Sida 12 av 12

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 10 sep 2019 11:05
av 12man
har ju blivit lite av en vätgastråd,

är vätgasen obeskattad som (bil-)etanolen var i början?

och det kommer bli konkurrens om vätgasen från industrin,

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 10 sep 2019 18:56
av tor
Jag gjorde nästan exakt samma resa för 1,5 vecka sedan. Då fick jag 136 kw laddning i sverige (med ganska hög SOC så ev. Skulle jag fått mer). När jag var i Danmark och tyskland fick jag max 102 kw och jag besökte ett antal laddare. Detta med varmt batteri och start mellan 7 och 15 procent batteri. Fick du samma "bekymmer" Tibor?

Jag körde med model 3 LR awd.

Re: Stockholm - Frankfurt

Postat: 10 sep 2019 19:27
av LarsL
GreenMachine skrev:
Bjelke skrev:
LarsL skrev:
Ta en titt på batteriet i Australien. Det kostade $66 000 000 att bygga och har en kapacitet på 129 000 kWh. Om vi då återigen tar Mariestad som ett exempel så skulle du för 30 miljoner kr få 6000 kWh.

https://electrek.co/2018/01/23/tesla-gi ... 1-million/
https://electrek.co/2018/09/24/tesla-po ... t-revenue/
Precis, för dom summorna skulle man kunna bygga mycket fina batterilager/laddstationer, och det här gäller dessutom en väldigt liten vätgas-station...
Stationen i Mariestad är väl en one-off test & experimentanläggning så hur relevant är det egentligen jämföra denna?
Det är batteriet i Australien också så helt jämförbart.

Stockholm - Frankfurt

Postat: 11 sep 2019 20:07
av taliz
Teslaspolen skrev:
Folk snackar ofta om att vätgas kan användas för att lagra energiöverskott från sol och vind. Men man glömmer gärna att även laddstationer med batterilager är en utmärkt balanserare för elnätet.
Än så länge är det ju nästan uteslutande mest kostnadseffektivt att rakt av köpa den nätkapacitet man behöver för sin laddstation.
Men på sikt kan det ju bli så att batterilager lönar sig. Kan tänka mig att det kan vara lämpligt särskilt på ställen långt ute i obygden.
Blir intressant att se hur elnäten utvecklas överlag.