Sida 108 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 28 dec 2017 19:39
av joel80
Undrar vilken sten den här snubben bott (och bor) under senaste åren!?

https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms

Re: Artikel i media

Postat: 29 dec 2017 00:00
av Jerka
joel80 skrev:
Undrar vilken sten den här snubben bott (och bor) under senaste åren!?

https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms
Det där var väl inte så kontroversiellt? Den stora utmaningen framöver är att sänka priset på elbilar säger han, och det håller jag med om. Sen kan man diskutera andelen elbilar fram till 2030 men jag har sett betydligt värre förutsägelser än sådär.

Re: Artikel i media

Postat: 29 dec 2017 00:05
av Smutt
Är lätt att missa allt, man tänker elbil dyr i inköp ingen köper men med privatleasing så förändras allt folk läser bara totalkostnaden 3år och den siffran är redan nu till elbilens fördel

Re: Artikel i media

Postat: 29 dec 2017 01:10
av 12man
är ju från indien där är väl storsäljaren en maruti suzuki alto med 800cc motor och 12" hjul, som kostar typ 3-4 lakh dvs 50000 sek

Re: Artikel i media

Postat: 29 dec 2017 16:28
av wilfried
Nu är det klart: En solcellsanläggning för två miljoner danska kronor ska producera energi till Öresundsbron.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-28/s ... -ny-energi

Re: Artikel i media

Postat: 02 jan 2018 14:30
av Remuz

Re: Artikel i media

Postat: 02 jan 2018 14:35
av Kulingen
Remuz skrev:
Inkluderar en massa hybrider som oftast körs på fosilbränsle, men antal riktiga elbilar kommer öka konstant tills utsläppsbilarna är borta

Re: Artikel i media

Postat: 03 jan 2018 01:58
av joel80
Som hybridägare jagar man alltid laddning!
Man har alltid abstinens och vill ha mer av det skakfria mjuka glidandet!

Många av oss kommer dessutom att byta upp oss till riktig elbil efter några år med hybrid.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -klimatet/

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2018 19:35
av evilirish
En intressant tanke om varför Musk har konstant missade deadlines. Det skulle kunna vara en medveten strategi.

https://insideevs.com/tesla-moonshot-co ... vers-late/

Re: Artikel i media

Postat: 05 jan 2018 20:37
av Niklas Z
Det är klart att löften om saker och ting som inte dyker på utlovad tid är irriterande. Men får ändå sätta det i lite perspektiv. Jag tycker det skulle ha varit väldigt bra om flera av de etablerade biltillverkarna utlovat att ha en helelektrisk mellanklassbil med rejält batteri till vettigt pris färdig för leverans 2017, men inte lyckats få igång ordentlig serietillverkning förrän 2018.

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 10:28
av Jerker
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 10:46
av bylund
Omkring hundra dollar att åka kust till kust.

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 10:47
av frippan
Tror det är lite olika i olika stater med i californien kostar det $0.20 / kWh

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 10:50
av helix
Jerker skrev:
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Kostar olika per delstat i USA. Men det verkar ligga mellan 0,13$ -> 0,22$ per kWh. Det är också olika i olika delstater om det är debitering per kWh eller per minut.

Kika på den här länken och välj USA som land så kan du se vad det kostar för respektve delstat:
https://www.tesla.com/support/supercharging?redirect=no

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 10:53
av Jerker
frippan skrev:
Tror det är lite olika i olika stater med i californien kostar det $0.20 / kWh
Antar att det är exkl. moms. Idag står dollarn i 8:15, så 0,20*8,15*1,25=2 SEK, alltså lite dyrare än i Sverige. Samtidigt är fossilbränslet mycket dyrare här i Sverige, så skillnaden här blir ännu större än i USA.

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 10:59
av frippe
Jerker skrev:
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 14:51
av Remuz
Min Toyota Verso hade hela instrumentklustret i mitten. Mycket lättare att se saker där när man letar vildsvin med blicken. Är skärmen dock långt ner så är det dåligt

Re: Artikel i media

Postat: 06 jan 2018 16:41
av Laban
frippe skrev:
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Han kom även med en lista på vad de kan göra för att åtgärda detta via mjukvara:
Move the cruise follow distance control to the left scroll button on the steering wheel;
Move the cruise speed control to the right scroll button of the steering wheel;
Double the size of the situational awareness display on the touchscreen;
Double the size of the hands-off warning on the touchscreen;
Make the first hands-off alert audible;
Double the volume of hands-off warnings.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 01:50
av evilirish
Forbes har kommit till slutsatsen att Modellen X är "årets bil":

https://www.forbes.com/sites/joshmax/20 ... -and-worst

Kan 2018 vara året då grisar börjar flyga tro? (Finland har ju redan vunnit Melodifestivalen)

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 08:56
av frippe
Laban skrev:
frippe skrev:
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Han kom även med en lista på vad de kan göra för att åtgärda detta via mjukvara:
Move the cruise follow distance control to the left scroll button on the steering wheel;
Move the cruise speed control to the right scroll button of the steering wheel;
Double the size of the situational awareness display on the touchscreen;
Double the size of the hands-off warning on the touchscreen;
Make the first hands-off alert audible;
Double the volume of hands-off warnings.
Absolut går mycket att åtgärda genom att göra smärre korrigeringar, men jag skulle nog hävda att grundproblemet kommer du inte åt med dessa smärre korrigeringar. Det är att skärmen där du har larm och display inte sitter direkt i blickfånget när du kör, du måste flytta blicken från trafiken till skärmen i mitten för att se vad som larmar eller sker.
Om du hade haft en HUD eller en instrumentbräda som de flesta andra bilar, där varningar m.m. som behövs för körningen sitter direkt där du normalt tittar, så slipper du tappa fokus på det viktiga, dvs. det som sker i trafiken. Eller som det står i TS-föreskrifter om hastighetsmätare t.ex., i förarens direkta synfält.

Men det kanske fungerar ypperligt när man får testa det och vant sig, vad vet jag.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 10:38
av Verdi
frippe skrev:
Jerker skrev:
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.

Jag har aldrig provat en Model 3 och det kanske fungerar jättebra i verkligheten men nu känns knasigheter som denna som deal breakers för min del. Gillar inte dörrarna heller. Om det blir fel på elen i bilen så går inte bakdörrarna att öppna. Alls. T ex vid olycka. Framdörrarna har nån slags nödöppning men ej bakdörrarna.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 11:14
av Jerker
Verdi skrev:
Gillar inte dörrarna heller. Om det blir fel på elen i bilen så går inte bakdörrarna att öppna. Alls. T ex vid olycka. Framdörrarna har nån slags nödöppning men ej bakdörrarna.
Ja, det reagerade jag på också. Tanken är alltså att de i framsätet ska ta sig ut och öppna bakdörrarna åt dem i baksätet. Men om de i framsätet inte kan ta sig ut av nån anledning? Då sitter man där.

Vi är på ett sluttande plan med en sån teknikutveckling. Jag gillade inte när man gick över till elfönsterhissar vid alla dörrar, för det är också en sån säkerhetsgrej, att kunna ta sig ur bilen, men om elektroniken slås ut får man inte ner fönstren, och nu gör man samma sak med dörrarna. Inte bra.

Och hur får man upp falkvingedörrarna på X:en om strömmen går?

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 11:18
av JFAH
Vem sitter och tittar på instrumentbrädan när man kör? Framförallt nattetid är den verkligen ivägen då den lyser och har sig (min instrument belysning brukar av någon anledning, ahum, gå sönder :-). Om det lyser rött så har man ett problem. Annars skall den vara ur vägen...

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 11:31
av Svenssons
Jerker skrev:

Och hur får man upp falkvingedörrarna på X:en om strömmen går?
Det går men det behövs lite kunskap och kraft så ingen lösning för barn tex.

Re: Artikel i media

Postat: 08 jan 2018 11:38
av Anderzzon
Man får ha en sån här liggandes i baksätet.