{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av fth »

Pontus skrev:
Har fått typ 3-4 böter i mitt liv och bara på motorväg och gles trafik. Inte helt ok men i varje fall minimal risk för andra.
Ja, risken för andra borde vara (är?) kriteriet för straff tycker jag, jag ser dagligen ärthjärnor som glatt trycker gasen i botten förbi skolor och dagis i Stockholms innerstad, där tycker iaf jag fängelse borde finnas på straffskalan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Man blir ju lite nyfiken också på var ni fastnar i alla dessa kontroller? :?

Jag har kört typ 3000 mil/år i över 30 år och jag har på hela den tiden bara sett kanske 3-4 hastighetskontroller totalt...

/fth

EDIT: icke inräknat selfie-kameror förstås :)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

fth skrev:

Jag har kört typ 3000 mil/år i över 30 år och jag har på hela den tiden bara sett kanske 3-4 hastighetskontroller totalt...

/fth

Antar att du inte kört dina mil i Östergötland
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Dafro skrev:
Hyfsat stor andel mil på E4 mellan Stockholm och (N om) Gävle, men också många långa resor Stockholm - S Europa via E4 genom Östergötland, så rätt många mil där också faktiskt.

Där har jag dock aldrig sett någon hastighetskontroll, dom 3-4 jag har sett har varit på E4 mellan Stockholm och Gävle, utom en mitt i City utanför en skola för typ 15 år sedan.

/fth
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

fth skrev:
Dafro skrev:
Hyfsat stor andel mil på E4 mellan Stockholm och (N om) Gävle, men också många långa resor Stockholm - S Europa via E4 genom Östergötland, så rätt många mil där också faktiskt.

Där har jag dock aldrig sett någon hastighetskontroll, dom 3-4 jag har sett har varit på E4 mellan Stockholm och Gävle, utom en mitt i City utanför en skola för typ 15 år sedan.

/fth
Där ser man, nu på sista åren har jag inte sett lika många men tidigare innan corona var det rätt vanligt med bilar stoppade av civilpolisbilar och laser.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Dafro skrev:
Där ser man, nu på sista åren har jag inte sett lika många men tidigare innan corona var det rätt vanligt med bilar stoppade av civilpolisbilar och laser.
Ok, men dom ser man väl bara om man faktiskt "drabbas" av dom, dvs om man kör (mycket) för fort?

Jag talar alltså om "klassiska" hastighetskontroller med uniformerade poliser som vinkar in bilar till en kontrollplats, men det kanske dom har slutat med (vilket skulle förklara varför jag aldrig ser dom :D ),

/fth
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

fth skrev:
Dafro skrev:
Ok, men dom ser man väl bara om man faktiskt "drabbas" av dom, dvs om man kör (mycket) för fort?

Jag talar alltså om "klassiska" hastighetskontroller med uniformerade poliser som vinkar in bilar till en kontrollplats, men det kanske dom har slutat med (vilket skulle förklara varför jag aldrig ser dom :D ),

/fth
Där jag bor (Haga Norra) är det ofta fartkontroll. De står på gångbroarna över E4 med laser. Minst en gång i månaden.
Sedan är Nyköpingsbro ökänt, liksom sträckan mellan Linköping och Jönköping.

Jag har haft körkort drygt 43 år utan böter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mikebike skrev:
Där jag bor (Haga Norra) är det ofta fartkontroll. De står på gångbroarna över E4 med laser. Minst en gång i månaden.
Det var som f-n, där kör jag ju förbi 1-5ggr/vecka, och har som sagt varken sett eller drabbats av dom. Man ser ju ibland civila polisbilar som har stoppat någon vid vägkanten, det är väl dom på gångbroarna som dirigerat dom till rätt bil då kanske?
mikebike skrev:
Jag har haft körkort drygt 43 år utan böter.
Typ 35 år själv utan böter (ta i trä). ;)

/fth
Användarvisningsbild
dave
Teslaägare

Inlägg av dave »

Finns någon vaken mod som kan bryta ur fortkörningsdiskussionen ur denna högaktuella tråd? Har också fått uppleva denna tråkiga sida av prestanda sedan jag blev Teslaägare men då denna tråd nu skulle kunna ha daglig relevans vore det fint med lite offtopicstäd.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Håller med men den här tråden har varit off topic i över 100 sidor. Titta bara på trådens rubrik, som är fake news.

:D
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

I Tyskland finns nu nya MS och MX med CCS.
Ingen mer CCS-adapter för premium Teslas
Efter att denna fråga länge stått obesvarad står det nu också klart att ägare till uppfräschade Model S och Model X i Europa inte längre behöver pilla med en adapter för att kunna använda V3-kompressorn med en effekt på upp till 250 kilowatt: Tesla gav sitt laddningsuttag som Switched till CCS-standarden från början för Model 3 och Model Y. Detta borde möjliggöra snabbare överladdning som i USA. En av interiörbilderna på den svarta Model S i Wittlich visar att med en batterinivå på 63 procent finns det fortfarande 124 kilowatt. Enligt Tesla kan nya Model S laddas för en räckvidd på upp till 322 kilometer på 15 minuter.
https://teslamag.de/news/neue-tesla-mod ... rlin-53689
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Det är ju bra nyheter, det hade väl inte bekräftats tidigare?

Det var ju iofs ett tämligen basic krav på en refresh, men det är ju skönt att få det bekräftat till slut.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Har någon sett färsk information om dragkroken?

Är det fortfarande den yxiga Bosal-adaptern eller har dom hittat/gjort någon ny lösning?

/fth
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Ingen mer CCS-adapter för premium Teslas
Efter att denna fråga länge stått obesvarad står det nu också klart att ägare till uppfräschade Model S och Model X i Europa inte längre behöver pilla med en adapter för att kunna använda V3-kompressorn med en effekt på upp till 250 kilowatt: Tesla gav sitt laddningsuttag som Switched till CCS-standarden från början för Model 3 och Model Y. Detta borde möjliggöra snabbare överladdning som i USA. En av interiörbilderna på den svarta Model S i Wittlich visar att med en batterinivå på 63 procent finns det fortfarande 124 kilowatt. Enligt Tesla kan nya Model S laddas för en räckvidd på upp till 322 kilometer på 15 minuter.
https://teslamag.de/news/neue-tesla-mod ... rlin-53689
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi
haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom :)
Att slippa adapter är såklart också positivt i sig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom :)
Vi har väl iofs redan fått typ 180kW på ”gamla” S/X med en av dom senaste uppdateringarna.

/fth
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Bjelke skrev:
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom :)
Vi har väl iofs redan fått typ 180kW på ”gamla” S/X med en av dom senaste uppdateringarna.

/fth
Ja det också :) men jag har inte hunnit se mer än typ 150kW på min…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

fth skrev:

/fth

Första gången va efter att jag kört för fort på 70 sträckor 3 ggr under en 2 års period.
Andra gången va en 80 sträcka och jag körde om en x som åkte prick lagligt ute på landsbygden.
Och tredje gången va jag inte uppmärksam på hur snabbt bilen hade börjat åka i en nedförsbacke på en 30 sträcka. Och iom att det blev hastighetsböter där så beslutade transportstyrelsen efter 8 månader att dra in kortet.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
Bjelke skrev:

/fth
Mer än 150kW på gamla S/X verkar ha tagits bort igen med 36.2. På min X har jag inte sett det sedan jag fick denna version, trots varmt batteri och låg SOC.

Sen tycker jag faktiskt 124kW vid 63% inte var något vidare jämfört med andra nyare bilar i premiumklassen. Men det kanske inte vara optimala förhållanden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

jpetters skrev:
fth skrev:
Bjelke skrev:

/fth
Mer än 150kW på gamla S/X verkar ha tagits bort igen med 36.2. På min X har jag inte sett det sedan jag fick denna version, trots varmt batteri och låg SOC.

Sen tycker jag faktiskt 124kW vid 63% inte var något vidare jämfört med andra nyare bilar i premiumklassen. Men det kanske inte vara optimala förhållanden.
Min verkar också ha fått en återställare till under 150 kW. Kanske hänger samman med att de nya X och S är på G och att mjukvaran oavsiktligt låsts upp för äldre bilar också, de nya ska ju ladda mycket snabbare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Fick automat-mail i morse från Tesla med "Slutför registreringsuppgifter" med önskemål om att fylla i "registreringsadress". Tror inte denna del i min beställning har varit upplåst tidigare.

Därefter har nu leveransdatumet för bilen uppdaterats på mitt konto:

Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023
Delivery timing will update based on configuration availability. We will reach out to schedule your delivery when your VIN is assigned.

Tidigare stod det något om att leveransdatumet var "snart".

Om det finns något mer bakom uppdateringen (dvs att bilen nu står på bandet för att sättas ihop over there) eller ifall det enbart är att så att leveransprocessen helt enkelt bara tuggar på går inte att utläsa, men jag kollade leveransen av min förra bil för två år sedan och där började det röra på sig på samma sätt på kontot vid ungefär samma tidpunkt som nu.

Därefter kom bilen till Nederländerna/Tillburg den 18 november 2020. Hittade följande meddelande från teslatrackern Vedaprime på Patreon:

Port Exit time - 18/11 08:59
Tilburg arrival time not more than 50-70 minute journey;
I have no visibility of the queue at Tilburg for reassembly - but time is about 10 days
Broadly delivery times should be about the December 5-9

Tesla hörde sedan av sig över telefon i slutet av november för att boka in leveransen, som jag sedan hämtade ut på Trosta den 6 december 2020.

Så fungerar det på samma sätt denna gång så känns leverans i december som en högoddsare. Jag antar att Tesla helt enkelt helgarderat sig och skrivit in Februari ifall transporten skulle bli oväntat problematisk.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev:
Fick automat-mail i morse från Tesla med "Slutför registreringsuppgifter" med önskemål om att fylla i "registreringsadress". Tror inte denna del i min beställning har varit upplåst tidigare.

Delivery timing will update based on configuration availability. We will reach out to schedule your delivery when your VIN is assigned.

Om det finns något mer bakom uppdateringen (dvs att bilen nu står på bandet för att sättas ihop over there) eller ifall det enbart är att så att leveransprocessen helt enkelt bara tuggar på går inte att utläsa, men jag kollade leveransen av min förra bil för två år sedan och där började det röra på sig på samma sätt på kontot vid ungefär samma tidpunkt som nu.

Därefter kom bilen till Nederländerna/Tillburg den 18 november 2020. Hittade följande meddelande från teslatrackern Vedaprime på Patreon:

I have no visibility of the queue at Tilburg for reassembly - but time is about 10 days

Tesla hörde sedan av sig över telefon i slutet av november för att boka in leveransen, som jag sedan hämtade ut på Trosta den 6 december 2020.

Så fungerar det på samma sätt denna gång så känns leverans i december som en högoddsare. Jag antar att Tesla helt enkelt helgarderat sig och skrivit in Februari ifall transporten skulle bli oväntat problematisk.
För mig var det flera månader sedan alla stegen inklusive registrering öppnades. Har haft december - februari hela tiden.

I ditt sista stycke antar jag att du menar lågoddsare för december? Jag tror iaf att december är klart troligast. Främst såklart för att december kommuniceras via tele men också pga att Tesla har mycket tuffa kvartalssiffror att jämföras mot detta kvartal.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bjornnilsson skrev:

Det lär inte bli någon slutmontering i Tillburg den här gången. Skulle mycket starkt tippa på att bilarna kommer färdigmonterade från USA och bara behöver skeppas till rätt plats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Legato skrev:

För mig var det flera månader sedan alla stegen inklusive registrering öppnades. Har haft december - februari hela tiden.

I ditt sista stycke antar jag att du menar lågoddsare för december? Jag tror iaf att december är klart troligast. Främst såklart för att december kommuniceras via tele men också pga att Tesla har mycket tuffa kvartalssiffror att jämföras mot detta kvartal.
Lågodsare, så klart. :D
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
2Plaid

Inlägg av 2Plaid »

Har också fått ett samtal om leverans - säljaren sa att den till och med kan komma i November!
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Ni som beställt Plaid, har ni även valt till vinterdäck eller köper ni separat?
Model S Plaid 2023
Skriv svar