Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tobiaslej

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av tobiaslej »

Det var inte min intention att dra igång en sån diskussion. Såg inläggen tidigare om problem med lacken så jag ville bara ge infon att efter 400 mil har jag inte en enda liten stenskottsprick på mina svarta trösklar. Jag lär ju få nåt så småningom men tror inte dom kommer bli blästrade. Så problemen kanske är för vissa producerade bilar.

Sen tycker jag absolut att vår tesla är en bruksbil. Den bästa bruksprylen vi haft :)
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

nek0 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Du har helt rätt M3 är så billig att man inte har råd på fabriken att montera lite billigt Biltema folie . Eller vad var det du menade?
Dom prånglar ut lika många Model 3 på en vecka som Porsche säljer 911 på kanske ett halvår-år.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

default skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Nu förskönar du. Det är ett välkänt problem att vissa TM3 har problem med lacken.
Vad är det för problem? Enda jag sett är just stenskottsblästring.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

chaffis75 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Men M3 skulle vara en affordable bil vad jag minns, o de orden lägger jag även bruks bil. Jag söker en bruks bil men börjar mer och mer förstå att Tesla få kanske inte är den rätta bilen för mig.
Nej en Tesla är inte särskilt "bruksig". Vill man att den skall vara det får man fixa lite själv.

Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
Du har helt rätt M3 är så billig att man inte har råd på fabriken att montera lite billigt Biltema folie . Eller vad var det du menade?
Dom prånglar ut lika många Model 3 på en vecka som Porsche säljer 911 på kanske ett halvår-år.
Och?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

450 mil nu.

Inte en skråma.

Med all respekt för er som har problem, jag hoppas verkligen ni får hjälp av Tesla. Men hur omfattande är detta problem egentligen?

Kanske dags att göra en omröstning bland Teslaägare för att få en bild över omfattningen?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare

Inlägg av Nico »

Har kört 170 mil nu och inga stenskott än så länge, har dock kört på grusvägar i mex 15-20 km/h.
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

1100 mil med Svart Model 3 och inte ett endaste stenskott eller märke på trösklarna. Bilen är lackbehandlad.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Eftersom det skiljer så, blir min gissning att det blir blästrade trösklar är när vägverket häller ut smågrus vid asfaltslagning. Det görs även på motorväg ibland utan sänkt hastighetsgräns. Rasslar till som f_n om man åker där gruset ligger.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Jjakobb
Teslaägare

Inlägg av Jjakobb »

Alla som inte har blästrade trösklar har ju fått bilen efter att allt grus sopats bort från gatorna, då är det ju inte så konstigt att ni inte fått något? Alla som kört med fart på grusväg/asfaltsvägar med grus har fått stenskott.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Blästrade trösklar

Inlägg av taliz »

Jag har kört ca 300 mil med min vita P på landsvägar där det ibland smattrar rejält.
Bilen är helt enkelt en riktig stenskottsmagnet.
Fått två märken på högra sidan framför bakhjulet.
Man kommer få märken på sikt om man inte gör något.
Vad det är för kvalitet på lacken har ingen som helst relevans, utan det är bilens form som skapar problemet. Om det så varit 3cm tjock lack hade vassa stenar i 100+ kmh gått igenom ändå.
Som sagt antingen accepterar man att på sikt få märken, eller så sätter man dit folie och/eller stänkskydd.
Att gnälla om "dålig kvalitet" är rent ut sagt idiotiskt, för det handlar inte om det överhuvudtaget.
Om något skulle man kunna önska att de införde ett "nordenpaket", men tillsvidare får man fixa det själv. Det är ju faktiskt inte raketkirurgi direkt.

Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

taliz skrev:
Att gnälla om "dålig kvalitet" är rent ut sagt idiotiskt, för det handlar inte om det överhuvudtaget.
Och det förklarar färg som flagar av samt färg som är så mjuk att den kan petas bort med nageln också förstår jag? Självklart får du fler och större stenskott om färgen har dålig kvalitet. Att påstå något annat vore däremot idiotiskt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

default skrev:
taliz skrev:
Och det förklarar färg som flagar av samt färg som är så mjuk att den kan petas bort med nageln också förstår jag? Självklart får du fler och större stenskott om färgen har dålig kvalitet. Att påstå något annat vore däremot idiotiskt.
Nu pratade jag om området precis framför bakhjulen vilket får en massa stenskott. Därav rätt logiskt om det blir problem där.
Menar du att den kan petas bort/flagna av på andra ställen?

Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Jjakobb skrev:
Alla som inte har blästrade trösklar har ju fått bilen efter att allt grus sopats bort från gatorna, då är det ju inte så konstigt att ni inte fått något? Alla som kört med fart på grusväg/asfaltsvägar med grus har fått stenskott.
Hur vet du det? Körde säkert 350 mil i mars och enda stenskottet är på motorhuven vilket knappast är bilens fel.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ingen som tror att vissa batchar har dålig lack? Kanske inte alla färgblandningar är som de ska?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Pratades väl en del om när "tältlinjen" startades upp.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Superflyer666

Inlägg av Superflyer666 »

Här har ni svaren på det ni misstänker. I Finland har en 3dje man undersökt lackeringen på M3, resultat för tunn, ställvis endast 70 micron på trösklar o dörrar. Ytan är också för mjuk.

https://www.thedrive.com/tech/29257/fin ... spec-paint
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då Johan på Rosenbergs Inpol lackbehandlade min P85 kommenterade han just att de hade ovanligt tunn lack =lätt polera ner till grundlacken av misstag.

Tror just han nämnde ner till typ 70/90 nånting och att tex hans egen Porsche och de flesta bilar låg på typ 130/150. I vissa fall uppemot 170.

Är tydligen ganska lätt att kolla med en ”lacktjockleksmätare” som vissa har för att tex mäta/se om en bil blivit omlackerad.

Så är själv inte förvånad att det är tunn lack på Model 3 också.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
hooked

Inlägg av hooked »

Leo skrev:
Då Johan på Rosenbergs Inpol lackbehandlade min P85 kommenterade han just att de hade ovanligt tunn lack =lätt polera ner till grundlacken av misstag.

Tror just han nämnde ner till typ 70/90 nånting och att tex hans egen Porsche och de flesta bilar låg på typ 130/150. I vissa fall uppemot 170.

Är tydligen ganska lätt att kolla med en ”lacktjockleksmätare” som vissa har för att tex mäta/se om en bil blivit omlackerad.

Så är själv inte förvånad att det är tunn lack på Model 3 också.
Tittar man på den här filmen så verkar tjockleken på lacken på Tesla ligga ungefär på samma nivå som Audi, BMW och Porsche.
Pall

Inlägg av Pall »

Har skummat igenom tråden och kan ha missat om någon nämnt det innan, men priset på nedanstående är ju rimligt om passformen är ok.
https://www.ebay.com/itm/Fender-Mud-Fla ... %7Ciid%3A1
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vi kommer inom kort lägga upp stänkskydd anpassade för model 3 sett av 4 kommer gå på ca 350kr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

pefreli skrev:
450 mil nu.

Inte en skråma.

Med all respekt för er som har problem, jag hoppas verkligen ni får hjälp av Tesla. Men hur omfattande är detta problem egentligen?

Kanske dags att göra en omröstning bland Teslaägare för att få en bild över omfattningen?

Kört över 650 mil inga märken o jag har solid svart. Keramisk ditec behandling.
Verkar som vanligt, dom som har mest problem är icke ägare till tesla 3.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Snap02 skrev:
pefreli skrev:
450 mil nu.

Inte en skråma.

Kört över 650 mil inga märken o jag har solid svart. Keramisk ditec behandling.
Verkar som vanligt, dom som har mest problem är icke ägare till tesla 3.
Man ska nog inte avskriva det så snabbt. Det finns tydligen en hel del ägare som har bekymmer. Jag tror mer det handlar om underlag och körstil.

Jag kan inte uttala mig, min bil har bara rullat 500 mil och det finns inte ett märke. Men jag har satt lappar på min.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Det räcker med att en handfull av dagens runt 3000 Model 3-ägare (i Sverige) har problem med lacken så blir det viralt.

Det är mumma för alla ”haters” därute...

Med det sagt tycker jag det är för jävligt om Tesla inte hjälper de som har problem.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

1400 mil, röd med keramiskt lackskydd. Jag har ett par stenskott men ingen blästring. Har dock köpt stänkskydd inför vintern ändå. Hade nog inte gjort det utan den här typen av trådar :)

Någon som vet var man köper ett bra kit för att fylla i stenskott?
Skriv svar