Sida 12 av 20
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 04 okt 2022 20:58
av Nicke Nyfiken
Teslahasse skrev:Har försökt att plöja igenom tråden men inte hittat svaret. Jag tänkte kränga på nya gummin och köra samma fälgar på vintern. Är det Nokian hakka 3 som är standarddäcket hos tesla i samma dimensioner som sommardäcken?
Nokian Hakka 3 var ett dubbdäck som såldes för många år sedan. Men jag antar att du menar Hakka R3, för det är det Tesla säljer till MYP. Men det vill du inte ha av flera anledningar.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 05 okt 2022 20:34
av Teslahasse
Nicke Nyfiken skrev:Teslahasse skrev:Har försökt att plöja igenom tråden men inte hittat svaret. Jag tänkte kränga på nya gummin och köra samma fälgar på vintern. Är det Nokian hakka 3 som är standarddäcket hos tesla i samma dimensioner som sommardäcken?
Nokian Hakka 3 var ett dubbdäck som såldes för många år sedan. Men jag antar att du menar Hakka R3, för det är det Tesla säljer till MYP. Men det vill du inte ha av flera anledningar.
Ja precis, missade R. Varför vill man inte ha det och vad rekommenderas istället?
Bor i GBG så bilen ser sällan snö förutom i fjällen.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 05 okt 2022 23:57
av Nicke Nyfiken
Teslahasse skrev:Nicke Nyfiken skrev:Teslahasse skrev:Har försökt att plöja igenom tråden men inte hittat svaret. Jag tänkte kränga på nya gummin och köra samma fälgar på vintern. Är det Nokian hakka 3 som är standarddäcket hos tesla i samma dimensioner som sommardäcken?
Nokian Hakka 3 var ett dubbdäck som såldes för många år sedan. Men jag antar att du menar Hakka R3, för det är det Tesla säljer till MYP. Men det vill du inte ha av flera anledningar.
Ja precis, missade R. Varför vill man inte ha det och vad rekommenderas istället?
Bor i GBG så bilen ser sällan snö förutom i fjällen.
R3 är ökända för att var väldigt mjuka och slingriga, framförallt när temperaturen är över nollan.
De är bullriga i vissa hastigheter pga däckmönstret.
Och de är inget vidare på regniga vägar. Så verkligen inget bra Göteborgsdäck.
Men de ligger i topp när det gäller snö- och is-grepp.
Jag har samma dilemma som du. Kör mest längs västkusten mellan Malmö och Göteborg, men åket till fjällen på vintern. Och det är i princip bara då som bilen rullar på snö.
Jag har tidigare kört på Europeiska friktionsdäck som är väldigt bra på torra vägar och när det är några plusgrader och regn. Helt perfekta för körningen jag gör i söder. Men de är inte så roliga att köra med när det är kallt och snö i fjällen.
Så till min MYP har jag köpt Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT, som är det nordiska friktionsdäck som presterar bäst i de flesta tester på torra och våta/slaskiga vägar. Samtidigt som de presterar hyfsat på snö. Det är den bästa kompromissen jag kunde hitta. Men de finns inte i 21”.
Det finns inte jättemånga alternativ i 21”, men vill du ha just Nokian så har de ett nytt däck i år som heter Hakka R5. De finns också i EV utförande och då har de bullerdämpning invändigt. Nokian säger att de fått bort problemen med slingrighet och oljud som R2 och R3 har, så det verkar lovande. R5 är även en klass bättre på våtgreppet enligt EU-märkningen.
De senaste 9 vinterdäcksuppsättningarna jag köpt har varit Nokian, men nu blev det Goodyear. Men det var nära att det blev Nokian Hakka R5 EV.

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 06 okt 2022 19:10
av Teslahasse
Nicke Nyfiken skrev:Teslahasse skrev:Nicke Nyfiken skrev:Teslahasse skrev:Har försökt att plöja igenom tråden men inte hittat svaret. Jag tänkte kränga på nya gummin och köra samma fälgar på vintern. Är det Nokian hakka 3 som är standarddäcket hos tesla i samma dimensioner som sommardäcken?
Nokian Hakka 3 var ett dubbdäck som såldes för många år sedan. Men jag antar att du menar Hakka R3, för det är det Tesla säljer till MYP. Men det vill du inte ha av flera anledningar.
Ja precis, missade R. Varför vill man inte ha det och vad rekommenderas istället?
Bor i GBG så bilen ser sällan snö förutom i fjällen.
R3 är ökända för att var väldigt mjuka och slingriga, framförallt när temperaturen är över nollan.
De är bullriga i vissa hastigheter pga däckmönstret.
Och de är inget vidare på regniga vägar. Så verkligen inget bra Göteborgsdäck.
Men de ligger i topp när det gäller snö- och is-grepp.
Jag har samma dilemma som du. Kör mest längs västkusten mellan Malmö och Göteborg, men åket till fjällen på vintern. Och det är i princip bara då som bilen rullar på snö.
Jag har tidigare kört på Europeiska friktionsdäck som är väldigt bra på torra vägar och när det är några plusgrader och regn. Helt perfekta för körningen jag gör i söder. Men de är inte så roliga att köra med när det är kallt och snö i fjällen.
Så till min MYP har jag köpt Goodyear UltraGrip Ice 2 SCT, som är det nordiska friktionsdäck som presterar bäst i de flesta tester på torra och våta/slaskiga vägar. Samtidigt som de presterar hyfsat på snö. Det är den bästa kompromissen jag kunde hitta. Men de finns inte i 21”.
Det finns inte jättemånga alternativ i 21”, men vill du ha just Nokian så har de ett nytt däck i år som heter Hakka R5. De finns också i EV utförande och då har de bullerdämpning invändigt. Nokian säger att de fått bort problemen med slingrighet och oljud som R2 och R3 har, så det verkar lovande. R5 är även en klass bättre på våtgreppet enligt EU-märkningen.
De senaste 9 vinterdäcksuppsättningarna jag köpt har varit Nokian, men nu blev det Goodyear. Men det var nära att det blev Nokian Hakka R5 EV.

Tack för ett långt och utförligt svar! Guld värt

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 06 okt 2022 19:49
av Dafro
Nicke Nyfiken skrev:Tellus skrev:
Jag vill ha bra grepp fram så det inte släpper när man styr på isen
Original ser hemskare ut med för låg profil, tysk stuk och för smala däck i förhållande till fälgbredd
Här 21" originalfälg på båda bilarna
Bildtext från teslamotorclub
In case you are interested, the stock Pirelli 255/275 tires are in the top photo, and the Michelin all season 275/295 tires are in the bottom photo.
Ja det gäller att ha ordentlig bredd på däcken så de inte släpper på isen.
Tysk-stuket är grymt fult tycker jag. Fälgarna borde vara en tum smalare, med tanke på däcksbredden. Men det sämsta med Uberturbine-fälgarna är nog vikten. De är sjukt tunga även för att vara 21”
När jag byter till vinterhjul så bantar jag bilens vikt med 31,2 kg. Borde göra en hel del på förbrukningen med tanke på att det är roterande vikt.
Har du vägt dina vinterhjul?
Att fälgarna ska vara smalare håller jag helt med om men tysk-stuket fattar jag inte. Har haft både Audi och BMW och aldrig något sådant dumt och fult. Eller menar du tysk-tesla vs kina tesla, trodde dom hade samma.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 06 okt 2022 20:29
av mikebike
Dafro skrev:Nicke Nyfiken skrev:Tellus skrev:
Jag vill ha bra grepp fram så det inte släpper när man styr på isen
Original ser hemskare ut med för låg profil, tysk stuk och för smala däck i förhållande till fälgbredd
Här 21" originalfälg på båda bilarna
Bildtext från teslamotorclub
In case you are interested, the stock Pirelli 255/275 tires are in the top photo, and the Michelin all season 275/295 tires are in the bottom photo.
Ja det gäller att ha ordentlig bredd på däcken så de inte släpper på isen.
Tysk-stuket är grymt fult tycker jag. Fälgarna borde vara en tum smalare, med tanke på däcksbredden. Men det sämsta med Uberturbine-fälgarna är nog vikten. De är sjukt tunga även för att vara 21”
När jag byter till vinterhjul så bantar jag bilens vikt med 31,2 kg. Borde göra en hel del på förbrukningen med tanke på att det är roterande vikt.
Har du vägt dina vinterhjul?
Att fälgarna ska vara smalare håller jag helt med om men tysk-stuket fattar jag inte. Har haft både Audi och BMW och aldrig något sådant dumt och fult. Eller menar du tysk-tesla vs kina tesla, trodde dom hade samma.
Det är tysk ungdomskultur som avses. Istället för att bygga EPA-traktorer bygger man om bilar så att de blir låga, kobenta och har alldeles för breda fälgar i förhållande till däcken.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 06 okt 2022 20:38
av Nicke Nyfiken
Dafro skrev:
Att fälgarna ska vara smalare håller jag helt med om men tysk-stuket fattar jag inte. Har haft både Audi och BMW och aldrig något sådant dumt och fult. Eller menar du tysk-tesla vs kina tesla, trodde dom hade samma.
Prova att googla: tyskstuk, så kommer du förstå.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 06 okt 2022 20:53
av Bjelke
Vansinnigt töntigt och fult är det iaf…
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 06 okt 2022 20:57
av mikebike
Bjelke skrev:Vansinnigt töntigt och fult är det iaf…
Skönheten ligger i betraktarens ögon.
Bilägarna tycker nog att det är Schöne Scheiße.

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 12 okt 2022 11:24
av erikrydstad
Jag köpte dessa nu via gummihuset.se (20")
Ringde och pratade med dem. Supertrevliga och behjälpliga. Första gången jag köper vinterdäck och kände mig helt villrådig. Vill bara ha något som funkar bra typ.

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 19 okt 2022 17:14
av Dj Mastergrind
Jag slog till på ett paket från ABS Wheels. Det blev ABS F17 20x8.5 med ET35. Tyckte det var ett problem att hitta snygga vinterfälgar med "bra" ET, dvs några som inte hamnar för långt in. Däcken är Michelin X-ICE Snow i dimensionen 245/45R20. Får se om jag blir lika nöjd som med Continentals Viking som jag har haft på tidigare bilar.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 19 okt 2022 20:02
av Jeppe_E
Dj Mastergrind skrev:Jag slog till på ett paket från ABS Wheels. Det blev ABS F17 20x8.5 med ET35. Tyckte det var ett problem att hitta snygga vinterfälgar med "bra" ET, dvs några som inte hamnar för långt in. Däcken är Michelin X-ICE Snow i dimensionen 245/45R20. Får se om jag blir lika nöjd som med Continentals Viking som jag har haft på tidigare bilar.
20221019_154703.jpg
Dra inte mjukostmuttrarna från ABS med mer än 110 nm.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 19 okt 2022 20:28
av Dj Mastergrind
Jeppe_E skrev:Dj Mastergrind skrev:Jag slog till på ett paket från ABS Wheels. Det blev ABS F17 20x8.5 med ET35. Tyckte det var ett problem att hitta snygga vinterfälgar med "bra" ET, dvs några som inte hamnar för långt in. Däcken är Michelin X-ICE Snow i dimensionen 245/45R20. Får se om jag blir lika nöjd som med Continentals Viking som jag har haft på tidigare bilar.
20221019_154703.jpg
Dra inte mjukostmuttrarna från ABS med mer än 110 nm.
Tack, jag har hört det. Blir nog andra muttrar så småningom.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 19 okt 2022 20:58
av Mattias82
Dj Mastergrind skrev:Jag slog till på ett paket från ABS Wheels. Det blev ABS F17 20x8.5 med ET35. Tyckte det var ett problem att hitta snygga vinterfälgar med "bra" ET, dvs några som inte hamnar för långt in. Däcken är Michelin X-ICE Snow i dimensionen 245/45R20. Får se om jag blir lika nöjd som med Continentals Viking som jag har haft på tidigare bilar.
20221019_154703.jpg
Snyggt!
Tänkte först också köpa där ifrån men folk var lite skeptiska av att handla där ifrån. Har nu planer att köpa från Gummihuset. Men inget är hugget i sten än..
Vad fick du betala och sticker fälgen utanför gummit som på originaluppsättningen eller går gummit utanför?
Ah ser att det är 8.5 och 245. Då bör det vara som på original? Då där är det väl 9.5 och 255 (fram)
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 20 okt 2022 10:09
av Dj Mastergrind
Mattias82 skrev:Dj Mastergrind skrev:Jag slog till på ett paket från ABS Wheels. Det blev ABS F17 20x8.5 med ET35. Tyckte det var ett problem att hitta snygga vinterfälgar med "bra" ET, dvs några som inte hamnar för långt in. Däcken är Michelin X-ICE Snow i dimensionen 245/45R20. Får se om jag blir lika nöjd som med Continentals Viking som jag har haft på tidigare bilar.
Snyggt!
Tänkte först också köpa där ifrån men folk var lite skeptiska av att handla där ifrån. Har nu planer att köpa från Gummihuset. Men inget är hugget i sten än..
Vad fick du betala och sticker fälgen utanför gummit som på originaluppsättningen eller går gummit utanför?
Ah ser att det är 8.5 och 245. Då bör det vara som på original? Då där är det väl 9.5 och 255 (fram)
Jag har handlat både av Gummihuset och ABS Wheels förut och har inte haft något att klaga på. Det som jag tycker är lite surt med Gummihuset är att de inte listar ET så då måste man maila och fråga. På min förra Tesla körde jag ABS F18 på sommaren.
Vinterhjulen till min Y gick på 27.700:- totalt. När det gäller fälgkant så är det inte lika illa som Tesla original sommarhjul. Lite gummi går utanför men 255or hade varit ännu bättre. Men jag ville gärna hålla ner bredden på vinterdäcken så gott det gick. En parantes är att bland det första jag gjorde när jag fick bilen var att köpa bredare däck bak och sätta original bakdäck fram. Nu behöver jag inte oroa mig för fälgskrap. Besökte Tesla i Uppsala tidigare i höstas och det stod några MYP där. Varenda en hade skrapade fälgar.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 12:00
av Arctic Drifter
Dj Mastergrind skrev:
Jag har handlat både av Gummihuset och ABS Wheels förut och har inte haft något att klaga på. Det som jag tycker är lite surt med Gummihuset är att de inte listar ET så då måste man maila och fråga. På min förra Tesla körde jag ABS F18 på sommaren.
Vinterhjulen till min Y gick på 27.700:- totalt. När det gäller fälgkant så är det inte lika illa som Tesla original sommarhjul. Lite gummi går utanför men 255or hade varit ännu bättre. Men jag ville gärna hålla ner bredden på vinterdäcken så gott det gick. En parantes är att bland det första jag gjorde när jag fick bilen var att köpa bredare däck bak och sätta original bakdäck fram. Nu behöver jag inte oroa mig för fälgskrap. Besökte Tesla i Uppsala tidigare i höstas och det stod några MYP där. Varenda en hade skrapade fälgar.
Bilagan 20221020_091915.jpg finns inte längre
Det där blev väl bra "fitment"!
Utöver risken för fälgskrap med original-kombon så är de inte så lätta att lagra heller, man vill inte lägga hjulen på varandra då det blir fälg mot fälg.
Här är vår i vinterskrud:
225or på 18x8,0", hade varit ännu bättre med bredd på 7,5" men det är nog omöjligt att få tag på. Det är i alla fall däcket som tar först och inte fälgen...
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 13:28
av Jeppe_E
Arctic Drifter skrev:Dj Mastergrind skrev:
Jag har handlat både av Gummihuset och ABS Wheels förut och har inte haft något att klaga på. Det som jag tycker är lite surt med Gummihuset är att de inte listar ET så då måste man maila och fråga. På min förra Tesla körde jag ABS F18 på sommaren.
Vinterhjulen till min Y gick på 27.700:- totalt. När det gäller fälgkant så är det inte lika illa som Tesla original sommarhjul. Lite gummi går utanför men 255or hade varit ännu bättre. Men jag ville gärna hålla ner bredden på vinterdäcken så gott det gick. En parantes är att bland det första jag gjorde när jag fick bilen var att köpa bredare däck bak och sätta original bakdäck fram. Nu behöver jag inte oroa mig för fälgskrap. Besökte Tesla i Uppsala tidigare i höstas och det stod några MYP där. Varenda en hade skrapade fälgar.
20221020_091915.jpg
Det där blev väl bra "fitment"!
Utöver risken för fälgskrap med original-kombin så är de inte så lätta att lagra heller, man vill inte lägga hjulen på varandra då det blir fälg mot fälg.
Här är vår i vinterskrud:
20221018_163254 20.jpg
225or på 18x8,0", hade varit ännu bättre med bredd på 7,5" men det är nog omöjligt att få tag på. Det är i alla fall däcket som tar först och inte fälgen...
18" ser verkligen ut som min gamla XC60. Traktorhjul
Men förmodligen sjukt bekväma och väldigt effektiva. Jag ska hämta mina 19" idag från Gummihuset.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 14:56
av Arctic Drifter
Jeppe_E skrev:18" ser verkligen ut som min gamla XC60. Traktorhjul
Men förmodligen sjukt bekväma och väldigt effektiva. Jag ska hämta mina 19" idag från Gummihuset.
Jo, ser ut som en SUV-borde se ut

(alltså inte 35-profil och så låg att en normal garagedomkraft inte kommer under utan att man kör upp på en planka)
MYP'en gör sig bra med 21" men oken framträder mycket mer med öppnare fälgar, även om diametern minskat med 3"!
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 15:04
av Jeppe_E
Arctic Drifter skrev:Jeppe_E skrev:18" ser verkligen ut som min gamla XC60. Traktorhjul
Men förmodligen sjukt bekväma och väldigt effektiva. Jag ska hämta mina 19" idag från Gummihuset.
Jo, ser ut som en SUV-borde se ut

(alltså inte 35-profil och så låg att en normal garagedomkraft inte kommer under utan att man kör upp på en planka)
MYP'en gör sig bra med 21" men oken framträder mycket mer med öppnare fälgar, även om diametern minskat med 3"!
Problemet är väl mer att MYP inte ser ut som en SUV
Ska bli spännande att se hur bilen ser ut med 19" Jag har haft sjukt svårt att bestämma mig för 20 vs 19, men sen tog jag mitt förnuft till fånga och beställde mattsvarta 19" GP6.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 15:11
av mikebike
Arctic Drifter skrev:Jeppe_E skrev:18" ser verkligen ut som min gamla XC60. Traktorhjul
Men förmodligen sjukt bekväma och väldigt effektiva. Jag ska hämta mina 19" idag från Gummihuset.
Jo, ser ut som en SUV-borde se ut

(alltså inte 35-profil och så låg att en normal garagedomkraft inte kommer under utan att man kör upp på en planka)
MYP'en gör sig bra med 21" men oken framträder mycket mer med öppnare fälgar, även om diametern minskat med 3"!
Detta är ju inte en MYP, men bromsoken syns i alla fall.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 16:30
av taliz
Jeppe_E skrev:Arctic Drifter skrev:Jeppe_E skrev:18" ser verkligen ut som min gamla XC60. Traktorhjul
Men förmodligen sjukt bekväma och väldigt effektiva. Jag ska hämta mina 19" idag från Gummihuset.
Jo, ser ut som en SUV-borde se ut

(alltså inte 35-profil och så låg att en normal garagedomkraft inte kommer under utan att man kör upp på en planka)
MYP'en gör sig bra med 21" men oken framträder mycket mer med öppnare fälgar, även om diametern minskat med 3"!
Problemet är väl mer att MYP inte ser ut som en SUV
Ska bli spännande att se hur bilen ser ut med 19" Jag har haft sjukt svårt att bestämma mig för 20 vs 19, men sen tog jag mitt förnuft till fånga och beställde mattsvarta 19" GP6.
Misstag, Y kräver minst 20" för att se ok ut.

Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 16:35
av jonasl
Personligen tycker jag det börjar bli löjligt lite gummi på 21"-fälgarna. 19" med en lätt sänkning är snyggt.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 21 okt 2022 17:29
av Honkan
Dessa blev det för mig , få lite original Tesla stuk tänkte jag
Finns det någon verktyg med bilen för att få bort kåpan på fälgarna till MYP ?
Däck och fälg kommer på Måndag körde på silence dubb får se hur de upplevs.
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 24 okt 2022 10:12
av Arctic Drifter
Honkan skrev:
Finns det någon verktyg med bilen för att få bort kåpan på fälgarna till MYP ?
Det jag hittade i informationsväg är att det kan följa med ett med bilen, i så fall finns det i handskfacket. Fanns inte något på min.
Jag körde med en 2,5 mm insexnyckel (3 mm fick inte plats). En klassisk vinklad sådan.
Bara att föra in korta delen och vinkla för att sedan rycka! Alltså inget som ska skruvas...
Re: Däck och Fälgtråd Y Performance
Postat: 24 okt 2022 12:33
av Nicke Nyfiken
Mattias82 skrev:
Vad fick du betala och sticker fälgen utanför gummit som på originaluppsättningen eller går gummit utanför?
Ah ser att det är 8.5 och 245. Då bör det vara som på original? Då där är det väl 9.5 och 255 (fram)
Nä det blir inte alls som original. 10mm smalare däck på 25mm smalare fälg gör att däcket är 15mm bredare i förhållande till fälgen jämfört med original. Däcket går utanför fälgkanten.