Re: Kia Niro EV
Postat: 28 dec 2018 11:27
Nu har ju bilhandlare en försmak i att ge rabatter så man vet ju aldrig. Hoppas verkligen att det försvinner nu med elbilarna och att alla kunder kan få samma priser.
Enligt Frida så var det finans + tillbehör så som vinterhjul som hon kunde göra bättre pris på i det berömda 5000kr deposit-gruppköpet som aldrig blev av.LarsL skrev:Nu har ju bilhandlare en försmak i att ge rabatter så man vet ju aldrig. Hoppas verkligen att det försvinner nu med elbilarna och att alla kunder kan få samma priser.
Testa med denna tag yt så kommer klippet med.taliz skrev:
Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.
Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
Nej! Kia har specat en viss laddtid till en viss SoC på en 100kW laddare. INTE att den kan ta eller klara av 100kW.taliz skrev:100kw "ska" den ju klara?!
Är det tidningen du syftar på? Hittar bara samma 0-80% på 1h med 100kW laddare resp 1.5h på 50kW på Kia.comJerker skrev:Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Tidningen. Det var den jag refererade till i hela mitt inlägg.Henrik Torphammar skrev:Är det tidningen du syftar på? Hittar bara samma 0-80% på 1h med 100kW laddare resp 1.5h på 50kW på Kia.comJerker skrev:Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Ja, om man vägrar använda Clevers laddare och inte vill ladda på EON's laddare om de inte tar betalkort så blir det ju så. I själva verket finns det gott om laddare längs den sträckan han körde, om han vara hade bemödat sig kolla upp det och varit villig att använda dem eller lyssna på de tips som de som följde resan gav.. Kolla uppladdning.nu.taliz skrev:
Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.
Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.wector skrev:Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Och hur ofta kör du långresor med egolfen?mans71 skrev:Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.wector skrev:Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, 116 mil.MangeT skrev:Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
Det kan ju knappast vara fler än de jag skaffat och använt under mina år med Leaf, 5st (CLEVER, InCharge, Charge&Drive, E.ON och Park&Charge). Det har funkat bra förutom i Karlskrona där de använder något eget system där man tydligen ska ladda ner dras app Parkera i Karlskrona eller en från GreenCharge (som inte har något rfid-tag), det är krångligt.Zalman3 skrev:Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, 116 mil.MangeT skrev:Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
Laddade 11ggr, fick planera resan flera veckor i förväg för att få alla kort och taggar som behövs.
Detta för en resa man gör EN gång i livet.
Sjukt krångligt säger jag bara!
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?taliz skrev:
Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers.
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.mans71 skrev:Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan manwector skrev:Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.
Taggarna är inget bra, håller med dig. Men det är fasen inte smidigt att tanka en fossilbil heller. Rullade in på St1 som har en app. Appen funkade så där och efter många försök fick den kontakt med pumpen, men pumpen fungerande inte. Bytte pump och den funkade inte heller. Vad gör man nu?? Macken vid jobbet har dom grävt bort och den andra fungerade inte. Den tredje tog inte Samsung Pay utan skulle förtvivlat ha ett fysiskt kort(!!!). Helt sjukt. Så där står man med en bil som vägrar köra brännaren pga låg bränslenivå och med med gula onda ögat lysande samt 5+5mil hem för att hämta VISA kortet. Nån långsamladdare för dieselbil finns ju inte heller.Pierre Simonsson skrev:Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Men.... normalt att åka hemifrån utan plånbok med sitt visa-kort...Henrik Torphammar skrev:Taggarna är inget bra, håller med dig. Men det är fasen inte smidigt att tanka en fossilbil heller. Rullade in på St1 som har en app. Appen funkade så där och efter många försök fick den kontakt med pumpen, men pumpen fungerande inte. Bytte pump och den funkade inte heller. Vad gör man nu?? Macken vid jobbet har dom grävt bort och den andra fungerade inte. Den tredje tog inte Samsung Pay utan skulle förtvivlat ha ett fysiskt kort(!!!). Helt sjukt. Så där står man med en bil som vägrar köra brännaren pga låg bränslenivå och med med gula onda ögat lysande samt 5+5mil hem för att hämta VISA kortet. Nån långsamladdare för dieselbil finns ju inte heller.Pierre Simonsson skrev:Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Så nej.... det är inte "lika enkelt" där heller. Absolut smidigaste var när Leaf stod fulladdad på morgonen och efter jobbet när man kom ut.
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.Henrik Torphammar skrev:Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?taliz skrev:
Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers.
Nja, det gick väl rätt bra för både e-niron och konan när de kördes mellan Haparanda-Ystad?taliz skrev:Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.Henrik Torphammar skrev:Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?taliz skrev:
Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
Kunde ju lika gärna varit fullt på en superchargertaliz skrev:Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.Henrik Torphammar skrev:Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?taliz skrev:
Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...