Sida 12 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 18:40
av Stevvee
Model3LR skrev:Det aktiva helljuset på nya volvobilar är grymt! Funkar däremot inte på motorvägen. Då blinkar alla lastbilar. Men det gäller alla bilar med liknande ljus.
Fungerar alldeles utmärkt på motorväg

ställer du den på långsam däremot får du blink men jag klarar mig utan med mina inställningar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 18:45
av Jeppe_E
taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 18:59
av Jeppe_E
Nya Volvo s60 2019. Känner man igen designen eller?
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 19:46
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Såg inte presentationen men det borde väl vara nåt i stil med Mercedes ILS eller Audis Matrix?
När man kör i stan så stänger man med fördel av helljuset och den funktionen och har enbart halvljus.
Jag hade ett sånt system på min BMW 330d från 2013 så det är ju inget nytt direkt och något som jag absolut saknar på Teslan.
Vi får verkligen hoppas det "fungerar" bättre än Mercedes!!!
Övre bilden är en Volvo S60 2001-2009 med Xenon, nedre bilden är en flång ny Mercedes med adaptiva lysen. Jag såg hur den bländade av så det är inte helljuset den har på. Sjukt jobbigt att möta dessa! Fotograderade samma dag precis efter varandra så samma ljusförhållanden. Syns tydligt hur illa Mercedesens lyse siktar iom den lyser upp motorhuven på min bil.

Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 19:51
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:Nya Volvo s60 2019. Känner man igen designen eller?
Skärmavbild 2019-02-28 kl. 18.58.13.png
Är Polestar 2 en S60 XC? eller en såndär S40 XC? 40.2 receptet kanske? Vilken volvo modell är det? Det är en fråga, inte påstående

Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 19:53
av Legato
Jeppe_E skrev:taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Att Bolt är bortglömd råder det nog ingen större tvekan om. Det finns ju gott om vittnesmål om stora mängder osålda Bolt hos många av handlare i USA. Hur Europaförsäljningen gått behöver man inte ens Googla på... 200.000 är inte mycket med tanke på hur länge den funnits på marknaden. Bolt kommer sälja extremt lite jämfört med Model 3 under 2019, så att GM misslyckades med en Model 3-dödare förnekar vid det här laget inte ens Jan-Erik Berggren

Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 20:22
av Model3LR
Stevvee skrev:Fungerar alldeles utmärkt på motorväg

ställer du den på långsam däremot får du blink men jag klarar mig utan med mina inställningar.
Har provat alla olika inställningar med samma resultat. Mitträcke och hög hastighet går inte ihop. Har fått samma resultat med flera bilmärken. Allt från nya billigare bilar till 1 miljon +.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 20:23
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:Jeppe_E skrev:Nya Volvo s60 2019. Känner man igen designen eller?
Bilagan Skärmavbild 2019-02-28 kl. 18.58.13.png finns inte längre
Är Polestar 2 en S60 XC? eller en såndär S40 XC? 40.2 receptet kanske? Vilken volvo modell är det? Det är en fråga, inte påstående

PS2 är byggd på en omdesignad XC40 platta. Polestar har utgått ifrån Concept 40.2 i själva designen, men som du ser så är det fler modeller som delvis bygger på den designen. Det är ju knappast Volvo-unikt att samma design används på flera modeller.
Det är otroligt mycket som är snarlikt mellan nya S60 och PS2
Grill, lampor, huv, skuldra, inbuktning i dörrpaneler, de avkapade fönsterna bak, svarta lister, baklampor, dörrhandtag (mer insjunkna på PS2). Min killgissning är att dessa bilar utvecklades parallellt.
Interiört är det ju mycket som går igen från Volvo. Ratten, friskluftsintagen, växelväljaren och säkerligen flera mindre detaljer. Man hittar ju likadana knappar/reglage lite varstans i både VW, Skoda, Audi och Porsche, så det är ju inget som är unikt för Volvo.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 20:30
av Geni87
En stor skillnad mellan Polestar 2 och S60 är ju dock att de bygger på olika plattformar, CMA respektive SPA, så under skalet bör de vara tämligen olika rent tekniskt. XC40 och Polestar 2 bör däremot ha väldigt mycket gemensamt, och elbilsanpassningen man har gjort av CMA kommer ju även hamna i XC40.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 20:30
av Stevvee
Model3LR skrev:Stevvee skrev:Fungerar alldeles utmärkt på motorväg

ställer du den på långsam däremot får du blink men jag klarar mig utan med mina inställningar.
Har provat alla olika inställningar med samma resultat. Mitträcke och hög hastighet går inte ihop. Har fått samma resultat med flera bilmärken. Allt från nya billigare bilar till 1 miljon +.
Konstigt, både min Bmw och båda min Volvo klarar det galant och får väldigt sällan blink mot mig (klart det händer men sällan). När det sker är det oftast mot äldre bilar som har kast halvljus själva.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 21:27
av Nicke Nyfiken
Stevvee skrev:
Konstigt, både min Bmw och båda min Volvo klarar det galant och får väldigt sällan blink mot mig (klart det händer men sällan). När det sker är det oftast mot äldre bilar som har kast halvljus själva.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller en Tesla
(Jobbar du på Apple eller varför är det så viktigt att berätta om din iPhone i varje inlägg?)
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 21:30
av Stevvee
Nicke Nyfiken skrev:Stevvee skrev:
Konstigt, både min Bmw och båda min Volvo klarar det galant och får väldigt sällan blink mot mig (klart det händer men sällan). När det sker är det oftast mot äldre bilar som har kast halvljus själva.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller en Tesla
(Jobbar du på Apple eller varför är det så viktigt att berätta om din iPhone i varje inlägg?)
Nej för tusan jobbar inte där och tänker inte ens på att det står. Men tack för påminnelsen (såg nu att man kunde klicka ur det)
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 21:36
av Nicke Nyfiken
Stevvee skrev:Nicke Nyfiken skrev:Stevvee skrev:
Konstigt, både min Bmw och båda min Volvo klarar det galant och får väldigt sällan blink mot mig (klart det händer men sällan). När det sker är det oftast mot äldre bilar som har kast halvljus själva.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller en Tesla
(Jobbar du på Apple eller varför är det så viktigt att berätta om din iPhone i varje inlägg?)
Nej för tusan jobbar inte där och tänker inte ens på att det står. Men tack för påminnelsen (såg nu att man kunde klicka ur det)
Jag är mest avundsjuk för jag får aldrig med reklamen när jag skickar från min Ericsson Hotline 450.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 21:38
av Stevvee
Nicke Nyfiken skrev:Stevvee skrev:Nicke Nyfiken skrev:Stevvee skrev:
Konstigt, både min Bmw och båda min Volvo klarar det galant och får väldigt sällan blink mot mig (klart det händer men sällan). När det sker är det oftast mot äldre bilar som har kast halvljus själva.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller en Tesla
(Jobbar du på Apple eller varför är det så viktigt att berätta om din iPhone i varje inlägg?)
Nej för tusan jobbar inte där och tänker inte ens på att det står. Men tack för påminnelsen (såg nu att man kunde klicka ur det)
Jag är mest avundsjuk för jag får aldrig med reklamen när jag skickar från min Ericsson Hotline 450.
Jag trodde det var tvång när man inte betalade för appen Tapatalk
Men om du tycker * tror jag du kan länka fram reklamen om du lutar lådan åt vänster
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 21:39
av Legato
Jeppe_E skrev:Henrik Torphammar skrev:Jeppe_E skrev:Nya Volvo s60 2019. Känner man igen designen eller?
Skärmavbild 2019-02-28 kl. 18.58.13.png
Är Polestar 2 en S60 XC? eller en såndär S40 XC? 40.2 receptet kanske? Vilken volvo modell är det? Det är en fråga, inte påstående

PS2 är byggd på en omdesignad XC40 platta. Polestar har utgått ifrån Concept 40.2 i själva designen, men som du ser så är det fler modeller som delvis bygger på den designen. Det är ju knappast Volvo-unikt att samma design används på flera modeller.
Det är otroligt mycket som är snarlikt mellan nya S60 och PS2
Skärmavbild 2019-02-28 kl. 20.14.26.png
Skärmavbild 2019-02-28 kl. 20.29.20.png
Grill, lampor, huv, skuldra, inbuktning i dörrpaneler, de avkapade fönsterna bak, svarta lister, baklampor, dörrhandtag (mer insjunkna på PS2). Min killgissning är att dessa bilar utvecklades parallellt.
Interiört är det ju mycket som går igen från Volvo. Ratten, friskluftsintagen, växelväljaren och säkerligen flera mindre detaljer. Man hittar ju likadana knappar/reglage lite varstans i både VW, Skoda, Audi och Porsche, så det är ju inget som är unikt för Volvo.
Måste erkänna att PS2 är "satan-i-gatan"-snygg på den där bilden...
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 21:41
av jpetters
Legato skrev:Jeppe_E skrev:taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Att Bolt är bortglömd råder det nog ingen större tvekan om. Det finns ju gott om vittnesmål om stora mängder osålda Bolt hos många av handlare i USA. Hur Europaförsäljningen gått behöver man inte ens Googla på... 200.000 är inte mycket med tanke på hur länge den funnits på marknaden. Bolt kommer sälja extremt lite jämfört med Model 3 under 2019, så att GM misslyckades med en Model 3-dödare förnekar vid det här laget inte ens Jan-Erik Berggren

200 000 bilar är ju summan av modellerna
Chevy Bolt EV, Chevy Volt och CT6 Plug-In och det faktum att det innebär utfasning av federal subvention för GMs EV och Phev.
Mer info om försäljningen av Bolt.
https://electrek.co/2018/10/03/chevy-bo ... umping-us/
Man misstänka att peaken är ndd för Bolt. Volt har de ju redan slutat sälja.....
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:03
av taliz
Jeppe_E skrev:taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Men hallå, slutledningsförmåga?
Chevrolet slutar ju inte leverera i USA om det funnits efterfrågan. Problemet är att det inte gör det, så då tvingas dom exportera.
Du säger ju tom själv att januari varit segt.
Varför tror du Jaguar infört 0% ränta om de inte haft svårt att få köpare?
Och kom igen, under 7000 bilar är katastrofalt dåligt!
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... -deal/amp/
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:18
av Stevvee
taliz skrev:Jeppe_E skrev:taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Men hallå, slutledningsförmåga?
Chevrolet slutar ju inte leverera i USA om det funnits efterfrågan. Problemet är att det inte gör det, så då tvingas dom exportera.
Du säger ju tom själv att januari varit segt.
Varför tror du Jaguar infört 0% ränta om de inte haft svårt att få köpare?
Och kom igen, under 7000 bilar är katastrofalt dåligt!
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... -deal/amp/
Därför Tesla erbjuder 0,25 % ränta på alla 75or nu också ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:21
av taliz
Stevvee skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Men hallå, slutledningsförmåga?
Chevrolet slutar ju inte leverera i USA om det funnits efterfrågan. Problemet är att det inte gör det, så då tvingas dom exportera.
Du säger ju tom själv att januari varit segt.
Varför tror du Jaguar infört 0% ränta om de inte haft svårt att få köpare?
Och kom igen, under 7000 bilar är katastrofalt dåligt!
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... -deal/amp/
Därför Tesla erbjuder 0,25 % ränta på alla 75or nu också ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självklart, de vill få iväg dom innan kvartalsslut.
Sen är det stor skillnad på 0,25 och 0.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:24
av Stevvee
taliz skrev:Stevvee skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?
I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Men hallå, slutledningsförmåga?
Chevrolet slutar ju inte leverera i USA om det funnits efterfrågan. Problemet är att det inte gör det, så då tvingas dom exportera.
Du säger ju tom själv att januari varit segt.
Varför tror du Jaguar infört 0% ränta om de inte haft svårt att få köpare?
Och kom igen, under 7000 bilar är katastrofalt dåligt!
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... -deal/amp/
Därför Tesla erbjuder 0,25 % ränta på alla 75or nu också ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självklart, de vill få iväg dom innan kvartalsslut.
Sen är det stor skillnad på 0,25 och 0.
Var mest en fråga bara för är intresserad utav en 75 och det är ”bråttom bråttom” enligt säljaren. Och ja det är 0,25 skillnad men riktigt lågt ändå

Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:28
av taliz
Stevvee skrev:taliz skrev:Stevvee skrev:taliz skrev:Jeppe_E skrev:
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.
Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.
För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Men hallå, slutledningsförmåga?
Chevrolet slutar ju inte leverera i USA om det funnits efterfrågan. Problemet är att det inte gör det, så då tvingas dom exportera.
Du säger ju tom själv att januari varit segt.
Varför tror du Jaguar infört 0% ränta om de inte haft svårt att få köpare?
Och kom igen, under 7000 bilar är katastrofalt dåligt!
https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... -deal/amp/
Därför Tesla erbjuder 0,25 % ränta på alla 75or nu också ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självklart, de vill få iväg dom innan kvartalsslut.
Sen är det stor skillnad på 0,25 och 0.
Var mest en fråga bara för är intresserad utav en 75 och det är ”bråttom bråttom” enligt säljaren. Och ja det är 0,25 skillnad men riktigt lågt ändå

Dom lär antagligen gå åt, tillverkas ju inte längre. Och de är ju billigaste alternativet om man vill ha en ny S eller X.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:29
av Jeppe_E
Geni87 skrev:En stor skillnad mellan Polestar 2 och S60 är ju dock att de bygger på olika plattformar, CMA respektive SPA, så under skalet bör de vara tämligen olika rent tekniskt. XC40 och Polestar 2 bör däremot ha väldigt mycket gemensamt, och elbilsanpassningen man har gjort av CMA kommer ju även hamna i XC40.
Yes, två helt olika plattformar, men ändå så lika
och ja, rent tekniskt är det ju två helt olika bilar. Det ser man om man tittar på dimensionerna;
PS2:
Längd: 4,6m
Bredd: 1,8m
Höjd: 1,47m
Hjulbas: 2,73m
S60:
Längd: 4,75m
Bredd: 2m
Höjd: 1,44m
Hjulbas: 2,87m
Gjorde en intressant jämförelse (ja, alltså för mig

) mot min XC60
Längd: 4,63m
Bredd: 2,12m
Höjd: 1,71m
Hjulbas: 2,77m
Så PS2 är i princip lika lång (eller kort) som min XC60, ganska mycket smalare. Men har snarlik hjulbas. Jag upplever ändå min XC60 som en stor bil (ja, alltså ända tills det kör upp en XC90 bredvid

)
Men den är ju faktiskt lite mindre än Model 3 och den har jag ju provsuttit och upplever den som en lagom storlek. Model 3 är 8cm längre (försumbart), men hela 12cm bredare. Även hjulbasen är en dm längre.
Re: Polestar 2
Postat: 28 feb 2019 22:39
av swegarm
Henrik Torphammar skrev:Verdi skrev:
Såg inte presentationen men det borde väl vara nåt i stil med Mercedes ILS eller Audis Matrix?
När man kör i stan så stänger man med fördel av helljuset och den funktionen och har enbart halvljus.
Jag hade ett sånt system på min BMW 330d från 2013 så det är ju inget nytt direkt och något som jag absolut saknar på Teslan.
Vi får verkligen hoppas det "fungerar" bättre än Mercedes!!!
Övre bilden är en Volvo S60 2001-2009 med Xenon, nedre bilden är en flång ny Mercedes med adaptiva lysen. Jag såg hur den bländade av så det är inte helljuset den har på. Sjukt jobbigt att möta dessa! Fotograderade samma dag precis efter varandra så samma ljusförhållanden. Syns tydligt hur illa Mercedesens lyse siktar iom den lyser upp motorhuven på min bil.

Hade aktiva ljus på min XC60 MY 18. Fungerade väldigt bra. Hände kanske en gång på 1,5 år att man fick blända av manuellt. Grymt bra när man kom i kapp bilar att den lyste vid sidan av bilen framför. Saknar den funktionen på min MX.
Polestar 2
Postat: 01 mar 2019 00:24
av taliz
Ni som reserverade en PS2 igår, vad tänker ni om Model 3 uppdateringarna idag?
Fick känslan av att många gjorde det för att de tyckte Model 3 var för dyr?
Re: Polestar 2
Postat: 01 mar 2019 00:53
av Jeppe_E
taliz skrev:Ni som reserverade en PS2 igår, vad tänker ni om Model 3 uppdateringarna idag?
Fick känslan av att många gjorde det för att de tyckte Model 3 var för dyr?
Jag har lite delade känslor.
Jag har tidigare konfigurerat min M3 LR AWD, pärlvit, EAP och 19" fälgar för 753000 kr.
Nu kostar samma konfiuration... 753.000 kr. Men jag får FSD på köpet. Något som jag skulle kunna lägga till i framtiden för 33000kr (eller vad priset nu var). Så bilen blev inte billigare egentligen.
Det som är intressant är ju den uppsjö av olika val man kommer att kunna göra, fast rent logiskt så ser jag inte riktigt grejen med SR base model, för där har Tesla tagit bort så mycket funktionalitet att känslan av Teslan försvinner lite. Som t.ex. elektrisk justering av säte/ratt med olika profiler, klädsel, ljud, navigation, streaming, webbläsare. Men den är å andra sidan väldigt billig. Ca 460.000 i Sverige.
Vill man ha kvar Premium-Teslakänslan, med automatiken och så måste man välja minst MR/LR RWD som kostar närmre 570-600 kkr. Nu är det ju bara som jag killgissar, men jag har lite förutsatt att PS2 för 630.000 är med alla tekniska finesser, AP, adaptiv farthållare och 19" hjul (+paketet med ljud, glastak, strålkastare och veganklädsel vet jag att det är inkluderat). Så, på så sätt så är PS2 fortfarande en billigare bil. Men Model 3 med FSD kan ju i varje fall på pappret göra så mycket mer. Men då kostar den också 746.000 kr (alltså LR AWD, med FSD, 19" och metalliclack) dvs 116.000 mer än PS2. Sedan finns det förstås alltid en risk för att PS2 blir dyrare, men beroende på hur marknadsbilden ser ut, så kan de förstås inte ta hur mycket som helst, när de själv har sagt att bilen skall konkurrera i samma segment som Model 3.
Så jag tycker det är riktigt bra av Tesla att fortsätta utmana och erbjuda bilar till ett lägre pris. Det pressar de andra tillverkarna att göra detsamma. Nu måste jag sätta mig ner och räkna lite på de olika alternativen. Men vi vet ju inte vilka konfigurationer som Tesla kommer att släppa globalt och jag vet inte hur lågt jag är beredd på att gå i utrustning. Klart är att EAP numera kostar 88.000 kr istället. Men då får man också mer än tidigare
SR
SR+
MR
LR RWD
På EU marknaden
LR AWD
LR Performance AWD