Sida 12 av 32

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 07:43
av Gustafsson
Esterox skrev:
martinot skrev:
Norge är ju lite före oss svenskar med genomslag av elbilar, så vill man förstå hur det strax kommer bli i Sverige så skall man ju kika på Norge. Där är det redan idag kaos med laddköer på både helger, men speciellt på lov och semestrar.

30-45-min kö på Mer:


30-45-min kö på Ionity:


Själv anser jag inte att jag är pessimistisk, utan mer realist. Har kört elbil sedan 2019 och märkt hur mycket sämre tillgången blivit på laddpunkter under dessa tre åren.

Laddpunkter har ökat lite, men inte alls i närheten så mycket som antalet elbilar ökat. Detta gäller såväl Lidl som alla andra laddmöjligheter. Själv så skulle jag personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda enkelt hemma där bilen är parkerad över natten.

Bild
Nu är min kunskap om Norge begränsad men befolkningen i norge är väll ändå inte lika utspridd som i Sverige. Finns det någon info om laddarna i Norge som är upptagna enbart ligger runt Oslo eller är det överallt ?

Upplever som att Sverige har en bättre fördelning på befolkningen sett över hela landet.
Elbilsfenomenet i Norge har länge varit lokaliserat till stora städer. Först nu ser jag elbilar ”på landet”. Jag har köat på SuC några få gånger. I mitt fall har det gällt en specifik SuC - Lillehammer, har köat där både 2015 och nyligen. Men det finns väldigt många alternativa SuC i närheten som nästan alltid är nästan tomma. Så vet man vilka de är är det lätt att ladda utan kö-risk.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 15:00
av roffe_s
Ja, egentligen är denna debatten och oron såväl intressant som rolig i vissa stycken.

Har jag förstått det rätt är:

1 - de tveksamma oroliga för sportlovsresorna till fjällen, i övrigt verkar köbildning vara sällsynt eller knappt förekommande.
2 - ägare oroliga för att SuC plötsligt ska översvämmas av andra fabrikat som ”skapar laddkaos” och orsakar köer.
3 - det självklart helt okey för ägare av Tesla-ägare att nyttja temporära gratisladdare från t ex Audi eller Polestar i samband med fjällsemestern men man ser helst att motsvarande tjänst undviks för ägare av andra fabrikat vid SUC.

En enkel SWOT-analys kan vem som helst göra och jag lyfter på hatten för Tesla som ganska exakt prickat tidpunkten för när det är dags att öppna upp nätverket för andra fabrikat - om man betraktar laddnätverket som mer än en service och USP vid bilförsäljning utan i stället som en reell tillgång i balansräkningen som någon gång i framtiden kan stå på egna ben och till exempel noteras eller delas ut till aktieägarna. De nya friska pengar de får in från ägare av andra fabrikat kommer säkert väl till pass när det ska byggas nytt eller byggas till. Så vi ska inte skälla på Tesla, de agerar i mina ögon helt i enlighet med den kommersiella regelboken och ökar drastiskt uppförsbacken för de större konkurrenterna att med en kalkyler- och förutsägbar kundbas bygga ikapp Tesla SuC.

1 - Fjällresorna. I framtiden lär en mix av temporära och fasta installationer kunna hantera situationen, att investera för en extremsituationer under några få veckor lär ingen göra. Så troligen är temporära nätanslutningar i kombination med batteripaket ett sätt att hantera särskilt ansträngda nationella resesituationer under begränsade perioder. Att döma av Audis och Polestars alternativ. Det skulle säkert även kunna fungera även för andra aktörer…
2 - ”De andra” lyckas ju redan idag fixa laddningen på långresan med de existerande publika 50+ kW som finns (undantaget de vita zonerna längs vårt avlånga land - där beläggningen är låg även på Teslas SuC). Skulle en 50kW vara trasig verkar de fixa det med en trefas laddhandske eller 11kW som det funkar idag. De flesta snabbladdar kanske 1 gång/månad så problemet med anstormningar kan inte vara särskilt statistiskt väl underbyggt.
3 - Det är i mina ögon helt okey att t ex se en Tesla vid en av Polestars temporära laddplatser i rusningstid till fjällen, precis som jag hoppas att Ni tycker det är okey för mig att ladda några kWh i Töre eller Poultikasvaara på väg upp till Kiruna. Eller vad är det egentligen för etik och moral som ska gälla för elbilskollektivet?

Så jag tror som tidigare - det kommer säkert att bli bra i slutändan. Intressant - och bra. Trevlig helg till Er alla :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 15:06
av MWall
Esterox skrev:
martinot skrev:
Norge är ju lite före oss svenskar med genomslag av elbilar, så vill man förstå hur det strax kommer bli i Sverige så skall man ju kika på Norge. Där är det redan idag kaos med laddköer på både helger, men speciellt på lov och semestrar.

30-45-min kö på Mer:


30-45-min kö på Ionity:


Själv anser jag inte att jag är pessimistisk, utan mer realist. Har kört elbil sedan 2019 och märkt hur mycket sämre tillgången blivit på laddpunkter under dessa tre åren.

Laddpunkter har ökat lite, men inte alls i närheten så mycket som antalet elbilar ökat. Detta gäller såväl Lidl som alla andra laddmöjligheter. Själv så skulle jag personligen inte ha elbil om jag inte kunde ladda enkelt hemma där bilen är parkerad över natten.

Bild
Nu är min kunskap om Norge begränsad men befolkningen i norge är väll ändå inte lika utspridd som i Sverige. Finns det någon info om laddarna i Norge som är upptagna enbart ligger runt Oslo eller är det överallt ?

Upplever som att Sverige har en bättre fördelning på befolkningen sett över hela landet.

Norge: Bild

Sverige: Bild

Svårt att bedöma. Bor folk framförallt längs kusterna i Norge. Men återigen så laddar man inte där man bor. Så det beror mer på hur vi reser med bil. Norge har en väldigt stark hytte-kultur där folk åker till sina stugor på helgerna. Tror det driver deras trafik rätt mycket. Sverige är väl ännu mer stötvis. Vi har även längre avstånd, högre trafiktempo (med högre förbrukning) så Sverige är nog ännu sämre lämpat än Norge. Vi har även, i våra norra delar åtminstone, kallare vintrar. Norge har milda vintrar, åtminstone längs kusten.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 17:08
av martinot
roffe_s skrev:
3 - det självklart helt okey för ägare av Tesla-ägare att nyttja temporära gratisladdare från t ex Audi eller Polestar i samband med fjällsemestern men man ser helst att motsvarande tjänst undviks för ägare av andra fabrikat vid SUC.
Skulle det inte vara OK menar du?

Dessa stationer är ju PR/reklam från Polestar och Audi. Själva syftet är ju att få över köpare från andra märken. De får ju självklart göra hur de vill med sin egendom, men misstänker det skulle bli lite kontraproduktivt att inte locka konkurrenters ägare över att stanna förbi. Hur tänkte du där?
roffe_s skrev:
En enkel SWAT-analys kan vem som helst göra och jag lyfter på hatten för Tesla som ganska exakt prickat tidpunkten för när det är dags att öppna upp nätverket för andra fabrikat - om man betraktar laddnätverket som mer än en service och USP vid bilförsäljning utan i stället som en reell tillgång i balansräkningen som någon gång i framtiden kan stå på egna ben och till exempel noteras eller delas ut till aktieägarna.
Visa då på den "analysen" och dina ekonomiska data som ligger till grund, om den nu är så enkel och given som du påstår.
roffe_s skrev:
De nya friska pengar de får in från ägare av andra fabrikat kommer säkert väl till pass när det ska byggas nytt eller byggas till. Så vi ska inte skälla på Tesla, de agerar i mina ögon helt i enlighet med den kommersiella regelboken och ökar drastiskt uppförsbacken för de större konkurrenterna att med en kalkyler- och förutsägbar kundbas bygga ikapp Tesla SuC.
Tesla får ju självklart göra som de vill, men de kommer ju helt klart riskera stora tapp av inkomst och försäljning av Telslor (med bra vinstmarginaler) till en verksamhet som de troligen går back på (försäljning av el vid snabbladdning).

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 17:14
av Nicke Nyfiken
roffe_s skrev:
Ja, egentligen är denna debatten och oron såväl intressant som rolig i vissa stycken.

Har jag förstått det rätt är:

1 - de tveksamma oroliga för sportlovsresorna till fjällen, i övrigt verkar köbildning vara sällsynt eller knappt förekommande.
2 - ägare oroliga för att SuC plötsligt ska översvämmas av andra fabrikat som ”skapar laddkaos” och orsakar köer.
3 - det självklart helt okey för ägare av Tesla-ägare att nyttja temporära gratisladdare från t ex Audi eller Polestar i samband med fjällsemestern men man ser helst att motsvarande tjänst undviks för ägare av andra fabrikat vid SUC.
Har man en bristande slutledningsförmåga så kan man komma fram till punkt 3.

Det finns Teslaägare som anser att SuC bara ska vara för Teslabilar, och det finns Teslaägare som tycker att alla snabbladdare ska var tillgängliga för alla elbilsägare oavsett märke.

Du väljer att kombinera utvalda delar av dessa skilda åsikter för att göra dig lustig över Teslaägare.

Med samma dåliga slutledningsförmåga kan man också komma fram till att Teslaägare tycker:

3 - det självklart helt okey för ägare av andra fabrikat att nyttja Teslas temporära gratisladdare i samband med fjällsemestern men man ser helst att motsvarande tjänst undviks för Teslaägare vid temporära gratisladdare från t ex Audi eller Polestar.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 17:29
av slugger75
1517302058-86339739b1ab9bcb6c217403827cd390473ff55a.jpg
roffe_s skrev:

En enkel SWAT-analys kan vem som helst göra...
Spännande! Berätta gärna hur man gör en sån analys. Själv har jag bara gjort SWOT-analyser hittills.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 17:49
av roffe_s
slugger75 skrev:
1517302058-86339739b1ab9bcb6c217403827cd390473ff55a.jpg
roffe_s skrev:

En enkel SWAT-analys kan vem som helst göra...
Spännande! Berätta gärna hur man gör en sån analys. Själv har jag bara gjort SWOT-analyser hittills.
Touche, korrigerar skrivfelet :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 19:06
av OfarligTesla
roffe_s skrev:
Ja, egentligen är denna debatten och oron såväl intressant som rolig i vissa stycken.

Har jag förstått det rätt är:

1 - de tveksamma oroliga för sportlovsresorna till fjällen, i övrigt verkar köbildning vara sällsynt eller knappt förekommande.
2 - ägare oroliga för att SuC plötsligt ska översvämmas av andra fabrikat som ”skapar laddkaos” och orsakar köer.
3 - det självklart helt okey för ägare av Tesla-ägare att nyttja temporära gratisladdare från t ex Audi eller Polestar i samband med fjällsemestern men man ser helst att motsvarande tjänst undviks för ägare av andra fabrikat vid SUC.

En enkel SWOT-analys kan vem som helst göra och jag lyfter på hatten för Tesla som ganska exakt prickat tidpunkten för när det är dags att öppna upp nätverket för andra fabrikat - om man betraktar laddnätverket som mer än en service och USP vid bilförsäljning utan i stället som en reell tillgång i balansräkningen som någon gång i framtiden kan stå på egna ben och till exempel noteras eller delas ut till aktieägarna. De nya friska pengar de får in från ägare av andra fabrikat kommer säkert väl till pass när det ska byggas nytt eller byggas till. Så vi ska inte skälla på Tesla, de agerar i mina ögon helt i enlighet med den kommersiella regelboken och ökar drastiskt uppförsbacken för de större konkurrenterna att med en kalkyler- och förutsägbar kundbas bygga ikapp Tesla SuC.

1 - Fjällresorna. I framtiden lär en mix av temporära och fasta installationer kunna hantera situationen, att investera för en extremsituationer under några få veckor lär ingen göra. Så troligen är temporära nätanslutningar i kombination med batteripaket ett sätt att hantera särskilt ansträngda nationella resesituationer under begränsadtt e perioder. Att döma av Audis och Polestars alternativ. Det skulle säkert även kunna fungera även för andra aktörer…
2 - ”De andra” lyckas ju redan idag fixa laddningen på långresan med de existerande publika 50+ kW som finns (undantaget de vita zonerna längs vårt avlånga land - där beläggningen är låg även på Teslas SuC). Skulle en 50kW vara trasig verkar de fixa det med en trefas laddhandske eller 11kW som det funkar idag. De flesta snabbladdar kanske 1 gång/månad så problemet med anstormningar kan inte vara särskilt statistiskt väl underbyggt.
3 - Det är i mina ögon helt okey att t ex se en Tesla vid en av Polestars temporära laddplatser i rusningstid till fjällen, precis som jag hoppas att Ni tycker det är okey för mig att ladda några kWh i Töre eller Poultikasvaara på väg upp till Kiruna. Eller vad är det egentligen för etik och moral som ska gälla för elbilskollektivet?

Så jag tror som tidigare - det kommer säkert att bli bra i slutändan. Intressant - och bra. Trevlig helg till Er alla :)

Tror ingen har problem med att andra skall få ladda på SuC, problemet ligger väl i om det blir så att andra kan ladda på SuC på bekostnad av att Teslaägare får börja köa helt plötsligt. Av de jag känner som är intresserade av elbilar är det en av de aspekterna som de är mer intresserade av.

Då är det även frågan om hur bra affär det är att öppna upp ifall det blir ett försäljningstapp i framtiden, finns garanterat fler än mig som hade köpt bensinbil om de hade behövt börja köa vid laddarna. Genomsnittspersonen som köper ny bil verkar göra det var tredje år så med Teslas nuvarande bruttomarginaler handlar det om runt 160k för en 3 LR och runt 250k för en S LR. Även om Tesla skulle ha en bruttomarginal på elen de säljer på 1 kr/kWh och om de andra har en förbrukning på 300 Wh/km så måste varje person som inte köper en 3 LR ersättas med laddning som räcker till 17 000 mil per år.

Själv har jag på 4 år haft 3 olika Teslor men blir det kö av öppnandet så blir det bensinbil igen.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 19:26
av Maw
OfarligTesla skrev:
Själv har jag på 4 år haft 3 olika Teslor men blir det kö av öppnandet så blir det bensinbil igen.
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust. Om några år kommer det knappt finnas några nya bensinbilar att köpa och då kommer du kanske tillbaka som elbilskund ;)

De relativt få kunder som väljer bort Tesla på grund av öppnandet av SuC tror jag väger väldgt lätt mot möjligheterna att ta en stor marknadsandel av snabbladningen. Tesla verkar tänka likadant. :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 19:31
av martinot
Maw skrev:
OfarligTesla skrev:
Själv har jag på 4 år haft 3 olika Teslor men blir det kö av öppnandet så blir det bensinbil igen.
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust.
Säg inte det. Tror det är en farlig väg för Tesla om de börjar tänka så.

Dels så börjar allt fler konkurrenter komma i kapp med olika trevliga och välfungerande alternativ (förutom just laddmöjligheterna), och dels så har de tex. en hel del bilar att sälja som inte är uppbokade. Många som beställer en M3 just nu får leverans om enbart 1-2 månader. Det tyder på att de långt ifrån inte har fulltecknat all försäljning.

Den attityd som du förespråkar, att sluta bry sig om sina kunder, tror jag är en farlig attityd, även om det kan hända alla företag som kan få hybris av sina framgångar. Det kan lätt börja att gå åt andra hållet om man bestämmer att kunder inte är viktiga att hantera för affären.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 19:32
av roffe_s
martinot skrev:
Skulle det inte vara OK menar du?

Dessa stationer är ju PR/reklam från Polestar och Audi. Själva syftet är ju att få över köpare från andra märken. De får ju självklart göra hur de vill med sin egendom, men misstänker det skulle bli lite kontraproduktivt att inte locka konkurrenters ägare över att stanna förbi. Hur tänkte du där?

Visa då på den "analysen" och dina ekonomiska data som ligger till grund, om den nu är så enkel och given som du påstår.

Tesla får ju självklart göra som de vill, men de kommer ju helt klart riskera stora tapp av inkomst och försäljning av Telslor (med bra vinstmarginaler) till en verksamhet som de troligen går back på (försäljning av el vid snabbladdning).
Självklart är det okey, läser Du punkt 3 i den senare delen av inlägget hittar Du min personliga åsikt.

Är Du säker på att det bara är reklam och PR? Naturligtvis är god renommé viktigt och än bättre blir det om det hjälper elbilister att nå sitt mål snabbare och utan köer? Vore det inte bra om fler företag agerade på det viset?

SWOT - vi gör ett försök:

Styrkor - En stor grupp väldigt lojala, engagerade och trogna kunder, många som svårligen väljer annat än Tesla. Interna ledord kan vara innovation, risktagande och teknisk spetskompetens inom utvalda områden. Övertygade om att de valt rätt väg, och har lyckats genomföra ett paradigmskifte i sin bransch. Västvärldens mest utbyggda laddnätverk med en totalt sett relativt låg beläggningsgrad.
Svagheter - Lite svårt att nå den breda massan, stora potentiella och mer konservativa kundgrupper anammar inte väsentliga inslag i affärsmodellen så lätt. De grupperna är svåra att nå och bearbeta inom ramen för modellen. Det innebär en begränsad potential att försvara eller ytterligare öka sin marknadsandel. Väsentliga data kring den allt bredare massan elbilister riskerar att förbises då man endast har tillgång till resmönstret för de egna kunderna.
Möjligheter - Att relativt snabbt öka intäkter på befintliga nätet och samtidigt öppna en möjlighet att nå och bearbeta de andra fabrikatens kunder med budskap och information i mailbox, telefon och under laddsejourer. Tillgång till data över en bredare del av marknaden och deras resemönster kan hjälpa till vid design av kommande produkter. Konkurrerande nätverk kommer inte att få tillgång till samma antal kunder då de som vant sig att nyttja Teslas laddning knappast åker till grannen på andra sidan vägen.
Hot - När marknaden för elbilar växer kommer, förr eller senare, alternativa laddnätverk att etableras, laddnätverk med tillgång till fler kunder och därmed potentiellt högre beläggningsgrad än Tesla under nuvarande modell. När laddnätverkets största USP - att vara det enda heltäckande nätet - konkurrensutsätts minskar sannolikt även marknadsfördelen vid inköp av fordonet.

Därför tänker jag att Tesla lyckats oerhört väl med sin timing om nu detta skulle vara en del i deras strategi. När elbilsmarknaden tagit fart försöker man se till att använda de andra fabrikanternas kunder för att försvara sin ledande position och försvåra för andra att hinna i kapp. Det lär skapa lönsamhet, i vart fall på sikt - för ingen driver medvetet en satsning med förlust hur länge som helst.
Nicke Nyfiken skrev:
…Du väljer att kombinera utvalda delar av dessa skilda åsikter för att göra dig lustig över Teslaägare…
Jag är tacksam om Du inte bygger halmgubbar och lägger ord i min mun. Det brukar jag klara så bra själv ;) Vad min personliga åsikt är om punkt 3 hoppas jag framgår ganska tydligt i den senare delen av inlägget. Och jag gör mig inte lustig över någon, när nästa bil ska bytas kan det mycket väl bli en Tesla. Sannolikheten ökar om SuC är öppet för alla mina fordon…

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 19:41
av max_sthlm
Maw skrev:
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust. Om några år kommer det knappt finnas några nya bensinbilar att köpa och då kommer du kanske tillbaka som elbilskund ;)

De relativt få kunder som väljer bort Tesla på grund av öppnandet av SuC tror jag väger väldgt lätt mot möjligheterna att ta en stor marknadsandel av snabbladningen. Tesla verkar tänka likadant. :)
Fast det finns ju en hel del andra elbilar som alternativ till Tesla nu.

Kan bara tala för mig själv, men jag hade inte köpt en Tesla framför t.ex. Mercedes eller Audi om SuC varit öppet för alla. SuC var för mig den absolut främsta anledningen att välja Tesla.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 19:42
av OfarligTesla
Maw skrev:
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust. Om några år kommer det knappt finnas några nya bensinbilar att köpa och då kommer du kanske tillbaka som elbilskund ;)

De relativt få kunder som väljer bort Tesla på grund av öppnandet av SuC tror jag väger väldgt lätt mot möjligheterna att ta en stor marknadsandel av snabbladningen. Tesla verkar tänka likadant. :)
Jag tror det ändras snabbt om det börjar bli vanligt med att behöva köa på SuC. Hur Tesla tänker vet vi inte ännu, eller har du en källa på ditt påstående att Tesla tycker det är okej med att det blir köer?

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 20:06
av Maw
OfarligTesla skrev:
Maw skrev:
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust. Om några år kommer det knappt finnas några nya bensinbilar att köpa och då kommer du kanske tillbaka som elbilskund ;)

De relativt få kunder som väljer bort Tesla på grund av öppnandet av SuC tror jag väger väldgt lätt mot möjligheterna att ta en stor marknadsandel av snabbladningen. Tesla verkar tänka likadant. :)
Jag tror det ändras snabbt om det börjar bli vanligt med att behöva köa på SuC. Hur Tesla tänker vet vi inte ännu, eller har du en källa på ditt påstående att Tesla tycker det är okej med att det blir köer?
Nej, jag ingen källa i det här fallet, jag filosoferar bara.
Jag tror ifs inte att Tesla villa ha köer, och jag tror att de kommer att bygga bort köer som blir för långa och vanliga.

Min uppfattning är att USP:en med SuC för att sälja Teslor är tidsbegränsad till några få år framåt och jag tror att relativt få potentiella köpare väljer bort Tesla pga att SuC öppnar. Tesla kan inte heller förlita sig på SuC som USP utan måste fortsätta att utveckla attraktiva bilar för en marknad där snabbladdning inte är ett större problem än vad tankning av fossila bränslen har varit.

Jag är själv ett exempel på en kund som väljer Tesla trots öppnandet. Jag beställde två Teslor förra veckan trots att jag är övertygad om att SuC i Sverige är helt öppet innan året är slut. :) Den ena Teslan, en MY LR, ska min fru köra och där vann Tesla främst på utrymmen, räckvidd, prestanda och pris. Den andra, en M3 LR ska mina föräldrar ha och i det fallet var det räckvidd, enkelhet vid laddning, prestanda och pris som avgjorde.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 20:15
av OfarligTesla
Maw skrev:

Nej, jag ingen källa i det här fallet, jag filosoferar bara.
Jag tror ifs inte att Tesla villa ha köer, och jag tror att de kommer att bygga bort köer som blir för långa och vanliga.

Min uppfattning är att USP:en med SuC för att sälja Teslor är tidsbegränsad till några få år framåt och jag tror att relativt få potentiella köpare väljer bort Tesla pga att SuC öppnar. Tesla kan inte heller förlita sig på SuC som USP utan måste fortsätta att utveckla attraktiva bilar för en marknad där snabbladdning inte är ett större problem än vad tankning av fossila bränslen har varit.

Jag är själv ett exempel på en kund som väljer Tesla trots öppnandet. Jag beställde två Teslor förra veckan trots att jag är övertygad om att SuC i Sverige är helt öppet innan året är slut. :) Den ena, en MY LR, ska min fru köra och där vann Tesla främst på utrymmen, räckvidd, prestanda och pris. Den andra, en M3 LR ska mina föräldrar ha och i det fallet var det räckvidd, enkelhet vid laddning, prestanda och pris som avgjorde.
Vet inte om du blandar ihop mig med någon annan men jag skrev inte någonting om någon USP för Tesla och att folk skulle välja bort Tesla bara för nätverket är öppet, tycker personligen att som paket är det bara Tesla som har något intressant att komma med bland elbilarna även om man bortser från SuC.

Det jag skrev var helt enkelt att det är garanterat många som inte kommer tycka ifall det blir så att man måste köa varje gång man skall ladda på resorna och om det blir så kommer det garanterat ge en effekt på försäljningen över tid då det fortfarande är en viktig punkt för många när de skall välja mellan fossil och elbil. Det är en av de punkterna folk frågar mig om när de undrar hur det är att ha elbil och de själva funderar på att köpa en, ingen vill sitta i kö 30-40 minuter extra på varje resa de gör.

Själv tror jag inte att Tesla kommer välja att öppna stationer där de ser att det riskerar att bli vanligt med kö förens de byggt ut dem så att det inte längre finns en stor risk för kö, det hade som sagt varit att skjuta sig själv i foten med dålig reklam. Hoppas dock att få svar på vad som händer innan min Model S kommer så jag vet om jag vågar ta ut den eller inte.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 20:43
av Maw
OfarligTesla skrev:

Vet inte om du blandar ihop mig med någon annan men jag skrev inte någonting om någon USP för Tesla och att folk skulle välja bort Tesla bara för nätverket är öppet, tycker personligen att som paket är det bara Tesla som har något intressant att komma med bland elbilarna även om man bortser från SuC.
Jag svävade ut lite men tänkte på ditt resonemang om att Tesla skulle förlora ekonomiskt genom att inkomster på snabbladdning blir mindre än förlusten på utebliven försäljning. Jag tror helt enkelt inte att det blir någon utebliven försäljning av bilar eftersom efterfrågan hela tiden ökar.
OfarligTesla skrev:
Det jag skrev var helt enkelt att det är garanterat många som inte kommer tycka ifall det blir så att man måste köa varje gång man skall ladda på resorna och om det blir så kommer det garanterat ge en effekt på försäljningen över tid då det fortfarande är en viktig punkt för många när de skall välja mellan fossil och elbil. Det är en av de punkterna folk frågar mig om när de undrar hur det är att ha elbil och de själva funderar på att köpa en, ingen vill sitta i kö 30-40 minuter extra på varje resa de gör.
Det är inte 30-40 min kö på varje resa idag när man åker med andra elbilar så jag kan inte se varför det skulle bli det för Teslor efter att SuC öppnats.
OfarligTesla skrev:
Själv tror jag inte att Tesla kommer välja att öppna stationer där de ser att det riskerar att bli vanligt med kö förens de byggt ut dem så att det inte längre finns en stor risk för kö, det hade som sagt varit att skjuta sig själv i foten med dålig reklam. Hoppas dock att få svar på vad som händer innan min Model S kommer så jag vet om jag vågar ta ut den eller inte.
Jag tror inte heller att de kommer att öppna så att det blir vanligt med kö, men jag tror ändå alla kommer öpnnas innan året är slut. Det finns två skäl till att jag inte tror att det kommer bli vanligt med kö på Teslas SuC; Dels tror jag de flesta med avtalspris på Ionity kommer fortsätta välja Ionity i första hand, dels tror jag både Tesla och deras konkurrenter kommer att bygga ut mycket under året :)

Skulle det mot förmodan bli så att det blir för hög belastning på SuC så är det enkelt för Tesla att höja priset. :)

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 21:01
av OfarligTesla
Maw skrev:
Det är inte 30-40 min kö på varje resa idag när man åker med andra elbilar så jag kan inte se varför det skulle bli det för Teslor efter att SuC öppnats.
Med dagens nivåer på SuC blir det enkelt 15-20 minuters kö ifall vi öppnar upp för alla, om det inte blir det så hade det inte funnits någon efterfrågan på öppnandet alls. Ta senaste resan som exempel, där var det vid flera tillfällen endast 2-3 lediga laddare under tiden jag var där, släng in fler bilar som vill ladda och några som blockerar laddare för att de har laddporten på en annan plats och några som laddar långsammare så är det snabbt kö. Det krävs oftast väldigt små förändringar för att skapa kö, märker man om man kollar på köteori.
Maw skrev:
Jag tror inte heller att de kommer att öppna så att det blir vanligt med kö, men jag tror ändå alla kommer öpnnas innan året är slut. Det finns två skäl till att jag inte tror att det kommer bli vanligt med kö på Teslas SuC; Dels tror jag de flesta med avtalspris på Ionity kommer fortsätta välja Ionity i första hand, dels tror jag både Tesla och deras konkurrenter kommer att bygga ut mycket under året :)

Skulle det mot förmodan bli så att det blir för hög belastning på SuC så är det enkelt för Tesla att höja priset. :)
Ja vi får väl se vad som händer, men om det inte finns någon efterfrågan eftersom andra nätverk är så bra så förstår jag inte varför det verkar vara så många andra som vill att det skall öppna.

Priset kan väl knappast vara så avgörande i sådana här fall, ladda måste man göra oavsett pris.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 21:03
av Nicke Nyfiken
max_sthlm skrev:
Maw skrev:
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust. Om några år kommer det knappt finnas några nya bensinbilar att köpa och då kommer du kanske tillbaka som elbilskund ;)

De relativt få kunder som väljer bort Tesla på grund av öppnandet av SuC tror jag väger väldgt lätt mot möjligheterna att ta en stor marknadsandel av snabbladningen. Tesla verkar tänka likadant. :)
Fast det finns ju en hel del andra elbilar som alternativ till Tesla nu.

Kan bara tala för mig själv, men jag hade inte köpt en Tesla framför t.ex. Mercedes eller Audi om SuC varit öppet för alla. SuC var för mig den absolut främsta anledningen att välja Tesla.
Håller med fullständigt.

SuC är den överlägset största anledningen till att jag kör Tesla. Hade inte SuC funnits hade jag inte haft en Tesla. Blir SuC tillgängligt för alla på samma villkor (förutom pris), så ser jag ingen större anledning att köpa just en Tesla. Tycker kvalitén är för låg och seviceorganisationen är ett rent hån mot bilägarna.

Funderar på att avbeställa min Model Y men låter nog beställningen ligga kvar och väntar och ser hur det utvecklar sig med SuC och SC.

Blir det köer på SuC framöver oavsett anledning så blir det fossilbil igen. Skulle SuC bli helt öppet för alla och bra tillgänglighet, så blir det absolut en ny elbil men troligtvis inte en Tesla. Jag kommer aldrig att skaffa en massa olika taggar, kort, appar osv som är kopplade till olika abonnemang för att kunna ladda en elbil.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 18 feb 2022 21:18
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev:
max_sthlm skrev:
Maw skrev:
Som det ser ut de närmaste åren så finns det gott om köpare och ont om bilar så Tesla klarar sig nog fint utan dig som kund om du vill köra dinosauriejuicebil ett tag. Om inte du köper deras bilar så köper någon annan istället så det blir ingen förlust. Om några år kommer det knappt finnas några nya bensinbilar att köpa och då kommer du kanske tillbaka som elbilskund ;)

De relativt få kunder som väljer bort Tesla på grund av öppnandet av SuC tror jag väger väldgt lätt mot möjligheterna att ta en stor marknadsandel av snabbladningen. Tesla verkar tänka likadant. :)
Fast det finns ju en hel del andra elbilar som alternativ till Tesla nu.

Kan bara tala för mig själv, men jag hade inte köpt en Tesla framför t.ex. Mercedes eller Audi om SuC varit öppet för alla. SuC var för mig den absolut främsta anledningen att välja Tesla.
Håller med fullständigt.

SuC är den överlägset största anledningen till att jag kör Tesla. Hade inte SuC funnits hade jag inte haft en Tesla. Blir SuC tillgängligt för alla på samma villkor (förutom pris), så ser jag ingen större anledning att köpa just en Tesla. Tycker kvalitén är för låg och seviceorganisationen är ett rent hån mot bilägarna.

Funderar på att avbeställa min Model Y men låter nog beställningen ligga kvar och väntar och ser hur det utvecklar sig med SuC och SC.

Blir det köer på SuC framöver oavsett anledning så blir det fossilbil igen. Skulle SuC bli helt öppet för alla och bra tillgänglighet, så blir det absolut en ny elbil men troligtvis inte en Tesla. Jag kommer aldrig att skaffa en massa olika taggar, kort, appar osv som är kopplade till olika abonnemang för att kunna ladda en elbil.
Samma här. Jag laddar 60% av all energi på SuC. Om det blir markant mer köer än nu blir det bensinbil igen.
Redan nu börjar Bredden bli oanvändbar.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 09:15
av R_Edvinsson
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 10:04
av chaffis75
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
:lol:

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 10:25
av mikebike
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Jag hoppas jag aldrig blir så snål eller fattig att jag köper en dieselbil igen.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 10:28
av ONSatan
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Sarkasm eller ej, slutsatsen är nog inte fel.
Det här bör ju vara självreglerande. De som köpt Tesla pga av SuC är nu ”fria” att välja från övriga leverantörer och de som köpt Tesla eftersom Tesla (pga SuC) var ”den enda elbilen som någorlunda smärtfritt klarade påskresa till fjällen” kommer snegla på bil med förbränningsmotor OM det blir köer.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 10:32
av MWall
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.

Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden

Postat: 19 feb 2022 10:47
av Dexter
MWall skrev:
R_Edvinsson skrev:
Som jag läser kommentarerna här så finns det inga större risker för kö även om Tesla öppnar upp.

För teslaförare kör tydligen hellre diesel.

Dvs win-win och mer platser till oss övriga och teslaförare som vågar chansa.

Notering: ja det är sarkasm med glimten i ögat. :mrgreen:
Det är väl för att smidighet vid långkörning är viktigare för oss som köpt Tesla än för de som köpt elbilar av annat märke.
Ja de flesta Tesla ägare är vana att ha lång räckvidd på bilen och har haft eller har kanske diesel bil fortfarande.
Så då faller många elbilar bort som bara har 300-350km verklig räckvidd när de är nya enligt mig.
Sedan lite batteridegradering på det så är det inget att satsa på för min del.
Så dessa icke Teslor kommer vara mer behov av SUC än Teslorna själva i och med kortare räckvidd och oftare behov av att ladda.
Men det kommer säkert att fungera ok med öppning av SUC.