Sida 12 av 14

Re: Polestar 4

Postat: 30 maj 2024 19:08
av martinot
roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.

Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.

Re: Polestar 4

Postat: 30 maj 2024 19:08
av martinot
roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.

Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.

Re: Polestar 4

Postat: 30 maj 2024 19:15
av Nicke Nyfiken
martinot skrev: 30 maj 2024 19:08
roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.
Det vore väl i princip en sensation om inte PS4an får toppbetyg.

Det förväntar sig nog alla.

Re: Polestar 4

Postat: 30 maj 2024 20:54
av roffe_s
martinot skrev: 30 maj 2024 19:08
roffe_s skrev: 29 maj 2024 23:00
Jag tror personligen de kommande månaderna blir högst intressanta och avgörande för bolaget, ungefär som för Tesla inför lanseringen av Model 3. Jag köpte för övrigt precis en bevakningspost i bolaget och räknar kallt med att gå in med mer under denna månad. I alla fall roligare än Trisslotter :)

Zeekr 001 och X gjorde för övrigt bra ifrån sig i Euro NCAP så det finns nog all anledning att tro att även fyran klarar sig galant!
De flesta nya moderna bilar i dessa prisklasser brukar klara Euro NCAP mycket väl. Man förväntar nog sig inte annat av PS4 heller.

Däremot så skulle jag vara mer tveksam till aktiekursen hos Polestar. Den tror jag inte kommer ge många stjärnor.
Vi får la se, men det finns grader i helvetet (och kanske himlen) och jag noterar och glädjer mig åt att att poängskörden för syskonbilarna blev i
toppklass för testade fordon 2024 :)

Ptjaa, jag jämför gärna utvecklingen med valfri fordonsaktie halvårsskiftet 2025… Som sagt - roligare än Triss ;)

Re: Polestar 4

Postat: 30 jun 2024 10:13
av Force-Walker
00:01 inatt släpps recensionerna :)

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 07:37
av roffe_s
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda. Ett par av alla testutlåtanden:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/

https://www.topgear.com/car-reviews/polestar/4

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 08:35
av HelectriC
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 12:33
av martinot
HelectriC skrev: 01 jul 2024 08:35
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Stämmer.

PS3 är en "Volvo-bil" (byggd på Volvos egenutvecklade "svenska" SPA2-arkitektur och plattform) och PS4 är en "Geely-bil" (byggd på Geelys egna "kinesiska" SEA1-arkitektur och plattform). Det är de två bolagen som Polestar använder för sin konstruktion och tillverkning av sina bilar (Polestar har ingen egen engineering och tillverkning, utan fokuserar mer på specifikation, design och försäljning).

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 14:41
av taliz
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 15:06
av ChristofferG
taliz skrev: 01 jul 2024 14:41
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
Samma med Polestar 3 som har ett bagageutrymme på 394 liter + 90 liter under golvet, och ett jättestort baksäte.

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 15:23
av lawe
Det är huvudanledningen att vi väljer bort bägge. Slöseri med utrymme för vår del.

Re: Polestar 4

Postat: 01 jul 2024 19:51
av HelectriC
taliz skrev: 01 jul 2024 14:41
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
mycket synd och tråkigt att inte fler tillverkare har skjutbart baksäte. Hade det i ioniq5 och det var klockrent, bara att välja om man vill har stort bagage eller baksäte.

Re: Polestar 4

Postat: 02 jul 2024 15:38
av martinot
HelectriC skrev: 01 jul 2024 19:51
taliz skrev: 01 jul 2024 14:41
Det intressanta tycker jag är det enorma benutrymmet i baksätet.
Det är ju ett tydligt tecken på vilken marknad man främst siktar på.
I Kina är det ju extremt viktigt. BMW säljer ju t.o.m. extralånga 3-serie där, just pga detta önskemål.
För övriga världen är det mest slöseri med lastutrymme. Den kunde säkert lastat flera hundra liter till, och kanske haft en bakruta, om inte just benutrymmet i baksätet varit så stort fokus.
mycket synd och tråkigt att inte fler tillverkare har skjutbart baksäte. Hade det i ioniq5 och det var klockrent, bara att välja om man vill har stort bagage eller baksäte.
Är faktiskt en grymt smart funktion, som jag tycker är allmänt underskattad.

Riktigt bra lösning att var och en kan välja rätt kompromiss här.

Re: Polestar 4

Postat: 02 jul 2024 15:56
av ObscureEconomist
lawe skrev: 01 jul 2024 15:23
Det är huvudanledningen att vi väljer bort bägge. Slöseri med utrymme för vår del.
Och jag tyckte till och med att baksätet i båda var för lågt ändå, inte speciellt bekvämt vilket är ironiskt då jag kör en i4 idag.

Polestar 4

Postat: 02 jul 2024 17:00
av Hertsh
PS4ans baksäte är en karbonkopia på Zeekr 001. Allt är samma. Troligen är bagageutrymmet också en karbonkopia även om jag inte sett det. I sådana fall är det väldigt stort och inte i behov av baksäte som kan flyttas (även om det såklart hade gjort en positiv skillnad). Jag har mätt bagageutrymmet på 001 och det är 117cm brett och cirka 112cm i det lägre utrymmet om man sänker lastgolvet. Det är 105cm långt vilket är mindre imponerande men inte dåligt.

Ryggstödet kan justeras och i mest upprätta läget blir bagaget något större, men säter är fortfarande bekvämt.

Re: Polestar 4

Postat: 02 jul 2024 17:14
av Hertsh
HelectriC skrev:
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Kina-plattform är väl att förenkla. Det är ”CEVT” eller numera ”Zeekr Technology Europe” i Göteborg som lett utvecklingen av SEA arkitekturen (med resurser i Kina så det går självklart att kalla den Kina-plattform om man vill göra någon form av politiskt statement). SEA1 är plattformen för Zeekr 001 / PS4. SEA2 är mindre och den Zeekr X / EX30 / Smart #1 och kommande mindre bilar inom Geely-koncernen kommer bygga på.

SEA är baserad på en ”gammal” Geely-arkitektur för elbilar. Den var utvecklad i Kina.

Re: Polestar 4

Postat: 02 jul 2024 17:56
av taliz
Hertsh skrev: 02 jul 2024 17:14
HelectriC skrev:
roffe_s skrev: 01 jul 2024 07:37
Mmm, den verkar få god kritik - även fyran. Men det är lite förvånande att de håller trean som den sportiga, körglada kurvkramaren av de båda:

https://carup.se/forsta-testet-av-poles ... ss-bitvis/
Är kanske inte så konstigt när 3 är byggd på en premiumplattform som till stor del utveckalts i Torslanda medans 4 har en generell kina-platform. Jag tror det gör en del med körupplevelsen.
Kina-plattform är väl att förenkla. Det är ”CEVT” eller numera ”Zeekr Technology Europe” i Göteborg som lett utvecklingen av SEA arkitekturen (med resurser i Kina så det går självklart att kalla den Kina-plattform om man vill göra någon form av politiskt statement). SEA1 är plattformen för Zeekr 001 / PS4. SEA2 är mindre och den Zeekr X / EX30 / Smart #1 och kommande mindre bilar inom Geely-koncernen kommer bygga på.

SEA är baserad på en ”gammal” Geely-arkitektur för elbilar. Den var utvecklad i Kina.
Uhm nej. Det var en ensam svensk i kina och bokstavligen tusen kineser som tog fram SEA.
Läs här: https://wiki.saabveteranernatrollhattan ... t_Bovellan

Det är nästan lite läskigt hur många förminskar och förskönar Kinas inflytande över Volvo och Polestar.
Extremt naivt. Men det är väl svensken i ett nötskal…

Re: Polestar 4

Postat: 19 aug 2024 18:15
av toppo

Re: Polestar 4

Postat: 19 aug 2024 21:06
av R_Edvinsson
toppo skrev: 19 aug 2024 18:15
Passerade två lastbilar proppfulla med P4:or igår på E4an samt hade en guldig bakom mig genom centrala Jönköping.
(Bilgalen grabb med i bilen som såg stjärnvolvon)🤣

Och inte bara det utan när vi käkade pizza så passerade den en svart Polestar 1.
Och det är nog det snyggaste de byggt. 😍

Re: Polestar 4

Postat: 19 aug 2024 22:57
av Fredrik j
Såg ett inlägg på facebook där man kluddat svart på en bild och så skulle det kunna se ut om man folierar där bakrutan skulle ha suttit:
IMG_0943.png

Re: Polestar 4

Postat: 31 aug 2024 09:59
av toppo
Kampanjen med 50% på Plus och valfri färg avslutas tydligen imorgon, tidigare skulle den pågå till årsskiftet. Undra om den ersätta av någon annan kampanj eller om det blir ordinarie pris framöver.

Re: Polestar 4

Postat: 31 aug 2024 11:31
av frippe
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.

Re: Polestar 4

Postat: 31 aug 2024 11:53
av toppo
frippe skrev: 31 aug 2024 11:31
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.

Re: Polestar 4

Postat: 31 aug 2024 13:01
av frippe
toppo skrev: 31 aug 2024 11:53
frippe skrev: 31 aug 2024 11:31
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
Den bilen jag provkörde var inte en seriebil, så just lane assisten var lite jobbig, låg inte jämt mellan linjerna. Klart störigt.

Även om autopiloten på teslan inte är optimalt bra utan har sina begränsningar hade jag nog saknat en del funktioner vid motorvägskörning. Om vi bytte.

Re: Polestar 4

Postat: 02 sep 2024 21:59
av Hertsh
frippe skrev:
toppo skrev: 31 aug 2024 11:53
frippe skrev: 31 aug 2024 11:31
Provkört fyran och på många plan snäppet bättre än en model y. Tystare vägljud, tystare kupé, lite skönare känsla på vägen än jag upplever model y. Möjligen skulle den jämföras med en 3a istället men har en y så därför jag jämför.

Gillade skärmen bakom ratten, att mittenskärmen inte är så jädrans spattig som teslas visning av vad som finns runtomkring, hud också trevligt.
Lite mer möjligheter att stänga av funktioner än vad det finns i teslan också.

Däremot saknade jag autopilotens hjälp, lane assisten helt klart begränsande. Behövs kanske lidar för att ge bättre förarstöd.
Provkörde också i veckan och till mig sa dem att Pilot Assist inte fungerade som den skulle. Det märkte jag också då den var klart mer en lane assist, som du säger så ping pongade den mellan filerna. Utgår från att den uppdateras.
Den bilen jag provkörde var inte en seriebil, så just lane assisten var lite jobbig, låg inte jämt mellan linjerna. Klart störigt.

Även om autopiloten på teslan inte är optimalt bra utan har sina begränsningar hade jag nog saknat en del funktioner vid motorvägskörning. Om vi bytte.
I grunden samma bil som Zeekr 001. Där funkar ”pilot assist” eller LCC som Zeekr kallar det alldeles utmärkt. Bättre än Teslas NoA (förutom att den inte kan byta till avfarter/påfarter).