Sida 12 av 31

Re: VW ID.7

Postat: 13 nov 2023 16:46
av lloydfabege
Swallat skrev: 13 nov 2023 16:45
lloydfabege skrev: 13 nov 2023 16:25
Förbrukning
I det korta testet hos Autogefuel så verkar inte förbrukningen särskilt mycket bättre än en ID4 med samma batteri trots att man lovar runt 20% mer räckvidd på samma batteri med ID7 jämfört med ID4 RWD. Random körning i snitthastighet på 54 km/h i 63 km resulterade i en förbrukning på 1,9, motsvarande för M3 RWD Highland var runt 1,6 har jag för mig men det var ju inte samma vägar och inte riktigt samma förhållanden. Men 1,9 är högt för lätt sommarväder på 15 grader. Det blir intressant att se ett riktigt räckviddstest men det bådar inte gott.

Pris
Personligen var jag inställd på en ID7 ända tills jag såg prislappen. Den är alldeles för dyr. Det har blivit lite bättre med kampanjen men ändå för dyr. För att få samma garantier (2 år är snålt och standard på VW) som M3 så kostar det 17 tkr samt två stycken service-tillfällen på totalt ca 12 tkr = 29 tkr. Utan några tillval förutom garanti på ID7 så blir jämförelsepriset:

ID7 RWD: 694 tkr
M3 RWD: 519 tkr
Prisskillnad på 175 tkr (!)

Högst PERSONLIGA preferenser
ID7 har dock förmodligen bättre stolar med massage, HUD, dock inget panoramatak i grundutförande om man vill ha det. Teslas ljudsystem är kanske något bättre än HK-systemet som ingår i ID7-kampanjen. Kamerorna på ID7 verkar rätt dåliga i jämförelse, det hackade på Autogefuels video medan Teslas verkar fungera riktigt bra.

ID7 är 24 cm längre vilket i princip verkar innebära 24 cm mer utrymme i baksätet vilket ändå är helt OK i M3 när jag var kollade på en. Annars är måtten nästan samma i bagageutrymmet förutom höjden. Totalt har faktiskt M3 större bagageutrymme än ID7, 561 liter mot 532 liter och då saknar också ID7 en frunk som är ganska stor på M3 på 88 liter. ID7 har ju dock mycket mer praktisk lastning men för lastning av väskor, och matkassar ser jag inga problem med M3.

Jag köper mycket hellre en M3LR i dagsläget för motsvarande 609 tkr (jag skulle dock precis som på ID7 välja en annan färg och dragkrok). Då får jag sannolikt betydligt bättre räckvidd än ID7 OCH AWD samt mycket snabbare acceleration (vilket iofs inte är jätteviktigt för mig). Och då kostar den motsvarande ändå 90 tkr mindre än ID7 RWD.

En annan högst personlig åsikt är att jag är rätt trött på VW:s sjabblande med mjukvara där de verkar strunta i äldre bilar eller i alla fall har stora problem att fixa grejer (har en ID4 idag), där den största missen är förvärmning och därmed laddningshastighet. Jag sa till mig själv att har de inte fixat detta under de år jag tänker ha ID4an så köper jag inte en VW nästa gång.
Tyckte någon av alla testare sa att samtliga id 4/5 samt Id7 modellår 24 har förvärmning, dock inte 3an eller äldre modellerna
Stämmer, förutsatt att det funkar som det ska, har VW en riktigt bra lösning för förvärmning i 2024-modellerna med både manuell start för förvärmning och rutt-förvärmning. Min kommentar handlade om hur de behandlar äldre bilar.

Re: VW ID.7

Postat: 13 nov 2023 17:05
av chaffis75
lawe skrev: 13 nov 2023 15:49
Oavsett om man tycker att en M3/S eller en ID7 är bättre än den andra så tror jag den här kommer att sälja finfint. Särskilt i Tourer-utförandet. Jag tror inte jag kommer falla för den personligen, men den kommer säkert bli en vanlig syn på vägarna. Verkar lyckad. Synd bara att de inte hann ändra till de fysiska rattkontrollerna och värmereglagen. Det lär nog komma i en facelift vad det lider.
Värmereglagen är belysta i denna bilen som jag fattat de eller är de något annat du syftar på?

Re: VW ID.7

Postat: 13 nov 2023 18:19
av Swallat
Ju mer videor jag ser av ID7 får jag sjukt HA begär, egentligen bara denna och ev Hyundai Ioniq 6

Men framförallt ID7 Touring kommer nog sälja som smör och vara tjänstebil nummer 1 i europa nästa år

Re: VW ID.7

Postat: 13 nov 2023 18:20
av Swallat
chaffis75 skrev: 13 nov 2023 17:05
lawe skrev: 13 nov 2023 15:49
Oavsett om man tycker att en M3/S eller en ID7 är bättre än den andra så tror jag den här kommer att sälja finfint. Särskilt i Tourer-utförandet. Jag tror inte jag kommer falla för den personligen, men den kommer säkert bli en vanlig syn på vägarna. Verkar lyckad. Synd bara att de inte hann ändra till de fysiska rattkontrollerna och värmereglagen. Det lär nog komma i en facelift vad det lider.
Värmereglagen är belysta i denna bilen som jag fattat de eller är de något annat du syftar på?
Autogehfül sa att det i nästkommande modell eller facelift kommer vara fysiska reglage men att dom kör på kapacitiva just nu så kanske frpn 2026 eller så kommer riktiga

Re: VW ID.7

Postat: 13 nov 2023 18:59
av chaffis75
Swallat skrev: 13 nov 2023 18:20
chaffis75 skrev: 13 nov 2023 17:05
lawe skrev: 13 nov 2023 15:49
Oavsett om man tycker att en M3/S eller en ID7 är bättre än den andra så tror jag den här kommer att sälja finfint. Särskilt i Tourer-utförandet. Jag tror inte jag kommer falla för den personligen, men den kommer säkert bli en vanlig syn på vägarna. Verkar lyckad. Synd bara att de inte hann ändra till de fysiska rattkontrollerna och värmereglagen. Det lär nog komma i en facelift vad det lider.
Värmereglagen är belysta i denna bilen som jag fattat de eller är de något annat du syftar på?
Autogehfül sa att det i nästkommande modell eller facelift kommer vara fysiska reglage men att dom kör på kapacitiva just nu så kanske frpn 2026 eller så kommer riktiga
Ja rätt knapparna men du skrev värmereglage. Och de enda jag hört folk (och jag själv) klaga på vad de gäller de är bakgrunds belysningen vilket jag uppfattade är löst, dvs de har bakgrundsbelysning.

Re: VW ID.7

Postat: 13 nov 2023 20:58
av Collin87
Swallat skrev: 13 nov 2023 16:45
lloydfabege skrev: 13 nov 2023 16:25
Förbrukning
I det korta testet hos Autogefuel så verkar inte förbrukningen särskilt mycket bättre än en ID4 med samma batteri trots att man lovar runt 20% mer räckvidd på samma batteri med ID7 jämfört med ID4 RWD. Random körning i snitthastighet på 54 km/h i 63 km resulterade i en förbrukning på 1,9, motsvarande för M3 RWD Highland var runt 1,6 har jag för mig men det var ju inte samma vägar och inte riktigt samma förhållanden. Men 1,9 är högt för lätt sommarväder på 15 grader. Det blir intressant att se ett riktigt räckviddstest men det bådar inte gott.

Pris
Personligen var jag inställd på en ID7 ända tills jag såg prislappen. Den är alldeles för dyr. Det har blivit lite bättre med kampanjen men ändå för dyr. För att få samma garantier (2 år är snålt och standard på VW) som M3 så kostar det 17 tkr samt två stycken service-tillfällen på totalt ca 12 tkr = 29 tkr. Utan några tillval förutom garanti på ID7 så blir jämförelsepriset:

ID7 RWD: 694 tkr
M3 RWD: 519 tkr
Prisskillnad på 175 tkr (!)

Högst PERSONLIGA preferenser
ID7 har dock förmodligen bättre stolar med massage, HUD, dock inget panoramatak i grundutförande om man vill ha det. Teslas ljudsystem är kanske något bättre än HK-systemet som ingår i ID7-kampanjen. Kamerorna på ID7 verkar rätt dåliga i jämförelse, det hackade på Autogefuels video medan Teslas verkar fungera riktigt bra.

ID7 är 24 cm längre vilket i princip verkar innebära 24 cm mer utrymme i baksätet vilket ändå är helt OK i M3 när jag var kollade på en. Annars är måtten nästan samma i bagageutrymmet förutom höjden. Totalt har faktiskt M3 större bagageutrymme än ID7, 561 liter mot 532 liter och då saknar också ID7 en frunk som är ganska stor på M3 på 88 liter. ID7 har ju dock mycket mer praktisk lastning men för lastning av väskor, och matkassar ser jag inga problem med M3.

Jag köper mycket hellre en M3LR i dagsläget för motsvarande 609 tkr (jag skulle dock precis som på ID7 välja en annan färg och dragkrok). Då får jag sannolikt betydligt bättre räckvidd än ID7 OCH AWD samt mycket snabbare acceleration (vilket iofs inte är jätteviktigt för mig). Och då kostar den motsvarande ändå 90 tkr mindre än ID7 RWD.

En annan högst personlig åsikt är att jag är rätt trött på VW:s sjabblande med mjukvara där de verkar strunta i äldre bilar eller i alla fall har stora problem att fixa grejer (har en ID4 idag), där den största missen är förvärmning och därmed laddningshastighet. Jag sa till mig själv att har de inte fixat detta under de år jag tänker ha ID4an så köper jag inte en VW nästa gång.
Tyckte någon av alla testare sa att samtliga id 4/5 samt Id7 modellår 24 har förvärmning, dock inte 3an eller äldre modellerna
Stämmer väl inte helt egentligen. Årsmodell 24 fast det är någon viss brytpunkt på tillverkningsvecka. Så alla 2024 modeller kommer inte ha förvärmning.

Dock är det under all kritik att dom inte löser det på befintliga bilar.
Detta var något VW från start sa skulle komma med OTA.
Hur har OTA funkat för det första!?
Nu går dom ut och säger att det inte ens kommer till äldre bilar. Ren skam.

Blir ingen mer VW för min del på många år iaf.

Re: VW ID.7

Postat: 14 nov 2023 12:06
av Mickep
Alla bilar (även tesla) har barnsjukdomar. 1-2 år senare har de flesta löst det mesta. (hallå id3-4?)

kostar att ligga på topp. hur ser försäkringarna ut. kan man pruta hos försäljarna? (eller har de kampanjer?)

Re: VW ID.7

Postat: 20 nov 2023 01:01
av BEV[e-Rage]
Kollade på en ID.7 i helgen. Tyckte den var riktigt snygg i mörkblå metallic och även inredning kändes helt ok fast förstås inte i nivå med i4 eller EQE.
PRO Edition (nu inkl. Interiörpaket och Exteriörpaket) börjar på 665’ men lär väl hamna strax över 700’ med färg och vinterhjul.

Re: VW ID.7

Postat: 20 nov 2023 01:53
av Collin87
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:06
Alla bilar (även tesla) har barnsjukdomar. 1-2 år senare har de flesta löst det mesta. (hallå id3-4?)

kostar att ligga på topp. hur ser försäkringarna ut. kan man pruta hos försäljarna? (eller har de kampanjer?)
Går väl inte att pruta längre då VW har gått över till agentmodell.
Möjligen tillbehör så som vinterhjul osv men inte bilköpet.

Re: VW ID.7

Postat: 20 nov 2023 04:03
av Maw
Collin87 skrev: 20 nov 2023 01:53
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:06
Alla bilar (även tesla) har barnsjukdomar. 1-2 år senare har de flesta löst det mesta. (hallå id3-4?)

kostar att ligga på topp. hur ser försäkringarna ut. kan man pruta hos försäljarna? (eller har de kampanjer?)
Går väl inte att pruta längre då VW har gått över till agentmodell.
Möjligen tillbehör så som vinterhjul osv men inte bilköpet.
Jag får automatiskt 5% rabatt via LRF eller Södra, något borde det gå att pruta.

Re: VW ID.7

Postat: 20 nov 2023 09:22
av Collin87
Maw skrev: 20 nov 2023 04:03
Collin87 skrev: 20 nov 2023 01:53
Mickep skrev: 14 nov 2023 12:06
Alla bilar (även tesla) har barnsjukdomar. 1-2 år senare har de flesta löst det mesta. (hallå id3-4?)

kostar att ligga på topp. hur ser försäkringarna ut. kan man pruta hos försäljarna? (eller har de kampanjer?)
Går väl inte att pruta längre då VW har gått över till agentmodell.
Möjligen tillbehör så som vinterhjul osv men inte bilköpet.
Jag får automatiskt 5% rabatt via LRF eller Södra, något borde det gå att pruta.
Rabatter som ramavtal, förbundsrabatter osv kommer finnas kvar. Inget annat.
Testa för all del, det skall nu vara samma pris på nätet som det är hos agenturen (fd ÅF)

Re: VW ID.7

Postat: 20 nov 2023 10:46
av lloydfabege
BEV[e-Rage] skrev: 20 nov 2023 01:01
Kollade på en ID.7 i helgen. Tyckte den var riktigt snygg i mörkblå metallic och även inredning kändes helt ok fast förstås inte i nivå med i4 eller EQE.
PRO Edition (nu inkl. Interiörpaket och Exteriörpaket) börjar på 665’ men lär väl hamna strax över 700’ med färg och vinterhjul.
Stor eller liten asterisk på interiörpaket, beroende på hur man värderar det. Det uppgraderade ljudsystemet, misstänker att standard är i paritet med det i ID4an, ingår inte utan man får betala 27 600 kr extra för detta, genom att välja till Interiör Style PLUS. Vanliga Interiör Style ingår i Pro Edition. Med Plus får man också klimatstolar och baksätesvärme.

Samma sak gäller exteriörpaketet, det är det vanliga exteriörpaketet som ingår i kampanjen/Pro Edition, inte plus. Med plus får man bl a adaptivt chassi, för ytterligare 14 800 kr eller 29 500 kr om man också vill ha panoramatak.

Re: VW ID.7

Postat: 21 dec 2023 15:21
av taliz
Tog en sväng med en demobil. Tyckte den var förvånansvärt trevlig.
Lite mer komfortabel än Model 3 Highland, och förstås mer utrymme.
Man känner sig mycket mer "inbäddad", påminner mkt mer om S än 3 inuti.
Väldigt stor, nog lämplig långfärdsbil, inget man svänger runt i stan med.
Enda plumpen är väl att den knappast kändes särskilt inspirerande. Den är inte långsam men när man nyss kört en S LR på insane-mode så är det bara en stor gäspning när man trycker på gasen....
IMG_2467.jpeg

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 01:49
av Sportbilsentusiasten
cgullin skrev: 13 nov 2023 12:49
Bilen tävlar mer mot Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE och kanske även BMW i5. Mot dom två första vinner ID.7an rätt enkelt, man får väldigt mycket bil för under 700K.
Jag förstår att ID.7 vinner över Ioniq6, då jag inte gillar körkänslan och plastigheten i Ioniq.
Men vinner över EQE, på vadå?
EQE är grymt trevlig, tyst och med AMG-paket har den ett anständigt utseende. ID.7 är könlös designmässigt (har dock inte kört den)

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 03:08
av SR-71-BlackBird
Går trögt i Kina, VW absolut viktigaste marknad.

300st sålda bilar efter 3 dagar.


Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 06:51
av Honkan
Men jag tycker det är synd att man inte ändrade sitt designspråk lite, den ser sjukt tråkig ut men kommer nog göra succe som tjänstebil.

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 07:02
av SwedishAdvocate
SR-71-BlackBird skrev: 22 dec 2023 03:08
Går trögt i Kina, VW absolut viktigaste marknad.

300st sålda bilar efter 3 dagar.

[Video med elviking.]
Undrar vad tidigare kinesiska VW-kunder tycker om att instrumentklustret är borta i ID.7... Kanske inte var 'någon hit'... :roll:

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 07:04
av SwedishAdvocate
Honkan skrev: 22 dec 2023 06:51
Men jag tycker det är synd att man inte ändrade sitt designspråk lite, den ser sjukt tråkig ut men kommer nog göra succe som tjänstebil.
Finns det några bilder på R-line trim?... Fast VW kanske inte har ngt sånt till sina elbilar...

Hursomhelst så tycker jag vanliga Golf MK8 blev rejält mkt mer fräsig i de sportigare designpaketen...

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 07:07
av Honkan
Kollar man på Toyota så är det ju påväg mot något intressant även om jag aldrig gillat Toyota mer än Land Cruiser som man avverkat många mil med i tjänsten…


Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 08:57
av Datzun
Vet vi om ID.7 har värmepump, antingen som standard eller genom tillval av något paket? Jag har sökt information om detta men blir inte klokare för det.

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 09:09
av SwedishAdvocate
Datzun skrev: 22 dec 2023 08:57
Vet vi om ID.7 har värmepump, antingen som standard eller genom tillval av något paket? Jag har sökt information om detta men blir inte klokare för det.
Verkar som värmepump (heat pump) är tillval borta i Amerikat. Så då borde den väl åtm. finns som tillval här i Europa också kan man tycka...

https://www.wired.com/review/review-volkswagen-id7/

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 09:12
av Datzun
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:09
Datzun skrev: 22 dec 2023 08:57
Vet vi om ID.7 har värmepump, antingen som standard eller genom tillval av något paket? Jag har sökt information om detta men blir inte klokare för det.
Verkar som värmepump (heat pump) är tillval borta i Amerikat. Så då borde den väl åtm. finns som tillval här i Europa också kan man tycka...

https://www.wired.com/review/review-volkswagen-id7/
Ja, borde finnas åtminstone som tillval. Men när jag bygger ihop en bil kan jag inte finna information om det någonstans. Kan vara att de för svenska kunder slängt in värmepump som standard likt man gjorde på ID.4 (åtminstone på vissa årsmodeller och utföranden).

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 09:13
av SwedishAdvocate
Datzun skrev: 22 dec 2023 08:57
Vet vi om ID.7 har värmepump, antingen som standard eller genom tillval av något paket? Jag har sökt information om detta men blir inte klokare för det.
Här tycker jag det verkar som Atteviks anger att värmepump finns på en bil de har ngn slags annonsering för:

https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/v ... h-batteri/

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 09:14
av Maw
SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:09
Datzun skrev: 22 dec 2023 08:57
Vet vi om ID.7 har värmepump, antingen som standard eller genom tillval av något paket? Jag har sökt information om detta men blir inte klokare för det.
Verkar som värmepump (heat pump) är tillval borta i Amerikat. Så då borde den väl åtm. finns som tillval här i Europa också kan man tycka...

https://www.wired.com/review/review-volkswagen-id7/
Den har såklart VP, det är basutrustning. Precis som regnsensor, uss och fungerande adaptiv farthållare och självstyrning. Den har för övrigt även en display bakom ratten och HUD som standard.

Re: VW ID.7

Postat: 22 dec 2023 09:18
av Piggelin
Datzun skrev: 22 dec 2023 08:57
Vet vi om ID.7 har värmepump, antingen som standard eller genom tillval av något paket? Jag har sökt information om detta men blir inte klokare för det.
En värmepump ger ju minimal skillnad så det borde inte vara en dealbreaker.