Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 28 aug 2021 20:38

Jag behöver som sagt ingen premiumbil. Jag tycker att I5 känns tillräckligt "premium", även som Essential. Det är i princip okej. Och EV6 är minsann ingen billig bil. Det som lockar med I5 är ju priset i kombination med den generösa utrustningen. Och hur är det med bagageluckan i EV6? Kom ihåg att jag måste kunna trycka in två stora voffsingar där bak. Rutan får inte luta för mycket, vilket jag tror att den gör i EV6.martinot skrev:Många som testat EV6 tycker det är en mycket mer premiumkänsla i både interiör och i körkänsla än Iq5. Testkör innan ni förkastar den!
Kanske den visar sig vara ett väldigt vettigt mellanting, både prismässigt och premiummässigt, mellan Iq5 och ID4?
Fullständigt absurt. Säljarna imponerar inte direkt. Vad har ni fått för pris på avtagbar dragkrok?mati skrev:Vad håller de på med? Känns ju som att de driver med oss. Det var visserligen inte samma säljare som jag har beställt bilen hos, men det är ändå på samma bilfirma. "Min" säljare sa också för bara några veckor sedan att de hade ett helt gäng dragkrokar på lager. Och nu är det plötsligt "syrebrist" i dragkroksfabriken enligt den här säljaren, med resultatet att det inte går att montera krokar på I5 alls. Det är sånhär skit som gör att man faktiskt tröttnar innan man ens fått se bilen.jurand skrev:Min säljare hade gott om krokar redo för montering och beställt ett gäng till.mati skrev:Det som fick mig att få nästan lite panik var att säljaren sa att det inte är möjligt i nuläget att få tag på dragkrokar. Visserligen har Klintan fått tag på en krok från Tyskland, tidigare här i tråden, men uppenbarligen har Hyundai inte några egna krokar. Anledningen till detta, enligt säljaren, är att det krävs mycket syre för ståltillverkning och allt syre har gått åt inom sjukvården. Jag trodde först att han skojade, men han menade tydligen allvar. Alltså, jag menar whaaat? Hörde jag verkligen rätt? Vad är det för BS?
Hursomhelst så fick jag en otrevlig déjà vu upplevelse med tanke på vilken j*a cirkus det var att få en dragkrok till min e-tron. Då var det inte syrebrist utan ren ignorans. Jag var verkligen nära att hamna på psyket då.
Hur tänker du då? Tekniskt råder det ju inget tvivel om att den ligger i framkant. Sen utklassar den exteriöra designen såväl Model Y som MEB bilarna. Det lär inte bli några Red Dot utmärkelser för de senare, medan jag kan tänka mig att Ionic 5 är en god kandidat. Om man sen gillar den är en annan sak, men den har i alla fall en uttalad design både exteriört och interiört utan att för den skull vara överdesignad. Ljudnivån lär ju vara minst lika bra som en Model 3 eller Y och de är ju inte direkt billiga. Likaså har Model Y inte direkt hyllats vad det gäller köregenskaper. Tvärt om verkar många tycka att Ioniq 5 är lika bra eller bättre. Sen kanske den inte kan konkurrera med MEB bilarna vad det gäller komfort men det gör den inte automatiskt till en billig bil. Så vad är det som känns budget tycker du?martinot skrev:Man börjar mer och mer förstå varför iq5 är så billig jämfört med andra bilar.
Om du inte får rabatt så köper du någon annanstans.mati skrev:Jag skulle fortfarande välja I5, den är trots allt betydligt billigare än ID4. Framförallt när man lägger till alla tillval som man villhöver. Då hamnar ID4 gtx på galna 663k.För 120k mindre kan man faktiskt stå ut med en del saker som är lite sämre hos I5. Det finns ju mycket som är bättre också.
Men min kära sambo har reagerat precis som jag befarade. Allt var fel på I5. Nu tycker hon plötsligt också att den är ful. Det har jag inte hört innan. Hon har mao bestämt sig, det blir ingen Hyundai, och då har jag inte så mycket att säga till längre.
Med det sagt så är det inte säkert att det blir en ID4 heller. Det beror på om jag kan få någon form av rabatt, vilket jag inte tror att jag får. En Kia EV6 behöver jag inte ens föreslå. Den kommer aldrig bli godkänd.
säljare har har oftast ingen koll på reservdelar/verkstad eftersom det är inte deras arbetsuppgift. Samma företag kan ha förbeställt massa krokar som de fått hem men det betyder inte att det finns massa i lager. Flesta bilverkstäder beställer inte hem utan köporder dvs det är bokade krokar som skall monteras..Jakethesnake skrev:Fullständigt absurt. Säljarna imponerar inte direkt. Vad har ni fått för pris på avtagbar dragkrok?mati skrev:Vad håller de på med? Känns ju som att de driver med oss. Det var visserligen inte samma säljare som jag har beställt bilen hos, men det är ändå på samma bilfirma. "Min" säljare sa också för bara några veckor sedan att de hade ett helt gäng dragkrokar på lager. Och nu är det plötsligt "syrebrist" i dragkroksfabriken enligt den här säljaren, med resultatet att det inte går att montera krokar på I5 alls. Det är sånhär skit som gör att man faktiskt tröttnar innan man ens fått se bilen.jurand skrev:Min säljare hade gott om krokar redo för montering och beställt ett gäng till.mati skrev:Det som fick mig att få nästan lite panik var att säljaren sa att det inte är möjligt i nuläget att få tag på dragkrokar. Visserligen har Klintan fått tag på en krok från Tyskland, tidigare här i tråden, men uppenbarligen har Hyundai inte några egna krokar. Anledningen till detta, enligt säljaren, är att det krävs mycket syre för ståltillverkning och allt syre har gått åt inom sjukvården. Jag trodde först att han skojade, men han menade tydligen allvar. Alltså, jag menar whaaat? Hörde jag verkligen rätt? Vad är det för BS?
Hursomhelst så fick jag en otrevlig déjà vu upplevelse med tanke på vilken j*a cirkus det var att få en dragkrok till min e-tron. Då var det inte syrebrist utan ren ignorans. Jag var verkligen nära att hamna på psyket då.
Att de, iaf. av den svenska importören, sparat inte på dubbla glasrutor och annat som Iq5 kommer med i andra länder. Att Iq5 har sämre chassi och sämre köregenskaper jämfört med EV6 och ID4, och andra saker som tagits upp i tråden.iAkita skrev:Hur tänker du då?martinot skrev:Man börjar mer och mer förstå varför iq5 är så billig jämfört med andra bilar.
Det var ju trist med ljudet. Har full förståelse för att det kan vara irriterande. I Tesla så stör jag mig lite på att när bilen skall förvärma batteripaketet innan snabbladdning på SuC så kan den ge ifrån sig ett sådant där irriterande högfrekvent ljud. Vet inte om det är exakt samma som i Iq5/Zoe, men om det är det så förstår jag precis vad ni irriterar er på.mati skrev:Jag behöver som sagt ingen premiumbil. Jag tycker att I5 känns tillräckligt "premium", även som Essential. Det är i princip okej. Och EV6 är minsann ingen billig bil. Det som lockar med I5 är ju priset i kombination med den generösa utrustningen. Och hur är det med bagageluckan i EV6? Kom ihåg att jag måste kunna trycka in två stora voffsingar där bak. Rutan får inte luta för mycket, vilket jag tror att den gör i EV6.martinot skrev:Många som testat EV6 tycker det är en mycket mer premiumkänsla i både interiör och i körkänsla än Iq5. Testkör innan ni förkastar den!
Kanske den visar sig vara ett väldigt vettigt mellanting, både prismässigt och premiummässigt, mellan Iq5 och ID4?
Det som störde i I5 var det där konstiga högfrekventa motorljudet i lite högre hastigheter, som jag inte tror att man blir av med varken i I5 Advanced eller EV6. Det verkar vara konstruktionsbetingat i drivlinan. Själv hörde jag det framförallt när jag vände lite på huvudet. Inte så hemskt mycket när jag tittade rätt fram. Det började dock tränga på sig i 105km/h och över. Det som bekymrar mig i det sammanhanget är att hundarna, som ju sitter där bak där ljudet uppstår, kanske får fnatt när de måste stå ut med detta i kanske flera timmar. Djur är ju mycket känsligare för sånt. Och det vill jag inte riskera. Konstigt dock att ingen har reagerat på detta tidigare. Det kanske finns bara i RWD-bilarna. Eller så är jag kanske extra ljudkänslig. Det var ju bl a därför vi valde bort Zoe en gång i tiden, eftersom den låter så hemskt vid laddning. Detta hörde dock inte min sambo, bara jag. Ljudet i Ioniq5 hörde vi båda två. Jag trodde först att det vara bara vid acceleration, men det fanns där hela tiden.
Vi får se vad jag gör nu. Måste sova på saken tror jag.
Inget pris alls. Jag vet inte om det hänger ihop med att jag sa att jag vill beställa bilen med förbehåll, men jag har faktiskt inte fått mer än ett listpris för själva bilen. Varken dragkrok eller vinterhjul vet jag priset för. Vet inte heller vilka finansieringsalternativ jag har. Ingen aning om det är finansiell eller operationell leasing, om det är garanterat restvärde, räntan, ingen aning. Säljaren återkommer aldrig, han skulle t.ex. ringa mig "omedelbart " när det fanns en bil att provköra. Det gjorde han aldrig. Det var jag som åkte förbi för att se om de hade en demobil på plats. Tesla fasoner med andra ord. Det är sånt som gör att jag känner mig högst osäker.Jakethesnake skrev:Fullständigt absurt. Säljarna imponerar inte direkt. Vad har ni fått för pris på avtagbar dragkrok?
martinot skrev:Att de, iaf. av den svenska importören, sparat inte på dubbla glasrutor och annat som Iq5 kommer med i andra länder. Att Iq5 har sämre chassi och sämre köregenskaper jämfört med EV6 och ID4, och andra saker som tagits upp i tråden.iAkita skrev:Hur tänker du då?martinot skrev:Man börjar mer och mer förstå varför iq5 är så billig jämfört med andra bilar.
Säger inte att den inte är prisvärd, men att man någonstans troligen också får lite efter vad man betalar för. Finns ju en orsak till ID4 är dyrare, och så även syskonet EV6.
Inte konstigare än så.
Sedan kan det ändå vara en utmärkt och prisvärd bil.
Men man förstår ju nu, efter att läst lite mera i tråden, lite mer av orsaker till varför den troligen ligger på lägre pris i Sverige.
Nej, och så som säljaren förklarade för mig så får vi inte stirra oss blinda på videos från Norge och Tyskland. Våra bilar här i Sverige är inte jämförbara, sa han, de är sämre utrustade. Det är generalagenten i Danmark som bestämmer hur bilarna i Sverige och Danmark kommer se ut (danskarna får alltså samma variant som vi får), men det är inte samma bilar som i Norge eller Tyskland. Ungefär på samma sätt som koreanerna får andra utrustningspaket, USA får större batteri osv. Här i Sverige är Ioniq5 lite billigare än i andra länder, men den är sämre också. Du får köpa bil i Norge, sa han.Aida skrev:Men det är synd om oss 1st ed köpare av I5 som blivit itutade att vi köpt P45 utan stickers, soltak och med 19-tummare… Så har ju inte varit fallet…
Låter mycket ÅF beroende, har inte samma upplevelse från ’min’ ÅF dock brister det på info om bilen och mycket osäkerhet.mati skrev:Inget pris alls. Jag vet inte om det hänger ihop med att jag sa att jag vill beställa bilen med förbehåll, men jag har faktiskt inte fått mer än ett listpris för själva bilen. Varken dragkrok eller vinterhjul vet jag priset för. Vet inte heller vilka finansieringsalternativ jag har. Ingen aning om det är finansiell eller operationell leasing, om det är garanterat restvärde, räntan, ingen aning. Säljaren återkommer aldrig, han skulle t.ex. ringa mig "omedelbart " när det fanns en bil att provköra. Det gjorde han aldrig. Det var jag som åkte förbi för att se om de hade en demobil på plats. Tesla fasoner med andra ord. Det är sånt som gör att jag känner mig högst osäker.Jakethesnake skrev:Fullständigt absurt. Säljarna imponerar inte direkt. Vad har ni fått för pris på avtagbar dragkrok?
i5rast skrev:Fattar fortfarande inte riktigt om det finns akustikglas på svenska marknaden. Dels finns det prsoner som har bilar med Advanced+Comfort men ändå enkelrutor. Dels finns det i Facebook-gruppen säkra påståenden om att man bevittnat Advanced-bilar med dubbelglas (samt säljare som säger samma, enligt tidigare inlägg i denna tråd). Mest övertygande vore det ju om någon jämfört två bilar med olika utrustningsnivå sida vid sida och rutorna faktiskt var olika. Någon spekulerar i om First Edition har akustikglas men inte bilar som beställts senare med Advanced. Suck...
jurand skrev:Jag tror att pressbilar har akustiskrutor men inte de som levereras till slutkunder.i5rast skrev:Fattar fortfarande inte riktigt om det finns akustikglas på svenska marknaden. Dels finns det prsoner som har bilar med Advanced+Comfort men ändå enkelrutor. Dels finns det i Facebook-gruppen säkra påståenden om att man bevittnat Advanced-bilar med dubbelglas (samt säljare som säger samma, enligt tidigare inlägg i denna tråd). Mest övertygande vore det ju om någon jämfört två bilar med olika utrustningsnivå sida vid sida och rutorna faktiskt var olika. Någon spekulerar i om First Edition har akustikglas men inte bilar som beställts senare med Advanced. Suck...
Typ att Hyundai tillverkade ett gäng pressbilar dom alla fick och sedan kom den danska GA med eget påhitt…
Exakt och GA har inte släppt några advanced bilar som demo bilar heller.Aida skrev:jurand skrev:Jag tror att pressbilar har akustiskrutor men inte de som levereras till slutkunder.i5rast skrev:Fattar fortfarande inte riktigt om det finns akustikglas på svenska marknaden. Dels finns det prsoner som har bilar med Advanced+Comfort men ändå enkelrutor. Dels finns det i Facebook-gruppen säkra påståenden om att man bevittnat Advanced-bilar med dubbelglas (samt säljare som säger samma, enligt tidigare inlägg i denna tråd). Mest övertygande vore det ju om någon jämfört två bilar med olika utrustningsnivå sida vid sida och rutorna faktiskt var olika. Någon spekulerar i om First Edition har akustikglas men inte bilar som beställts senare med Advanced. Suck...
Typ att Hyundai tillverkade ett gäng pressbilar dom alla fick och sedan kom den danska GA med eget påhitt…
Men det finns ju inga svenska pressbilar??? Jag har inte sett el läst några provkörningar på svensk mark.
Aha. Så du menade. Men i5rast menade ju (liksom flera andra tidigare) att svenskar påstått sig se bilar med dubbelglas i Sverige. Jag har inte Facebook så kan själv inte läsa tråden. Jösses vad du ska ha rabatt om just din bil saknar dubbelglas…jurand skrev:Exakt och GA har inte släppt några advanced bilar som demo bilar heller.Aida skrev:jurand skrev:Jag tror att pressbilar har akustiskrutor men inte de som levereras till slutkunder.i5rast skrev:Fattar fortfarande inte riktigt om det finns akustikglas på svenska marknaden. Dels finns det prsoner som har bilar med Advanced+Comfort men ändå enkelrutor. Dels finns det i Facebook-gruppen säkra påståenden om att man bevittnat Advanced-bilar med dubbelglas (samt säljare som säger samma, enligt tidigare inlägg i denna tråd). Mest övertygande vore det ju om någon jämfört två bilar med olika utrustningsnivå sida vid sida och rutorna faktiskt var olika. Någon spekulerar i om First Edition har akustikglas men inte bilar som beställts senare med Advanced. Suck...
Typ att Hyundai tillverkade ett gäng pressbilar dom alla fick och sedan kom den danska GA med eget påhitt…
Men det finns ju inga svenska pressbilar??? Jag har inte sett el läst några provkörningar på svensk mark.
Om vi antar följande är sant:Aida skrev:Aha. Så du menade. Men i5rast menade ju (liksom flera andra tidigare) att svenskar påstått sig se bilar med dubbelglas i Sverige. Jag har inte Facebook så kan själv inte läsa tråden. Jösses vad du ska ha rabatt om just din bil saknar dubbelglas…jurand skrev:Exakt och GA har inte släppt några advanced bilar som demo bilar heller.Aida skrev:jurand skrev:Jag tror att pressbilar har akustiskrutor men inte de som levereras till slutkunder.i5rast skrev:Fattar fortfarande inte riktigt om det finns akustikglas på svenska marknaden. Dels finns det prsoner som har bilar med Advanced+Comfort men ändå enkelrutor. Dels finns det i Facebook-gruppen säkra påståenden om att man bevittnat Advanced-bilar med dubbelglas (samt säljare som säger samma, enligt tidigare inlägg i denna tråd). Mest övertygande vore det ju om någon jämfört två bilar med olika utrustningsnivå sida vid sida och rutorna faktiskt var olika. Någon spekulerar i om First Edition har akustikglas men inte bilar som beställts senare med Advanced. Suck...
Typ att Hyundai tillverkade ett gäng pressbilar dom alla fick och sedan kom den danska GA med eget påhitt…
Men det finns ju inga svenska pressbilar??? Jag har inte sett el läst några provkörningar på svensk mark.
Jag trodde att frågan var avgjord genom ditt foto men är kanske inte det?? Jag fattar inget jag heller…
Ja så är det, den var bättre än BMW 520 tycker jag så jag tar bilen ändå. Nu är det en förmånsbil för mig så jag har den i Max 3 år så det är ändå ok att leva med. Förmånsvärdet ändras ju inte för mig oavsett rutor eller inte.i5rast skrev:Sen kan man visserligen fundera på om akustikglas är effektivt ö h t. Har kört ett par närmast fullutrustade VW Passat i flera år med dubbla sidorutor. Inte en tyst bil, rent bullrig på grov asfalt och även mycket vindljud. En gammal V70 är mycket tystare och inte hade väl dom akustikglas.
i5rast skrev:Sen kan man visserligen fundera på om akustikglas är effektivt ö h t. Har kört ett par närmast fullutrustade VW Passat i flera år med dubbla sidorutor. Inte en tyst bil, rent bullrig på grov asfalt och även mycket vindljud. En gammal V70 är mycket tystare och inte hade väl dom akustikglas.
Var det en Essential AWD eller RWD?mati skrev:Alltså jag tyckte ärligt talat inte att det var mycket vindbrus alls i den Essential jag körde. Då var motorvinandet klart mer störande för mina öron. Vindbrus skulle jag nästan kunna påstå var inte mycket mer än i min e-tron (osäkert om den har akustikglas). I direkt jämförelse var ID4 (med akustikglas) tystare än I5, men hade jag inte kört båda bilarna direkt efter varandra hade jag nog haft svårt att säga vilken bil som är tystare. Ioniq är en tyst bil, oavsett vilka rutor den har.
Jag får dock anmärka att jag inte körde fortare än 115 ungefär.
RWD. Det är fullt möjligt att inte alla hör det där vinandet. Det var en frekvens nära 20kHz (uppskattningsvis), vilket alltså är på gränsen till vad man kan höra som människa. Jag var faktiskt förvånad att min sambo reagerade så starkt, hon brukar vara stendöv när det kommer till höga frekvenser. Men denna hörde hon konstigt nog. Själv har jag alltid varit väldigt känslig för oljud av den typen. I Tyskland finns ett fenomen med mårdar som bor i städerna och som käkar upp kablar och slangar i bilar. Folk sätter därför in sådana där ljudgeneratorer i bilarna, som ska avge "utlraljud" för att skrämma bort djuren. Grejen är bara att jag kan höra det där ljudet också, jag har aldrig träffat någon annan person som kunde höra det. Och således tror alla att jag snackar skit. Men jag förstår varför mårdarna inte tycker om det.taliz skrev:Var det en Essential AWD eller RWD?
Jag provade en RWD och kan inte minnas ngt motorvinande.