Sida 12 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 11:27
av LarsL
Nu har ju bilhandlare en försmak i att ge rabatter så man vet ju aldrig. Hoppas verkligen att det försvinner nu med elbilarna och att alla kunder kan få samma priser.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 12:28
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Nu har ju bilhandlare en försmak i att ge rabatter så man vet ju aldrig. Hoppas verkligen att det försvinner nu med elbilarna och att alla kunder kan få samma priser.
Enligt Frida så var det finans + tillbehör så som vinterhjul som hon kunde göra bättre pris på i det berömda 5000kr deposit-gruppköpet som aldrig blev av.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 18:30
av taliz


Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.

Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 18:54
av TeslaTissel
taliz skrev:


Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.

Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
Testa med denna tag yt så kommer klippet med.

Hans videos är avslöjande.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 19:14
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
100kw "ska" den ju klara?!
Nej! Kia har specat en viss laddtid till en viss SoC på en 100kW laddare. INTE att den kan ta eller klara av 100kW.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 20:56
av Jerker
Läser i senaste Elbilen att e-Niro inte får det 230V-uttag som fanns i bilen som Bjørn Nyland testade i Sydkorea. Dessutom skriver de att Kia jobbar på att ge bilen 3-fasladdning och att man testar ut dragkrok.

Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 21:44
av Henrik Torphammar
Jerker skrev:
Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Är det tidningen du syftar på? Hittar bara samma 0-80% på 1h med 100kW laddare resp 1.5h på 50kW på Kia.com

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 21:52
av Jerker
Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Är det tidningen du syftar på? Hittar bara samma 0-80% på 1h med 100kW laddare resp 1.5h på 50kW på Kia.com
Tidningen. Det var den jag refererade till i hela mitt inlägg.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 22:21
av iAkita
taliz skrev:


Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.

Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
Ja, om man vägrar använda Clevers laddare och inte vill ladda på EON's laddare om de inte tar betalkort så blir det ju så. I själva verket finns det gott om laddare längs den sträckan han körde, om han vara hade bemödat sig kolla upp det och varit villig att använda dem eller lyssna på de tips som de som följde resan gav.. Kolla uppladdning.nu.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 22:35
av wector
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.

Re: Kia Niro EV

Postat: 28 dec 2018 23:01
av mans71
wector skrev:
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 dec 2018 06:02
av taliz
mans71 skrev:
wector skrev:
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.
Och hur ofta kör du långresor med egolfen?

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 dec 2018 06:49
av Jeppe_E
Jag håller faktiskt med om kritiken här. Om vi verkligen vill få fart på elbilen i Sverige så måste det vara betydligt enklare att ladda den. Du kan idag köra in på vilken mack som helst och tanka med ett vanligt visa.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 dec 2018 12:57
av MangeT
Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 dec 2018 14:41
av LarsL
Tesla Bjørn upptäckte en bug i E.ONs annars ganska smidiga kortbetalningslösning. Det går på laddaren i Falkenberg att starta laddningen med ett kontaktlöst betalkort, det är ju precis så man vill ha det förutom att det kostar 50kr/gång och inte kr/kWh så det är inte riktigt hållbart i längden. Men buggen var att det gick att avsluta laddningen utan att visa kortet igen, vilket gör systemet ganska värdelöst. Naturligtvis borde det funka så att kortet aktiverar laddningen och reserverar säg 200kr sedan när kortet sveps igen så tas betalningen per laddade kWh och reservationen släpper och laddning gen avslutas.

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 dec 2018 14:46
av Zalman3
MangeT skrev:
Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, 116 mil.
Laddade 11ggr, fick planera resan flera veckor i förväg för att få alla kort och taggar som behövs.

Detta för en resa man gör EN gång i livet.
Sjukt krångligt säger jag bara!

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 dec 2018 14:59
av LarsL
Zalman3 skrev:
MangeT skrev:
Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, 116 mil.
Laddade 11ggr, fick planera resan flera veckor i förväg för att få alla kort och taggar som behövs.

Detta för en resa man gör EN gång i livet.
Sjukt krångligt säger jag bara!
Det kan ju knappast vara fler än de jag skaffat och använt under mina år med Leaf, 5st (CLEVER, InCharge, Charge&Drive, E.ON och Park&Charge). Det har funkat bra förutom i Karlskrona där de använder något eget system där man tydligen ska ladda ner dras app Parkera i Karlskrona eller en från GreenCharge (som inte har något rfid-tag), det är krångligt.

Re: Kia Niro EV

Postat: 31 dec 2018 18:40
av taliz

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(

Re: Kia Niro EV

Postat: 31 dec 2018 20:21
av Henrik Torphammar
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 jan 2019 01:10
av Pierre Simonsson
mans71 skrev:
wector skrev:
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man
argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 jan 2019 08:13
av Henrik Torphammar
Pierre Simonsson skrev:
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Taggarna är inget bra, håller med dig. Men det är fasen inte smidigt att tanka en fossilbil heller. Rullade in på St1 som har en app. Appen funkade så där och efter många försök fick den kontakt med pumpen, men pumpen fungerande inte. Bytte pump och den funkade inte heller. Vad gör man nu?? Macken vid jobbet har dom grävt bort och den andra fungerade inte. Den tredje tog inte Samsung Pay utan skulle förtvivlat ha ett fysiskt kort(!!!). Helt sjukt. Så där står man med en bil som vägrar köra brännaren pga låg bränslenivå och med med gula onda ögat lysande samt 5+5mil hem för att hämta VISA kortet. Nån långsamladdare för dieselbil finns ju inte heller.

Så nej.... det är inte "lika enkelt" där heller. Absolut smidigaste var när Leaf stod fulladdad på morgonen och efter jobbet när man kom ut.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 jan 2019 08:37
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
Pierre Simonsson skrev:
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Taggarna är inget bra, håller med dig. Men det är fasen inte smidigt att tanka en fossilbil heller. Rullade in på St1 som har en app. Appen funkade så där och efter många försök fick den kontakt med pumpen, men pumpen fungerande inte. Bytte pump och den funkade inte heller. Vad gör man nu?? Macken vid jobbet har dom grävt bort och den andra fungerade inte. Den tredje tog inte Samsung Pay utan skulle förtvivlat ha ett fysiskt kort(!!!). Helt sjukt. Så där står man med en bil som vägrar köra brännaren pga låg bränslenivå och med med gula onda ögat lysande samt 5+5mil hem för att hämta VISA kortet. Nån långsamladdare för dieselbil finns ju inte heller.

Så nej.... det är inte "lika enkelt" där heller. Absolut smidigaste var när Leaf stod fulladdad på morgonen och efter jobbet när man kom ut.
Men.... normalt att åka hemifrån utan plånbok med sitt visa-kort...
Jag har nog under alla mina år som bilförare aldrig råkat ut för att jag inte kunnat tanka. säga vad man vill, men det är inte lika enkelt att ladda en elbil. Eftersom det ändå tar längre tid än att fylla en tank så måste det bli smidigare, annars är detta en sådan sak som kommer att fördröja övergången.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 jan 2019 09:40
av taliz
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 jan 2019 09:49
av Jeppe_E
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
Nja, det gick väl rätt bra för både e-niron och konan när de kördes mellan Haparanda-Ystad?

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 jan 2019 09:51
av Henrik Torphammar
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
Kunde ju lika gärna varit fullt på en supercharger

https://www.businessinsider.sg/truck-ow ... s-2018-12/


Konstig argumentation om långresor. Kör man längre än ett laddar upp med Eniro så är ju tåg eller flyg bättre alternativ.