Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort bytet?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robster
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2020 16:39

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Robster »

Tobbelibobbe skrev:
Hejsan,

Mitt första, och förhoppningsvis inte sista, inlägg.

Jag och min hustru är väldigt sugna på en Model 3 SR+ (just den modellen, då den ligger inom vår budget och det är ett kontantköp av en ny ´21:a som gäller). Det som lockar är att det är en elbil, med allt vad det innebär och vi känner oss också trygga i att vårt körmönster passar modellen och elbil generellt. Vi är villiga att ändra tänk kring ex. långkörning, och ser framtida Superchargande på den årliga resan till Härjedalsfjällen från västkusten som äventyr och inte krångel.

Vi har idag en BMW 320d GT, som vi har varit väldigt nöjda med. Vi har gillat utrymmen, körkänsla, design, kvalitetskänslan, att den inte krånglat en enda gång på 5 års ägande (bara tanka, däck och ordinarie service). Men vi lockas inte alls av att köpa något liknande igen, en fossilbil känns “igår”. En laddhybrid lockar heller inte. Vi har haft BMW i tio år nu, med avbrott för en Passat ett år i mitten. Det som gjorde VW-sejouren kort var att bilen kändes allmänt racklig och “Diesel-gate”.

Men:
Det som gnager lite, och och därmed gör oss tveksamma inför Tesla-köp är de omdömen (främst från motorjournalister) om dålig kvalitet (faktiskt och upplevd) samt Teslas svagheter kring traditionellt bilbyggande.

Samtidigt verkar de flesta ägare vara väldigt nöjda, och jag tänker att några av er kommer från Audi, BMW etc. Det vore intressant att höra era upplevelser kring bytet. Om ni saknar något eller om Teslas unika värden överskuggar ev. problem.

Tack på förhand!
För mig är inte en bmw 320 en premiumdiesel, men kan säga att jag gick från en Audi RS6 till TM3LR och totalt sett så anser jag att jag gjorde ett uppbyte. Så härligt tyst och instant throttleresponse tröttnar jag nog aldrig på.
Motorljudet som jag älskat och garvat åt varenda gång jag vred på nyckeln kändes plötsligt bara tröttsamt. Att TM3:an dessutom bara kostade hälften i inköp och en spottstyver i driftkostnad var bara ytterligare bonus.
Ljudsystemet ska vi inte ens prata om. Tesla 4 the win!

Rob
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Robster skrev:
För mig är inte en bmw 320 en premiumdiesel, men kan säga att jag gick från en Audi RS6 till TM3LR och totalt sett så anser jag att jag gjorde ett uppbyte. Så härligt tyst och instant throttleresponse tröttnar jag nog aldrig på.
Motorljudet som jag älskat och garvat åt varenda gång jag vred på nyckeln kändes plötsligt bara tröttsamt. Att TM3:an dessutom bara kostade hälften i inköp och en spottstyver i driftkostnad var bara ytterligare bonus.
Ljudsystemet ska vi inte ens prata om. Tesla 4 the win!

Rob
Beror väl på hur man utrustat sin 320d. Der flesta är rätt torftiga.

Det där med motorljud håller jag med om. När man kört elbil ett tag så förefaller motorljud vara rätt lökigt och barnsligt.

Hämtade Teslan på Mer Cap och innehavaren frågade om jag inte "saknade brum-brum" och att en annan kund hade sagt att han var så lycklig över att han fått leva under förbränningsmotorns tid. Jag känner absolut inte så. Förbränningsmotor må ha sina poänger men själva upplevelsen är ju sämre. Jag sa väl inte riktigt det men... Sa i alla fall att den absoluta merparten av avgasbilarna ändå inte har nåt motorljud att tala om så vad spelar det för roll då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mati »

Det där med motorljud har jag aldrig förstått. Vad är det som är så tjusigt med det? Om man hade frågat någon människa för sisådär 120 år sedan så hade denna förmodligen skakat på huvudet och inte fattat nånting. Nånting måste alltså hänt under början av 1900-talet som har gjort att människan på något sätt plötsligt har utvecklat en förkärlek för öronbedövande monotona ljud från metallblock som slungas runt med hjälp av exploderande vätska. En genetisk mutation kanske? Är den bestående, eller försvinner den igen med en generation som växer upp i en värld utan förbränningsmotorer?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av ducce916 »

mati skrev:
Det där med motorljud har jag aldrig förstått. Vad är det som är så tjusigt med det? Om man hade frågat någon människa för sisådär 120 år sedan så hade denna förmodligen skakat på huvudet och inte fattat nånting. Nånting måste alltså hänt under början av 1900-talet som har gjort att människan på något sätt plötsligt har utvecklat en förkärlek för öronbedövande monotona ljud från metallblock som slungas runt med hjälp av exploderande vätska. En genetisk mutation kanske? Är den bestående, eller försvinner den igen med en generation som växer upp i en värld utan förbränningsmotorer?
Åjo, nog gillade man luftkylda 911:ans motorljud på den tiden man körde dem, samma sak med Ducatins (916 monoposto) muller. Men nu är jag inte ett dugg sugen på motorljud, underbart att kunna dra på nästan ljudlöst. Kommer aldrig mer att vilja ha fossildrivet.....
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Jaha. Nu fick jag en Model 3 LR som måste ha performance boost som lånebil för den kändes snabbare än min 100D. Det var ju kul för det är roligt att prova nåt nytt och så är alla låne-S låsta i Chill.

Tänkte ändå passa på att skriva ner mina intryck.

- Rejält bullrig trots att den rullar på 18" fälgar och jag körde dit i en S på 21".
- Inte alls lika "vevig" styrning som i S utan mycket mer direkt.
- Bilen ändrar riktning snabbare än min S också. Helt klart körglad.
- Däremot tror jag faktiskt den kränger i kurvorna lite mer än min S med luftfjädring. Ska ut och testa mer senare på roligare vägar.
- Svampig/konstig känsla i bromspedalen. Kan vara det här specifika exemplaret också.
- Bra stereo. Antagligen vassare än ultra hifi i min S.
- Tyvärr en känsla av plast och budget. Framförallt doften. Luktar typ som en Nissan Primera från 1998 inuti. Det gör även pre-facelift Model S för övrigt. Antagligen samma plast.
- Känns solid och väl ihopskruvad.
- Bra sikt framför bilen pga den låga vindrutan. Men jag som är lång och sitter ganska upprätt har sällan problem med det även i andra bilar.
- Dålig bakåtsikt i mittbackspegeln pga den höga aktern.


Allt som allt en trevlig bil som är riktigt rolig att köra. Tyvärr dras helhetsintrycket ner av plastdoften och vägljudet.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

MWall skrev:
Jaha. Nu fick jag en Model 3 LR som måste ha performance boost som lånebil för den kändes snabbare än min 100D. Det var ju kul för det är roligt att prova nåt nytt och så är alla låne-S låsta i Chill.
.
Kan du välja mellan chill/ standard eller chill/sport?
Det senare är med Account boost, annars är det vanliga LR. Vanliga LR är bra pigg den med.

Håller annars med i mycket vad du skrev. Har kört ett antal S lånebilar. Det jag mest reagerar på i S är den stora ratten och att den känns tyngre att köra
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

Håller helt med om bullret och vägljudet i M3, men även vindbruset som uppstår i högre farter.

Även om jag föredrar vår M3 till vardags när man drar på (saknar inte alls motorljudet då) och dess agilitet/lätthet när man kör aktivt, så tycker jag att det är mycket tystare och behagligare att köra långt i vår fossildieselmerca. Mercan har mycket mindre både luftbrus (som blir rätt tydligt med M3 i högre farter) och mindre asfalts/vägljud (mycket högre även jämfört med MS/MX). Dessutom så störs jag inte så mycket av dieselljudet när man ligger och kryssar jämt i 110-140 på motorväg (då det just är andra faktorer som låter mer).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Nu fick jag en Model 3 LR som måste ha performance boost som lånebil för den kändes snabbare än min 100D.

- Inte alls lika "vevig" styrning som i S utan mycket mer direkt.
- Bilen ändrar riktning snabbare än min S också. Helt klart körglad.
- Bra stereo. Antagligen vassare än ultra hifi i min S.
- Känns solid och väl ihopskruvad.
- Bra sikt framför bilen pga den låga vindrutan.

Allt som allt en trevlig bil som är riktigt rolig att köra.
Vilken fanboy du gått och blivit. ;) :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
Nu fick jag en Model 3 LR som måste ha performance boost som lånebil för den kändes snabbare än min 100D.

- Inte alls lika "vevig" styrning som i S utan mycket mer direkt.
- Bilen ändrar riktning snabbare än min S också. Helt klart körglad.
- Bra stereo. Antagligen vassare än ultra hifi i min S.
- Känns solid och väl ihopskruvad.
- Bra sikt framför bilen pga den låga vindrutan.

Allt som allt en trevlig bil som är riktigt rolig att köra.
Vilken fanboy du gått och blivit. ;) :lol:
Njae. Det behöver du inte vara orolig för. :lol:

Jag tycker tyvärr bullret och, kanske framförallt, plastlukten tog bort mycket av känslan i bilen. Men det finns ju wunderbaum iofs! :D Min Model S är ju inget under av väldoft från skinn och oljad mahogny heller utan den är också plastig i lukten. Men på ett lite annat sätt. Den doften är mindre påträngande. Konstigt nog kände jag inte plastlukten på den 3P jag provkörde för snart 2 år sen i Täby. Kanske beror lite på och inte är lika i alla bilar?

Sen kvarstår sedanluckan som en absolut dealbreaker eftersom vi skaffat hund. Har även lite svårt att acceptera bristen på fysiskt reglage för vindrutetorkarna även om jag förstår att det är en vanesak till viss del. Funkade dock bra att ändra ratt och ytterbackspeglar via scrollhjulen på ratten.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av mikebike »

I min bil var det främst gummimattorna som luktade, med textilmattorna blev det klart bättre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
I min bil var det främst gummimattorna som luktade, med textilmattorna blev det klart bättre.
Bra tips. Får sniffa lite på mattorna. :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
I min bil var det främst gummimattorna som luktade, med textilmattorna blev det klart bättre.
Låter rimligt. Hade inte det i min och den luktade inget. Faktiskt förvånad att det var så lite "nybilsdoft", vilket jag tyckte var bra. Inte direkt nyttigt att andas in ju.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Nu fick jag en Model 3 LR som måste ha performance boost som lånebil för den kändes snabbare än min 100D.

- Inte alls lika "vevig" styrning som i S utan mycket mer direkt.
- Bilen ändrar riktning snabbare än min S också. Helt klart körglad.
- Bra stereo. Antagligen vassare än ultra hifi i min S.
- Känns solid och väl ihopskruvad.
- Bra sikt framför bilen pga den låga vindrutan.

Allt som allt en trevlig bil som är riktigt rolig att köra.
Vilken fanboy du gått och blivit. ;) :lol:
Njae. Det behöver du inte vara orolig för. :lol:

Jag tycker tyvärr bullret och, kanske framförallt, plastlukten tog bort mycket av känslan i bilen. Men det finns ju wunderbaum iofs! :D Min Model S är ju inget under av väldoft från skinn och oljad mahogny heller utan den är också plastig i lukten. Men på ett lite annat sätt. Den doften är mindre påträngande. Konstigt nog kände jag inte plastlukten på den 3P jag provkörde för snart 2 år sen i Täby. Kanske beror lite på och inte är lika i alla bilar?

Sen kvarstår sedanluckan som en absolut dealbreaker eftersom vi skaffat hund. Har även lite svårt att acceptera bristen på fysiskt reglage för vindrutetorkarna även om jag förstår att det är en vanesak till viss del. Funkade dock bra att ändra ratt och ytterbackspeglar via scrollhjulen på ratten.
Jo, speciellt eftersom torkarautomatiken är så dålig, så tycker jag att man saknar en manuell spak för vindrutetorkare. Håller även om och att det är en nackdel med sedanluckan (som dock är gemensamt för alla sedaner). Hade hellre sett att de gjort en halvkombi (då hade MY varit helt ointressant för mig).

Har man hundar så är nog sedan kanske fel typ av bil och troligen oftast inte helt optimalt (oavsett bilmärke och modell).

Har inte haft någon plastig lukt på vår M3 från 2019 (inte ens när den var helt ny), men får se om det blir skillnad på när jag hämtar ut en 2021 i nästa vecka.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
mikebike skrev:
I min bil var det främst gummimattorna som luktade, med textilmattorna blev det klart bättre.
Låter rimligt. Hade inte det i min och den luktade inget. Faktiskt förvånad att det var så lite "nybilsdoft", vilket jag tyckte var bra. Inte direkt nyttigt att andas in ju.
Tyvärr var det ju textilmattor i lånebilen. Så det är inte det. Är väl inte så farligt men ändå. Är nåt i lukten som stör mig.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Då är jag tillbaka i min Model S då. :)

Får börja med att berömma SC i Bredden den här gången. Hade en del fel som jag ville ha åtgärdat på garantin. Bilen har faktiskt rullat 8050 mil nu men eftersom jag anmälde sakerna innan 8000 mil så tog de dem ändå såklart.


Fel 1: Gnekande ljud från framvagnen vid kraftiga kompressioner: Nya "air spring modules" (är det själva stötdämparna?) och ny länkarm på vänster sida.

Fel 2: Missljud från instrumentbrädan: Var en bult som behövde dras åt. (den här trodde jag att de skulle strunta i ärligt talat)

Fel 3: Strålkastarna släppte in fukt i vintras: Nya strålkastare.

Fel 4: Brun rand i på den lilla skärmen bakom ratten: Nytt instrumentkluster.


Det känns faktiskt riktigt bra. Nu är bilen som ny. Har tyvärr ett lagat stenskott på vindrutan som påminnelse om att den inte är det dock. :lol:

Det enda jag kan anmärka på är att inredningen var ganska skitig när jag fick tillbaka bilen. Även det nya instrumentklustret var inte riktigt rent. Men det är egentligen skit samma. Jag kan torka själv.

Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.

1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.

2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.

3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?

4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.

5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.

6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?


Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.

1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.

2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.

3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?

4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.

5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.

6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?


Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.
Jag tycker du summerar det rätt bra och jag håller med. Jämför man dessutom en ny 3a mot en ny S är det ännu större skillnad, din S har väl inte den ställbara luftfjädringen som kom med Raven? För den gör det ännu bekvämare och lite tystare.

Tycker också det är stor skillnad i hur de ligger på vägen, S spårade typ aldrig utan gick bara framåt vilket inte delas av 3an.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av NiklasTesla »

Håller med.

Model S känns limousine.
Model 3 känns sportbil.

MVH
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av holden »

Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Till sist några kommentarer om känslan i S nu när jag kört Model 3 i ett 30-tal mil.

1. Känslan bakom ratten är mer sober och mörk än i trean som är mer ljus och luftig. Jag upplevde det som att "komma hem" men om man är van vid trean så blir det ju tvärtom.

2. Ratten är större, men också mycket skönare att hålla i. Den är mjukare och har inte den där konstiga formen vid "kvart i tre" som gjorde det svårt för mig att hålla ratten som jag ville i trean.

3. Model S ligger liksom stadigare på vägen. Stor skillnad. Model 3 är mer "nervös" och lite vingligare. Säkert till en del beroende på den snabbare styrningen. Men jag tycker faktiskt S kränger mindre också. Är jag ensam om den uppfattningen?

4. Bromspedalen har en mycket bättre känsla i S. Den var så konstigt stum i trean.

5. Stolarna har ett mycket bättre sidostöd i S. Man sitter mer i stolen än på stolen. Vad man föredrar är en smaksak dock. Jag tycker stolarna i trean är bekväma men sidostödet är verkligen under all kritik.

6. S med 21" är tystare än 3 med 18". Är en märkbar skillnad även om jag faktiskt blev besviken på ljudnivån i min S. Hade fått för mig att den var ännu tystare än den var. Jag tycker ärligt talat att båda modellerna borde vara tystare. Man ska även komma ihåg att "teststräckan" är E4 mellan Uppsala och Stockholm. Kanske den bullrigaste motorvägssträckan i hela Sverige?


Den Model 3 jag lånade hade FSD och skötte skyltavläsning, regnsensor osv riktigt bra. Det var en stor skillnad. Jag vet även att trean har bättre strålkastare. Så visst finns det klara fördelar och nackdelar med båda modellerna.
Håller med i det mesta, förutom 3. Upplever M3:an som mycket fastare och stabilare i kurvor. MS/MX är mer som kyrssningsfartyg som är stabila rakt fram på landsväg/autobahn, men kränger mycket mer i snabba hårda kurvor.

Gällande regnsensor/skyltavläsning så beror det mycket på vilken hårdvara man har. Har tidigare haft riktigt taskiga sådana funktioner, och klagat mycket på det i forumet. Men bytte för ett tag sedan från HW 2.5 till 3.0, och blev extremt mycket bättre på i övrigt exakt samma bil. NU förstår jag mer vad Taliz snackat om.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

Fluffy skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.

Säkert? Tyckte det gick att ställa på lånebilen iaf. (men ska inte svära på det) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CUG02U Byggd maj 2019 som gått 3000 mil.

I vilket fall använde jag bromsen en hel del. Kör jag med normal regen på min S så behöver jag nästan aldrig bromsa där heller. Men det kanske är starkare regen på Model 3? Men varför behövde jag då bromsa med min lånebil?
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Håller med i det mesta, förutom 3. Upplever M3:an som mycket fastare och stabilare i kurvor. MS/MX är mer som kyrssningsfartyg som är stabila rakt fram på landsväg/autobahn, men kränger mycket mer i snabba hårda kurvor.

Gällande regnsensor/skyltavläsning så beror det mycket på vilken hårdvara man har. Har tidigare haft riktigt taskiga sådana funktioner, och klagat mycket på det i forumet. Men bytte för ett tag sedan från HW 2.5 till 3.0, och blev extremt mycket bättre på i övrigt exakt samma bil. NU förstår jag mer vad Taliz snackat om.

Jag ska inte ta gift på det där. En del kan bero på den kvickare sättningen av rattutslaget och även på bristen på sidostöd som gör att man kanske upplever kurvorna som mer dramatiska än de är i en Model 3. Kör alltid i low och har 21" fälgar och min subjektiva känsla är att S ligger lite stadigare. Men det kan som sagt vara lite inbillning.

Ja, regnsensorn _verkade_ fungera helt ok på lånebilen. Droppade lite igår kväll när jag skulle åka och hämta min bil. Dock har jag verkligen ingen lust att betala 77 tusen för att _kanske_ få bättre regnsensor. :D
Användarvisningsbild
frmag
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 apr 2021 14:55

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av frmag »

Vi plockade upp vår Model 3 Long Range nyligen (byggd Maj 2021) och kan sammanfatta det som att den hittills har slagit våra förväntningar. Vi körde en BMW X3 från 2018 innan som har varit väldigt bra och bekväm.

Särkilt imponerad av fjädring och vägljud som dom verkar ha förbättrat otroligt mycket, detta var vi mest oroliga över. Nu är komforten i nivå med andra tyska bilar i samma storlek och segment (BMW 3-serie) tycker jag.

Viktigt att man väljer 18'' Aero och minskar lufttrycket något, om man vill ha komfort.

Kvalitetskänslan i interiören är inte som i BMW, det knarrar och skramlar lite då och då (kan säkert åtgärdas). Kan acceptera det då allt annat som är viktigt är riktigt bra, sätena är en av dom bästa jag suttit i då dom är breda. Kanske är en amerikansk grej ;) Stereon är riktigt bra för att vara standard!

Överlag tycker jag Teslan känns som en lyxigare bil med tanke på hur välutrustad den är och prestandan, materialval och hur interiören är byggd är inte allt, tycker jag.

Så för priset tycker jag nog att Tesla börjar få till en rätt så komplett bil för dom cirka 660,000 kr man betalar.


Nu med alla uppgraderingar känns det faktiskt som en riktigt prisvärd bil.


Om 2 år kommer Model 3 vara ännu bättre, men nu känner jag iaf att den är ''tillräckligt bra'' för det man betalar :)
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Från tysk “premium”-diesel till M3, någon som gjort byte

Inlägg av Fluffy »

MWall skrev:
Fluffy skrev:
MWall skrev:
holden skrev:
Vad gäller bromspedalen, använder man den mycket i model S? Använder den aldrig i M3, regen räcker till allt utom en absolut tvärnit men det gör ju bilen ändå innan man själv hinner reagera.
Beror ju på. Kör du "sportigt" så lär du ju använda bromsen och inte bara regen. Sen så har jag börjat köra på låg regen så jag bromsar lite mer. Tycker det är skönare.
Låg regen finns inte på m3 2021. Jag hade det tills första mjukvaruuppdatering i december. Skillnaden är att på en S måste man använda bromsen. Iaf på lånebilarna jag kört. Det går inte att köra så mjukt att man som på 3an använder bromsen för
1. Lägga i växel
2. ”Panikbromsa” då någon gör något oväntat

S bromsen är inte så stum som 3ans men det spelar ingen större roll då den knappt används.

Säkert? Tyckte det gick att ställa på lånebilen iaf. (men ska inte svära på det) https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/CUG02U Byggd maj 2019 som gått 3000 mil.

I vilket fall använde jag bromsen en hel del. Kör jag med normal regen på min S så behöver jag nästan aldrig bromsa där heller. Men det kanske är starkare regen på Model 3? Men varför behövde jag då bromsa med min lånebil?
Äldre M3 har kvar inställningen. När jag åkte S lånebil med standardregen fick jag bromsa bra mycket mer än standard regen i M3
Skriv svar