Har fått typ 3-4 böter i mitt liv och bara på motorväg och gles trafik. Inte helt ok men i varje fall minimal risk för andra.
Ja, risken för andra borde vara (är?) kriteriet för straff tycker jag, jag ser dagligen ärthjärnor som glatt trycker gasen i botten förbi skolor och dagis i Stockholms innerstad, där tycker iaf jag fängelse borde finnas på straffskalan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hyfsat stor andel mil på E4 mellan Stockholm och (N om) Gävle, men också många långa resor Stockholm - S Europa via E4 genom Östergötland, så rätt många mil där också faktiskt.
Där har jag dock aldrig sett någon hastighetskontroll, dom 3-4 jag har sett har varit på E4 mellan Stockholm och Gävle, utom en mitt i City utanför en skola för typ 15 år sedan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hyfsat stor andel mil på E4 mellan Stockholm och (N om) Gävle, men också många långa resor Stockholm - S Europa via E4 genom Östergötland, så rätt många mil där också faktiskt.
Där har jag dock aldrig sett någon hastighetskontroll, dom 3-4 jag har sett har varit på E4 mellan Stockholm och Gävle, utom en mitt i City utanför en skola för typ 15 år sedan.
/fth
Där ser man, nu på sista åren har jag inte sett lika många men tidigare innan corona var det rätt vanligt med bilar stoppade av civilpolisbilar och laser.
Där ser man, nu på sista åren har jag inte sett lika många men tidigare innan corona var det rätt vanligt med bilar stoppade av civilpolisbilar och laser.
Ok, men dom ser man väl bara om man faktiskt "drabbas" av dom, dvs om man kör (mycket) för fort?
Jag talar alltså om "klassiska" hastighetskontroller med uniformerade poliser som vinkar in bilar till en kontrollplats, men det kanske dom har slutat med (vilket skulle förklara varför jag aldrig ser dom ),
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Där ser man, nu på sista åren har jag inte sett lika många men tidigare innan corona var det rätt vanligt med bilar stoppade av civilpolisbilar och laser.
Ok, men dom ser man väl bara om man faktiskt "drabbas" av dom, dvs om man kör (mycket) för fort?
Jag talar alltså om "klassiska" hastighetskontroller med uniformerade poliser som vinkar in bilar till en kontrollplats, men det kanske dom har slutat med (vilket skulle förklara varför jag aldrig ser dom ),
/fth
Där jag bor (Haga Norra) är det ofta fartkontroll. De står på gångbroarna över E4 med laser. Minst en gång i månaden.
Sedan är Nyköpingsbro ökänt, liksom sträckan mellan Linköping och Jönköping.
Där jag bor (Haga Norra) är det ofta fartkontroll. De står på gångbroarna över E4 med laser. Minst en gång i månaden.
Det var som f-n, där kör jag ju förbi 1-5ggr/vecka, och har som sagt varken sett eller drabbats av dom. Man ser ju ibland civila polisbilar som har stoppat någon vid vägkanten, det är väl dom på gångbroarna som dirigerat dom till rätt bil då kanske?
mikebike skrev:
Jag har haft körkort drygt 43 år utan böter.
Typ 35 år själv utan böter (ta i trä).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Finns någon vaken mod som kan bryta ur fortkörningsdiskussionen ur denna högaktuella tråd? Har också fått uppleva denna tråkiga sida av prestanda sedan jag blev Teslaägare men då denna tråd nu skulle kunna ha daglig relevans vore det fint med lite offtopicstäd.
Model 3 Performance 2021 White/White
Model S Plaid 2023 Black/Black
Ingen mer CCS-adapter för premium Teslas
Efter att denna fråga länge stått obesvarad står det nu också klart att ägare till uppfräschade Model S och Model X i Europa inte längre behöver pilla med en adapter för att kunna använda V3-kompressorn med en effekt på upp till 250 kilowatt: Tesla gav sitt laddningsuttag som Switched till CCS-standarden från början för Model 3 och Model Y. Detta borde möjliggöra snabbare överladdning som i USA. En av interiörbilderna på den svarta Model S i Wittlich visar att med en batterinivå på 63 procent finns det fortfarande 124 kilowatt. Enligt Tesla kan nya Model S laddas för en räckvidd på upp till 322 kilometer på 15 minuter.
Ingen mer CCS-adapter för premium Teslas
Efter att denna fråga länge stått obesvarad står det nu också klart att ägare till uppfräschade Model S och Model X i Europa inte längre behöver pilla med en adapter för att kunna använda V3-kompressorn med en effekt på upp till 250 kilowatt: Tesla gav sitt laddningsuttag som Switched till CCS-standarden från början för Model 3 och Model Y. Detta borde möjliggöra snabbare överladdning som i USA. En av interiörbilderna på den svarta Model S i Wittlich visar att med en batterinivå på 63 procent finns det fortfarande 124 kilowatt. Enligt Tesla kan nya Model S laddas för en räckvidd på upp till 322 kilometer på 15 minuter.
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi
haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom
Att slippa adapter är såklart också positivt i sig
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom
Att slippa adapter är såklart också positivt i sig
Vi har väl iofs redan fått typ 180kW på ”gamla” S/X med en av dom senaste uppdateringarna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom
Att slippa adapter är såklart också positivt i sig
Vi har väl iofs redan fått typ 180kW på ”gamla” S/X med en av dom senaste uppdateringarna.
/fth
Ja det också men jag har inte hunnit se mer än typ 150kW på min…
Man blir ju lite nyfiken också på var ni fastnar i alla dessa kontroller?
Jag har kört typ 3000 mil/år i över 30 år och jag har på hela den tiden bara sett kanske 3-4 hastighetskontroller totalt...
/fth
EDIT: icke inräknat selfie-kameror förstås
Första gången va efter att jag kört för fort på 70 sträckor 3 ggr under en 2 års period.
Andra gången va en 80 sträcka och jag körde om en x som åkte prick lagligt ute på landsbygden.
Och tredje gången va jag inte uppmärksam på hur snabbt bilen hade börjat åka i en nedförsbacke på en 30 sträcka. Och iom att det blev hastighetsböter där så beslutade transportstyrelsen efter 8 månader att dra in kortet.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom
Att slippa adapter är såklart också positivt i sig
Vi har väl iofs redan fått typ 180kW på ”gamla” S/X med en av dom senaste uppdateringarna.
/fth
Mer än 150kW på gamla S/X verkar ha tagits bort igen med 36.2. På min X har jag inte sett det sedan jag fick denna version, trots varmt batteri och låg SOC.
Sen tycker jag faktiskt 124kW vid 63% inte var något vidare jämfört med andra nyare bilar i premiumklassen. Men det kanske inte vara optimala förhållanden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
124kW vid 63% är kanske inte den största nyheten utan snarare all effekt över dom typ 150kW som vi haft här hitintills, att kunna blåsa på en bra bit över 200kW gör ju skillnad liksom
Att slippa adapter är såklart också positivt i sig
Vi har väl iofs redan fått typ 180kW på ”gamla” S/X med en av dom senaste uppdateringarna.
/fth
Mer än 150kW på gamla S/X verkar ha tagits bort igen med 36.2. På min X har jag inte sett det sedan jag fick denna version, trots varmt batteri och låg SOC.
Sen tycker jag faktiskt 124kW vid 63% inte var något vidare jämfört med andra nyare bilar i premiumklassen. Men det kanske inte vara optimala förhållanden.
Min verkar också ha fått en återställare till under 150 kW. Kanske hänger samman med att de nya X och S är på G och att mjukvaran oavsiktligt låsts upp för äldre bilar också, de nya ska ju ladda mycket snabbare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fick automat-mail i morse från Tesla med "Slutför registreringsuppgifter" med önskemål om att fylla i "registreringsadress". Tror inte denna del i min beställning har varit upplåst tidigare.
Därefter har nu leveransdatumet för bilen uppdaterats på mitt konto:
Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023
Delivery timing will update based on configuration availability. We will reach out to schedule your delivery when your VIN is assigned.
Tidigare stod det något om att leveransdatumet var "snart".
Om det finns något mer bakom uppdateringen (dvs att bilen nu står på bandet för att sättas ihop over there) eller ifall det enbart är att så att leveransprocessen helt enkelt bara tuggar på går inte att utläsa, men jag kollade leveransen av min förra bil för två år sedan och där började det röra på sig på samma sätt på kontot vid ungefär samma tidpunkt som nu.
Därefter kom bilen till Nederländerna/Tillburg den 18 november 2020. Hittade följande meddelande från teslatrackern Vedaprime på Patreon:
Port Exit time - 18/11 08:59
Tilburg arrival time not more than 50-70 minute journey;
I have no visibility of the queue at Tilburg for reassembly - but time is about 10 days
Broadly delivery times should be about the December 5-9
Tesla hörde sedan av sig över telefon i slutet av november för att boka in leveransen, som jag sedan hämtade ut på Trosta den 6 december 2020.
Så fungerar det på samma sätt denna gång så känns leverans i december som en högoddsare. Jag antar att Tesla helt enkelt helgarderat sig och skrivit in Februari ifall transporten skulle bli oväntat problematisk.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Fick automat-mail i morse från Tesla med "Slutför registreringsuppgifter" med önskemål om att fylla i "registreringsadress". Tror inte denna del i min beställning har varit upplåst tidigare.
Därefter har nu leveransdatumet för bilen uppdaterats på mitt konto:
Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023
Delivery timing will update based on configuration availability. We will reach out to schedule your delivery when your VIN is assigned.
Tidigare stod det något om att leveransdatumet var "snart".
Om det finns något mer bakom uppdateringen (dvs att bilen nu står på bandet för att sättas ihop over there) eller ifall det enbart är att så att leveransprocessen helt enkelt bara tuggar på går inte att utläsa, men jag kollade leveransen av min förra bil för två år sedan och där började det röra på sig på samma sätt på kontot vid ungefär samma tidpunkt som nu.
Därefter kom bilen till Nederländerna/Tillburg den 18 november 2020. Hittade följande meddelande från teslatrackern Vedaprime på Patreon:
Port Exit time - 18/11 08:59
Tilburg arrival time not more than 50-70 minute journey;
I have no visibility of the queue at Tilburg for reassembly - but time is about 10 days
Broadly delivery times should be about the December 5-9
Tesla hörde sedan av sig över telefon i slutet av november för att boka in leveransen, som jag sedan hämtade ut på Trosta den 6 december 2020.
Så fungerar det på samma sätt denna gång så känns leverans i december som en högoddsare. Jag antar att Tesla helt enkelt helgarderat sig och skrivit in Februari ifall transporten skulle bli oväntat problematisk.
För mig var det flera månader sedan alla stegen inklusive registrering öppnades. Har haft december - februari hela tiden.
I ditt sista stycke antar jag att du menar lågoddsare för december? Jag tror iaf att december är klart troligast. Främst såklart för att december kommuniceras via tele men också pga att Tesla har mycket tuffa kvartalssiffror att jämföras mot detta kvartal.
Fick automat-mail i morse från Tesla med "Slutför registreringsuppgifter" med önskemål om att fylla i "registreringsadress". Tror inte denna del i min beställning har varit upplåst tidigare.
Därefter har nu leveransdatumet för bilen uppdaterats på mitt konto:
Estimated delivery: Dec 2022 - Feb 2023
Delivery timing will update based on configuration availability. We will reach out to schedule your delivery when your VIN is assigned.
Tidigare stod det något om att leveransdatumet var "snart".
Om det finns något mer bakom uppdateringen (dvs att bilen nu står på bandet för att sättas ihop over there) eller ifall det enbart är att så att leveransprocessen helt enkelt bara tuggar på går inte att utläsa, men jag kollade leveransen av min förra bil för två år sedan och där började det röra på sig på samma sätt på kontot vid ungefär samma tidpunkt som nu.
Därefter kom bilen till Nederländerna/Tillburg den 18 november 2020. Hittade följande meddelande från teslatrackern Vedaprime på Patreon:
Port Exit time - 18/11 08:59
Tilburg arrival time not more than 50-70 minute journey;
I have no visibility of the queue at Tilburg for reassembly - but time is about 10 days
Broadly delivery times should be about the December 5-9
Tesla hörde sedan av sig över telefon i slutet av november för att boka in leveransen, som jag sedan hämtade ut på Trosta den 6 december 2020.
Så fungerar det på samma sätt denna gång så känns leverans i december som en högoddsare. Jag antar att Tesla helt enkelt helgarderat sig och skrivit in Februari ifall transporten skulle bli oväntat problematisk.
Det lär inte bli någon slutmontering i Tillburg den här gången. Skulle mycket starkt tippa på att bilarna kommer färdigmonterade från USA och bara behöver skeppas till rätt plats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
För mig var det flera månader sedan alla stegen inklusive registrering öppnades. Har haft december - februari hela tiden.
I ditt sista stycke antar jag att du menar lågoddsare för december? Jag tror iaf att december är klart troligast. Främst såklart för att december kommuniceras via tele men också pga att Tesla har mycket tuffa kvartalssiffror att jämföras mot detta kvartal.
Lågodsare, så klart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016