kontakt). Det gjorde lite ont att se om man har krav på att kunna snabbladda smidigt. Han får själv inse sitt misstag på sin första långresa.
Sorry för lite OT, men ändå lite relaterat till trådens ämne.
En bekant frågade mig om tips på en andrabil som ska ersätta hans leasade Kia e-Niro (BEV). Jag fick inte så mycket info, men ett av kraven var snabbladdning och bra räckvidd då han tänkt ha den för lite längre resor ett par gånger i månaden. Jag ställde lite motfrågor om fler krav angående storlek, dragkrok etc. Fick aldrig något svar. Idag la han upp på sociala medier att han köpt en Leaf (som har CHAdeMO-kontakt). Det gjorde lite ont att se om man har krav på att kunna snabbladda smidigt. Han får själv inse sitt misstag på sin första långresa.
Det känns som en e-Niro eller en Hyundai Kona hade varit bättre alt. och mest räckvidd för pengarna.
Även en original–Ioniq hade väl varit bättre – eller?
EDIT:
*Sen jag postade det här inlägget har Grufman bil kommit med uppgifter om att en reparation av rostiga bromsrör kostar ca 14K. Så därmed inte kanske motsvarande ~$6K som det först rapporterades... Se även inlägg här nedan i tråden.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 7 gång.
Kanske han fick ordnat så han kan ta förstabilen på långresorna? Leafen är ju på många andra sätt den perfekta andrabilen (billig, minimalt med fel osv).
Man måste ge saker sin rätta proportion - en reparation på 14tkr är förvisso trist men inget skäl att rata en bilmodell. Det är en bit kvar till stora blunders som problem med kamkedjor och -drev som det var hos en tysk tillverkare för inte så länge sedan, reparationerna där var upp till en magnitud dyrare, och gick ibland på goodwill och ibland inte. PLUS att samma tillverkare hade problem med korroderade bromsrör som krävde att man plockade ner bränsletanken, visserligen oftast efter lite fler år/mil, men ändå.
Man måste oftast budgetera för reparationer om man köper en begagnad bil som inte har garanti kvar. Så har det alltid varit, och kommer fortsätta vara.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Man måste ge saker sin rätta proportion - en reparation på 14tkr är förvisso trist men inget skäl att rata en bilmodell. Det är en bit kvar till stora blunders som problem med kamkedjor och -drev som det var hos en tysk tillverkare för inte så länge sedan, reparationerna där var upp till en magnitud dyrare, och gick ibland på goodwill och ibland inte. PLUS att samma tillverkare hade problem med korroderade bromsrör som krävde att man plockade ner bränsletanken, visserligen oftast efter lite fler år/mil, men ändå.
Man måste oftast budgetera för reparationer om man köper en begagnad bil som inte har garanti kvar. Så har det alltid varit, och kommer fortsätta vara.
Mycket bra syn på det.
Även om det såklart är tråkigt att vissa årsmodeller av model 3 lider av detta.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld