Sida 12 av 68

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 20 okt 2020 20:19
av SwedishAdvocate
Svenssons skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Svenssons skrev:
.../ Giga Berlin ska producera Model Y, inte Model 3 de första 1-2 åren. Det kommer alltså inte några europeiska Model 3 i närtid. /...
Vad är källan på det här?

Jag har sökt men hittar ingenting.

Enligt Wikipediaartikeln för "Giga Berlin" kommer såväl 3 som Y byggas...
Med tiden så ska Model 3 också byggas men Elon Musk har sagt att Giga Berlin initialt ska bygga Model Y.

Bland annat sas nog detta vid hans besök vid fabriken, finns ett antal nyhetsartiklar om detta:

https://www.techtimes.com/articles/2531 ... n-musk.htm
The clean energy company is preparing itself for the nearing completion of the Gigafactory, which is only months away from now. The mid-sized SUV, Tesla Model Y, will be the first production vehicle of the plant, retrofitted with the new power cell that the company and its CEO boasts.
Finns flera källor på detta dock.
Där står det ingenting om att det kommer ta två år innan de börjar bygga Model 3 i Berlin. Det står att de kommer börja med Y – vilket känns logiskt eftersom det sannolikt kommer finnas en större backlog på Y än 3 när Giga Berlin drar igång.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 20 okt 2020 20:25
av BrooklynS
markuswesterberg skrev:
Absolut det har du helt rätt i. Tror dock ändå att VW snart är om och förbi volymmässigt. Men jag hoppas jag har fel!
Först måste de ju ha batterier att leverera. Fabrikerna som de skall bygga batterierna i är tex inte byggda ännu. Jag förstår inte hur de skall kunna få upp volymen innan de har batterier.

Tesla kommer i EN fabrik att bygga lika mycket batterikapacitet som hela Europas samlade produktion 2030.

Utan batterier = inga elbilar.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 20 okt 2020 20:37
av heldiggrisen
markuswesterberg skrev:
vigge50 skrev:
markuswesterberg skrev:
BrooklynS skrev:
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.

Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Titta på försäljningssiffrorna på ID.3 i Norge...man häpnar över hur många som väljer ID.3 när M3 finns. VW är mycket snart förbi Tesla i volym.
När Tesla Model 3 levererade i volymer som aldrig tidigare hade skett för elbilar i mars 2019 så var många snabba att påpeka att kunder hade väntat i år på modellen och att det därför inte gick att dra några slutsatser.
Volkswagen har producerat ID3 sen november förra året och har pratat om den sen 2016. Att då dra slutsatser om efterfrågan på ID3 blir minst lika snedvridet.

ID3 är i en lägre prisklass än Model 3 och Model Y så den kan mycket väl göra bättre ifrån sig men jag skulle påstå att det är alldeles för tidiga att dra några slutsatser om hur bra den säljer.
Absolut det har du helt rätt i. Tror dock ändå att VW snart är om och förbi volymmässigt. Men jag hoppas jag har fel!
Lite nyfiken, varför hoppas du att du tar fel?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 20 okt 2020 21:05
av Svenssons
SwedishAdvocate skrev:
Där står det ingenting om att det kommer ta två år innan de börjar bygga Model 3 i Berlin. Det står att de kommer börja med Y – vilket känns logiskt eftersom det sannolikt kommer finnas en större backlog på Y än 3 när Giga Berlin drar igång.
Tidsaspekten 1-2 år är en uppskattning från mig. De kommer ju inte direkt börja med Model 3 en eller två månader efter Model Y. Jag utgår från hur det funkar i Giga Shanghai där de ännu inte efter snart ett år börjat bygga en andra modell (dvs Model Y). Nu när export av Model 3 från USA och Kina är på plats för Europa räknar jag med att det kan ta ännu längre tid för Giga Berlin att börja producera Model 3 efter Model Y.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 20 okt 2020 21:59
av markuswesterberg
heldiggrisen skrev:
markuswesterberg skrev:
vigge50 skrev:
markuswesterberg skrev:
BrooklynS skrev:
Nu tror jag iofs att Teslas försäljning av Y de närmaste 3-4 åren kommer att vara såpass stor att de säljer allt de kan tillverka, på samma sätt som med Model 3.

Det är en färdig bil, med sedan många år färdiga och fullt fungerande system, därtill med ett heltäckande laddnätverk. Jag ser för min del inte alls hur de ofärdiga koncepten från VAG skall kunna tränga ut Tesla från elbilsmarknaden i närtid. De saknar alltför mycket av det som faktiskt kännetecknar fungerande elbilslösningar.
Titta på försäljningssiffrorna på ID.3 i Norge...man häpnar över hur många som väljer ID.3 när M3 finns. VW är mycket snart förbi Tesla i volym.
När Tesla Model 3 levererade i volymer som aldrig tidigare hade skett för elbilar i mars 2019 så var många snabba att påpeka att kunder hade väntat i år på modellen och att det därför inte gick att dra några slutsatser.
Volkswagen har producerat ID3 sen november förra året och har pratat om den sen 2016. Att då dra slutsatser om efterfrågan på ID3 blir minst lika snedvridet.

ID3 är i en lägre prisklass än Model 3 och Model Y så den kan mycket väl göra bättre ifrån sig men jag skulle påstå att det är alldeles för tidiga att dra några slutsatser om hur bra den säljer.
Absolut det har du helt rätt i. Tror dock ändå att VW snart är om och förbi volymmässigt. Men jag hoppas jag har fel!
Lite nyfiken, varför hoppas du att du tar fel?
För att jag gillar allt med Tesla och hoppas att de ska bli Apple i bilvärlden. Äger varken aktier eller hatar VW. Tycker bara att det mesta Tesla gör är häftigt och beundransvärt. För några år sedan var jag övertygad om att de också skulle bli först och bäst på självkörande bilar vilket är ett område jag är väldigt intresserad av men är även där mer och mer övertygad om att andra aktörer ligger före. Det gör ingenting om flera aktörer hjälps åt att pusha elbils- och förarlösabilarrevolutionen men jag hade tyckt att det vore hemskt tråkigt om Tesla på sikt blev en i mängden eller än värre uppköpta. Pionjärer förtjänar framgång.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 20 okt 2020 23:31
av Black
Någon som vet om det skiljer i tullavgifter, frakt, mm om de importerar från Kina resp USA ?
Kan ju bli en prissänkning när de importerar från Kina eftersom jag antar att det är billigare arbetskostnad, mm där?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 05:08
av Svenssons
Black skrev:
Någon som vet om det skiljer i tullavgifter, frakt, mm om de importerar från Kina resp USA ?
Kan ju bli en prissänkning när de importerar från Kina eftersom jag antar att det är billigare arbetskostnad, mm där?
Priset sätts inte direkt efter tillverkningskostnad eller ens längre efter globalt pris + tull, frakt m.m. Tidigare när Tesla endast hade Fremont som bilfabrik för hela världen så körde Tesla nästan helt med ett globalt pris + extrautgifter (så som tull, frakt, vagnskadegaranti m.m.) men efter att Giga Shanghai kom upp så ändrades detta. Priserna på de olika marknader varierar mycket mer nu.

Vad gäller importskatten verkar den vara samma för USA och Kina, 10%:
https://madb.europa.eu/madb/euTariffs.h ... country=CN

Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 07:53
av Zalman3
Testar man Europaversionen av MY?
Med 4680 batterier?
Blir det även designmässiga skillnader?

Camouflaged Tesla Spotted At Hawthorne Design Studio


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ign-studio

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 09:04
av fth
Zalman3 skrev:
Testar man Europaversionen av MY?
Med 4680 batterier?
Blir det även designmässiga skillnader?

Camouflaged Tesla Spotted At Hawthorne Design Studio


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ign-studio
Rätt korkat att svepa in bilen i "titta på mig"-plast om man vill kamouflera den, hade den varit okamouflerad så hade ju ingen öht lagt märke till den.

Det kanske bara är ett av Teslas många trick att skapa gratis publicitet? Det funkar ju rätt bra i så fall :D

/fth

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 13:39
av Tomas L
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Testar man Europaversionen av MY?
Med 4680 batterier?
Blir det även designmässiga skillnader?

Camouflaged Tesla Spotted At Hawthorne Design Studio


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ign-studio
Rätt korkat att svepa in bilen i "titta på mig"-plast om man vill kamouflera den, hade den varit okamouflerad så hade ju ingen öht lagt märke till den.

Det kanske bara är ett av Teslas många trick att skapa gratis publicitet? Det funkar ju rätt bra i så fall :D

/fth
Man kanske försöker dölja något som finns på någon annan av bilarna på släpet? :) Det slog mig att enda anledningen till att de maskerar en MY är att det finns någon skillnad på karossen som de inte vill avslöja. T ex att de börjat bygga prototyper av MY med delar från "gigapress", vilket de också spekulerar om på Tesmanian. MY börjar kanske närma sig produktionsstart i Kina?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 14:02
av Tomas L
Svenssons skrev:
Tomas L skrev:
Efter beskedet att Tesla kommer att exportera M3 SR från Kina till europa så kan man konstatera att ingen med säkerhet kan säga att samma sak inte kommer att hända med MY. Många av argumenten som använts mot kinesiska MY till Europa gäller i ännu högre grad kinesiska M3 SR.
De flesta om inte alla argument mot kinesisk Model Y gäller ju oavsett.

Giga Berlin ska producera Model Y, inte Model 3 de första 1-2 åren. Det kommer alltså inte några europeiska Model 3 i närtid.
Giga Shanghai producerar inga Model Y idag och har en stor inhemsk orderkö att fylla innan dessa är aktuella för export.

Jag ser fortfarande inga argument varför Model Y kommer att exporteras från Kina i närtid. Visst kan det bli så att en Model Y SR skulle kunna exporteras från Kina om ett antal år men denna bil går inte att beställa idag och Tesla har alltid valt att exportera premium-bilar till en början för nya modeller. SR verkar inte vara aktuellt:

Trots alla argument som talar emot att M3 byggda i Kina skulle exporteras till Europa, så sker det alltså nu. Trots att Tesla själva sade att det inte skulle ske. Dessutom är det Teslas billigaste modell M3 SR, vilken rimligtvis borde ha en hög efterfrågan i Kina och andra marknader i närheten, som nu kommer att skickas till Europa.

Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 14:16
av taliz
Tomas L skrev:
Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Tror också det. Jag argumenterade ju för att Berlin kan komma att bygga Y med 2170 tills de fått upp volym på 4680. Men det kan förstås vara så att "livremmen" är att importera Y från Kina istället.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 14:30
av Svenssons
Tomas L skrev:
Trots alla argument som talar emot att M3 byggda i Kina skulle exporteras till Europa, så sker det alltså nu. Trots att Tesla själva sade att det inte skulle ske. Dessutom är det Teslas billigaste modell M3 SR, vilken rimligtvis borde ha en hög efterfrågan i Kina och andra marknader i närheten, som nu kommer att skickas till Europa.

Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa? När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras? Det är Model Y som hade argument varför den inte skulle exporteras och Tesla har inte sagt något om tillverkning av Model 3 i Europa mer än att Giga Factory ska tillverka modellen men det är Model Y som man börjar tillverka.

Model 3 har tillverkats och sålts i Kuna under nästan ett år, man startade nyligen ett tredje skift vilket tillsammans med övrig utbyggnad av fabriken antagligen har ökat tillverkningskapaciteten av Model 3 med ca 50%. Model Y tillverkas som sagt var inte ännu i Kina.

Risktagande finns i Kina också, det är ju en helt ny modell med sannolikt nya arbetsmetoder som skall bygga Model Y i Giga Shanghai. Även ifall Kina får upp sin produktion väldigt snart så kommer dessa bilar med stor sannolikhet inte exporteras till Europa just på grund av alla argument som finns mot detta och som jag tagit upp tidigare.

Att det av de som lagt en beställning finns en önskan, tro och hopp om att Model Y ska komma till Europa inom 6 månader förstår jag men det finns inga rationella argument eller saker som tyder på detta.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 15:15
av mikebike
taliz skrev:
Tomas L skrev:
Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Tror också det. Jag argumenterade ju för att Berlin kan komma att bygga Y med 2170 tills de fått upp volym på 4680. Men det kan förstås vara så att "livremmen" är att importera Y från Kina istället.
En möjlighet kan vara att importera halvfabrikat, d.v.s. karosser, batterier eller drivlinor ifall de har överproduktion av något i Kina och/eller problem med något i Berlin.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 15:21
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
Tomas L skrev:
Det är inte alls säkert att MY från Shanghai hamnar i Europa. Men det beror nog på vad som händer under det kommande året, närmare bestämt: hur snabbt kommer MY upp i volymproduktion i Shanghai och hur snabbt sker detta i Berlin? Elon Musk har själv sagt att produktionsmetoderna man valt i Berlin innebär ett stort risktagande. Skulle det visa sig att man får problem med den nya batteriproduktionen, den nya pressen eller den nya lackanläggningen, så kanske Tesla tar MY från Kina till Europa.
Tror också det. Jag argumenterade ju för att Berlin kan komma att bygga Y med 2170 tills de fått upp volym på 4680. Men det kan förstås vara så att "livremmen" är att importera Y från Kina istället.
En möjlighet kan vara att importera halvfabrikat, d.v.s. karosser, batterier eller drivlinor ifall de har överproduktion av något i Kina och/eller problem med något i Berlin.
Det var det jag syftade på med 2170. De cellerna tillverkas ju i USA samt Kina. Berlin kommer bara bygga 4860.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 17:05
av Tomas L
Svenssons skrev:
Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
(Reuters) - Tesla Inc TSLA.O Chief Executive Elon Musk said on Wednesday the company will produce Model Y with a new structural battery design and technology at its Berlin factory next year and that could result in a "significant production risk".

The U.S. electric carmaker plans to manufacture a new version of its Model Y crossover vehicle, and possibly even battery cells at the site. Last month, Musk said that Tesla will use its Germany-based plant to demonstrate a radical overhaul of how its cars are built.

The company plans to start the production of Model Y at Gigafactory Berlin during the second half of 2021.

Tesla’s new battery cell - a larger cylindrical format called 4680 that can store more energy and is easier to make - is key to achieving the goal of cutting battery costs in half and ramping up battery production nearly 100-fold by 2030.

The company’s new structural battery pack requires the new 4680 battery cells in order to work.
https://uk.reuters.com/article/us-tesla ... KKBN26T04J
Svenssons skrev:
Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa?
Låt oss blicka tillbaka i tråden:
Svenssons skrev:
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
M3 SR tillverkade i Kina har helt andra batterier än de M3 som nu säljs i Europa.
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.

Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Vad skulle det vara för risk?

Alt 1 Sälja Kina-tillverkade i Kina utan större fördröjning i transport.
Alt 2 Transportera de Kina-tillverkade bilarna till Europa och sälja dem där efter minst 2-3 extra veckor i transport.
Alt 2 sker just nu med M3 SR.

Svenssons skrev:
När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras?
The Made-in-China model 3 vehicles are ready to leave the port in Shanghai next Tuesday to be exported to Germany, France, Italy and other European countries, although CEO Elon Musk said the company did not plan to export when building its Gigafactory in Shanghai.
https://www.globaltimes.cn/content/1203968.shtml
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ex ... to-europe/

Svenssons skrev:
Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.
Utbyggnaden av Giga Shanghai som är avsedd för produktionen av MY är i princip klar och produktionen förväntas börja i November. Leveranserna börjar i Q1 enligt den kinesiska Tesla-sidan. Giga Berlin blir klar tidigast i juli nästa är, sedan får vi se hur länge det tar att få igång produktionen i den helt nya fabriken, med helt nya anställda, med helt nya produktionsmetoder. Går det bra, så blir det nog inga MY från Kina. Problemet, som gör att Tesla tappar försäljning, är att Tesla inte har någon leveranstid på MY i Europa, f n så kan man inte ens vara säker vilket år den kommer. För oss är det kört med MY, vi kan inte välja en bil med så osäker leveranstid. För oss blir det sannolikt en M3 under Q2.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 okt 2020 22:40
av Svenssons
Tomas L skrev:
Svenssons skrev:
Tror inte att batterierna kommer tillverkas i Giga Berlin till en början. Frågan är till och med om det är batterier som Tesla kommer tillverka eller tredjepartsbatterier.
(Reuters) - Tesla Inc TSLA.O Chief Executive Elon Musk said on Wednesday the company will produce Model Y with a new structural battery design and technology at its Berlin factory next year and that could result in a "significant production risk".

The U.S. electric carmaker plans to manufacture a new version of its Model Y crossover vehicle, and possibly even battery cells at the site. Last month, Musk said that Tesla will use its Germany-based plant to demonstrate a radical overhaul of how its cars are built.

The company plans to start the production of Model Y at Gigafactory Berlin during the second half of 2021.

Tesla’s new battery cell - a larger cylindrical format called 4680 that can store more energy and is easier to make - is key to achieving the goal of cutting battery costs in half and ramping up battery production nearly 100-fold by 2030.

The company’s new structural battery pack requires the new 4680 battery cells in order to work.
https://uk.reuters.com/article/us-tesla ... KKBN26T04J
Svenssons skrev:
Vilka argument fanns det att Model 3 inte skulle kunna exporteras till Europa?
Låt oss blicka tillbaka i tråden:
Svenssons skrev:
Är det så att Model Y i Giga Shanghai inte kommer att produceras med 4680 från start utan först om ett par år är det ytterligare ett argument varför Model Y inte kommer att importeras från Kina till Europa. Varför köra med två rätt olika versioner av Model Y i Europa? Vem skulle vilja ha en av de där första Model Y från Kina som några månader efter leverans kommer vara legacy?
M3 SR tillverkade i Kina har helt andra batterier än de M3 som nu säljs i Europa.
Svenssons skrev:
Laban skrev:
Elon pratar om en risk produktionsmässigt. Skulle väl möjligtvis vara en orsak till att man kan tänka sig leverera Y från Kina till Europa.

Men vinsten är stor. Och någon fabrik ska vara först ut med 4680, varför inte Berlin.
Vad skulle det vara för risk?

Alt 1 Sälja Kina-tillverkade i Kina utan större fördröjning i transport.
Alt 2 Transportera de Kina-tillverkade bilarna till Europa och sälja dem där efter minst 2-3 extra veckor i transport.
Alt 2 sker just nu med M3 SR.

Svenssons skrev:
När sa Tesla att Model 3 inte skulle exporteras?
The Made-in-China model 3 vehicles are ready to leave the port in Shanghai next Tuesday to be exported to Germany, France, Italy and other European countries, although CEO Elon Musk said the company did not plan to export when building its Gigafactory in Shanghai.
https://www.globaltimes.cn/content/1203968.shtml
https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ex ... to-europe/

Svenssons skrev:
Någon import av Model Y från Kina ser inte jag är på gång, främst eftersom det dels inte produceras några Model Y i Kina idag och dels för att Giga Berlin snart (inom 6-8 månader) ska börjar producera Model Y.
Utbyggnaden av Giga Shanghai som är avsedd för produktionen av MY är i princip klar och produktionen förväntas börja i November. Leveranserna börjar i Q1 enligt den kinesiska Tesla-sidan. Giga Berlin blir klar tidigast i juli nästa är, sedan får vi se hur länge det tar att få igång produktionen i den helt nya fabriken, med helt nya anställda, med helt nya produktionsmetoder. Går det bra, så blir det nog inga MY från Kina. Problemet, som gör att Tesla tappar försäljning, är att Tesla inte har någon leveranstid på MY i Europa, f n så kan man inte ens vara säker vilket år den kommer. För oss är det kört med MY, vi kan inte välja en bil med så osäker leveranstid. För oss blir det sannolikt en M3 under Q2.
Så Tesla ändrade den ca 2 år gamla uppgiften att de inte plannerade att exportera från Giga Shanghai. 2 år är rätt lång tid i Tesla-världen.

Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid. Model Y Standard Range går inte beställa idag, det är möjligt att den kommer i framtiden och att den då kommer exporteras från Kina men det lär isåfall vara efter Giga Berlin börjat producera Model Y.

Följer Giga Berlin samma takt som Giga Shanghai så börjar produktion där i maj. Sist jag kollade låg Giga Berlin före den tidsplanen.

Giga Shanghai lär sälja allt de klarar av att producerar av Model Y direkt i Kina under många månader, troligen ett år eller mer. Skulle de välja att exportera till Europa så är det ju ca 2 månaders extra fördröjning mellan produktion och leverans. Giga Berlin lär producera bilar långt innan Giga Shanghai har högre produktion än lokala efterfrågan även ifall det skulle bli månaders fördröjning i Giga Berlin.

Det är först om det blir års fördröjning för Giga Berlin samtidigt som Giga Shanghai byggs upp utan några problem som Tesla kanske överväger export från Kina som jag ser det.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 00:07
av vigge50
Produktion av Model Y är inte beroende av deras egna produktion av batterier, de ska köpa in batterier för att inte vara beroende av egna batterier under 2021.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 06:42
av Laban
Vilket rimmar bra med LG’s snack om kommande nytt format cylindriska celler med 5x energi, 6x kraft. Vilket i sin tur som av en slump är precis vad Tesla pratade om för 4680 cellen.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 07:01
av chaffis75
Känns ju orimligt att vänta på modell y tills Berlin är klar, de förlorar massa av försäljning på de och bilen kommer ju nästan anses gammal när de kommer i Europa i sådan fall.

Nej jag tror tesla kommer hitta en lösning på att få ut modell y i Europa innan dess och där tror jag M3 i Kina är ett steg i lösningen för att få loss kapacitet i freemont.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 07:09
av vigge50
chaffis75 skrev:
Känns ju orimligt att vänta på modell y tills Berlin är klar, de förlorar massa av försäljning på de och bilen kommer ju nästan anses gammal när de kommer i Europa i sådan fall.

Nej jag tror tesla kommer hitta en lösning på att få ut modell y i Europa innan dess och där tror jag M3 i Kina är ett steg i lösningen för att få loss kapacitet i freemont.
Det beror väll på efterfrågan i Nordamerika och Kina, kanske är dessa marknader tillräckligt för att möta produktionskapaciteten från Fremont och Shanghai.

Angående gammal, om den kommer nästa höst så kommer det ändå vara kortare tid från introduktion i USA till introduktion i Europa. Kan inte minnas att jag hörde många påstå att Model 3 var gammal när den kom till Europa.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 07:13
av Zalman3
vigge50 skrev:
Produktion av Model Y är inte beroende av deras egna produktion av batterier, de ska köpa in batterier för att inte vara beroende av egna batterier under 2021.
Tesla köper ju batterier från Samsung, Panasonic, CATL och LG Chem.
Vilket innebär att Tesla dammsuger batteri marknaden.

Inte så lätt för andra biltillverkare att då snabbt öka sin elbilsproduktion.
För var ska batterierna komma ifrån, och till vilket pris?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 07:41
av chaffis75
vigge50 skrev:
chaffis75 skrev:
Känns ju orimligt att vänta på modell y tills Berlin är klar, de förlorar massa av försäljning på de och bilen kommer ju nästan anses gammal när de kommer i Europa i sådan fall.

Nej jag tror tesla kommer hitta en lösning på att få ut modell y i Europa innan dess och där tror jag M3 i Kina är ett steg i lösningen för att få loss kapacitet i freemont.
Det beror väll på efterfrågan i Nordamerika och Kina, kanske är dessa marknader tillräckligt för att möta produktionskapaciteten från Fremont och Shanghai.

Angående gammal, om den kommer nästa höst så kommer det ändå vara kortare tid från introduktion i USA till introduktion i Europa. Kan inte minnas att jag hörde många påstå att Model 3 var gammal när den kom till Europa.
Ja allt är relativt men jag tycker nog de var ganska frustrerat ibland över att M3 dröjde så länge i Europa.
Sen kanske gammal är ett starkt ord men nyhetens behag går över snabbt. Kan man bara börja leverera så håller skapar man efterfrågan även om leverans tider kanske blir långa.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 08:26
av Tomas L
Svenssons skrev:
Så Tesla ändrade den ca 2 år gamla uppgiften att de inte plannerade att exportera från Giga Shanghai. 2 år är rätt lång tid i Tesla-världen.
Elon Musk sade att de inte planerade att exportera från Shanghai vid ett earnings call den 30/6 2019. Han sade även att det sannolikt dröjer till 2021 innan fabriken i Berlin är "operational", d v s att produktionen har kommit igång på allvar.
Daniel V. Galves -- Wolfe Research, LLC -- Analyst

Okay, and sounds good. And have you considered potentially sourcing cars to Europe from that China plant at all?

Elon Musk -- Chief Executive Officer

No. Our plan is to -- well, to source cars to greater Europe area from Fremont, California and until we have European Gigafactory operational. And that's -- but that's probably a couple of years before, it's probably 2021 before we have an operational Gigafactory in Europe.
Svenssons skrev:
Tesla har delat upp import av Model 3 till Europa där SR importeras från Kina och övriga från USA. Detta är inget argument varför Model Y kommer importeras från Kina i närtid.
Men det visar att Tesla är beredda att ta bilar från Shanghai till Europa. Många i denna tråd lade fram starka argument för att det inte skulle hända; kostsam frakt, annan modell, stort behov på hemmamarknaden (Kina). Poängen är att det inte är omöjligt att samma sak kommer att ske med Model Y.
Svenssons skrev:
Följer Giga Berlin samma takt som Giga Shanghai så börjar produktion där i maj. Sist jag kollade låg Giga Berlin före den tidsplanen.
Om man går in på Teslas svenska sida och beställer en Model Y idag, när får man leverans? Vilket år?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 okt 2020 08:59
av Laban
Tomas L skrev:
Men det visar att Tesla är beredda att ta bilar från Shanghai till Europa. Många i denna tråd lade fram starka argument för att det inte skulle hända; kostsam frakt, annan modell, stort behov på hemmamarknaden (Kina). Poängen är att det inte är omöjligt att samma sak kommer att ske med Model Y.
Det är inte omöjligt långsiktigt men kanske inte så troligt kortsiktigt. Sen är den stora skillnaden att Y kommer att tillverkas i Europa medan 3:an inte tillverkas här. Och med Y samt kommande $25k bil designad i Berlin kommer 3:an gissningsvis inte stå för en speciellt stor andel av Teslas försäljning i Europa. Samma kommer som jag ser det gälla för Kina. Så min gissning är att 3:an aldrig kommer att produceras i Europa.