Sida 12 av 26

Re: Mercedes EQC

Postat: 12 apr 2020 22:59
av MrEarp
AwesomePossum skrev:
MrEarp skrev:
IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.

Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.

Du kan läsa här: https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... ty/las-mer

Samtliga agenter blev informerade av Mercedes, även MB Malmö, i slutet av Januari 2020 ang priser hos IONITY. Finns lite kampanjer nu på EQC, gäller både privat och företag.

Re: Mercedes EQC

Postat: 13 apr 2020 00:38
av AwesomePossum
MrEarp skrev:
AwesomePossum skrev:
MrEarp skrev:
IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.

Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.

Du kan läsa här: https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... ty/las-mer

Samtliga agenter blev informerade av Mercedes, även MB Malmö, i slutet av Januari 2020 ang priser hos IONITY. Finns lite kampanjer nu på EQC, gäller både privat och företag.
Ja, agenterna är medvetna om att Ionity är med i Mercedes me Charge och det rabatterade laddpriset hos Ionity. Vad jag har förstått så är Mercedes me Charge en roaming-tjänst. Tjänsten ingår i 3 år men det rabatterade priser hos Ionity gäller endast i ett år.

Efter de tre första åren kostar Mercedes me Charge 1099 kr per år enligt Mercedes me Store men varken MB Malmö eller informationen på me Store kan ge svar på Ionity-priserna efter det första året, därav till min fråga om hur du fick reda på att det kostar 1099 kr per år för kunna fortsätta ladda för 3,10 kr/kWh på Ionity.

Re: Mercedes EQC

Postat: 13 apr 2020 12:06
av MrEarp
AwesomePossum skrev:
MrEarp skrev:
AwesomePossum skrev:
MrEarp skrev:
IONITY rabatterat pris ingår 1år från leverans av bilen (3,10kr/kWh inkl moms) därefter 1099kr/år för att få rabatten hos IONITY.
Varifrån fick du den infon? Enligt Mercedes i Malmö är Ionity-abonnemanget ännu inte prissatt.

Ifall det stämmer är det ju betydligt mer attraktivt än Audis 199 kr i månaden, särskilt då Mercedes me Charge även ger bättre ad hoc-priser i andra laddnätverk.

Du kan läsa här: https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... ty/las-mer

Samtliga agenter blev informerade av Mercedes, även MB Malmö, i slutet av Januari 2020 ang priser hos IONITY. Finns lite kampanjer nu på EQC, gäller både privat och företag.
Ja, agenterna är medvetna om att Ionity är med i Mercedes me Charge och det rabatterade laddpriset hos Ionity. Vad jag har förstått så är Mercedes me Charge en roaming-tjänst. Tjänsten ingår i 3 år men det rabatterade priser hos Ionity gäller endast i ett år.

Efter de tre första åren kostar Mercedes me Charge 1099 kr per år enligt Mercedes me Store men varken MB Malmö eller informationen på me Store kan ge svar på Ionity-priserna efter det första året, därav till min fråga om hur du fick reda på att det kostar 1099 kr per år för kunna fortsätta ladda för 3,10 kr/kWh på Ionity.
Den källan som finns kvar är:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... emspriser/

Mercedes verkar ha tagit bort 1099kr/år på hemsidan, nytt pris kanske kommer. Går inte heller förlänga rabatterat pris just nu i Mercedes ME Portalen.

Re: Mercedes EQC

Postat: 13 apr 2020 12:43
av Mickep
Man tycker man borde kunna köpa ett abonnemang och få de lägre priserna oavsettt märke man äger, det ligger i Ionitys intresse. Visst skulle man kunna lägga en del på priset vid inköp av bil och få kanske 5 år (eller "livstid" på första ägaren, då de flesta bara har nya bilar i 3-4 år (hittar bara på)). även om 1000 kr/år kan vara saftigt så är 3 kr/kW ett OK pris (inte direkt billigt men inte vansinnigt dyrt).
Bara det kommer bilar i rimliga prissegment så tycker jag erbjudandet är helt ok. (man kan avstå och bara betala hutlöst de 2 ggr man far längre sträckor) (däremot är det närmast förolämpande att betala dubbelt mot vad en fossilbil kostar och sedan dubbelt vad drivmedlet kostar per mil)

Re: Mercedes EQC

Postat: 13 apr 2020 14:55
av MrEarp
Mickep skrev:
Man tycker man borde kunna köpa ett abonnemang och få de lägre priserna oavsettt märke man äger, det ligger i Ionitys intresse. Visst skulle man kunna lägga en del på priset vid inköp av bil och få kanske 5 år (eller "livstid" på första ägaren, då de flesta bara har nya bilar i 3-4 år (hittar bara på)). även om 1000 kr/år kan vara saftigt så är 3 kr/kW ett OK pris (inte direkt billigt men inte vansinnigt dyrt).
Bara det kommer bilar i rimliga prissegment så tycker jag erbjudandet är helt ok. (man kan avstå och bara betala hutlöst de 2 ggr man far längre sträckor) (däremot är det närmast förolämpande att betala dubbelt mot vad en fossilbil kostar och sedan dubbelt vad drivmedlet kostar per mil)
Skulle tro att de rabatterade priserna hos IONITY återspeglar investering varje bolag har gjort i IONITY. Känns rimligt att Daimler har lagt mest med tanke på deras uttalade planer på elbilar, lastbilar osv. Den låga leveranstakten ut på marknaden är nog inte planerad. Kia/Hyundai group anslöt till IONITY sent 2019, deras kunder betalar fullt pris, det kan de inte vara nöjd med.

Re: Mercedes EQC

Postat: 14 apr 2020 10:11
av Laban
MrEarp skrev:
Kia/Hyundai group anslöt till IONITY sent 2019, deras kunder betalar fullt pris, det kan de inte vara nöjd med.
Hyundai/Kia ska väl lämna Ionity, åtminstone enligt denna artikel:

https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... ity-laden/
And Hyundai, who was supposed to join the Ionity consortium as a new partner , is now going another way due to the unwieldiness of the antitrust authorities...

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 05:24
av Zalman3
Mercedes är missnöjda med EQC försäljningen.

The Mercedes-Benz EQC, a vehicle once considered as a potential “Tesla Killer” and a legitimate threat to the Model X, has reportedly sold less than 700 units in its home country since it was launched. This was according to data from Germany’s Federal Motor Transport Authority, which stated that only 397 units of the EQC were sold in 2019 and 276 have been sold during the first four months of the year. 

the sales of the EQC have been incredibly underwhelming. As noted by German media outlet Handelsblatt, Daimler executives have described the EQC as a “pipe cracker” and its sales figures a “total disaster.” The news agency added that only one in about 400 customers in Europe have been opting for the all-electric SUV. And it’s worse in other countries. The EQC has not even been launched in the United States yet, with Mercedes-Benz pushing back the release of the vehicle to 2021, despite initial plans for a 2020 rollout. 

https://www.teslarati.com/tesla-killer- ... eport/amp/

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 06:43
av mati
Och där har vi beviset svart på vitt, kunderna vill inte ha elbilar. Det har vi ju sagt hela tiden. Jag föreslår att vi storsatser på dieselmotorer nu.

Så, eller ungefär så låter det nog internet hos Mercedes och andra tillverkare nu. Det är jag ganska säker på.
En ljusglimt är ju att åtminstone e-tron säljer så pass bra som den gör.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 06:43
av HelectriC
Det är ju inte överraskande alls. När man försöker sälja till folk i Tyskland med mkt pengar (som man ju behöver för att betala en EQC), så måste bilen kunna köra fort på autobahn utan katastrofal räckvidd. Porsche har gjort helt rätt med Taycan och dess högfartsmöjligheter. Sen att den är ändå dyrare är ju en annan sak, men de som har råd får iaf inte samma problem med räckvidd som de får med EQC.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 07:23
av mati
Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 07:31
av Zalman3
mati skrev:
Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 08:06
av mati
Zalman3 skrev:
Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.
Just när det kommer till laddning är e-tron inte bara "lite" bättre. Den utklassar EQC på både AC och DC-laddning. Jag skulle välja bort EQC enbart pga att den inte har stöd för trefas. Bara det är en deal breaker. Att den är långsam även på DC är visserligen dåligt, men det skulle störa mig mindre. Det är i alla fall inte så mycket sämre än vad min gamla S90D klarade, och det gick ju det med. Men naturligtvis borde en modern elbil vara mycket bättre än så. Den är lika dålig på laddning som i-Pace kan man väl säga.
Sen tror jag också att Audi faktiskt vill sälja e-tron. Många konspirationsteorier till trots så att säga. De klantar till det i många avseenden, förvisso, men i det stora hela är de någorlunda med på tåget. Men när det gäller Mercedes är jag tveksam om de menar allvar med sin elbilssatsning.

Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 08:16
av taliz
Ja det största problemet för EQC är etron.
Den är ju i mångt och mycket en jämförbar bil. Mellanstor eldriven tysk premiumsuv med halvhyffsad räckvidd, faktiskt bättre än etron.
Problemet är just att den är lite mindre samt laddar långsammare, å andra sidan kompenserar den det delvis genom att vara betydligt snålare med elektronerna. Dessutom ger väl Mercedes bättre rabatt på IONITY. Sist men inte minst är den ju billigare också.
Jag hade övervägt den om jag inte ville ha en Tesla.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 08:43
av Walker
taliz skrev:
Ja det största problemet för EQC är etron.
Den är ju i mångt och mycket en jämförbar bil. Mellanstor eldriven tysk premiumsuv med halvhyffsad räckvidd, faktiskt bättre än etron.
Problemet är just att den är lite mindre samt laddar långsammare, å andra sidan kompenserar den det delvis genom att vara betydligt snålare med elektronerna. Dessutom ger väl Mercedes bättre rabatt på IONITY. Sist men inte minst är den ju billigare också.
Jag hade övervägt den om jag inte ville ha en Tesla.
Men DET skulle väl aldrig i universum ske? :shock: :lol: :lol:

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 08:48
av Edward123
mati skrev:
Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
Har GLC nu så var definitivt spekulant på EQC och hade möte med säljarna i höstas när de bjöd in till road show men den var för mkt avgasbil konverterad till elbil och dessutom med en hel del nedsidor jämfört med andra elbilar. Dessutom var de helt ovilliga att göra något på priset (vilket kanske har ändrats nu). Det i kombination med att det inte kändes så kul att byta till en bil som i mångt och mkt är samma som ens nuvarande gjorde att det blev en Polestar 2 istället.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 09:01
av Stevvee
Zalman3 skrev:
mati skrev:
Fast e-tron har väl inte bättre räckvidd heller. Eller minns jag fel? Nej, det är hela paketet som det är fel på. Den laddar ju rätt långsamt, extremt långsamt till och med jämfört med e-tron. Ingen trefas heller. Annars är den väl ungefär jämförbar med Audin rent prestandamässigt när man bara tittar på siffrorna. EQC är till och med lite rappare. Men Mercedes har troligen en annan målgrupp än t.ex. Audi. Befintliga Mercedes-kunder är nog inte särskilt benägna att köpa en elbil. Och för att kunna locka andra kundgrupper, eller rentav sno kunder från Tesla, är EQC inte tillräckligt bra.
Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.
Och att den blir dyrare totalt.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 09:07
av Bjelke
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Problemet med EQC är ju att Audi e-tron är lite bättre på många punkter. Långsam laddning och mindre utrymmen är väl dom största skillnaderna.
Just när det kommer till laddning är e-tron inte bara "lite" bättre. Den utklassar EQC på både AC och DC-laddning. Jag skulle välja bort EQC enbart pga att den inte har stöd för trefas. Bara det är en deal breaker. Att den är långsam även på DC är visserligen dåligt, men det skulle störa mig mindre. Det är i alla fall inte så mycket sämre än vad min gamla S90D klarade, och det gick ju det med. Men naturligtvis borde en modern elbil vara mycket bättre än så. Den är lika dålig på laddning som i-Pace kan man väl säga.
Sen tror jag också att Audi faktiskt vill sälja e-tron. Många konspirationsteorier till trots så att säga. De klantar till det i många avseenden, förvisso, men i det stora hela är de någorlunda med på tåget. Men när det gäller Mercedes är jag tveksam om de menar allvar med sin elbilssatsning.
Samtidigt lite knepigt med deras reklam för bilen, den är ju jäkligt bra liksom... känslan är att dom verkligen vill sälja
den men misslyckas utan att själva förstå varför (ev. iaf) och i värsta fall drar fel slutsatser (som du också skrev)...

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 10:17
av Nilp
Min take är att den hamnar mellan olika segment till fel pris. Den är för liten som lite större familjebil, där är Etron också bättre. som familj med 3 barn går EQC bort helt. Är man mindre familj med kanske inget eller ett barn finns det många bättre allternativ till betydligt lägre pris. Skulle dom konverterat en ICE bil till elbil skulle de valt GLE istället eller GLA, hade passat bättre in segmentsmässigt.

Begränsningarna i laddkapacitet både AC och DC 2020 är inte heller konkurrenskraftiga.

Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 10:54
av taliz
Nilp skrev:
Skulle dom konverterat en ICE bil till elbil skulle de valt GLE istället eller GLA, hade passat bättre in segmentsmässigt.
Agree. Dessutom är ju GLC som den baseras på väldigt gammal. Kommer helt ny inom kort.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 14:11
av fth
Jag är inte alls förvånad över de låga försäljnings-siffrorna, snarare tvärtom, av alla "Tesla-dödare" är väl ändå EQC den överlägset minst imponerande?

Alltifrån "unveilingen" då dom i praktiken inte svarade på en enda central fråga om bilen, till det faktum att bilen är lite/mycket sämre än konkurrenterna på i stort sett samtliga punkter, gör att jag har svårt att se vem, förutom rena MB-fanatiker, som skulle köpa den här bilen.

Vill man absolut inte ha en Tesla så finns ju e-tron, som (väl?) på samtliga punkter överträffar EQC med råge.

Till sist, smaken är förstås olika, men för mig fanns det i stort sett ingenting, varken exteriört eller interiört, som tilltalade mig med den här bilen.

Gör om, gör rätt, är mitt betyg.

/fth

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 14:23
av HelectriC
Alltid kul med folk som kan lägga en ”verdict” på en bil utan att inte ha kört den :) Visst, det finns säkert saker som är bättre på andra bilar, men de jag läser om som har en EQC är alla väldigt nöjda. De pratar om mycket komfortabel bil, hög kvalitetskänsla och andra faktorer. Så att bilen är helgalen på alla sätt och vis stämmer ju ganska dåligt. Det är högfärdigt som vanligt på detta forum när något annat än Tesla ska utvärderas. Man kan ju försöka ha liiiite objektivitet.

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 14:50
av fth
HelectriC skrev:
Alltid kul med folk som kan lägga en ”verdict” på en bil utan att inte ha kört den :) Visst, det finns säkert saker som är bättre på andra bilar, men de jag läser om som har en EQC är alla väldigt nöjda. De pratar om mycket komfortabel bil, hög kvalitetskänsla och andra faktorer. Så att bilen är helgalen på alla sätt och vis stämmer ju ganska dåligt. Det är högfärdigt som vanligt på detta forum när något annat än Tesla ska utvärderas. Man kan ju försöka ha liiiite objektivitet.
Jag har iofs inte kört EQC, men suttit i den några gånger, men det är just objektiva nackdelar jag främst reagerar på med EQC.

Främst av dessa är för mig de bristande laddmöjligheterna, enfas AC och max c:a 100kW DC är helt enkelt inte acceptabelt för en ny bil i den här prisklassen 2019/2020 i mina ögon.

Att bilen inte heller subjektivt tilltalar mig är sekundärt, det hamnar långt ned på listan för mig när jag väljer bil.

Jag försöker förhålla mig objektivt till detta, det viktiga för mig är att omställningen sker, inte att det blir Tesla som "vinner", men i mina ögon är de andra tillverkarnas försök fortfarande rätt oimponerande i jämförelse.

De bedrövliga försäljningssiffrorna för EQC är väl också ett bevis för detta, väldigt få konsumenter tycker helt enkelt att detta är en bra bil.

/fth

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 15:12
av Nilp
HelectriC skrev:
Alltid kul med folk som kan lägga en ”verdict” på en bil utan att inte ha kört den :) Visst, det finns säkert saker som är bättre på andra bilar, men de jag läser om som har en EQC är alla väldigt nöjda. De pratar om mycket komfortabel bil, hög kvalitetskänsla och andra faktorer. Så att bilen är helgalen på alla sätt och vis stämmer ju ganska dåligt. Det är högfärdigt som vanligt på detta forum när något annat än Tesla ska utvärderas. Man kan ju försöka ha liiiite objektivitet.
Jag ser inget problem i det. Objektivt sett är den för liten för mina behov och de tekniska specifikationerna kan jag läsa mig till utan att behöva sitta i den. Det kan vara världens mest komfortabla bil, den går bort ändå. Att den säljer dåligt verkar både vi i detta forum och Mercedes själva vara eniga om. De flesta här har inte bara jämfört den mot Tesla utan även Audi.

Varför tror du den säljer dåligt?

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 15:23
av HelectriC
Nilp skrev:
HelectriC skrev:
Alltid kul med folk som kan lägga en ”verdict” på en bil utan att inte ha kört den :) Visst, det finns säkert saker som är bättre på andra bilar, men de jag läser om som har en EQC är alla väldigt nöjda. De pratar om mycket komfortabel bil, hög kvalitetskänsla och andra faktorer. Så att bilen är helgalen på alla sätt och vis stämmer ju ganska dåligt. Det är högfärdigt som vanligt på detta forum när något annat än Tesla ska utvärderas. Man kan ju försöka ha liiiite objektivitet.
Jag ser inget problem i det. Objektivt sett är den för liten för mina behov och de tekniska specifikationerna kan jag läsa mig till utan att behöva sitta i den. Det kan vara världens mest komfortabla bil, den går bort ändå. Att den säljer dåligt verkar både vi i detta forum och Mercedes själva vara eniga om. De flesta här har inte bara jämfört den mot Tesla utan även Audi.

Varför tror du den säljer dåligt?
Den är liten? Ja, men varför säljs det Golf i tusentals världen över? Kanske inte alla bilar behöver vara så stora. DU behöver en större bil, absolut, men det gör ju inte en mindre bil dålig rent objektivt för det. Att den säljer dåligt kan ha många olika anledningar, för dyr kan vara en av de. Att bilen då automatiskt skulle vara dålig kan jag inte hålla med om. Att folk har olika preferenser är helt ok. En Tesla Roadster hade blivit alldeles för liten för oss som familj, är det en dålig bil då? Den kommer kosta 2 miljoner, tror inte den kommer sälja så väldigt mycket, är den dålig då?
För övrigt så har jag för mig EQC laddar med 110kW, laddkurvan känner jag inte till, men så extremt dåligt är nog inte 110kW. Frånvaron av 3-fas är naturligtvis oturligt, men bilen är ju inte diskvalificerad för det. Jag har väl haft nytta av 3-fas laddning några få gånger utanför hemmet. Men nu kommer ju EQC med 3-fas till hösten, så det ändras ju då till det positiva.

Jag kan inte svara på varför den säljer dåligt, men bilen i sig är inte dålig!

Re: Mercedes EQC

Postat: 29 maj 2020 15:41
av fth
HelectriC skrev:
Jag kan inte svara på varför den säljer dåligt, men bilen i sig är inte dålig!
En bil behöver inte vara dålig för att inte sälja, det räcker med att den är lite sämre på några/flera viktiga punkter, och det tycker iaf jag att den är.

Det måste ju finnas skäl som talar för en bil för att man skall välja den, den måste vara bättre på några/flera punkter som köparen tycker är viktiga.

För mig, och uppenbarligen för dom flesta andra, finns det helt enkelt inga starka skäl att välja EQC.

/fth