Re: VW I.D
Postat: 12 sep 2020 18:38
Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Tror inte att det dröjer länge innan det kommer OBD2 kit för att stänka skiten precis som det finns till andra bilar för att stänga av start stop permanentHelectriC skrev:Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Sambon sa precis att hon inte vill ha en ID3 eller 4 om det där ljudet inte går att stänga av på ett enkelt sätt, så som i Golfen till exempel. Hon tyckte det var sjukt irriterande med en bil som brummar hela tiden. Och jag kan bara hålla med. Det är helt klart en deal breaker av rang.HelectriC skrev:Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Ljudet lär ju komma från en högtalare? Bara att dra ut en sladd?mati skrev:Sambon sa precis att hon inte vill ha en ID3 eller 4 om det där ljudet inte går att stänga av på ett enkelt sätt, så som i Golfen till exempel. Hon tyckte det var sjukt irriterande med en bil som brummar hela tiden. Och jag kan bara hålla med. Det är helt klart en deal breaker av rang.HelectriC skrev:Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Mycket som ska komma, vilken torsdag som helst antar jag...markuswesterberg skrev:Ja, det ska gå, men inte ännu. Kommer i uppdateringar lite senare fick jag veta nyss. Fick igång appen tillslut. Oklart om bilen måste vara inpluggad för att det ska funka. Kan vara så för den startar alltid med att fråga om Offline eller Online-läge. Väljer man inte Online tror jag den stannar i Offline vilket den troligen är när den är ”avstängd”. Hoppas och tror detta också åtgärdas snart. Gick heller inte att koppla upp via WiFi när jag testade nyss, endast via e-sim:et. Förarprofiler kommer också senare sa supporten.Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Kass om den är slö som en e-golf. Officiella siffror säger väl ca 70 hästar mer och drygt 2sek snabbare till 100, kändes inte det?mati skrev:Nu har jag också provkört ID3. Den är trevlig att köra, inget snack om det. Inget hjulspinn trots ösregn (i motsats till e-Golfen). Den känns lättkörd och vändradien är fenomenalt liten. Jag gjorde en u-sväng på en vanlig liten 70-väg. Lagom pigg, ungefär som e-Golf, kanske något rappare, men ingen jätteskillnad. Förbrukningen verkar också vara ungefär samma. Farthållaren påminner om den som sitter i e-tron. Skyltavläsningen funkar klockrent och bilen bromsar snällt en bra bit innan skylten.
Jag tyckte dock inte att den är riktigt lika tyst som e-Golf. Kan bero på det eländiga konstgjorda motorljudet som hela tiden hörs i bakgrunden, framförallt när man kör lite långsammare. Jag lyckades inte stänga av det. Hittade ingen knapp eller inställning i menyn. Går det inte att stänga av? Det skulle faktiskt vara en deal-breaker för mig. Jävla idioti.
Skärmarna ger bra bild, lilla skärmen bakom ratten är faktiskt inte så dum. Knivskarp och nära. Tyvärr hade bilen ingen HUD.
Menysystemet upplevde jag som en mindre katastrof. Kanske en vanesak, men om det nu absolut ska vara en pekskärm för allting så måste GUI:t vara bättre än så. Och hälften verkar ändå inte funka ännu. Säljaren sa att det kommer en update efter årsskiftet (inte OTA) som ska få allting att fungera. Okej...
Interiören då. Hårdplast. Känns lite som en Tesla for kids, alltså en leksak. Jag fick lite den känslan. Jag kan inte säga att den kändes dåligt ihopskruvad, det var väl vanlig VW-standard vad jag kunde se, men plastkänslan går inte att komma ifrån. Annars är den väldigt rymlig inuti med tanke på dess yttermått. Men ingen Passat. Nej.
Jag fick inget spontant ha-begär, så som jag ibland kan få när jag provkör en bil. Samma känsla som tidigare, det skulle i mina ögon nästan bli ett nerbyte från e-Golfen, fast ett dyrt sådant. Och även om man tar med ID3:s styrkor i jämförelsen så tycker jag inte att fördelarna överväger.
Sambon hade däremot en annan åsikt. Förutom motorljudet tyckte hon att den var bra, 4 bilar av 5 får den, sa hon. Jag hade nog sagt 3 av 5. Högst.
Hon upplevde e-Golfen som plottrig i jämförelse när vi åkte hem i den. Jag uppskattade däremot att jag kunde ställa in saker utan att pilla på en seg skärm.
Nåväl, jag är fortfarande inställd på att behålla e-Golfen många år till. Dessutom blir den nog svårsåld nu när alla ska köpa en ID3 istället. Hade jag kunnat byta in e-Golfen om ett halvår när leasingen går ut och fått en ID3 med samma utrustning till samma månadskostnad utan att lägga nåt emellan, så hade jag kanske gjort det. Men det finns inte på världskartan att jag byter e-Golfen mot en ID3 om det skulle innebära en högre månadskostnad.
Alltså jag tyckte ärligt talat inte det. Det var svårt att göra direkta jämförelser eftersom det var regnigt och då håller e-Golfen bara på med en massa hjulspinn när man gasar för mycket. Det gjorde inte ID3 med sin bakhjulsdrift. Så sett var den snabbare just idag. Men det var inte så att jag kände, oj vilken skillnad. Något piggare är den möjligen, men inget omvälvande. Jag trodde att de 70 hästarna skulle märkas mer.MarkusL skrev:Kass om den är slö som en e-golf. Officiella siffror säger väl ca 70 hästar mer och drygt 2sek snabbare till 100, kändes inte det?
Finns risk att din fru kommer att älska Polestar ännu mer om/när hon provkör den, det hörs inget irriterande ljud alls vid låg fart. Däremot kan blinkersljudet bli en riktig vattendelare - vissa gillar "klicket", andra hatar detmati skrev:Sambon sa precis att hon inte vill ha en ID3 eller 4 om det där ljudet inte går att stänga av på ett enkelt sätt, så som i Golfen till exempel. Hon tyckte det var sjukt irriterande med en bil som brummar hela tiden. Och jag kan bara hålla med. Det är helt klart en deal breaker av rang.HelectriC skrev:Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Jag tror inte att det finns olika ljud att välja bland. "Motorljudet" i ID3 har tagits fram av Leslie Mándoki, en tysk musiker och musikproducent. VW är mycket stolta över resultatet. Troligen är det också därför de har gömt eller glömt avstängningsknappen.filippb skrev:Tillbaka till id3 - kan det vara så att man kan välja bland olika ljud? Lite som Zoe - då kan man iaf hitta ett ljud som irriterar minst.
70hk borde ju märkas ordentligt på en bil i den storleken och effekten. Sannolikt påverkade väglaget och "chill" programmering.mati skrev:Alltså jag tyckte ärligt talat inte det. Det var svårt att göra direkta jämförelser eftersom det var regnigt och då håller e-Golfen bara på med en massa hjulspinn när man gasar för mycket. Det gjorde inte ID3 med sin bakhjulsdrift. Så sett var den snabbare just idag. Men det var inte så att jag kände, oj vilken skillnad. Något piggare är den möjligen, men inget omvälvande. Jag trodde att de 70 hästarna skulle märkas mer.MarkusL skrev:Kass om den är slö som en e-golf. Officiella siffror säger väl ca 70 hästar mer och drygt 2sek snabbare till 100, kändes inte det?
Det kanske märks i högre hastigheter.
Eller kapsla in om det kanske ger felkod. En påse med stenull?mans71 skrev:Ljudet lär ju komma från en högtalare? Bara att dra ut en sladd?mati skrev:Sambon sa precis att hon inte vill ha en ID3 eller 4 om det där ljudet inte går att stänga av på ett enkelt sätt, så som i Golfen till exempel. Hon tyckte det var sjukt irriterande med en bil som brummar hela tiden. Och jag kan bara hålla med. Det är helt klart en deal breaker av rang.HelectriC skrev:Jag försökte också hitta avstängningsknappen, letade efter fysisk knapp samt på stora skärmen. Hittade inget!
Här en en artikel på engelska så jag slipper översätta från tyska sidorvigge50 skrev:Det låter ju helt galet, varför skulle man vilja ha ett specifikt ljud som identitet i sin bil?
Jaha, även inne i bilen?mati skrev:Jag har googlat lite. Det är uppenbarligen avsiktligt att ljudet ska höras både utanför och inne i bilen. Det är alltså inte det lagstadgade fotgängarvarningsljudet som hörs primärt, utan ett ljud som spelas genom högtalarna inne i kupén. Det ska återspegla bliens identitet och alla ID bilar ska tydligen få detta.
Jag tolkar det som att det inte går att stänga av heller och därmed har en VW blivit ointressant för mig.
Jag måste säga att jag faktiskt tycker bilen är relativt snygg och tilltalande. Är det ngn som vet om Vw-GBG har ngn inne man kan åka och kolla på?MarkusL skrev:Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?markuswesterberg skrev:Inte hunnit testa så mycket ännu men första intryck är:mati skrev:Precis. Berätta!!!!HelectriC skrev:Vad tycker du om bilen då?
- Infotainmentsystemet känns långsamt, lite rörigt och låååååångt ifrån Tesla (som ändå är måttstock iaf för min del eftersom vi har M3 också.)
- Verkar sakna förarprofiler, men kanske bara inte hittat det ännu?
- Snygg! (Personligt, i allra högsta grad, jag vet)
- Väldigt tyst och behaglig körning. Inget Tesla-acc, såklart, men fullt tillräckligt åtminstone 0-60.
- Interiören är spartansk men absolut inte ”plastig och dålig kvalitet” utan snarare lite futuristisk isf, tycker jag.
- Rymlig! Känns mycket större än T-rocen vi hade innan och Golfen innan det.
Personligen är infotainmentsystemet väldigt viktigt liksom användarvänligheten och här måste VW jobba, en hel del. Men det positiva är ju att det går att göra i bakgrunden och skicka uppdateringar OTA. Frågan är dock om hårdvaran (skärm, processorer etc.) klarar av det man vill uppnå eller om de här första bilarna aldrig kommer kännas toppmoderna så som Tesla. Jag tror tyvärr inte det. Men i övrigt en mycket välbyggd, trygg, snygg och ganska cool liten (stor?) bil! Som andrabil kommer vi nog älska den!
Edit: Just det, fick inte appen att fungera vid leverans men den är ju jätteviktig för att kunna slå på och av klimatanläggningen på distans anser jag. Hoppas det löser sig snart också.
Det förklarar åtminstone varför vi upplevde ljudet som så pass enerverande, mycket mer än i e-Golfen där det faktiskt nästan inte går att höra inne i kupén.mans71 skrev:Jaha, även inne i bilen?Ja då blir det ju svårt att dra ur en sladd till högtalare...
Otroligt puckat. Vem vill ha det?!mans71 skrev:Jaha, även inne i bilen?mati skrev:Jag har googlat lite. Det är uppenbarligen avsiktligt att ljudet ska höras både utanför och inne i bilen. Det är alltså inte det lagstadgade fotgängarvarningsljudet som hörs primärt, utan ett ljud som spelas genom högtalarna inne i kupén. Det ska återspegla bliens identitet och alla ID bilar ska tydligen få detta.
Jag tolkar det som att det inte går att stänga av heller och därmed har en VW blivit ointressant för mig.Ja då blir det ju svårt att dra ur en sladd till högtalare...