en sak till, om nu det är ett problem med att man inte kan få ok från hela europa varför begränsar man inte i programvaran att när man kör in i ett land som man inte fått ok från så slutar AP att fungera i det landet. det vore inte vara något större problem att lösa det, hela bilen är ju uppkopplad 24/7
Jo, men det är ju en teknisk lösning på problemet. Det tekniska problemet är ju redan löst med tanke på att det funkar i USA. Finns säkert en uppsjö med regler för att kunna begränsa funktionaliteten i vissa länder enbart, särskilt med en produkt som en bil.
För övrigt så är väl ett skäl till att endast kommunicera genom EMs twitter att skapa ett sug och en hype kring det hela, just rent marketingmässigt. Service och kundvårdsdelen ser jag som en annan domän och där verkar det finnas en del brister. Dock går de olika delarna lite hand i hand när man säljer tilläggstjänster till befintliga produkter. Känns ändå mer berättigat att ge ut tillräcklig info till Teslaägare som väntar på AP än eventuellt framtida kund som köper bilen när AP:n är ute på vägarna.
den enda informationen som kommer ut är från Elon Musk och hans twitter konto. det skapas rykten och ett rykte blir till ett annat rykte som sedan förstoras upp och det ryktet förstoras och så håller det på.
Elon ær ju inte den bæste på att kommunicera, det ær ju bara att se på hans taffliga førsøk att presentera en ny bil tex. Han har blivit lite bættre, men har fortfarande långt kvar. Hans twittrande ær væl en del i den førbættringsprocessen. Det ær nog ganska må¨nga internt på TM som førsøker få honom att sluta med sina utspel. Sen måste man ju væga upp det med att gøra ett bættre førsøk och det ær verkligen en gåta att dom inte får till iaf ett halvhjærtat førsøk. Någon måste væl jobba på PR-avdelningen på TM? ibland undrar jag om dom har en sådan avdelning alls
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hur fasiken kunde de inte ha vetat detta när Elon pratade om "world wide release"? Ska vi för övrigt slå vad om att denna information fortfarande inte har gått ut till service centren? Detta börjar bli väldigt tröttsamt väldigt snabbt.
Jag vet inte om Elon hackat in och ändrat sin tweet från den 10/10 men han skrev faktiskt inte "world wide"... Kopierar in hans tweet här.
Elon Musk @elonmusk Oct 10
Some exciting news this week: Tesla Version 7 software with Autopilot goes to wide release on Thursday!
Sen kan man ju fortfarande vara kritiskt till hur de handskas med denna release. Men rätt ska väl ändå vara rätt...
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD 2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric Ioniq 5 First Edition beställt
Hur fasiken kunde de inte ha vetat detta när Elon pratade om "world wide release"? Ska vi för övrigt slå vad om att denna information fortfarande inte har gått ut till service centren? Detta börjar bli väldigt tröttsamt väldigt snabbt.
Jag vet inte om Elon hackat in och ändrat sin tweet från den 10/10 men han skrev faktiskt inte "world wide"... Kopierar in hans tweet här.
Elon Musk @elonmusk Oct 10
Some exciting news this week: Tesla Version 7 software with Autopilot goes to wide release on Thursday!
Sen kan man ju fortfarande vara kritiskt till hur de handskas med denna release. Men rätt ska väl ändå vara rätt...
"Your autopilot has arrived" - google translate säger "Din autopilot har anlänt".
Om nu rätt ska vara rätt, var är den?
Posten använder ju ofta ordet "anlänt" även om ett paket inte anlänt just i ditt hem, exempelvis: "Ditt paket har anlänt till distributionscentralen".
Bloggposten kan betyda: "Din autopilot har anlänt [till EU's byråkrater för granskning]"
Bara faktumet att vi diskuterar huruvida han i en kommentar på twitter lanserade det world-wide eller inte visar ju på absurditeten i det hela.
Det är inte direkt så att lansering av produkter från ett stort företag brukar bygga på vad VD:n fylle twittrade eller inte
Han svarar world wide på en direkt fråga. Det är ingen diskussion alls.
Nej, det är ingen diskussion kring att det uppenbarligen inte blev som han skrev. Jag menade på, att om Tesla skulle hanterat det bättre med ordentlig PR skulle det inte vara avgörande med Twitter, då frågan redan skulle besvarats i någon bättre kommunikationsform.
"Your autopilot has arrived" - google translate säger "Din autopilot har anlänt".
Om nu rätt ska vara rätt, var är den?
Posten använder ju ofta ordet "anlänt" även om ett paket inte anlänt just i ditt hem, exempelvis: "Ditt paket har anlänt till distributionscentralen".
Bloggposten kan betyda: "Din autopilot har anlänt [till EU's byråkrater för granskning]"
problemet är tydligen att man kan köra med bilen i hela europa, det är därför som de måste få den godkänd i alla länder. usa har inte det problemet då man kan förmoda att ingen kommer att köra bilen t.ex från tyskland från usa.
Men problemet finns väl redan om man släpper den i Norge. Det är ganska många norrmän som kör sin Tesla i andra länder. Släpp den i alla länder som säger ja och skriv i någon paragraf att den bara får användas i länder där det är godkänt. Sedan får dom kompensera de som inte lån få den. Jag kan vara utan den om jag får typ 300.000 kr skattefritt. Annars funderar jag nog på att jag hellre skulle vilja ha autopiloten.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag ser fortfarande inte vad juridiska utmaningen skulle vara. Det har ju spekulerats lite kring olika saker.
Datainsamling gör Tesla idag (även Volvo (och säkert många fler)).
Lane assist gör andra bilar idag. Juridiken kring det lär inte skilja sig, även om funktionen skiljer sig i detaljer.
En sak slår mig dock nu - patent. Kan det vara så att någon ruvar på ett europeiskt(eu) patent som Tesla trampar på tårna?
enligt henne som vi pratade med i norge så är det någon form av tillstånd från varje land som måste godkännas innan de kan släppa programmet i europa, det gäller alltså inte endast eu utan hela europa. skulle något land inte ge tillstånd så kommer de inte att släppa version 7 med alla funktioner i europa. dock så kommer tesla att få problem då de lovat att AP skall finnas tillgängligt innan 31 december 2015, efter det blir det tal om återbetalning eventuell kompensation till de tesla ägare som är berättigade till detta.
alltså viktigt att tänka detta är information som vi fått från huvudkontoret i oslo.
Har inte Mercedes, Audi och Volvo redan liknande funktioner på vägarna? Behövs verkligen tillstånd? Litar inte riktigt på vad lokala Teslakontor säger. Finns det någon länk till info centralt?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Har inte Mercedes, Audi och Volvo redan liknande funktioner på vägarna? Behövs verkligen tillstånd? Litar inte riktigt på vad lokala Teslakontor säger. Finns det någon länk till info centralt?
Dom kanske slantat för att använda patenten?
Förhandlingarna kanske gäller olika nivåer i olika länder. Kommer man inte överens kring ngt land så faller allt?
Jeg tror at Tesla er veldig klar over på hva de solgte, og hva de har levert. Og kommer ikke autopilot så vil det nok være en god del kjøpere som kommer å gå til fellessøksmål mot Tesla - på ikke amerikansk jord. Dessuten er en autopilot en milepæl for bilindustrien. Her er det en bil som går mot grensene av det regelverket tillater. Men Tesla vil nok unngå dette fiasko, så de jobber nok intenst med å få til en EU-godkjenning.
Det som vanskeliggjør det hele er nok alle disse videoer hvor folk filmer seg selv lesende en bok mens bilen kjører 100 km/h på motorveien. Folk er jo ta meg f-n enten idioter eller jubelidioter. Teknologien er bare så bra som brukeren. Og her snakker vi om folk som har råd til slike biler men ikke eier et fnugg av vett. Og det er nok det jeg kaller idiotfaktoren som gjør at godkjenningen tar så lang tid.
Det er vel ingen her i forumet som har lyst å gravlegge sin kone eller sine barn, bare fordi at det satt en idiot i en Tesla som måtte vise hvor bra bil han har.
Det finns uppenbarligen väldigt mycket spekulationer vad som nu specifikt kan vara problemet, men oavsett vad det är så tycker jag att det är mycket underligt att detta uppstår bara några dagar innan lansering. Hur kan det på så kort tid gå från världsomfattande lansering på ett specifikt datum till att de är "veckor" ifrån att ens få tekniken godkänd (om det ens kan lanseras överhuvudtaget)?
Har Musk inte någon som helst koll på sitt eget företag? Jag känner att det är hög tid att Tesla ser över sin interna struktur och skaffar en ordentlig PR-avdelning.
Det finns uppenbarligen väldigt mycket spekulationer vad som nu specifikt kan vara problemet, men oavsett vad det är så tycker jag att det är mycket underligt att detta uppstår bara några dagar innan lansering. Hur kan det på så kort tid gå från världsomfattande lansering på ett specifikt datum till att de är "veckor" ifrån att ens få tekniken godkänd (om det ens kan lanseras överhuvudtaget)?
Har Musk inte någon som helst koll på sitt eget företag? Jag känner att det är hög tid att Tesla ser över sin interna struktur och skaffar en ordentlig PR-avdelning.
Håller helt med. Det är lite charmigt med en VD som bara vill göra rätt för sig och svara på frågor men det blir så himla fel hela tiden. De kanske inte behöver köra locket på alá Apple men man behöver inte hinta om grejjer som kommer sjukt långt in i framtiden, kanske!
Får dejavu-känslor till när Nokia på 90-talet körde nån reklam där de sa: "Snart kan du se på TV i din mobil"!!! Vadå snart, är det på g eller? Tog lätt 5-10 år innan det fanns på riktigt!
Älskar bolaget och hur de påverkar en hel branch men de får se till att de inte går under pga dåliga kommunikationer och världen går tillbaka 10 steg utan att passera gå!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Her er det en bil som går mot grensene av det regelverket tillater. Men Tesla vil nok unngå dette fiasko, så de jobber nok intenst med å få til en EU-godkjenning.
Vilket regelverk hänvisar du till? Jag har lusläst både norska vegtrafikkloven med "forarbeider" och svenska trafikförordningen (1998:1276) utan att hitta någonting som skulle ens vara i närheten av några gränser som kan tangeras av detta.
Förstår inte vad respektive land ska godkänna? Förstår inte heller vad det kan vara på EU-nivå?