För mig är inte en bmw 320 en premiumdiesel, men kan säga att jag gick från en Audi RS6 till TM3LR och totalt sett så anser jag att jag gjorde ett uppbyte. Så härligt tyst och instant throttleresponse tröttnar jag nog aldrig på.Tobbelibobbe skrev:Hejsan,
Mitt första, och förhoppningsvis inte sista, inlägg.
Jag och min hustru är väldigt sugna på en Model 3 SR+ (just den modellen, då den ligger inom vår budget och det är ett kontantköp av en ny ´21:a som gäller). Det som lockar är att det är en elbil, med allt vad det innebär och vi känner oss också trygga i att vårt körmönster passar modellen och elbil generellt. Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel.
Vi har idag en BMW 320d GT, som vi har varit väldigt nöjda med. Vi har gillat utrymmen, körkänsla, design, kvalitetskänslan, att den inte krånglat en enda gång på 5 års ägande (bara tanka, däck och ordinarie service). Men vi lockas inte alls av att köpa något liknande igen, en fossilbil känns “igår”. En laddhybrid lockar heller inte. Vi har haft BMW i tio år nu, med avbrott för en Passat ett år i mitten. Det som gjorde VW-sejouren kort var att bilen kändes allmänt racklig och “Diesel-gate”.
Men:
Det som gnager lite, och och därmed gör oss tveksamma inför Tesla-köp är de omdömen (främst från motorjournalister) om dålig kvalitet (faktiskt och upplevd) samt Teslas svagheter kring traditionellt bilbyggande.
Samtidigt verkar de flesta ägare vara väldigt nöjda, och jag tänker att några av er kommer från Audi, BMW etc. Det vore intressant att höra era upplevelser kring bytet. Om ni saknar något eller om Teslas unika värden överskuggar ev. problem.
Tack på förhand!
Motorljudet som jag älskat och garvat åt varenda gång jag vred på nyckeln kändes plötsligt bara tröttsamt. Att TM3:an dessutom bara kostade hälften i inköp och en spottstyver i driftkostnad var bara ytterligare bonus.
Ljudsystemet ska vi inte ens prata om. Tesla 4 the win!
Rob