Sida 108 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 08:37
av EnTraktor
Laban skrev:
Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.

Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Ionity var aldrig ute efter att göra en SuC kopia eller pressa priset, utan erbjuda den bästa och snabbaste laddningen på marknaden. En av orsakerna är nog Porsche som ville ha nått klart bättre än vad Tesla kan erbjuda.

Förstår verkigen inte denna tråd - Ionity står för kvalitet och prestanda inte prispress, så varför fortsätter folk sida efter sida diskuttera deras priser?!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:18
av Mickep
Tyvärr är det många teslaanhängare som gottar sig åt ionity.
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga. Ionity har ju varit billigare och snabbare än teslas, och det har väl settts som ett hot. men det hade inte hållit i längden at ha en 80 kr flatratedebitering.
Om man går bortom priset så är det bra att det byggs laddnätverk. Kraftfulla sådana. Frågan är ,era om det skall reguleras.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:22
av Daven
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?
Har du betalat 500 000:- för kilowattimmarna vid Ionity och 1600:- för abonnemanget så blir priset per kWh ca 3,31. Du har då laddat för drygt 75 000 mil...
750 000 km på ett år är ca 85km/h i snitt alla timmar om dygnet. Så tveksamt om man klarar det även med taycanens laddhastighet ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:22
av Laban
Mickep skrev:
Tyvärr är det många teslaanhängare som gottar sig åt ionity.
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga. Ionity har ju varit billigare och snabbare än teslas, och det har väl settts som ett hot. men det hade inte hållit i längden at ha en 80 kr flatratedebitering.
Om man går bortom priset så är det bra att det byggs laddnätverk. Kraftfulla sådana. Frågan är ,era om det skall reguleras.
Jag skulle ha gissat på att det främst är Tesla ägare som har laddat på Ionity när det har varit billigt så jag vet inte om det handlar om att "vi" gottar oss. För mig handlar det om konkurrens. Konkurrens är bra för kunden, oavsett om man köper Tesla eller ej.

Sen kan det vara så att laddare som subventioneras bör regleras. Vad man gör för sina egna pengar är jag mindre brydd om.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:33
av Zalman3
Mickep skrev:
Tyvärr är det många teslaanhängare som gottar sig åt ionity.
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga. Ionity har ju varit billigare och snabbare än teslas, och det har väl settts som ett hot. men det hade inte hållit i längden at ha en 80 kr flatratedebitering.
Om man går bortom priset så är det bra att det byggs laddnätverk. Kraftfulla sådana. Frågan är ,era om det skall reguleras.
Elon pratade ju om ca 70öre per kWh att det skulle kosta att ladda en Tesla Semi.
Det på en station med solceller och batteri backup.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:33
av Gustafsson
Känns ju meningslöst att diskutera priset på laddningen på Ionity. Marknaden ändras ju mycket snabbt. Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ. Just nu kanske det svider för någon "early non-tesla adopter", men nästa år är det som sagt en helt annan femma. Måste man ladda på Ionity så måste man, OK bra att de finns tillgängliga då.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:46
av Laban
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:48
av Niklas Z
Det skulle vara intressant att veta hur kostnaderna ser ut för en bensinstation. Att skatter utgör merparten av priset som konsumenten betalar är ju välkänt, men hur stor del av de övriga är inköp av bensin/diesel? Det jag tänker är att det skulle vara intressant att få veta hur stor del av priset utgör t ex underhåll och service, kapitalkostnader, investeringar, avskrivningar av anläggning, kommande saneringskostnader, m m. Den typen av kostnader borde, i grova drag, en snabbladdarstation också drabbas av. Är det få som laddar blir deras andel givetvis stor.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 09:52
av Zalman3
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
I Norrland är snabbladdare lätträknade.
Icke Tesla laddare med CCS och mer än 175kW.
Östersund 350kW
Sundsvall 350 kW byggs
Arvidsjaur 175 kW byggs
Luleå 175 kW

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 10:17
av Gustafsson
Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Gustafsson skrev:
Kommer sannolikt aldrig att vara en nödvändig leverantör ändå, då vi inom inte allt för lång framtid kommer att ha flera viabla alternativ.
När det gäller Norrland så gissar jag på att det är några år bort tyvärr. Och att som Tesla ägare behöva säga att det tyvärr bara är Tesla som fungerar för långfärd häruppe är inte så kul som man kan tro.
I Norrland är snabbladdare lätträknade.
Icke Tesla laddare med CCS och mer än 175kW.
Östersund 350kW
Sundsvall 350 kW byggs
Arvidsjaur 175 kW byggs
Luleå 175 kW
Det var just min poäng, hur många fanns det för ett år sedan ? Behövs bara några få för att möjliggöra långa resor... destinationsladdning borde vara betydligt lättare att få ? Typ 2 tillgänglighet ?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 10:28
av mati
EnTraktor skrev:
Ionity var aldrig ute efter att göra en SuC kopia eller pressa priset, utan erbjuda den bästa och snabbaste laddningen på marknaden.
Jaha, är det så?
WE MAKE LONG DISTANCE
TRAVEL WITH ELECTRIC VEHICLES
HASSLE FREE

SPONTANEOUS

A RELAXING EXPERIENCE|

THE NEW NORMAL|
Det låter för mig extremt mycket som att de försöker kopiera SuC-idén. Det står inget om att det är framtaget främst för Porsche eller någon annan exklusiv kundgrupp. Om Porsche-kunder vill ladda med 350kW, varsågod, det får de gärna göra, men varför ska alla andra stå för notan då? Det är helt enkelt inte värt pengarna, inte på långa vägar. Det finns betydligt billigare (och smidigare!) alternativ att resa på, och tyvärr är fossilbilen ett sådant alternativ. Och de kan säga vad de vill, jag är övertygad om att det är det som är meningen. De försöker avsiktligt göra resandet med elbil så dyrt som möjligt för att köpa sig tid.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 03 mar 2020 12:07
av bonath
Jerker skrev:
Jag är en smula allergisk mot alla former av inlåsningsförsök. Det är bl.a. därför som jag inte är med i några butikskedjeklubbar. Jag vill dels att de inte ska kunna ha en databas över mina köp, dels att slippa få direktreklam, dels slippa få den där känslan i magen att jag egentligen borde handla på det andra stället och samla poäng. Det lilla man tjänar på deras klubberbjudanden är ändå skrattretande lite. Men då får man finna sig i den här ordväxlingen vid 50% av kassaköpen:
-Är du medlem hos oss?
-Nej.
-Är det nåt du vill bli? Det kostar inget.
-Nej. (När jag är på dåligt humör: Jo, det kostar mig min integritet.)

-Vill inte ha en massa mail, säger jag...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 16:01
av R2D2
Finns nu 4st Ionity laddare i Ulricehamn vid Cirkle K :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 16:07
av LarsL
Mickep skrev:
Man kan se det på två sätt antingen är ionity för dyra eller suc för billiga.
Tesla går med vinst. Tesla har inte tagit bidrag från EU för att bygga sina laddare.

Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 16:10
av taliz
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 16:55
av RagWal
taliz skrev:
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
Förhoppningsvis finns det krav på priset kopplat till bidraget. Nu när stationerna står och dammar så kan de säkert sätta vilket pris de vill.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 16:57
av Svenssons
taliz skrev:
LarsL skrev:
Om vi skattebetalare ska bidra till laddning så ska den vara tillgänglig både prismässigt och tekniskt.
Agree. Det borde vara olagligt att ta emot skattepengar för att sen endast gynna sina egna kunder.
Teslaägare som laddar på Ionity blir dock kunder och det kanske går att skaffa abonnemang även för Tesla-ägare. Lite oklart om man måste äga en Audi, VW eller annan bil från de som grundat Ionity. Problemet är dock att det är fasligt dyrt oavsett. Man gynnar inte direkt de som köpt en bil från bilmärkena som grundat Ionity.

Håller dock med att man borde kunna ställa lite krav på nätverket när det är skattepengar som också har finansierat projektet

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 17:01
av Jerker
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 17:05
av Svenssons
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 17:23
av Jerker
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 18:08
av mati
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 18:15
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag kan tänka mig att det finns nåt sånt krav i villkoren för att få EU-bidrag. Men det står säkert inget om prissättning eller om man kan få gynna de egna bilmärkena med rabatter. Ni kan nog lita på att deras jurister har lusläst villkoren för bidragen. Laddarna är ju faktiskt öppna för alla som har CCS. Om sen ingen annan i praktiken vill ladda för att det är för dyrt bryter troligen inte mot villkoren.
Du kan nog stryka "annan"...

Första året kanske en del bilmärken har något erbjudande för en del modeller men verkar vara rätt snålt även för Audi, VW osv
Jo, men det tillkommer ju hela tiden nybilsägare, och i t.ex. Tyskland är det ju inte så dyrt som det är i Sverige.
Audis "gratiserbjudande" där de bjuder på en årsavgift gäller bara året ut. Därefter tolkar jag det som att man betalar 199kr/mån från dag ett. Dessutom gäller detta bara en gång per person, man kan alltså inte räkna med att man får ett gratisår varje gång mam köper en ny Audi.
Sen vet jag inte vad som händer när man t.ex. säljer bilen, abonnemanget är ju kopplat till chassinumret.
Nej visst. Men på pappret låter det bra och inför EU funkar det. Sen tillhör jag dem som tror på konspirationsteorin att de egentligen bara lägger ut rökridåer med Ionity för att försena omställningen till elbilar. Men samtidigt har de sen ett laddnätverk när omställningen trots allt sker.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 06 mar 2020 18:38
av mati
Jerker skrev:
Nej visst. Men på pappret låter det bra och inför EU funkar det. Sen tillhör jag dem som tror på konspirationsteorin att de egentligen bara lägger ut rökridåer med Ionity för att försena omställningen till elbilar. Men samtidigt har de sen ett laddnätverk när omställningen trots allt sker.
Det tror jag också. Och hela den här abonnemangsskiten är bara till för att kamouflera kostnadena för kunderna. Alla betalar i slutändan ett mycket högt pris per kWh, oavsett om man har ett abonnemang eller inte. De gör det avsikligt svindyrt, de säger dessutom redan nu att det är bara början och att det kommer att bli ännu dyrare. Varför gör man det? Jo, skrämseltaktik. Jag kan inte komma på nåt annat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 mar 2020 12:13
av mati
Vad händer egentligen nu med Ionity? Utbyggnadnaden har ju minskat dramatiskt. Om de fortsätter i samma takt som de har kört de senaste 2-3 månaderna kommer de aldrig att nå målet 400. Varken i år eller om 5 år.

https://www.ionitychargers.com/build-out-graph/

Vad har de för agenda egentligen? Ungefär samtidigt som de höjer priserna med 700% så slutar de mer eller mindre att bygga nya stationer. Inte helt och hållet förvisso, men skillnaden mot tidigare är ju ändå ganska slående i mina ögon. Det bekräftar mig ännu mer i mina misstankar att de inte har helt rent mjöl i påsen, nånting är definitivt lurt. Har folk slutat ladda och nu är pengarna slut? Eller är det bara jag som tycker det är konstigt? Man hör och läser inte så mycket om Ionity längre. Har folk redan accepterat att det är den nya verkligheten?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 09 mar 2020 12:19
av Svenssons
Kravet för EU-bidraget var kanske minst 250 stationer. När de nådde det så drog de i handbromsen på fler stationer.