Sida 12 av 22

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 09:42
av robpow
Daniel_S skrev:
Klintan skrev:
Ny stöld i natt, troligtvis sydliga västkusten - från FB: "Då var det dags för min S att försvinna. De är smarta grabbar. De kopierade inte keyfob. Inte via mitt konto. De använder något nytt. Min extra spårsändare tog de ut. SCP610. Ser ni något ring polisen."
Ingen mer info om PIN to drive var aktiv.
På ämnet "extra spårsändare" så undrar jag om någon vet vart GPS-antennen sitter i en X?
Funderar på att sätta en i GPS-tracker och vill ha den så långt från bilens egna som möjligt. Några idéer?
Enligt Teslatap så:
GPS – Under the top of back hatch glass, left-side

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 09:56
av Daniel_S
robpow skrev:
Enligt Teslatap så:
GPS – Under the top of back hatch glass, left-side
Perfect - tackar!

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 10:07
av Xmag
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 10:14
av dd88
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 10:34
av boreno
dd88 skrev:
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.

Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.

Med det sagt måste jag säga att det är mycket frustrerande att inte få en helhetsbild från ens en enda av alla dessa stölder, i termer av hur bilen var konfigurerad, vilken hårdvaruversion det var (nya eller gamla FOB tex), om det kommit några meddelanden i Tesla-appen (som med standardinställningar talar om när bilen slutar ladda t.ex) och vad man faktiskt vet om hur stölden har gått till respektive hur den inte har gått till (tex hur FOB var förvarad, var laddning inkopplad, om det var inbrott etc.). Jag menar så klart inte att det är någon slags skyldighet för de drabbade att hålla mig informerad :-)

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 10:43
av bonath
Går ju att söka upp ägarna via bilregistret, de borde väl vara lika sugna på svar som vi på forumet är... :?

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 10:51
av ChrisTesla
Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?

Roligt att spekulera men vi behöver fakta.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:00
av dstr
Jag skulle vilja ha mailnotifiering när någon ny loggar in på mitt teslakonto. Vem tweetar Elon?

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:04
av Klintan
ChrisTesla skrev:
Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?

Roligt att spekulera men vi behöver fakta.
Flera som frågat men inte fått svar på den frågan. Däremot hade ägaren kamera vid entrén som måste passeras för att vara i närheten av nyckeln, den hade inte fångat någon rörelse.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:06
av Klintan
Hur många inloggningsförsök har man på Tesla-appen? Brute force?

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:10
av dd88
boreno skrev:
dd88 skrev:
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.

Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
GPS, Wifi och RDS som söker signal hittar du enkelt med en bugg detector.

Tror dessvärre det är kört.

Personligen så får jag hellre bilen stulen på parkeringen mitt i natten än får inbrott i bilen och halva inredningen utriven, än värre rånad på bilen under pistolhot.

Hade jag blivit av med bilen så hade jag inte velat få tillbaka den.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:34
av Xmag
dd88 skrev:
boreno skrev:
dd88 skrev:
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.

Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
GPS, Wifi och RDS som söker signal hittar du enkelt med en bugg detector.

Tror dessvärre det är kört.

Personligen så får jag hellre bilen stulen på parkeringen mitt i natten än får inbrott i bilen och halva inredningen utriven, än värre rånad på bilen under pistolhot.

Hade jag blivit av med bilen så hade jag inte velat få tillbaka den.
Det handlar om att kunna binda kriminella vid brott så att man får bort dem från gatan. Vetat en missad sändare i en båtmotor avslöjade en liga i Baltikum för inte så länge sen. Ända sättet att skydda sig är att få bort tjuvarna från gatan.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:37
av Xmag
dd88 skrev:
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Man skulle kunna ha ett larm som detekterar störsändare. Det skulle man kunna ha i huset eller i bilen. Finns sånt? Man skulle kunna hinna ta åtgärder då.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 11:43
av Svenssons
Xmag skrev:

Man skulle kunna ha ett larm som detekterar störsändare. Det skulle man kunna ha i huset eller i bilen. Finns sånt? Man skulle kunna hinna ta åtgärder då.
Gillar idén men låter mer och mer som larm-larm och lsrm-larm-larm :)



Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 12:22
av dd88
Xmag skrev:
dd88 skrev:
boreno skrev:
dd88 skrev:
Xmag skrev:
Skall man ha en extra gps tracker bör det vara en batteridriven, väl såld, och som är tyst tills man frågar efter positionen. Nån gång stänger de av störsändaren, nån gång tar de fram bilen i dagsljuset. Då finns möjlighet att avslöja hela ligan. Finns det ens en sån tracker som inte avslöjar sig själv?
Ska du slå på den remote så kommer den behöva vara ansluten mot ett nät och kommer då skicka en signal som kan mätas.

Rent teoretiskt så borde det gå att aktivera med timer, men när ska den triggas? Sen är det omöjligt att säga om det tar två dagar eller två veckor innan den kommer ur en zon som inte har störsändare.

Vet att tullen har börjat titta på lösningar för att spåra störsändare, men det kommer troligtvis bara innebära att bilarna plockas ner i Sverige.
Om någon klurig ingenjör fick för sig att bygga en bättre spårsändare, så skulle en funktion i den vara att den är vilande (helt tyst) så länge den inte detekterar en störsändare. Om en störsändare detekteras, så ska spårsändaren fortsätta vara tyst, och skicka signal så snart störsändaren har deaktiverats. I den mån GPS/WiFi/RDS kan tas emot (trots störsändaren) ska så mycket information som möjligt från dem lagras under tiden. Utöver det finns mer avancerade möjligheter, t.ex en tvåkomponentlösning där en misstänkt stöldsituation triggar att en separat komponent fysiskt lossnar från bilen, för att komma undan störsändare och larma.

Behöver mer design för att undvika falska positiver (tunnlar t.ex) så klart.
GPS, Wifi och RDS som söker signal hittar du enkelt med en bugg detector.

Tror dessvärre det är kört.

Personligen så får jag hellre bilen stulen på parkeringen mitt i natten än får inbrott i bilen och halva inredningen utriven, än värre rånad på bilen under pistolhot.

Hade jag blivit av med bilen så hade jag inte velat få tillbaka den.
Det handlar om att kunna binda kriminella vid brott så att man får bort dem från gatan. Vetat en missad sändare i en båtmotor avslöjade en liga i Baltikum för inte så länge sen. Ända sättet att skydda sig är att få bort tjuvarna från gatan.
Vilket öppnar upp marknaden för nästa gäng. Det här kommer aldrig försvinna, för egen del handlar det om att göra det tillräckligt svårt för att en random biltjuv inte ska orka bry sig, men samtidigt inte för svårt för att organiserad brottslighet inte ska gå över gränsen och hota mig eller min familj för att ta bilen.

När bilen väl är borta så vill jag inte se den igen, plockar hellre ut en ny.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 13:10
av Verdi
dd88 skrev:

Vilket öppnar upp marknaden för nästa gäng. Det här kommer aldrig försvinna, för egen del handlar det om att göra det tillräckligt svårt för att en random biltjuv inte ska orka bry sig, men samtidigt inte för svårt för att organiserad brottslighet inte ska gå över gränsen och hota mig eller min familj för att ta bilen.

När bilen väl är borta så vill jag inte se den igen, plockar hellre ut en ny.

Så länge man inte har en väldigt specifik bil så tror jag det inte går så långt. Då finns det ju andra bilar som är lättare att ta.

Känns i vilket fall betydligt lugnare här uppe. Längre från Öresundsbron. Men de tar väl färjorna från Stockholm ibland också antar jag? Fast risken att åka fast borde vara större på en båt...

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 13:34
av Anders1
bonath skrev:
Går ju att söka upp ägarna via bilregistret, de borde väl vara lika sugna på svar som vi på forumet är... :?
Det kvävs nog inloggning med bank-id för att få ut ägarinfo numera? Men det kan väl fuskas med det också... :?

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 14:34
av jonasl
Nej, det är bara att söka på regnummer på biluppgifter.se och klicka dig vidare till ägaren. Eller baklänges, klicka in på en specifik persons bilinnehav på merinfo.se.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 14:42
av Franz
Det går fint att kontakta Transportstyrelsen för att få ut namn + adress till alla som äger en Tesla. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... rdonsdata/
Om nu Transportstyrelsen ställer för många obekväma GDPR-releaterade frågor kan säkerligen Biluppgifter fixa samma sak no-questions-asked ;) https://biluppgifter.se/kontakt

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 16:52
av Stolpskott
Från Polisen i Halland Facebook-sida:

I natt stals ännu en Tesla. Denna gång i Löddeköpinge, Kävlinge kommun i Skåne. Bilen är en blå model S 2017 med reg nr: SCP610.

Efter samtal med Larmtjänst har vi fått följande text att lägga ut i brottsförebyggande syfte.

Med anledning av senaste tidens stölder av Tesla-bilar i södra Sverige vill vi tipsa dem som äger en Tesla om att det finns några funktioner i bilen som kan användas för att försvåra för tjuven:
1. Aktivera ”PIN TO DRIVE”, betyder att man måste slå en kod för att starta bilen.
2. Avaktivera ”PASSIVE ENTRY” Passiv upplåsning, du får öppna bilen genom att trycka på nyckeln istället.
3. Avaktivera ”AUTO-PRESENT HANDLES SETTING IS TURNED ON” sätt den på “OFF” (funktionen finns på Model S och vissa versioner av Model X) dörr handtaget/dörren fälls inte ut, öppnar sig inte automatiskt.
larmtjanst.se

Tidigare har fem bilar stulits i Västsverige: Laholm, Västra Frölunda, Halmstad och Ljungby.

Laholm: Natten mellan den 16 augusti och 17 augusti 2019, stals en pärlemo vit metallic Tesla Model S 90D AWD, årsmodell 2016, regnr UCP380 i Mellbystrand, Laholm. Bilen har en omfattande utrustningslista bland annat glastaklucka panorama, skinnklädsel, 19 tum LM-fälgar m.m.

Västra Frölunda: Natten mellan den 15 augusti och 16 augusti 2019 stals en röd metallic Tesla Model S Single Speed AWD 100 kvh, årsmodell 2019, regnr DCA56X i Västra Frölunda, sydvästra delen av Göteborg. Bilen har svart inredning och mörktonat glastak.

Ljungby: Natten mellan den 8 augusti och 9 augusti 2019, stals en gråmetallic Tesla Model S 75D AWD Single Speed, årsmodell 2018, regnr YXU945 i Ljungby.

Ljungby: Natten mellan den 5 augusti och 6 augusti 2019, stals en svart Tesla Model X Long Range Single Speed, årsmodell 2019, regnr BNE84K. Bilen är bland annat utrustad med 20" tvåfärgade Slipstream-fälgar.

Halmstad: Natten mellan söndagen den 4 augusti och måndagen den 5 augusti 2019, stals en svart Tesla Model S 100D, årsmodell 2019, regnr NEF94H. Bilen har svart solidlackering, glastaklucka och vit skinnklädsel.

Har du information om stölderna eller har du uppmärksammat något som skulle kunna ha med någon av stölderna att göra vill vi att du kontaktar oss på 114 14 eller genom att tipsa oss på polisen.se: polisen.se/kontakt/mejla-region-vast Är det en akut situation ringer du alltid 112.

Dela gärna!

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 17:42
av LarsL
En till som ska stjälas då i den här vändan. Eller nej denna vända är redan full, med tre bilar.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 18:09
av Gustafsson
Om man slår av mobilaccess till bilen, kommer man ändå att få info från bilen t.ex. om larmet går ? Kan leva med lite mindre access ett tag.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 21 aug 2019 18:19
av LarsL
Klintan skrev:
ChrisTesla skrev:
Klintan, kan du fråga personen på Facebook om PIN var aktiverat? Keyless entry?

Roligt att spekulera men vi behöver fakta.
Flera som frågat men inte fått svar på den frågan. Däremot hade ägaren kamera vid entrén som måste passeras för att vara i närheten av nyckeln, den hade inte fångat någon rörelse.
Det är ju flera saker man kan fråga kring det påståendet. Det är ju i princip omöjligt för ägaren att veta om keyfoben har kopierats eller inte, det han kan veta är att keyfoben låg i plåtlåda och att passive entry var av aktiverat och pin to drive aktiverat osv. Samma med lösenordet till kontot, omöjligt att veta som ägare.

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 22 aug 2019 06:12
av frippan
En video från England på en stöld

https://www.newsflare.com/video/309765/ ... onds-in-uk

Re: Ännu en Tesla stöld i Ljungby, Småland, inatt 2019-08-09

Postat: 22 aug 2019 07:52
av Xmag
frippan skrev:
En video från England på en stöld

https://www.newsflare.com/video/309765/ ... onds-in-uk
Två filmer som verkar visar traditionella reley-attacker. Som man kan stjäla vilken nyckellös bil med. Gammal teknik där PIN to drive skyddar. Om många har PIN to drive borde en del sådana här misslyckade försök ha fångats på övervakningskameror. Har inte sett eller hört om ett misslyckat fall. Dvs där de kommer in i bilen men måste ut ur den pga PIN to drive.