Sida 12 av 61

Re: Model Y Juniper

Postat: 17 jul 2024 18:31
av taliz
flamman skrev: 17 jul 2024 18:06
Nu börjar det hända grejjer!
IMG_1613.jpeg
Är inte det där en Model 3? Ser typ lika stor ut som 3an bredvid, och mindre än Yn bakom.
Gammal bild på en Highland kanske..

Re: Model Y Juniper

Postat: 17 jul 2024 19:17
av flamman
Haha, vaf*n. Det kanske är en Model 3 ja. 🤷‍♂️

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 10:31
av Nucky
Läckta bilder på vad som sägs vara Model Y Juniper

-

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 10:33
av chaffis75
Nucky skrev: 31 jul 2024 10:31
Läckta bilder på vad som sägs vara Model Y Juniper

-
Japp den såg snygg ut men man behöver såklart se hela bilen också.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 10:52
av holden
Det är väl ingen vild gissning att den kommer få samma uppgraderingar som M3 ”Highland” fick, dvs ventilerade framsäten, LED belysningslisten, inga spakar osv.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 11:45
av Maw
Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 13:15
av Dreas89
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 13:19
av Jerker
Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 13:26
av holden
Jerker skrev: 31 jul 2024 13:19
Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 13:40
av spacecoin
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Saknas lagstöd fortfarande i usa för elektroniska sidospeglar tor jag?

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 14:12
av Skatbo
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 13:15
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .
Det är tillåtet sedan 2016 tror jag nästan bestämt. Finns på lastbilar.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 14:30
av Jerker
holden skrev:
Jerker skrev: 31 jul 2024 13:19
Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.
Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.

Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 14:35
av holden
Jerker skrev: 31 jul 2024 14:30
holden skrev:
Jerker skrev: 31 jul 2024 13:19
Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.
Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.

Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 15:52
av Dreas89
Skatbo skrev: 31 jul 2024 14:12
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 13:15
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .
Det är tillåtet sedan 2016 tror jag nästan bestämt. Finns på lastbilar.
De kommer ändra sig. Lastbilar är annorlunda då det är svårt annars .

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 17:44
av Jerker
holden skrev: 31 jul 2024 14:35
Jerker skrev: 31 jul 2024 14:30
holden skrev:
Jerker skrev: 31 jul 2024 13:19
Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.
Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.

Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.
Ja, fast om folk inte köper bilen så blir det inga vinster. Det går inte att tvinga folk att acceptera en extrem design. Som jag skrev ovan så funkar det i de modeller som inte har så stora köparskaror. Där finns det tillräckligt många entusiaster som är villiga att acceptera förändringarna för att de verkligen vill ha en Tesla, eller så är de i grunden så positiva till att testa nyheter att de inte ser nåt negativt med dem. Men där är inte den stora massan.

Om det kommer en mindre Tesla, som skulle öka den tänkta kundbasen ytterligare genom sitt billiga pris, så är det farligt att göra den för extrem. I mångas ögon är det extremt att det bara finns en mittskärm. Att dessutom plocka bort spakarna och kanske gå ännu längre är knappast en bra strategi om man tänker att det ska bli en massproducerad bil.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 19:15
av holden
Jerker skrev: 31 jul 2024 17:44
holden skrev: 31 jul 2024 14:35
Jerker skrev: 31 jul 2024 14:30
holden skrev:
Jerker skrev: 31 jul 2024 13:19
Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.
Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.

Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.
Ja, fast om folk inte köper bilen så blir det inga vinster. Det går inte att tvinga folk att acceptera en extrem design. Som jag skrev ovan så funkar det i de modeller som inte har så stora köparskaror. Där finns det tillräckligt många entusiaster som är villiga att acceptera förändringarna för att de verkligen vill ha en Tesla, eller så är de i grunden så positiva till att testa nyheter att de inte ser nåt negativt med dem. Men där är inte den stora massan.

Om det kommer en mindre Tesla, som skulle öka den tänkta kundbasen ytterligare genom sitt billiga pris, så är det farligt att göra den för extrem. I mångas ögon är det extremt att det bara finns en mittskärm. Att dessutom plocka bort spakarna och kanske gå ännu längre är knappast en bra strategi om man tänker att det ska bli en massproducerad bil.
Fast MY är ju redan en ”extrem” bil om du applicerar den gamla världens tänk runt vad en bil är och säljer ändå massor, därifrån är inte steget långt att ta bort några spakar. Själv har jag två M3, den ena med spakar och den andra utan, ser inget problem med detta öht. Utom att det känns sjukt jobbigt att gå från spakfritt till spakar när man väl vant sig.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 19:23
av P_EL
Tror ni de lyckas få till ett utfällbart/elektrisk drag eller är det plastlock, skruvmejsel och lös väska som gäller även 2025?

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 19:38
av Jerker
holden skrev:
Jerker skrev: 31 jul 2024 17:44
holden skrev: 31 jul 2024 14:35
Jerker skrev: 31 jul 2024 14:30
holden skrev:
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.
Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.

Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.
Ja, fast om folk inte köper bilen så blir det inga vinster. Det går inte att tvinga folk att acceptera en extrem design. Som jag skrev ovan så funkar det i de modeller som inte har så stora köparskaror. Där finns det tillräckligt många entusiaster som är villiga att acceptera förändringarna för att de verkligen vill ha en Tesla, eller så är de i grunden så positiva till att testa nyheter att de inte ser nåt negativt med dem. Men där är inte den stora massan.

Om det kommer en mindre Tesla, som skulle öka den tänkta kundbasen ytterligare genom sitt billiga pris, så är det farligt att göra den för extrem. I mångas ögon är det extremt att det bara finns en mittskärm. Att dessutom plocka bort spakarna och kanske gå ännu längre är knappast en bra strategi om man tänker att det ska bli en massproducerad bil.
Fast MY är ju redan en ”extrem” bil om du applicerar den gamla världens tänk runt vad en bil är och säljer ändå massor, därifrån är inte steget långt att ta bort några spakar. Själv har jag två M3, den ena med spakar och den andra utan, ser inget problem med detta öht. Utom att det känns sjukt jobbigt att gå från spakfritt till spakar när man väl vant sig.
Men ju fler man önskar vända sig till, desto färre vill ha en extrem bil. Kineserna står redan där och erbjuder helt vanliga bilar med eldrift till allt billigare priser. Alternativ finns om man inte nödvändigtvis vill ha en Tesla.

Jag tror inte på Teslas mission att förändra bilkörandet. Vi får väl se hur det går.

Jag kör nu en MG4. Ibland kör jag sambons Y. Då och då, efter att kört Tesla, så upplever jag en viss glädje över att sätta mig i MG:n och ha en helt vanlig adaptiv farthållare, vindrutetorkare utan automatik som kan strula, en blinkerspak som stannar i läget, osv. En enkel och pålitlig bil. Det tror jag är rätt väg att gå om man ska bygga billiga elbilar. Inte att bygga bort fysiska reglage.

Jag förstår att Tesla vill förbereda sina bilar för äkta självkörning, men jag har slutat att tro på att jag får uppleva det under min livstid.De där sista procenten som ska uppfyllas kommer att vara extremt svåra att ordna till.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 20:06
av chaffis75
P_EL skrev: 31 jul 2024 19:23
Tror ni de lyckas få till ett utfällbart/elektrisk drag eller är det plastlock, skruvmejsel och lös väska som gäller även 2025?
Nej de tror jag inte.. amerikanerna fattar inte.. dessutom borde vi i sådana fall fått de redan på den uppdaterade m3.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 20:11
av frippe
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 13:15
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .
Det är väl inte EU som tvingat tesla att övervaka var mina ögon vilar och ger mig skarpa varningar om dessa vilar på något annat än vägen? Har för mig att det var tesla själva som lade till detta efter någon dom i USA.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 21:46
av chaffis75
frippe skrev: 31 jul 2024 20:11
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 13:15
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .
Det är väl inte EU som tvingat tesla att övervaka var mina ögon vilar och ger mig skarpa varningar om dessa vilar på något annat än vägen? Har för mig att det var tesla själva som lade till detta efter någon dom i USA.
Jo de är de..eller tja lagen aer ju inte ut exakt på de sättet men jo de finns krav från eu i denna riktning.

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 22:04
av flamman
chaffis75 skrev: 31 jul 2024 10:33
Nucky skrev: 31 jul 2024 10:31
Läckta bilder på vad som sägs vara Model Y Juniper

-
Japp den såg snygg ut men man behöver såklart se hela bilen också.
(Sidenote: För mig är bilder och sånt intressantare för tråden än tjafs om huruvida blinkerspak skulle döda Model Y eller inte…)

Här är en fanart över hur bakdelen skulle kunna se ut:
IMG_1974.jpeg

Re: Model Y Juniper

Postat: 31 jul 2024 23:58
av holden
Originaldesignen :D
IMG_0293.jpeg

Re: Model Y Juniper

Postat: 02 aug 2024 00:32
av Ilduce77
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 15:52
Skatbo skrev: 31 jul 2024 14:12
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 13:15
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .
Det är tillåtet sedan 2016 tror jag nästan bestämt. Finns på lastbilar.
De kommer ändra sig. Lastbilar är annorlunda då det är svårt annars .
Finns ju redan på flera personbilar..
Audi Q8 etron, Audi A6 etron, Audi Q6 etron, Honda E, Hyundai ioniq 6 tex..

Re: Model Y Juniper

Postat: 02 aug 2024 00:54
av Dreas89
Ilduce77 skrev: 02 aug 2024 00:32
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 15:52
Skatbo skrev: 31 jul 2024 14:12
Dreas89 skrev: 31 jul 2024 13:15
Maw skrev: 31 jul 2024 11:45
Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .
Det är tillåtet sedan 2016 tror jag nästan bestämt. Finns på lastbilar.
De kommer ändra sig. Lastbilar är annorlunda då det är svårt annars .
Finns ju redan på flera personbilar..
Audi Q8 etron, Audi A6 etron, Audi Q6 etron, Honda E, Hyundai ioniq 6 tex..
Du tänker nog på Backspegel? Kia EV9 har också det, man kan välja. Dock är det fortfarande display i backspegeln som både har spegel och video.

Att börja plocka bort saker som ska användas i 120km/h+ för att flytta in det i en skärm nedanför synfältet för vägen kommer inte flyga, antingen tänker biltillverkarna annars kommer EU. Bara Teslas borttag av blinkersspak har resulterat i mer trafikfarlig körning. Några av äldre art erkänner att de låter bli att blinka ur rondeller för det är för omständligt. Bra där 👌