Sen tycker jag absolut att vår tesla är en bruksbil. Den bästa bruksprylen vi haft

Moderator: Redaktion
Dom prånglar ut lika många Model 3 på en vecka som Porsche säljer 911 på kanske ett halvår-år.nek0 skrev:Du har helt rätt M3 är så billig att man inte har råd på fabriken att montera lite billigt Biltema folie . Eller vad var det du menade?taliz skrev:Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.chaffis75 skrev:Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Vad är det för problem? Enda jag sett är just stenskottsblästring.default skrev:Nu förskönar du. Det är ett välkänt problem att vissa TM3 har problem med lacken.taliz skrev:Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.chaffis75 skrev:Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Grejen är väl att många köpare tidigare haft ”bruksbilar” som inte är särskilt aerodynamiska, så man har svårt att förstå att det kan vara ett problem
Man kan inte klaga på lacken heller, för det är bilens form som är problemet. Oavsett hur tjock den är hade det blivit stenskott.
Kan dock tycka Tesla borde sätta dit folie likt Porsche. Men sen är ju en Porsche betydligt dyrare också...
Nej en Tesla är inte särskilt "bruksig". Vill man att den skall vara det får man fixa lite själv.chaffis75 skrev:Men M3 skulle vara en affordable bil vad jag minns, o de orden lägger jag även bruks bil. Jag söker en bruks bil men börjar mer och mer förstå att Tesla få kanske inte är den rätta bilen för mig.taliz skrev:Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.chaffis75 skrev:Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Och?taliz skrev:Dom prånglar ut lika många Model 3 på en vecka som Porsche säljer 911 på kanske ett halvår-år.nek0 skrev:Du har helt rätt M3 är så billig att man inte har råd på fabriken att montera lite billigt Biltema folie . Eller vad var det du menade?taliz skrev:Återigen, inget ovanligt på sportbilar eller andra som har hjulhus som svänger ut bak.chaffis75 skrev:Jag hoppas verkligen ni alla blir nöjda med era bilar men detta låter ju otroligt.. Bilar som går några hundra mil och man kollar efter allvarliga lack skador. Man sätter på extra skydd och plats detaljer för att skydda detaljer. Själv har jag kört 19000 mil med min bil på både grusvägar och motorvägar och de enda jag gjort är ditec behandling. Inga problem med lack skador någonstans. Detta är ju vad man kan kräva av en bil idag oavsett vad den kostar men i synnerhet om de är en bil för över en halv miljon.
Och det förklarar färg som flagar av samt färg som är så mjuk att den kan petas bort med nageln också förstår jag? Självklart får du fler och större stenskott om färgen har dålig kvalitet. Att påstå något annat vore däremot idiotiskt.taliz skrev:Att gnälla om "dålig kvalitet" är rent ut sagt idiotiskt, för det handlar inte om det överhuvudtaget.
Nu pratade jag om området precis framför bakhjulen vilket får en massa stenskott. Därav rätt logiskt om det blir problem där.default skrev:Och det förklarar färg som flagar av samt färg som är så mjuk att den kan petas bort med nageln också förstår jag? Självklart får du fler och större stenskott om färgen har dålig kvalitet. Att påstå något annat vore däremot idiotiskt.taliz skrev:Att gnälla om "dålig kvalitet" är rent ut sagt idiotiskt, för det handlar inte om det överhuvudtaget.
Hur vet du det? Körde säkert 350 mil i mars och enda stenskottet är på motorhuven vilket knappast är bilens fel.Jjakobb skrev:Alla som inte har blästrade trösklar har ju fått bilen efter att allt grus sopats bort från gatorna, då är det ju inte så konstigt att ni inte fått något? Alla som kört med fart på grusväg/asfaltsvägar med grus har fått stenskott.
Tittar man på den här filmen så verkar tjockleken på lacken på Tesla ligga ungefär på samma nivå som Audi, BMW och Porsche.Leo skrev:Då Johan på Rosenbergs Inpol lackbehandlade min P85 kommenterade han just att de hade ovanligt tunn lack =lätt polera ner till grundlacken av misstag.
Tror just han nämnde ner till typ 70/90 nånting och att tex hans egen Porsche och de flesta bilar låg på typ 130/150. I vissa fall uppemot 170.
Är tydligen ganska lätt att kolla med en ”lacktjockleksmätare” som vissa har för att tex mäta/se om en bil blivit omlackerad.
Så är själv inte förvånad att det är tunn lack på Model 3 också.
pefreli skrev:450 mil nu.
Inte en skråma.
Med all respekt för er som har problem, jag hoppas verkligen ni får hjälp av Tesla. Men hur omfattande är detta problem egentligen?
Kanske dags att göra en omröstning bland Teslaägare för att få en bild över omfattningen?
Man ska nog inte avskriva det så snabbt. Det finns tydligen en hel del ägare som har bekymmer. Jag tror mer det handlar om underlag och körstil.Snap02 skrev:pefreli skrev:450 mil nu.
Inte en skråma.
Med all respekt för er som har problem, jag hoppas verkligen ni får hjälp av Tesla. Men hur omfattande är detta problem egentligen?
Kanske dags att göra en omröstning bland Teslaägare för att få en bild över omfattningen?
Kört över 650 mil inga märken o jag har solid svart. Keramisk ditec behandling.
Verkar som vanligt, dom som har mest problem är icke ägare till tesla 3.