martinot skrev:Skulle det inte vara OK menar du?
Dessa stationer är ju PR/reklam från Polestar och Audi. Själva syftet är ju att få över köpare från andra märken. De får ju självklart göra hur de vill med sin egendom, men misstänker det skulle bli lite kontraproduktivt att inte locka konkurrenters ägare över att stanna förbi. Hur tänkte du där?
Visa då på den "analysen" och dina ekonomiska data som ligger till grund, om den nu är så enkel och given som du påstår.
Tesla får ju självklart göra som de vill, men de kommer ju helt klart riskera stora tapp av inkomst och försäljning av Telslor (med bra vinstmarginaler) till en verksamhet som de troligen går back på (försäljning av el vid snabbladdning).
Självklart är det okey, läser Du punkt 3 i den senare delen av inlägget hittar Du min personliga åsikt.
Är Du säker på att det bara är reklam och PR? Naturligtvis är god renommé viktigt och än bättre blir det om det hjälper elbilister att nå sitt mål snabbare och utan köer? Vore det inte bra om fler företag agerade på det viset?
SWOT - vi gör ett försök:
Styrkor - En stor grupp väldigt lojala, engagerade och trogna kunder, många som svårligen väljer annat än Tesla. Interna ledord kan vara innovation, risktagande och teknisk spetskompetens inom utvalda områden. Övertygade om att de valt rätt väg, och har lyckats genomföra ett paradigmskifte i sin bransch. Västvärldens mest utbyggda laddnätverk med en totalt sett relativt låg beläggningsgrad.
Svagheter - Lite svårt att nå den breda massan, stora potentiella och mer konservativa kundgrupper anammar inte väsentliga inslag i affärsmodellen så lätt. De grupperna är svåra att nå och bearbeta inom ramen för modellen. Det innebär en begränsad potential att försvara eller ytterligare öka sin marknadsandel. Väsentliga data kring den allt bredare massan elbilister riskerar att förbises då man endast har tillgång till resmönstret för de egna kunderna.
Möjligheter - Att relativt snabbt öka intäkter på befintliga nätet och samtidigt öppna en möjlighet att nå och bearbeta de andra fabrikatens kunder med budskap och information i mailbox, telefon och under laddsejourer. Tillgång till data över en bredare del av marknaden och deras resemönster kan hjälpa till vid design av kommande produkter. Konkurrerande nätverk kommer inte att få tillgång till samma antal kunder då de som vant sig att nyttja Teslas laddning knappast åker till grannen på andra sidan vägen.
Hot - När marknaden för elbilar växer kommer, förr eller senare, alternativa laddnätverk att etableras, laddnätverk med tillgång till fler kunder och därmed potentiellt högre beläggningsgrad än Tesla under nuvarande modell. När laddnätverkets största USP - att vara det enda heltäckande nätet - konkurrensutsätts minskar sannolikt även marknadsfördelen vid inköp av fordonet.
Därför tänker jag att Tesla lyckats oerhört väl med sin timing om nu detta skulle vara en del i deras strategi. När elbilsmarknaden tagit fart försöker man se till att använda de andra fabrikanternas kunder för att försvara sin ledande position och försvåra för andra att hinna i kapp. Det lär skapa lönsamhet, i vart fall på sikt - för ingen driver medvetet en satsning med förlust hur länge som helst.
Nicke Nyfiken skrev:…Du väljer att kombinera utvalda delar av dessa skilda åsikter för att göra dig lustig över Teslaägare…
Jag är tacksam om Du inte bygger halmgubbar och lägger ord i min mun. Det brukar jag klara så bra själv

Vad min personliga åsikt är om punkt 3 hoppas jag framgår ganska tydligt i den senare delen av inlägget. Och jag gör mig inte lustig över någon, när nästa bil ska bytas kan det mycket väl bli en Tesla. Sannolikheten ökar om SuC är öppet för alla mina fordon…