Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Undrar vilken sten den här snubben bott (och bor) under senaste åren!?

https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

joel80 skrev:
Undrar vilken sten den här snubben bott (och bor) under senaste åren!?

https://economictimes.indiatimes.com/in ... 205635.cms
Det där var väl inte så kontroversiellt? Den stora utmaningen framöver är att sänka priset på elbilar säger han, och det håller jag med om. Sen kan man diskutera andelen elbilar fram till 2030 men jag har sett betydligt värre förutsägelser än sådär.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Är lätt att missa allt, man tänker elbil dyr i inköp ingen köper men med privatleasing så förändras allt folk läser bara totalkostnaden 3år och den siffran är redan nu till elbilens fördel
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

är ju från indien där är väl storsäljaren en maruti suzuki alto med 800cc motor och 12" hjul, som kostar typ 3-4 lakh dvs 50000 sek
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Nu är det klart: En solcellsanläggning för två miljoner danska kronor ska producera energi till Öresundsbron.

https://www.sydsvenskan.se/2017-12-28/s ... -ny-energi
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Artikel i media

Inlägg av Kulingen »

Remuz skrev:
Inkluderar en massa hybrider som oftast körs på fosilbränsle, men antal riktiga elbilar kommer öka konstant tills utsläppsbilarna är borta
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Som hybridägare jagar man alltid laddning!
Man har alltid abstinens och vill ha mer av det skakfria mjuka glidandet!

Många av oss kommer dessutom att byta upp oss till riktig elbil efter några år med hybrid.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -klimatet/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

En intressant tanke om varför Musk har konstant missade deadlines. Det skulle kunna vara en medveten strategi.

https://insideevs.com/tesla-moonshot-co ... vers-late/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Det är klart att löften om saker och ting som inte dyker på utlovad tid är irriterande. Men får ändå sätta det i lite perspektiv. Jag tycker det skulle ha varit väldigt bra om flera av de etablerade biltillverkarna utlovat att ha en helelektrisk mellanklassbil med rejält batteri till vettigt pris färdig för leverans 2017, men inte lyckats få igång ordentlig serietillverkning förrän 2018.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Omkring hundra dollar att åka kust till kust.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1642
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i media

Inlägg av frippan »

Tror det är lite olika i olika stater med i californien kostar det $0.20 / kWh
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av helix »

Jerker skrev:
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Kostar olika per delstat i USA. Men det verkar ligga mellan 0,13$ -> 0,22$ per kWh. Det är också olika i olika delstater om det är debitering per kWh eller per minut.

Kika på den här länken och välj USA som land så kan du se vad det kostar för respektve delstat:
https://www.tesla.com/support/supercharging?redirect=no
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

frippan skrev:
Tror det är lite olika i olika stater med i californien kostar det $0.20 / kWh
Antar att det är exkl. moms. Idag står dollarn i 8:15, så 0,20*8,15*1,25=2 SEK, alltså lite dyrare än i Sverige. Samtidigt är fossilbränslet mycket dyrare här i Sverige, så skillnaden här blir ännu större än i USA.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2685
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Jerker skrev:
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Min Toyota Verso hade hela instrumentklustret i mitten. Mycket lättare att se saker där när man letar vildsvin med blicken. Är skärmen dock långt ner så är det dåligt
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Han kom även med en lista på vad de kan göra för att åtgärda detta via mjukvara:
Move the cruise follow distance control to the left scroll button on the steering wheel;
Move the cruise speed control to the right scroll button of the steering wheel;
Double the size of the situational awareness display on the touchscreen;
Double the size of the hands-off warning on the touchscreen;
Make the first hands-off alert audible;
Double the volume of hands-off warnings.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Forbes har kommit till slutsatsen att Modellen X är "årets bil":

https://www.forbes.com/sites/joshmax/20 ... -and-worst

Kan 2018 vara året då grisar börjar flyga tro? (Finland har ju redan vunnit Melodifestivalen)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2685
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Artikel i media

Inlägg av frippe »

Laban skrev:
frippe skrev:
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.
Han kom även med en lista på vad de kan göra för att åtgärda detta via mjukvara:
Move the cruise follow distance control to the left scroll button on the steering wheel;
Move the cruise speed control to the right scroll button of the steering wheel;
Double the size of the situational awareness display on the touchscreen;
Double the size of the hands-off warning on the touchscreen;
Make the first hands-off alert audible;
Double the volume of hands-off warnings.
Absolut går mycket att åtgärda genom att göra smärre korrigeringar, men jag skulle nog hävda att grundproblemet kommer du inte åt med dessa smärre korrigeringar. Det är att skärmen där du har larm och display inte sitter direkt i blickfånget när du kör, du måste flytta blicken från trafiken till skärmen i mitten för att se vad som larmar eller sker.
Om du hade haft en HUD eller en instrumentbräda som de flesta andra bilar, där varningar m.m. som behövs för körningen sitter direkt där du normalt tittar, så slipper du tappa fokus på det viktiga, dvs. det som sker i trafiken. Eller som det står i TS-föreskrifter om hastighetsmätare t.ex., i förarens direkta synfält.

Men det kanske fungerar ypperligt när man får testa det och vant sig, vad vet jag.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Jerker skrev:
Här är en artikel skriven av en journalist som åkte med i den "Canonball run" som gjordes med en 3:a:

http://www.thedrive.com/new-cars/17280/ ... ous-review

En intressant iakttagelse är att det kostade c:a $101 att ladda på SuC för att ta sig över den amerikanska kontinenten, jämför med att det skulle kosta $600 i en BMW M5. Vet nån vad det kostar att ladda på SuC i USA?
Han sågar ganska friskt placering av kontroller och information till autopiloten. Menar att det är ett allvarligt designfel att ha det som det är på 3an. Där flera viktiga kontroller flyttats från spak till skärm och att alarm på skärmen inte uppmärksammas då de inte syns direkt i förarens synfält när blicken är på trafiken.

Jag har aldrig provat en Model 3 och det kanske fungerar jättebra i verkligheten men nu känns knasigheter som denna som deal breakers för min del. Gillar inte dörrarna heller. Om det blir fel på elen i bilen så går inte bakdörrarna att öppna. Alls. T ex vid olycka. Framdörrarna har nån slags nödöppning men ej bakdörrarna.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11211
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Gillar inte dörrarna heller. Om det blir fel på elen i bilen så går inte bakdörrarna att öppna. Alls. T ex vid olycka. Framdörrarna har nån slags nödöppning men ej bakdörrarna.
Ja, det reagerade jag på också. Tanken är alltså att de i framsätet ska ta sig ut och öppna bakdörrarna åt dem i baksätet. Men om de i framsätet inte kan ta sig ut av nån anledning? Då sitter man där.

Vi är på ett sluttande plan med en sån teknikutveckling. Jag gillade inte när man gick över till elfönsterhissar vid alla dörrar, för det är också en sån säkerhetsgrej, att kunna ta sig ur bilen, men om elektroniken slås ut får man inte ner fönstren, och nu gör man samma sak med dörrarna. Inte bra.

Och hur får man upp falkvingedörrarna på X:en om strömmen går?
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Vem sitter och tittar på instrumentbrädan när man kör? Framförallt nattetid är den verkligen ivägen då den lyser och har sig (min instrument belysning brukar av någon anledning, ahum, gå sönder :-). Om det lyser rött så har man ett problem. Annars skall den vara ur vägen...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Och hur får man upp falkvingedörrarna på X:en om strömmen går?
Det går men det behövs lite kunskap och kraft så ingen lösning för barn tex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Man får ha en sån här liggandes i baksätet.
23069462-emergency-hammer-rescue-red-glass-hammer-danger-emergency-travel--Stock-Photo.jpg
Skriv svar