Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Nu har ju bilhandlare en försmak i att ge rabatter så man vet ju aldrig. Hoppas verkligen att det försvinner nu med elbilarna och att alla kunder kan få samma priser.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

LarsL skrev:
Nu har ju bilhandlare en försmak i att ge rabatter så man vet ju aldrig. Hoppas verkligen att det försvinner nu med elbilarna och att alla kunder kan få samma priser.
Enligt Frida så var det finans + tillbehör så som vinterhjul som hon kunde göra bättre pris på i det berömda 5000kr deposit-gruppköpet som aldrig blev av.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »



Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.

Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TeslaTissel »

taliz skrev:


Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.

Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
Testa med denna tag yt så kommer klippet med.

Hans videos är avslöjande.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

taliz skrev:
100kw "ska" den ju klara?!
Nej! Kia har specat en viss laddtid till en viss SoC på en 100kW laddare. INTE att den kan ta eller klara av 100kW.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Läser i senaste Elbilen att e-Niro inte får det 230V-uttag som fanns i bilen som Bjørn Nyland testade i Sydkorea. Dessutom skriver de att Kia jobbar på att ge bilen 3-fasladdning och att man testar ut dragkrok.

Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jerker skrev:
Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Är det tidningen du syftar på? Hittar bara samma 0-80% på 1h med 100kW laddare resp 1.5h på 50kW på Kia.com
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11203
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Henrik Torphammar skrev:
Jerker skrev:
Sen är det dubbla budskap kring laddhastigheten för DC: I betygskolumnen säger man 77 kW och i kortfaktarutan 100 kW.
Är det tidningen du syftar på? Hittar bara samma 0-80% på 1h med 100kW laddare resp 1.5h på 50kW på Kia.com
Tidningen. Det var den jag refererade till i hela mitt inlägg.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:


Verkar fortfarande vara katastroftillstånd(!) för snabbladdning utanför Superchargernätet i Sverige.

Trist, lär inte bli kul om man tänkt åka längre sträckor med sin eniro.
Förvånad att den inte ens maxade 70kw förövrigt. 100kw "ska" den ju klara?!
Ja, om man vägrar använda Clevers laddare och inte vill ladda på EON's laddare om de inte tar betalkort så blir det ju så. I själva verket finns det gott om laddare längs den sträckan han körde, om han vara hade bemödat sig kolla upp det och varit villig att använda dem eller lyssna på de tips som de som följde resan gav.. Kolla uppladdning.nu.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Kia Niro EV

Inlägg av wector »

Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mans71 »

wector skrev:
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
wector skrev:
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.
Och hur ofta kör du långresor med egolfen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Jag håller faktiskt med om kritiken här. Om vi verkligen vill få fart på elbilen i Sverige så måste det vara betydligt enklare att ladda den. Du kan idag köra in på vilken mack som helst och tanka med ett vanligt visa.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av MangeT »

Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Tesla Bjørn upptäckte en bug i E.ONs annars ganska smidiga kortbetalningslösning. Det går på laddaren i Falkenberg att starta laddningen med ett kontaktlöst betalkort, det är ju precis så man vill ha det förutom att det kostar 50kr/gång och inte kr/kWh så det är inte riktigt hållbart i längden. Men buggen var att det gick att avsluta laddningen utan att visa kortet igen, vilket gör systemet ganska värdelöst. Naturligtvis borde det funka så att kortet aktiverar laddningen och reserverar säg 200kr sedan när kortet sveps igen så tas betalningen per laddade kWh och reservationen släpper och laddning gen avslutas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

MangeT skrev:
Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, 116 mil.
Laddade 11ggr, fick planera resan flera veckor i förväg för att få alla kort och taggar som behövs.

Detta för en resa man gör EN gång i livet.
Sjukt krångligt säger jag bara!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
MangeT skrev:
Borde absolut vara lika enkelt att ladda. Är alldeles för krångligt idag på övriga laddare exklusive Teslas.
Har kört en Nissan Leaf 24kWh från Göteborg till Umeå, 116 mil.
Laddade 11ggr, fick planera resan flera veckor i förväg för att få alla kort och taggar som behövs.

Detta för en resa man gör EN gång i livet.
Sjukt krångligt säger jag bara!
Det kan ju knappast vara fler än de jag skaffat och använt under mina år med Leaf, 5st (CLEVER, InCharge, Charge&Drive, E.ON och Park&Charge). Det har funkat bra förutom i Karlskrona där de använder något eget system där man tydligen ska ladda ner dras app Parkera i Karlskrona eller en från GreenCharge (som inte har något rfid-tag), det är krångligt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »


Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Pierre Simonsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 25 okt 2018 20:48

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Pierre Simonsson »

mans71 skrev:
wector skrev:
Det är ju fortfarande bedrövligt med situationen vi har med bara en station på många av ställena. Plus alla tags, konton och skit som man behöver pyssla med. Jag som har ett genuint intresse av teknik och elbilar är det ju kanske mindre jobbigt för. Men om tex morsan skulle köpa en Eniro och åka en sväng så skulle det mest troligt bli kaos.
Det är helt enkelt ett för dåligt system som byggts.
Hoppas ionity bygger snabbt som tusan i hela landet så vi får nån ordning för de som inte kör Tesla.
Inget jätteproblem direkt. Hade skaffat 6 laddkort innan ens bilen blev levererad (e-golf) och har nu tre år senare med även en Tesla i hushållet bara använt hälften av korten och egentligen bara Clever vid flera tillfällen. Visst kan man
argumentera att betalkort vore bra, men tags är faktiskt smidigare.
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pierre Simonsson skrev:
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Taggarna är inget bra, håller med dig. Men det är fasen inte smidigt att tanka en fossilbil heller. Rullade in på St1 som har en app. Appen funkade så där och efter många försök fick den kontakt med pumpen, men pumpen fungerande inte. Bytte pump och den funkade inte heller. Vad gör man nu?? Macken vid jobbet har dom grävt bort och den andra fungerade inte. Den tredje tog inte Samsung Pay utan skulle förtvivlat ha ett fysiskt kort(!!!). Helt sjukt. Så där står man med en bil som vägrar köra brännaren pga låg bränslenivå och med med gula onda ögat lysande samt 5+5mil hem för att hämta VISA kortet. Nån långsamladdare för dieselbil finns ju inte heller.

Så nej.... det är inte "lika enkelt" där heller. Absolut smidigaste var när Leaf stod fulladdad på morgonen och efter jobbet när man kom ut.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Henrik Torphammar skrev:
Pierre Simonsson skrev:
Förstår att du vill försvara Elbilar til varje pris jag älskar åckså utvecklingen med Elbilar men när man inte ser problemen som fins med att skaffa 6 kort eller id taggar är det för mycket och för krångligt det skal vara lika enkelt att ladda som att tanka en fossilbil och Underhållet behöver Skötas. Dvs Kortbetalning Möjlig vid i princip alla laddare som kostar pengar.
Taggarna är inget bra, håller med dig. Men det är fasen inte smidigt att tanka en fossilbil heller. Rullade in på St1 som har en app. Appen funkade så där och efter många försök fick den kontakt med pumpen, men pumpen fungerande inte. Bytte pump och den funkade inte heller. Vad gör man nu?? Macken vid jobbet har dom grävt bort och den andra fungerade inte. Den tredje tog inte Samsung Pay utan skulle förtvivlat ha ett fysiskt kort(!!!). Helt sjukt. Så där står man med en bil som vägrar köra brännaren pga låg bränslenivå och med med gula onda ögat lysande samt 5+5mil hem för att hämta VISA kortet. Nån långsamladdare för dieselbil finns ju inte heller.

Så nej.... det är inte "lika enkelt" där heller. Absolut smidigaste var när Leaf stod fulladdad på morgonen och efter jobbet när man kom ut.
Men.... normalt att åka hemifrån utan plånbok med sitt visa-kort...
Jag har nog under alla mina år som bilförare aldrig råkat ut för att jag inte kunnat tanka. säga vad man vill, men det är inte lika enkelt att ladda en elbil. Eftersom det ändå tar längre tid än att fylla en tank så måste det bli smidigare, annars är detta en sådan sak som kommer att fördröja övergången.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
Nja, det gick väl rätt bra för både e-niron och konan när de kördes mellan Haparanda-Ystad?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:

Ytterligare bevis på vad man har att se fram emot utan access till Superchargers. :(
Bevis på vad? Att Leaf suger? För annars var det väl inget speciellt?
Bevis på att det fortfarande är väldigt dåligt med publika laddare som funkar/är tillgängliga i Sverige. Såvida man inte kör Tesla förstås.
De som köper Eniro/kona och tänker att de kommer vara hur bra somhelst på långresa bör nog tänka igen...
Kunde ju lika gärna varit fullt på en supercharger

https://www.businessinsider.sg/truck-ow ... s-2018-12/


Konstig argumentation om långresor. Kör man längre än ett laddar upp med Eniro så är ju tåg eller flyg bättre alternativ.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar