Re: Artikel i media
Postat: 28 dec 2017 19:39
Undrar vilken sten den här snubben bott (och bor) under senaste åren!?
https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms
https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms
Det där var väl inte så kontroversiellt? Den stora utmaningen framöver är att sänka priset på elbilar säger han, och det håller jag med om. Sen kan man diskutera andelen elbilar fram till 2030 men jag har sett betydligt värre förutsägelser än sådär.joel80 skrev:Undrar vilken sten den här snubben bott (och bor) under senaste åren!?
https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms
Inkluderar en massa hybrider som oftast körs på fosilbränsle, men antal riktiga elbilar kommer öka konstant tills utsläppsbilarna är bortaRemuz skrev:
Kostar olika per delstat i USA. Men det verkar ligga mellan 0,13$ -> 0,22$ per kWh. Det är också olika i olika delstater om det är debitering per kWh eller per minut.Jerker skrev:Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3
http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review
En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Antar att det är exkl. moms. Idag står dollarn i 8:15, så 0,20*8,15*1,25=2 SEK, alltså lite dyrare än i Sverige. Samtidigt är fossilbränslet mycket dyrare här i Sverige, så skillnaden här blir ännu större än i USA.frippan skrev:Tror det är lite olika i olika stater med i californien kostar det $0.20 / kWh
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.Jerker skrev:Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3
http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review
En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Han kom även med en lista på vad de kan göra för att åtgärda detta via mjukvara:frippe skrev:Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Move the cruise follow distance control to the left scroll button on the steering wheel;
Move the cruise speed control to the right scroll button of the steering wheel;
Double the size of the situational awareness display on the touchscreen;
Double the size of the hands-off warning on the touchscreen;
Make the first hands-off alert audible;
Double the volume of hands-off warnings.
Absolut går mycket att åtgärda genom att göra smärre korrigeringar, men jag skulle nog hävda att grundproblemet kommer du inte åt med dessa smärre korrigeringar. Det är att skärmen där du har larm och display inte sitter direkt i blickfånget när du kör, du måste flytta blicken från trafiken till skärmen i mitten för att se vad som larmar eller sker.Laban skrev:Han kom även med en lista på vad de kan göra för att åtgärda detta via mjukvara:frippe skrev:Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Move the cruise follow distance control to the left scroll button on the steering wheel;
Move the cruise speed control to the right scroll button of the steering wheel;
Double the size of the situational awareness display on the touchscreen;
Double the size of the hands-off warning on the touchscreen;
Make the first hands-off alert audible;
Double the volume of hands-off warnings.
frippe skrev:Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.Jerker skrev:Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3
http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review
En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Ja, det reagerade jag på också. Tanken är alltså att de i framsätet ska ta sig ut och öppna bakdörrarna åt dem i baksätet. Men om de i framsätet inte kan ta sig ut av nån anledning? Då sitter man där.Verdi skrev:Gillar inte dörrarna heller. Om det blir fel på elen i bilen så går inte bakdörrarna att öppna. Alls. T ex vid olycka. Framdörrarna har nån slags nödöppning men ej bakdörrarna.
Det går men det behövs lite kunskap och kraft så ingen lösning för barn tex.Jerker skrev:
Och hur får man upp falkvingedörrarna på X:en om strömmen går?