Sida 12 av 13

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 17:42
av Herr X
Då är vi på väg igen! Det var kö när vi åkte... fler som varit på road trips..
Bild
Har tillräckligt med laddning för att komma hem.

Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 18:23
av Herr X
Bild
Och där är road tripen slut, 173 mil efter att vi startade för en dryg vecka sedan. Beatrice är inkopplad i laddstationen i garaget och verkar vara lika glad som vi att äntligen komma hem. Ni vet ju hur man säger: "borta bra, men hemma bäst".

Totalt har vi förbrukat 422 kWh, till en total kostnad av 0kr.

Tack till alla er som följt vår skandal-resa till Gdansk! Hoppas att denna tråden kan fungera som referens till framtida resenärer, så inte allt bloggande varit i onödan.
Bild

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 19:30
av chpaulin
Tack för en superbra livebloggning. Riktigt kul att följa :D

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 19:32
av danni
Var var alla skandaler då? :o

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 19:56
av Herr X
danni skrev:
Var var alla skandaler då? :o
Har du inte följt med? Skandalös bussolycka i centrala Gdansk!

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 19:59
av Bow
Absolut inte det har varit roligt att följa dej. Vi åkte bara Danmark över Middelfarth ner till Flensburg (härlig eftermiddag i det var bartömning på strandpromenaden :D ) vidare upp till Puttgarden inga problem men rackarn vad de har hojt priset på färjbiljett över 800sek.
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.efter laddning i Löddeköping hade vi tänkt att åka via Kivik sökte rum och det fanns men tyvärr inget bord i restaurangen märkligt att de inte kunde trycka in två hungrande själar men men de slapp ju bonga in ca 3000 SEK och vi fick en trevlig åktur direkt hem.
Vi har åkt ganska mycket i fossilbilar och det har varit ok men vi är båda överens om att det är helt ok med ett stopp var tredje timma. Mest uppmärksamhet fick vi nog Tyskland känns som att tyskarna inte (skäms) av att titta när vi laddade så smög bilar förbi och kollade med stora ögon lite skojigt. Minus på navigatorn när vi laddat fullt i Lödde ville den ta oss via Växjö hej hallå det är x antal mil extra innan vi upptäckte det var vi redan på motorvägen men det fanns som tur var en avfart 3 km längre fram sedan var det mycket irriterad stämmning mellan min sambo och gps.en den fick många elaka tillmälen hon gick in på Facebookgruppen och frågade fick svar direkt "koppla bort tripplanner" och då funkade det. 130 mil på två dagar inga problem bara underbar körning.
Trodde faktiskt jag mötte HerrX mellan Middelfrath och Flensburg såg ut som en sidenvit men insåg att du kör nog inte det hållet.
Detta blev ett långt inlägg men va f. De blir ju inte så många.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 20:23
av Lessmog
Håller absolut med, underhållande och spännande att följa Herr X öden och äventyr.

Väntar också på uppdatering av Nav, borde komma inom en månad eller så, efter att Model X har fått lite rull i hjulen. Min egen tragikomiska episod var på väg upp till SuC Arboga längs E20, angiven med adress, med fullt tillräcklig laddning dit, men ändå ville Nav:en till både Ödeshög och Karlstad - dit vi knappast hade nått fram! Väl vid laddposten ansåg bilen i alla fall att det var lagom att ladda genast. Sagt och gjort.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 04 okt 2015 20:23
av Oppfinnarn
Kul att följa äventyret med Beatrice Bengtsson (underbart namn på bilen :D )

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 08:39
av HelectriC
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
har du testat att placera brobizzen innanfør NoseCone? jag har tejpat min norska Bompeng dosa på insidan (først placerad i en vattentæt påse) och det funkar hur bra som helst.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 09:43
av Svenssons
HelectriC skrev:
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
har du testat att placera brobizzen innanfør NoseCone? jag har tejpat min norska Bompeng dosa på insidan (først placerad i en vattentæt påse) och det funkar hur bra som helst.
Har man lite äldre Model S ska det också fungera till höger om backspegelsfästet:

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 09:52
av Herr X
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
Jag har också min brobizz i en vattentät påse innanför nose conen och det funkar kanon. Nose conen pillar du bort med ett kreditkort eller liknande.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 12:20
av HelectriC
Herr X skrev:
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
Jag har också min brobizz i en vattentät påse innanför nose conen och det funkar kanon. Nose conen pillar du bort med ett kreditkort eller liknande.
just att anvænda kreditkort har jag aldrig fattat. Jag høll på att bryta av mitt kæra betalningsmedel :o ett pry tool från Biltema har varit min løsning http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 13:44
av 18650
Intressant att följa förbrukningen din. Hur är din körning för att nå så pass högt som 250 i snitt? Borde man inte på semestertripp vara närmare 200 jämnt i förbrukning? Eller drar 21" P85D så pass mycket?

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 14:34
av Herr X
18650 skrev:
Intressant att följa förbrukningen din. Hur är din körning för att nå så pass högt som 250 i snitt? Borde man inte på semestertripp vara närmare 200 jämnt i förbrukning? Eller drar 21" P85D så pass mycket?
Kolla mitt sista inlägg (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 270#p39318) när jag kört 6,4 mil från SuC Solli och hem. Där är förbrukningen 212 Wh/km. Det var massiv trafik på den sträckan, så jag körde mellan 80 och 100 km/h på motorvägen, och ca. 4km i 50km/h. Inga kraftiga accelerationer eller annat flams.

Övriga sträckor, som alla ligger stabilt kring 245Wh/km, har jag kört motorväg mellan 120-140km/h. Jag har inte rört en fena för att hålla nere förbrukningen, annat än komforten hos mina passagerare (har alltså inte gjort några insane-accelerationer eller accelererat på ett, för passagerarna, okomfortabelt sätt). Men har heller inte haft ett ägg under accelerationspedalen. Kör i allmänhet lite snabbare än övrig trafik när det är fritt, klart och säkert, men kör inte som en biltjuv utan är väldigt lugn (ofta lugnare än andra) i 50-zoner och på andra platser där hög hastighet och snabba accelerationer kan störa omgivningen eller vara riskabelt. Hoppas att beskrivningen av min körning var tydlig - det är svårt att beskriva någonting så abstrakt som hur man kör bil.

P85D drar mer än andra varianter, och 21" drar mer än 19", så min konfiguration är maximalt dålig. På toppen av det kör jag nog lite snabbare än genomsnittet.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 14:51
av Lessmog
HelectriC skrev:
Herr X skrev:
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
Jag har också min brobizz i en vattentät påse innanför nose conen och det funkar kanon. Nose conen pillar du bort med ett kreditkort eller liknande.
just att anvænda kreditkort har jag aldrig fattat. Jag høll på att bryta av mitt kæra betalningsmedel :o ett pry tool från Biltema har varit min løsning http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/
Ha, just det där fönstret har jag öppet nu, tänker svänga förbi och köpa ett set pry-prylar om ett par dagar. :)

Någon mer som har skaffat Brobizz och registrerat den som elbil i Norge för att slippa bompeng? Har inte orkat leta mig fram till korrekt procedur än, men förr eller senare blir det ju dags - om inte annat så för att skaffa en norsk UMC. Sen får man väl själv se om den funkar som en kanon bakom en noskon. :P

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 15:12
av bylund
Lessmog skrev:
Någon mer som har skaffat Brobizz och registrerat den som elbil i Norge för att slippa bompeng? Har inte orkat leta mig fram till korrekt procedur än, men förr eller senare blir det ju dags - om inte annat så för att skaffa en norsk UMC. Sen får man väl själv se om den funkar som en kanon bakom en noskon. :P
Jag har gjort tvärtom, dvs skaffat Autopass och registrerat med Öresundsbron, för att få rabatterna där
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=27&t=833
Fjellinjen kan du vända dig till för att registrera din Brobizz om du redan har en.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 15:17
av 18650
Herr X skrev:
18650 skrev:
Intressant att följa förbrukningen din. Hur är din körning för att nå så pass högt som 250 i snitt? Borde man inte på semestertripp vara närmare 200 jämnt i förbrukning? Eller drar 21" P85D så pass mycket?
Kolla mitt sista inlägg (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 270#p39318) när jag kört 6,4 mil från SuC Solli och hem. Där är förbrukningen 212 Wh/km. Det var massiv trafik på den sträckan, så jag körde mellan 80 och 100 km/h på motorvägen, och ca. 4km i 50km/h. Inga kraftiga accelerationer eller annat flams.

Övriga sträckor, som alla ligger stabilt kring 245Wh/km, har jag kört motorväg mellan 120-140km/h. Jag har inte rört en fena för att hålla nere förbrukningen, annat än komforten hos mina passagerare (har alltså inte gjort några insane-accelerationer eller accelererat på ett, för passagerarna, okomfortabelt sätt). Men har heller inte haft ett ägg under accelerationspedalen. Kör i allmänhet lite snabbare än övrig trafik när det är fritt, klart och säkert, men kör inte som en biltjuv utan är väldigt lugn (ofta lugnare än andra) i 50-zoner och på andra platser där hög hastighet och snabba accelerationer kan störa omgivningen eller vara riskabelt. Hoppas att beskrivningen av min körning var tydlig - det är svårt att beskriva någonting så abstrakt som hur man kör bil.

P85D drar mer än andra varianter, och 21" drar mer än 19", så min konfiguration är maximalt dålig. På toppen av det kör jag nog lite snabbare än genomsnittet.

Bra svar. Tackar.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 17:34
av Lessmog
bylund skrev:
Lessmog skrev:
Någon mer som har skaffat Brobizz och registrerat den som elbil i Norge för att slippa bompeng? Har inte orkat leta mig fram till korrekt procedur än, men förr eller senare blir det ju dags - om inte annat så för att skaffa en norsk UMC. Sen får man väl själv se om den funkar som en kanon bakom en noskon. :P
Jag har gjort tvärtom, dvs skaffat Autopass och registrerat med Öresundsbron, för att få rabatterna där
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=27&t=833
Fjellinjen kan du vända dig till för att registrera din Brobizz om du redan har en.
Stort tack! Är man lat så är man, men tack än en gång.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 22:42
av Nicke Nyfiken
HelectriC skrev:
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
har du testat att placera brobizzen innanfør NoseCone? jag har tejpat min norska Bompeng dosa på insidan (først placerad i en vattentæt påse) och det funkar hur bra som helst.
Varför funkar inte en brobizz i Teslan?

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 05 okt 2015 23:15
av bylund
Nicke Nyfiken skrev:
HelectriC skrev:
Bow skrev:
Fick också veta veta att brobizz inte funkar i Tesla måste hålla ut bizzen för att den skall funka.
har du testat att placera brobizzen innanfør NoseCone? jag har tejpat min norska Bompeng dosa på insidan (først placerad i en vattentæt påse) och det funkar hur bra som helst.
Varför funkar inte en brobizz i Teslan?
Rutan skärmar av strålningen rätt rejält. Ytorna med svarta prickar i kanterna och vid backspegeln är mer genomsläppliga. Min Autopass funkar till höger om backspegeln.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 06 okt 2015 10:32
av Nicke Nyfiken
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Varför funkar inte en brobizz i Teslan?
Rutan skärmar av strålningen rätt rejält. Ytorna med svarta prickar i kanterna och vid backspegeln är mer genomsläppliga. Min Autopass funkar till höger om backspegeln.
Vad är det för speciellt med Teslas framruta som gör att den skärmar av signalen?

Den måste vara ganska annorlunda i jämförelse med andra bilrutor. Vad jag förstår så är det inga problem med brobizzsignalen ens med Fords framrutor som har fullt med värmeslingor ingjutna.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 06 okt 2015 10:51
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Varför funkar inte en brobizz i Teslan?
Rutan skärmar av strålningen rätt rejält. Ytorna med svarta prickar i kanterna och vid backspegeln är mer genomsläppliga. Min Autopass funkar till höger om backspegeln.
Vad är det för speciellt med Teslas framruta som gör att den skärmar av signalen?

Den måste vara ganska annorlunda i jämförelse med andra bilrutor. Vad jag förstår så är det inga problem med brobizzsignalen ens med Fords framrutor som har fullt med värmeslingor ingjutna.
Vindrutan har något metalliskt lager i sig för att hindra IR och UV som även stoppar signaler från såna mackapärer.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 06 okt 2015 10:59
av Oppfinnarn
Nicke Nyfiken skrev:
bylund skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Varför funkar inte en brobizz i Teslan?
Rutan skärmar av strålningen rätt rejält. Ytorna med svarta prickar i kanterna och vid backspegeln är mer genomsläppliga. Min Autopass funkar till höger om backspegeln.
Vad är det för speciellt med Teslas framruta som gör att den skärmar av signalen?

Den måste vara ganska annorlunda i jämförelse med andra bilrutor. Vad jag förstår så är det inga problem med brobizzsignalen ens med Fords framrutor som har fullt med värmeslingor ingjutna.
Min (i några dagar till) Peugeot 407 coupe, årgång 2006, har precis samma "problem", med avskärmad framruta så problemet är välkänt vid t.ex. Öresundsbron. Tidigare sträckte jag ut brobizzen genom fönstret (går ju ända bara i 20 km/h förbi passagen), men har fått tips från personalen vid bron att sätta den där den vid de "svarta prickarna" vid kanten av framrutan. Får se om det funkar med Teslan nästa gång jag kör över.

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 06 okt 2015 11:39
av Nicke Nyfiken
Oppfinnarn skrev:

Min (i några dagar till) Peugeot 407 coupe, årgång 2006, har precis samma "problem", med avskärmad framruta så problemet är välkänt vid t.ex. Öresundsbron. Tidigare sträckte jag ut brobizzen genom fönstret (går ju ända bara i 20 km/h förbi passagen), men har fått tips från personalen vid bron att sätta den där den vid de "svarta prickarna" vid kanten av framrutan. Får se om det funkar med Teslan nästa gång jag kör över.
Där ser man... Någon Peugeot har jag aldrig kört över bron, men med många andra bilar har jag använt brobizz utan problem.

Men min fråga kvarstår. Vad är det som gör att vissa bilrutor skärmar av signalen medan andra inte gör det?

Snacka om att vara helt OT :?

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Postat: 06 okt 2015 11:47
av danni
Nicke Nyfiken skrev:
Men min fråga kvarstår. Vad är det som gör att vissa bilrutor skärmar av signalen medan andra inte gör det?

Snacka om att vara helt OT :?
danni skrev:
Vindrutan har något metalliskt lager i sig för att hindra IR och UV som även stoppar signaler från såna mackapärer.