Re: Model Y Juniper
Postat: 17 jul 2024 18:31
Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .Maw skrev: ↑31 jul 2024 11:45Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 13:19Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
Saknas lagstöd fortfarande i usa för elektroniska sidospeglar tor jag?Maw skrev: ↑31 jul 2024 11:45Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Det är tillåtet sedan 2016 tror jag nästan bestämt. Finns på lastbilar.
Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.holden skrev:MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 13:19Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 14:30Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.holden skrev:MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 13:19Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Ja, fast om folk inte köper bilen så blir det inga vinster. Det går inte att tvinga folk att acceptera en extrem design. Som jag skrev ovan så funkar det i de modeller som inte har så stora köparskaror. Där finns det tillräckligt många entusiaster som är villiga att acceptera förändringarna för att de verkligen vill ha en Tesla, eller så är de i grunden så positiva till att testa nyheter att de inte ser nåt negativt med dem. Men där är inte den stora massan.holden skrev: ↑31 jul 2024 14:35Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 14:30Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.holden skrev:MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 13:19Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Fast MY är ju redan en ”extrem” bil om du applicerar den gamla världens tänk runt vad en bil är och säljer ändå massor, därifrån är inte steget långt att ta bort några spakar. Själv har jag två M3, den ena med spakar och den andra utan, ser inget problem med detta öht. Utom att det känns sjukt jobbigt att gå från spakfritt till spakar när man väl vant sig.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 17:44Ja, fast om folk inte köper bilen så blir det inga vinster. Det går inte att tvinga folk att acceptera en extrem design. Som jag skrev ovan så funkar det i de modeller som inte har så stora köparskaror. Där finns det tillräckligt många entusiaster som är villiga att acceptera förändringarna för att de verkligen vill ha en Tesla, eller så är de i grunden så positiva till att testa nyheter att de inte ser nåt negativt med dem. Men där är inte den stora massan.holden skrev: ↑31 jul 2024 14:35Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 14:30Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.holden skrev:MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 13:19Jag tror att göra sådana långtgående ändringar på världens bäst säljande bil skulle vara ett episkt misstag. På S, X och 3 kan det kanske passera men medelsvensson och dess motsvarigheter i andra länder blir nog inte särskilt imponerade utan de kommer att välja nån annan bil istället.
Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Om det kommer en mindre Tesla, som skulle öka den tänkta kundbasen ytterligare genom sitt billiga pris, så är det farligt att göra den för extrem. I mångas ögon är det extremt att det bara finns en mittskärm. Att dessutom plocka bort spakarna och kanske gå ännu längre är knappast en bra strategi om man tänker att det ska bli en massproducerad bil.
Men ju fler man önskar vända sig till, desto färre vill ha en extrem bil. Kineserna står redan där och erbjuder helt vanliga bilar med eldrift till allt billigare priser. Alternativ finns om man inte nödvändigtvis vill ha en Tesla.holden skrev:Fast MY är ju redan en ”extrem” bil om du applicerar den gamla världens tänk runt vad en bil är och säljer ändå massor, därifrån är inte steget långt att ta bort några spakar. Själv har jag två M3, den ena med spakar och den andra utan, ser inget problem med detta öht. Utom att det känns sjukt jobbigt att gå från spakfritt till spakar när man väl vant sig.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 17:44Ja, fast om folk inte köper bilen så blir det inga vinster. Det går inte att tvinga folk att acceptera en extrem design. Som jag skrev ovan så funkar det i de modeller som inte har så stora köparskaror. Där finns det tillräckligt många entusiaster som är villiga att acceptera förändringarna för att de verkligen vill ha en Tesla, eller så är de i grunden så positiva till att testa nyheter att de inte ser nåt negativt med dem. Men där är inte den stora massan.holden skrev: ↑31 jul 2024 14:35Jag tror dom gör det ändå, det finns stora vinster med att samordna processer och komponenter för M3 och MY.Jerker skrev: ↑31 jul 2024 14:30Det Y som säljer stort, inte 3. Det var Y som massmarknaden väntade på. Den attraherar vanligt folk som aldrig läser på det här forumet. Vanligt folk vill ha växel- och blinkersspakar.holden skrev:MY är ju en M3 i sumobrottarkostym.
Plockar Tesla bort spakarna på Y kommer den inte längre att vara världens mest såld bil.
Om det kommer en mindre Tesla, som skulle öka den tänkta kundbasen ytterligare genom sitt billiga pris, så är det farligt att göra den för extrem. I mångas ögon är det extremt att det bara finns en mittskärm. Att dessutom plocka bort spakarna och kanske gå ännu längre är knappast en bra strategi om man tänker att det ska bli en massproducerad bil.
Det är väl inte EU som tvingat tesla att övervaka var mina ögon vilar och ger mig skarpa varningar om dessa vilar på något annat än vägen? Har för mig att det var tesla själva som lade till detta efter någon dom i USA.Dreas89 skrev: ↑31 jul 2024 13:15Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .Maw skrev: ↑31 jul 2024 11:45Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
Jo de är de..eller tja lagen aer ju inte ut exakt på de sättet men jo de finns krav från eu i denna riktning.frippe skrev: ↑31 jul 2024 20:11Det är väl inte EU som tvingat tesla att övervaka var mina ögon vilar och ger mig skarpa varningar om dessa vilar på något annat än vägen? Har för mig att det var tesla själva som lade till detta efter någon dom i USA.Dreas89 skrev: ↑31 jul 2024 13:15Då kommer EU ut med riktlinjer illa kvickt då man inte ska kolla på en skärm när man kör .Maw skrev: ↑31 jul 2024 11:45Undrar om Tesla vågar gå ännu längre med kostnadsbesparingar i Juniper än i Highland? Exempelvis elhissknappar, dörrknappar och stolinställningsknappar skulle kunna rationaliseras bort och styras från skärmen. Inre backspegeln är onödig eftersom det ändå finns en kamera bak och bilden kan visas på den befintliga skärmen. Kanske kan yttre backspeglarna också tas bort och ersättas med video från de befintliga kamerorna?
(Sidenote: För mig är bilder och sånt intressantare för tråden än tjafs om huruvida blinkerspak skulle döda Model Y eller inte…)
Finns ju redan på flera personbilar..
Du tänker nog på Backspegel? Kia EV9 har också det, man kan välja. Dock är det fortfarande display i backspegeln som både har spegel och video.Ilduce77 skrev: ↑02 aug 2024 00:32Finns ju redan på flera personbilar..
Audi Q8 etron, Audi A6 etron, Audi Q6 etron, Honda E, Hyundai ioniq 6 tex..