Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 08 maj 2021 13:04
Mer info om FSD.
Jag tror att alla som satsar på robotaxis är rätt långt bort från bred release, dvs att de blir faktiskt användbara i större områden och i flera länder. Skulle bli förvånad om vi ser det från någon aktör före 2025.spacecoin skrev:
Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.
Fråga dig istället VARFÖR dom inte ser Tesla som en konkurrent inom robo-taxi.
Elon Musk är VD för ett företag som utvecklar robotaxis. Som alla VDs har han stor tilltro till sitt företag. Man ska alltid ha det i beaktande när en VD gör ett uttalande. Ingen här säger något annat. Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.spacecoin skrev:Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.
Fråga dig istället VARFÖR dom inte ser Tesla som en konkurrent inom robo-taxi.
Lite fact-check: Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage samt Ubers fd self-driving-forskningschef.Jordad skrev:Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Att man helt diskvalificerar en konkurrent är tyvärr alldeles för vanligt. Elon gör det för ofta med. Det finns gott om marknad för mängder av tillverkare att samexistera på både när det kommer till att sälja elbilar och autonomi.spacecoin skrev:Tack för svar. Jag säger inte emot. en liten kommentar till ditt inlägg bara:Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage och Ubers fd self-driving-forskningschef.Jordad skrev:Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har. Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robi-taxi-spelare.
Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
Ja, där håller jag helt med. Det kommer säkerligen vara olika vinnare beroende på region och marknadssegment både inom taxi och personbilar.Jordad skrev:Att man helt diskvalificerar en konkurrent är tyvärr alldeles för vanligt. Elon gör det för ofta med. Det finns gott om marknad för mängder av tillverkare att samexistera på både när det kommer till att sälja elbilar och autonomi.spacecoin skrev:Tack för svar. Jag säger inte emot. en liten kommentar till ditt inlägg bara:Nu var det ju inte några "utvecklare" som "snackar skit om en konkurrent", utan det var grundarna av Cruise, Zoox, Aurora, Voyage och Ubers fd self-driving-forskningschef.Jordad skrev:Var istället hälsosamt skeptisk till alla uttalanden, särskilt från utvecklare som i en podcast hellre snackar skit om en konkurrent än beskriver sina egna framsteg.
Jag tyckte inte dom "snackade skit" om Tesla alls, utan dom var imponerade av vad Tesla åstadkommit, inom de begränsningar i bilarna som Tesla har. Däremot var det tydligt att dom inte trodde på Tesla som en robi-taxi-spelare.
Jag är glad över FSD-betans framsteg, men som sagts flera gånger, att jaga nior är svårt.
https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”
Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.
The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020
Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum...Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
Tesla Daily gick igenom det:backe skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Kan inte kommentera övrig saker i podden (skall lyssna på den vid tillfälle, speciellt som jag själv jobbat med detta och har ett intresse kring AD), men gällande om huruvida olyckan var orsakad av Teslas AP eller inte - så tycker jag att Tibor gjort en grundlig undersökning om det som han samlat resultat av här:Alfred skrev:[Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.
Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.
Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Säkrare än en människa? Det finns ingen sån definition med i L5 vad jag har sett? Säkrare i alla situationer eller i vissa situationer? Säkrare än alla människor eller någon enstaka?Jordad skrev:Tesla Daily gick igenom det:backe skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Elon sa avsevärt säkrare än genomsnittsföraren i år. Vad myndigheter har för krav är en annan fråga.backe skrev:Säkrare än en människa? Det finns ingen sån definition med i L5 vad jag har sett? Säkrare i alla situationer eller i vissa situationer? Säkrare än alla människor eller någon enstaka?Jordad skrev:Tesla Daily gick igenom det:backe skrev:https://arstechnica.com/cars/2021/05/te ... -timeline/"DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year," reads a memo by a DMV official summarizing the meeting. "Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ."
Tesla säger att Elon extrapolerade utvecklingstakt och ansåg att man kommer vara säkrare än en människa i år. Tesla kan inte garantera att det kommer ske.
Tesla kan inte garantera det men Elon kan garantera det?
Ja det är lätt att hitta åsiktsartiklar som bekräftar ens egna åsikter. Särskilt om man är negativt inställd. Men vad finns det för bevis för att företag som Ford eller Apple kommer vara de som investerar mest i slutändan? Hittils har de investerat alldeles för lite. Det finns inte några tecken på att det kommer förändras. Önsketänkande hjälper inte.spacecoin skrev:Denna artikel var intressant tycker jag (har inte så höga tankar om The Verge normalt sett). Jordad blir väl sur för att dom heller inte skriver ett ord om Tesla
https://www.theverge.com/22423489/auton ... -lyft-uber
“Frankly, we stopped seeing robotaxi startups in probably the end of 2017,” Brennan said. “Here we are in 2021 and there are very few ongoing robotaxi startups that aren’t, you know, Cruise, Waymo, or Argo.”
Brennan thinks the concept of autonomous vehicles that can drive anywhere under any conditions is still possible, but much further out than originally thought. They will require huge financial investments — “11 figures” by Brennan’s estimates — and a willingness to tolerate zero cash flow until the technology is mature and safe enough to launch. There are only so many companies with deep enough pockets to take on that challenge: major car companies like Ford, GM, and Volkswagen or tech giants like Apple, Alphabet, and Intel. Everyone else is probably not long for this world.
The mid-level engineers always knew this to be true, Brennan said. It was the CEOs who were making the erroneous predictions about the availability of self-driving taxis by 2020Det där sista skulle man kunna parafrasera som en beskrivning av detta forum...Missy Cummings, director of the Humans and Autonomy Lab at Duke University skrev:“Not everyone is delusional,” she added. “Just most people in this business.”
Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Ja det är nog mest ägarna faktiskt.martinot skrev:Jo, man måste skilja på fans och på företagsledning. Två helt olika saker.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
Även om jag upplever Elson som konstant alldeles för optimistisk gällande tidplaner och tidsuppskattning, så upplever jag inte honom som varken stöddig gällande Teslas position eller självupptagen (som tex. Jobs var).
Tycker tvärt om att han ger ett relativt ödmjukt intryck gällande Teslas framgångar och marknadsposition.
Då tycker jag det finns många fler exempel på flertalet europeiska och asiatiska bilföretag som är stöddiga och säger "vi skall bli stört på elbilar", etc.
Så fundera lite till på det...
Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
loftux skrev:Dominera kan man göra på olika sätt. Android + iOS är 98% av marknaden. Men ios har bara ca 22%, men flera ser nog Apple ios som ledande.Fredrik j skrev:Har funderat lite. Kommer inte på någon annan bransch med konsumentprodukter där en aktör är så tvärsäker på att man kommer dominera fullständigt.martinot skrev:Fråga (som inte har med Tesla att göra specifikt); Vilket kommersiellt företag vill inte det?Fredrik j skrev:Om det är någon som diskvalificerar konkurrenter så är det väl tesla? Man har ju som ambition att att konkurrera ut alla andra. Eller är det kanske mest ägarna?
Men som sagt, kanske är det mer dom entusiastiska ägarna än företaget som hävdar det.
En källa på det https://leftronic.com/android-vs-ios-market-share/
Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.Så Tesla kommer kanske inte vara störst i antal, men ledande kring vad som kunder förväntar sig av en BEV.
Det är också min bild. Väldigt många, inklusive jag, väntar på att min favoritbil/typ av bil ska komma som elbil. Den bil jag vill ha. Risken nu är ju att tillverkarna får för sig att alla vill ha en tesla och försöker kopiera inte bara drivlinan (vilken ju är måttstock) utan även resten av bilen.backe skrev:När jag läser recensioner och pratar med folk i allmänt så verkar det inte vara Tesla som helhet som människor förväntar sig eller vill ha, däremot så är drivlina och räckvidd riktigt fin. Så gemene man vill nog ha en "vanlig" beroende på vad man gillar för bil men med en riktigt bra drivlina, och det verkar vara på gång hos flera tillverkare, bl.a. Kia Hyundai, troligen blir BMW bra och säkert Audi också med sin PPE.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.
Kollade på Autogefuhl häromdagen där han jämförde en M3 med en P2, drivlinan hos M3 var mycket bättre i räckvidd och så, men var det inte så viktigt i ens användningssyfte så rekommenderade han P2, och han själv skulle även välja den.
Har kört elbilar från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes och alla känns som "häst och vagn" från 1990 talet.
Jag känner ingen som sagt att dom önskar att deras Mercedes eller BMW hade samma känsla som en Tesla förutom drivlinan då.