Sida 108 av 231
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 08:27
av markuswesterberg
MarkusL skrev:markuswesterberg skrev:
Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Ja, det ska gå, men inte ännu. Kommer i uppdateringar lite senare fick jag veta nyss. Fick igång appen tillslut. Oklart om bilen måste vara inpluggad för att det ska funka. Kan vara så för den startar alltid med att fråga om Offline eller Online-läge. Väljer man inte Online tror jag den stannar i Offline vilket den troligen är när den är ”avstängd”. Hoppas och tror detta också åtgärdas snart. Gick heller inte att koppla upp via WiFi när jag testade nyss, endast via e-sim:et. Förarprofiler kommer också senare sa supporten.
Mycket som ska komma, vilken torsdag som helst antar jag...
Fattar inte riktigt offline läge, är det när du startar appen den frågar om online, vad händer då om bilen är avstängd, väcks den då? Är ju värdelöst om man bara kan värma när bilen står inpluggad i ett garage hemma, är ju inte direkt där man behöver smälta is på rutorna..
Det är alltså bilen som frågar om Offline eller Online-läge när man sätter sig i den. Håller helt med dig om att det är värdelöst om man inte kan väcka bilen från appen. Funktionerna är ju inte igång ännu så vi får väl se. Vilken torsdag som helst...
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 08:29
av markuswesterberg
mati skrev:https://www.goingelectric.de/forum/view ... 5#p1353935
Det går tydligen inte att stänga av motorljudet. En del tolkar det som att regelverket har ändrats som gör att det inte längre är tillåtet med en sådan knapp. Men det skulle ju innebära att alla nya elbilar brummar utan möjlighet att stänga av ljudet. Det kanske är så? I så fall behöver man ju inte längre fundera om och när man byter bil. Jag vill inte ha en elbil som låter mer än nödvändigt.
Jag har förvisso dålig hörsel men måste säga att jag inte hörde någonting alls inne i kupén av det artificiella ljudet. Måste undersöka detta mer noggrant! Återkommer med rapport men troligen inte förrän måndag

Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 08:41
av mati
markuswesterberg skrev:
Jag har förvisso dålig hörsel men måste säga att jag inte hörde någonting alls inne i kupén av det artificiella ljudet. Måste undersöka detta mer noggrant! Återkommer med rapport men troligen inte förrän måndag

Konstigt. De som provkörde före oss hörde ingenting heller, men å andra sidan kom de från en fossilbil och det är ju trots allt en viss skillnad. Dessutom hade de radion på, och då hör man kanske inte motorljudet på samma sätt.
I vårt fall så reagerade sambon och jag samtidigt och på samma sätt. "Fan vad den låter hemskt, var stänger man av det där ljudet?" Vi hade ju kört dit med e-Golfen och skillnaden var påtaglig.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 08:55
av Bjelke
mati skrev:https://www.goingelectric.de/forum/view ... 5#p1353935
Det går tydligen inte att stänga av motorljudet. En del tolkar det som att regelverket har ändrats som gör att det inte längre är tillåtet med en sådan knapp. Men det skulle ju innebära att alla nya elbilar brummar utan möjlighet att stänga av ljudet. Det kanske är så? I så fall behöver man ju inte längre fundera om och när man byter bil. Jag vill inte ha en elbil som låter mer än nödvändigt.
Om regelverket hade ändrats så är jag ytterst förvånad att ingen har hört något om det och skrivit om det här...
Och om det inte går att stänga av inne i kupén så blir man ju mörkrädd över hur dom tänker på VW...
Då behöver vi iaf inte ens åka och titta på den, inte ens av rent intresse

Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:01
av Force-Walker
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:06
av Svenssons
Denna lag säger väl inte att bilen måste ha ett fejkat ljud även inne i kupén som dessutom inte går att stänga av?
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:06
av vigge50
Har inget med diskussionen att göra. Vi vet att elbilar numera har högtalare på utsidan för fotgängare, men denna diskussionen är om att Volkswagen har ljud igång inne i bilen. Två helt olika saker.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:07
av Force-Walker
Svenssons skrev:
Denna lag säger väl inte att bilen måste ha ett fejkat ljud även inne i kupén som dessutom inte går att stänga av?
Nej, men de är ju svårt att filtrera bort ljudet att komma in i kupén.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:10
av Svenssons
Force-Walker skrev:Svenssons skrev:
Denna lag säger väl inte att bilen måste ha ett fejkat ljud även inne i kupén som dessutom inte går att stänga av?
Nej, men de är ju svårt att filtrera bort ljudet att komma in i kupén.
Det är en annan sak men nu verkar det som högtalare i kupén. Borde dessutomvara rätt lätt att få bort det mesta av ljudet från den yttre högtalaren.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:20
av heldiggrisen
3 saker man måste plocka bort imho:
- Ljud inuti kupén Måste bort även under 20km/h
-ingen ljud alls över 20 km/h
-ingen ljud alls på motorväg under 20km/h (kollas via gps/skyltavläsnimg)
Jag blir bombat av onödig ljud varje dag, ock ska min bil låta konstant hela vägen till jobb, så faller en av ”pelarna” jag har satt för att köpa elbil; den ska vara så tyst som möjlig.
Är det enbart VW som har tänkt fel, eller kommer alla elbilar bli så?
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:23
av Force-Walker
Svenssons skrev:Force-Walker skrev:Svenssons skrev:
Denna lag säger väl inte att bilen måste ha ett fejkat ljud även inne i kupén som dessutom inte går att stänga av?
Nej, men de är ju svårt att filtrera bort ljudet att komma in i kupén.
Det är en annan sak men nu verkar det som högtalare i kupén. Borde dessutomvara rätt lätt att få bort det mesta av ljudet från den yttre högtalaren.
Ok, jag tror det blir svårt att få bort ljudet som kommer utifrån.
Men vad jag läst så slutar det låta både inne och ute efter 30km/h.
Men oavsett, så är det ett störande ljud helt klart.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 09:40
av Fredrik j
Force-Walker skrev:Svenssons skrev:Force-Walker skrev:Svenssons skrev:
Denna lag säger väl inte att bilen måste ha ett fejkat ljud även inne i kupén som dessutom inte går att stänga av?
Nej, men de är ju svårt att filtrera bort ljudet att komma in i kupén.
Det är en annan sak men nu verkar det som högtalare i kupén. Borde dessutomvara rätt lätt att få bort det mesta av ljudet från den yttre högtalaren.
Ok, jag tror det blir svårt att få bort ljudet som kommer utifrån.
Men vad jag läst så slutar det låta både inne och ute efter 30km/h.
Men oavsett, så är det ett störande ljud helt klart.
Den yttre högtalaren är ju bara att kapsla in med ljuddämpande material. Då är det ju värre med ljudet inne i kupén om det kommer ur infotainmentsystemet.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 10:49
av Zalman3
Hur gick det i testet mot Kian?
Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul
Att Volkswagen ID.3 är årets, kanske årtiondets viktigaste bil har knappast undgått någon. Nu har den äntligen kommit till Sverige och i väntan på test ställer vi upp en duell mot en av huvudkonkurrenterna: Kia e-Soul.
https://teknikensvarld.se/volkswagen-id ... ia-e-soul/
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 10:54
av mati
Man kan bara hoppas att jag/vi på något sätt missförstår det som skrivs om VW:s "ljudidentitet". Men det står å andra sidan klart och tydligt att motorljudet ska höras såväl utanför som inne i bilen.
E-ljudet i e-Golf är inte alls lika påtagligt, även om man låter bli att stänga av det. Det går alltså att flitrera bort ljudet inne i kupén om man bara vill.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 11:02
av Fredrik j
Läste en provkörning av id3 i senaste numret av AMS och där nämndes det inte alls. Troligen körde man en förseriebil och kanske är den annorlunda. Det rimligaste är ju att man får välja själv när det gäller ljudet inne i kupén. Kanske kommer det ur en egen högtalare även där och då är det ju lätt fixat.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 11:10
av LarsL
Teslas ljud kommer ju från en extern högtalare framme under stötfångaren. Den går att plocka bort utan att det kommer några varningar, ett klart plus till Tesla.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 11:18
av Fredrik j
En mycket ogenomtänkt lag som många kommer bryta mot. Frågan är ju vad som händer vid första fotgängarolyckan där en elbil med bortkopplad högtalare är inblandad?
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 11:55
av vigge50
Zalman3 skrev:Hur gick det i testet mot Kian?
Volkswagen ID.3 mot Kia e-Soul
Att Volkswagen ID.3 är årets, kanske årtiondets viktigaste bil har knappast undgått någon. Nu har den äntligen kommit till Sverige och i väntan på test ställer vi upp en duell mot en av huvudkonkurrenterna: Kia e-Soul.
https://teknikensvarld.se/volkswagen-id ... ia-e-soul/
Av någon anledning så får jag upp hela texten på låsta artiklar hos TV när jag öppnar den första gången på min telefon men andra gången jag testar så är den låst.
Skulle vilja sammanfatta det som att bakhjulsdriften hos ID3 är betydligt bättre för elbilar än framhjulsdrift som Kina har. ID3 har inte något första ryck i accelerationen men det har Kian tydligen, för en oerfaren så är det väll bättre utan ryck men när man är van så kanske det inte gör så stor skillnad. De tycker att Kian är väldigt mörk invändigt till skillnad från ID3. De tycker dock att skärmarna är lite sega.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 12:06
av LarsL
Bakhjulsdrift är bättre för elbilar. Framhjulen får väldigt mycket att göra om de ska hantera styrning och drivning samtidigt. Det gör att även en motorsvag Leaf får framhjulssläpp ”hela tiden”.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 12:32
av Zalman3
LarsL skrev:Bakhjulsdrift är bättre för elbilar. Framhjulen får väldigt mycket att göra om de ska hantera styrning och drivning samtidigt. Det gör att även en motorsvag Leaf får framhjulssläpp ”hela tiden”.
Jag tycker precis tvärt om.
Har kört den bakhjulsdrivna BMW i3 på vintern i dåligt spårigt före.
Den var väldigt nervös på vinterväg och i en hal spårig kurva var det inte kul.
När bakhjulen motorbromsar då kommer bakändan ut.
Dock tror jag ID3 är bättre än BMWn på grund av att det är en större bil med längre axelavstånd.
Och hoppas att antispinn och antisladd fungerar bra.
Men får jag välja så blir det 4wd alla dagar i veckan.
Eller i vart fall framhjulsdrivet.
Har kört Östersund-Örnsköldsvik på blankis som hade ca 2dm blötsnö på.
5 bilar i diket såg jag på den sträckan, inklusive plogbilen.
Det var precis på gränsen att det gick att köra med min S75D.
Det som avgjorde var att jag hade nya Hakka dubbdäck och att jag kan hissa upp bilen med luftfjädringen.
Annars hade det inte gått.
Välkommen till Norrland.

Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 13:30
av Svenssons
Fredrik j skrev:En mycket ogenomtänkt lag som många kommer bryta mot. Frågan är ju vad som händer vid första fotgängarolyckan där en elbil med bortkopplad högtalare är inblandad?
Bilföraren lär väl vara ansvarig oavsett bortkopplad högtalare eller ej.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 13:43
av LarsL
Zalman3 skrev:LarsL skrev:Bakhjulsdrift är bättre för elbilar. Framhjulen får väldigt mycket att göra om de ska hantera styrning och drivning samtidigt. Det gör att även en motorsvag Leaf får framhjulssläpp ”hela tiden”.
Jag tycker precis tvärt om.
Har kört den bakhjulsdrivna BMW i3 på vintern i dåligt spårigt före.
Den var väldigt nervös på vinterväg och i en hal spårig kurva var det inte kul.
När bakhjulen motorbromsar då kommer bakändan ut.
Dock tror jag ID3 är bättre än BMWn på grund av att det är en större bil med längre axelavstånd.
Och hoppas att antispinn och antisladd fungerar bra.
Men får jag välja så blir det 4wd alla dagar i veckan.
Eller i vart fall framhjulsdrivet.
Har kört Östersund-Örnsköldsvik på blankis som hade ca 2dm blötsnö på.
5 bilar i diket såg jag på den sträckan, inklusive plogbilen.
Det var precis på gränsen att det gick att köra med min S75D.
Det som avgjorde var att jag hade nya Hakka dubbdäck och att jag kan hissa upp bilen med luftfjädringen.
Annars hade det inte gått.
Välkommen till Norrland.

Tror detta beror mer på i3s dåliga konstruktion med smala däck.
Nu kommer jag ju från Mercedes så jag har kört bakhjulsdrivet i 15 år innan jag gick över till elbilar. Många säger att de är hopplösa att köra när de är halt men det går faktiskt ganska bra. Ibland släpper bakändan lite men väldigt lätt att kontrollera med ESP.
Hade en ”fyrhjuldriven” Huyndai Santa Fe också. Fick ofta den gamla tanken om att fyrhjuls driften gör att man kommer längre ut i diken när man kraschar, eftersom man kör fortare.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 14:44
av Fredrik j
Svenssons skrev:Fredrik j skrev:En mycket ogenomtänkt lag som många kommer bryta mot. Frågan är ju vad som händer vid första fotgängarolyckan där en elbil med bortkopplad högtalare är inblandad?
Bilföraren lär väl vara ansvarig oavsett bortkopplad högtalare eller ej.
Naturligtvis. Skillnaden blir att försäkringsbolagen kan få för sig att ställa skadeståndskrav på föraren och en åklagare kan försöka driva att man framkallat olyckan. Särskilt om det är en dödsolycka.
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 14:51
av LarsL
Fredrik j skrev:Svenssons skrev:Fredrik j skrev:En mycket ogenomtänkt lag som många kommer bryta mot. Frågan är ju vad som händer vid första fotgängarolyckan där en elbil med bortkopplad högtalare är inblandad?
Bilföraren lär väl vara ansvarig oavsett bortkopplad högtalare eller ej.
Naturligtvis. Skillnaden blir att försäkringsbolagen kan få för sig att ställa skadeståndskrav på föraren och en åklagare kan försöka driva att man framkallat olyckan. Särskilt om det är en dödsolycka.
Men sladdar i Teslan ramlar ju ur lite hur som helst så vem ska kunna förstå när den här sladden ramlat loss?
Re: VW I.D
Postat: 13 sep 2020 14:57
av LarsL
Man borde väl hamna här någonstans om man kör med en bil som inte gått igenom besiktningen. Det värsta verkar som vanligt vara att försäkringsbolaget vill slippa undan.
https://sverigesradio.se/artikel/5438663