Robinhood. Vet dock inte om utlänningar kan ha konto där. Men dom har väldigt mycket optioner.Jordad skrev:Jag brukar aldrig sälja vid uppgång då det är så svårt att tajma. Däremot brukar jag ha småpengar i optioner vilket ger bra vinst vid uppgångar. Men nu är det väldigt ont om optioner på avanza.
Någon som vet en annan plattform där det finns bättre utbud av optioner?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Det tror jag inte.Sabbe skrev:Finns det optioner för Tesla på Avanza? Vad heter dessa?Jordad skrev:Jag brukar aldrig sälja vid uppgång då det är så svårt att tajma. Däremot brukar jag ha småpengar i optioner vilket ger bra vinst vid uppgångar. Men nu är det väldigt ont om optioner på avanza.
Någon som vet en annan plattform där det finns bättre utbud av optioner?
Finns oändligt med optioner noterade i USA såklart, men dem får ju inte svenskar handla längre tyvärr.
Gissar att han menar warrants.
Att köpa optioner I Tesla nu är inget jag personligen skulle välja dock. Hög implicit volatilitet (=högt pris).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja köpoptioner eller warrants/calls menade jag. De finns i avanza om man söker på tsla0 men löptiden är tyvärr för kort för de som finns där nu så de är alldeles för mycket risk med tanke på dagens värdering.
Att hedga med lite puts kan kanske egentligen vara vettigt nu men det är ju svårt att veta. Bäst att bara vara lång.
Att hedga med lite puts kan kanske egentligen vara vettigt nu men det är ju svårt att veta. Bäst att bara vara lång.
Fast det är ju inte optioner även om funktionen är ungefär densamma. Bara så det är tydligt.Jordad skrev:Ja köpoptioner eller warrants/calls menade jag. De finns i avanza om man söker på tsla0 men löptiden är tyvärr för kort för de som finns där nu så de är alldeles för mycket risk med tanke på dagens värdering.
Optioner handlas mellan köpare och säljare, vilka som helst. Nisse ställer ut optioner som Kalle köper och Nisse måste sen betala Kalle om optionen har ett värde vid lösendagen. Börsen ser till att Nisse har täckning.
Warrants ställs ut av en emittent (tex en bank). Kalle köper av banken (eller bolaget) och banken måste sen betala Kalle om warranten har ett värde vid lösendagen.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
491.. Kanske man ska säljaJan-Erik Sebestyen skrev:Och så 480. Dags för 500?Max3 skrev:478...
Var uppe på 493,60 och vände 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Verkar inte vara många här som är riktigt långsiktiga? De flesta talar om att sälja på dessa låga nivåer...
Sabbe skrev:Verkar inte vara många här som är riktigt långsiktiga? De flesta talar om att sälja på dessa låga nivåer...

Jag hade tänkt hänga kvar åtminstone 2-3 år till. Helst mycket längre.Sabbe skrev:Verkar inte vara många här som är riktigt långsiktiga? De flesta talar om att sälja på dessa låga nivåer...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
NäääSabbe skrev:Verkar inte vara många här som är riktigt långsiktiga? De flesta talar om att sälja på dessa låga nivåer...

Inte stiga av innan man sett toppen, likt man omvänt aldrig ska försöka fånga en fallande kniv.
Jag köper på vägen upp och säljer på vägen ner

Fast TSLA håller jag nog lång tills de inte längre kan genomföra missionen. Men jag lär inte vara den första att se det, så då gäller väl ovanstående ändå.
Gissar att det är en och annan blankare som har haft en tuff resa senaste tiden... men vi tycker inte synd om dem 

Jo lite synd är det om dom, vi får be Elon sluta dansa...josve skrev:Gissar att det är en och annan blankare som har haft en tuff resa senaste tiden... men vi tycker inte synd om dem

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Tesla är nu större än GM och Ford tillsammans!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nope, jag gjorde samma misstag häromdagen, ledtråd: VW handlas i EURJordad skrev:Börsvärde lika med VW nu!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Snart bara $3500 kvar till Ark Invests "bull case scenario"-kurs på $4000. 
Men den har väl en tidshorisont på ca 5 år och har väl också höjts till modesta $6000.
Nu behöver vi riktigt bra nyheter på kommande batteridag.
Dom har inte nämnt något datum än där va?
Jag hoppas på februari och längtar sååå.
Vad gäller FSD så tror jag mycket på Tesla.
Dom lär leda racet.
"Feature complete" tror jag dom lyckas med i år, i så motto att bilen
klarar åka själv dit den ska 99 ggr av 100 eller mer.
Hur lång tid det sedan tar att göra det 99,9999.... % av gångerna återstår att se.
The "march of nines" kan bli långvarig.
Personligen hoppas jag på att bli positivt överraskad på hur bra och snabbt AI och
deep learning löser detta tekniskt svåra problem.
Vad tror ni lägsta kurs blir under 2020?
För tsla kommer garanterat vara fortsatt väldigt volatil.
Högsta kurs?

Men den har väl en tidshorisont på ca 5 år och har väl också höjts till modesta $6000.
Nu behöver vi riktigt bra nyheter på kommande batteridag.
Dom har inte nämnt något datum än där va?
Jag hoppas på februari och längtar sååå.
Vad gäller FSD så tror jag mycket på Tesla.
Dom lär leda racet.
"Feature complete" tror jag dom lyckas med i år, i så motto att bilen
klarar åka själv dit den ska 99 ggr av 100 eller mer.
Hur lång tid det sedan tar att göra det 99,9999.... % av gångerna återstår att se.
The "march of nines" kan bli långvarig.
Personligen hoppas jag på att bli positivt överraskad på hur bra och snabbt AI och
deep learning löser detta tekniskt svåra problem.
Vad tror ni lägsta kurs blir under 2020?
Högsta kurs?
Jag är inte så säker på att det fortsätter så. Kan Tesla börja leverera bilar med stora vinstmarginaler och generera totalvinst varje kvartal så finns det inte stor orsak till volatilitet. Bolagen kommer ju då vara ett stabilt företag med enorm tillväxtpotential.Larofo skrev:Vad tror ni lägsta kurs blir under 2020?
Högsta kurs?
Ja det är lite så jag hoppas att det kan bli, men aktiekurser rör sig ju inte helt sällan ganska ologiskt.LarsL skrev:Jag är inte så säker på att det fortsätter så. Kan Tesla börja leverera bilar med stora vinstmarginaler och generera totalvinst varje kvartal så finns det inte stor orsak till volatilitet. Bolagen kommer ju då vara ett stabilt företag med enorm tillväxtpotential.Larofo skrev:Vad tror ni lägsta kurs blir under 2020?
Högsta kurs?
Q1 har Tesla själva kommunicerat kommer bli svagt.
Nya FUD-attacker, konkurrenter, egna mindre motgångar för Tesla
och allt annat som världen har att bjuda på kommer nog få den nu "något" högt
värderade kursen att dippa lite.
Men visst, alltfler borde nu inse att teknikskiftet mot elbilar är här för att stanna.
Och att Tesla har väldigt bra odds för att bli en av vinnarna.
När börjar det göra ont för blankare? Jag var naiv nog att tro att de skulle överge Tesla runt 500.Johnalm skrev:Var uppe på 493,60 och vände
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Blankate kommer alltid att finnas, finns ingen kurs som gör att de överger aktien. Dessto mer överkurs, desto fler blankningar.bjelkeman skrev:När börjar det göra ont för blankare? Jag var naiv nog att tro att de skulle överge Tesla runt 500.Johnalm skrev:Var uppe på 493,60 och vände
Förhoppningsvis så kan det dock komma sundare värderingar och mindre volatilitet med mognare och större företag med fler produkter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Sålde 20% av mina aktier idag för att plocka hem lite av vinsten. Köpte dem för $300
Nu blir det intressant:
- Skulle jag ha sålt alla aktierna skulle kursen naturligtvis hoppat till $1000 dagen därpå, med min vanliga tur
- Skulle jag ha behållit alla aktier skulle kursen störtdykt
Men nu då? Murphy står och kliar sig i huvudet och vet inte vad han ska göra av sin lag

Nu blir det intressant:
- Skulle jag ha sålt alla aktierna skulle kursen naturligtvis hoppat till $1000 dagen därpå, med min vanliga tur
- Skulle jag ha behållit alla aktier skulle kursen störtdykt
Men nu då? Murphy står och kliar sig i huvudet och vet inte vad han ska göra av sin lag