Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 30 aug 2022 21:05
Betydligt mer sannolikt att din mobiltelefon spelar in samtal. Bara att den reagerar på tex hej Siri kan ju mana till eftertanke…
https://teslaclubsweden.se/forum/
Därför som åtminstone jag har Siri (eller motsvarande) avstängt.Gustafsson skrev:Betydligt mer sannolikt att din mobiltelefon spelar in samtal. Bara att den reagerar på tex hej Siri kan ju mana till eftertanke…
Nej, det är ingen skillnad juridiskt. Vad gäller exempelvis GDPR så behöver du ha laglig grund för att spara och hantera personuppgifter. Man skulle kunna tänka sig att ett samtal mellan identifierbara parter är (eller innehåller) personuppgifter, inga problem så långt. Men ANC behöver inte spara något, så den sortens lagstiftning blir inte tillämplig.improwise skrev:Den stora skillnaden är förmodligen juridisk, att du som användare numera godkänt inspelandet om det är ett krav för att ANC ska fungera. Det är som GDPR, det har inte gjort det svårare att spåra användare och sparas deras information, utan reglerat hur och när man får och inte får göra det.danni skrev:Om de vill spela in och skicka inspelningarna över nätet så har de all möjlighet att göra det redan i den bil du har nu, utan ANC. Så ANC har inget med saken att göra, utan det handlar snarare om huruvida du överhuvudtaget litar tillräckligt mycket på Tesla (eller tillverkaren av din mobil, dator, fjärrkontroll, hörlurar, eller alla oändligt många andra enheter med mikrofoner i som du har omkring dig) att de inte ska lura dig på det sättet.
Nu säger jag inte att det är så att Tesla skulle göra detta, utan mer att jag kom att tänka på möjligheten för det
Du underskattar nog risken för att det kan ske utan att det behöver vara medvetet. Ett numera rätt vanligt exempel är alla siter som har Cookie Consent dialoger för att godkänna tracking som är felaktigt implementerade så att användarens val inte gör någon skillnad i praktiken. Grejen här är väl att vi talar om något som i princip alltid är aktivt, till skillnad från röststyrning och annat som väl kräver en aktiv handling för att användas. Anta t.ex. att Tesla bestämmer sig för att samla in analysdata för att förbättra sina algoritmer och råkar få med lite mer än dom tänkt osv.danni skrev:Nej, det är ingen skillnad juridiskt. Vad gäller exempelvis GDPR så behöver du ha laglig grund för att spara och hantera personuppgifter. Man skulle kunna tänka sig att ett samtal mellan identifierbara parter är (eller innehåller) personuppgifter, inga problem så långt. Men ANC behöver inte spara något, så den sortens lagstiftning blir inte tillämplig.improwise skrev:Den stora skillnaden är förmodligen juridisk, att du som användare numera godkänt inspelandet om det är ett krav för att ANC ska fungera. Det är som GDPR, det har inte gjort det svårare att spåra användare och sparas deras information, utan reglerat hur och när man får och inte får göra det.danni skrev:Om de vill spela in och skicka inspelningarna över nätet så har de all möjlighet att göra det redan i den bil du har nu, utan ANC. Så ANC har inget med saken att göra, utan det handlar snarare om huruvida du överhuvudtaget litar tillräckligt mycket på Tesla (eller tillverkaren av din mobil, dator, fjärrkontroll, hörlurar, eller alla oändligt många andra enheter med mikrofoner i som du har omkring dig) att de inte ska lura dig på det sättet.
Nu säger jag inte att det är så att Tesla skulle göra detta, utan mer att jag kom att tänka på möjligheten för det
Och även om det skulle vara så att det krävdes något samtycke för att använda mikrofoner för att göra ANC, så betyder inte det att om du gett ditt samtycke till det, så kan de "återanvända" samma samtycke för att spara och sprida de här uppgifterna på andra sätt. Det funkar liksom inte så. Så det blir liksom märkliga saker att oroa sig för. Antingen bryter de mot både lagar och ditt förtroende och spelar in dig och skickar iväg inspelningarna nånstans, och det behöver de verkligen inte ANC för att göra utan det kan de göra i din äldre Tesla också, eller så gör de inte det.
Fast det här har ju inget att göra med vare sig ANC eller juridik. Om de skickar inspelningar från bilen till något centralt av misstag så är det ju ett brott mot dina rättigheter, även om du godkänt att ANC ska köras. Dessutom känns det som ett otroligt långsökt scenario. ANC kräver inte att något faktiskt spelas in eller lagras någonstans, än mindre att det skickas någonstans. Att man då skulle råka skicka iväg röstinspelningar bara för att man har ANC, det känns långsökt. Det känns inte mer sannolikt än att man av misstag skulle råka skicka iväg ljudinspelningar någonstans i en bil som inte har ANC. ANC gör ju varken till eller från i sammanhanget. Du pratar om mikrofoner som är "igång" men de flesta mikrofoner är passiva, och de i din bil är helt garanterat passiva, dvs de registrerar och skickar ljud in till bilens dator hela tiden oavsett, och sen är frågan vad som händer med signalen där.improwise skrev:Du underskattar nog risken för att det kan ske utan att det behöver vara medvetet. Ett numera rätt vanligt exempel är alla siter som har Cookie Consent dialoger för att godkänna tracking som är felaktigt implementerade så att användarens val inte gör någon skillnad i praktiken. Grejen här är väl att vi talar om något som i princip alltid är aktivt, till skillnad från röststyrning och annat som väl kräver en aktiv handling för att användas. Anta t.ex. att Tesla bestämmer sig för att samla in analysdata för att förbättra sina algoritmer och råkar få med lite mer än dom tänkt osv.
Sen finns det så klart många andra saker som också skulle kunna ha negativa sidoeffekter, som kameran inne i bilen osv. Men det ena utesluter inte det andra.
Nu gissar jag att ingen här vet hur systemet fungerar så pass mycket i detalj om det nu inte är så att Tesla varit ovanligt generös med detaljerna. Därmed inte sagt att jag påstår att detta skulle vara ett problem, jag tar upp det som ett möjligt problem rent generellt.
Nu är kanske inte detta bästa tråden för en fortsatt diskussion på detta ämne
bjornnilsson skrev:Plaid finns på Blocket..![]()
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103342192
Är det någon här som är säljaren måntro?
Vad gäller LR lästa jag någonstans augusti 2023, men som vanligt får man ta sånt med en hink salt.Rennwagen skrev:Något nytt om leveranstider av både Plaid och "vanliga" LR?
Som jag minns det så var det tal om nov/dec för Plaid. Har ngt annat vagt minne av det kanske 'justerats', men är osäker på det... Det har skrivits om leveranstider i en eller flera trådar här på forumet (kanske t.o.m tidigare i den här tråden), men eftersom det tyvärr inte berör mig så orkar jag inte leta...Rennwagen skrev:Något nytt om leveranstider av både Plaid /...
Vi håller tummarnaSegelflygaren skrev:Det verkar som att det inte levereras några i USA nu i oktober, så med lite tur tillverkas det S & X för Europa just nu!
Nja den har ju en platt botten. Men nog därför den är så billig? Bara 16k liksom.mans71 skrev:Ett helt revolutionerande tillbehör - en rund ratt- tänk vad man kan hitta på...
https://pimpmyev.com/sv-se/products/cus ... -2021-2022
Såg du att det fanns en rund också? Kostade den verkligen dubbelt så mkt?taliz skrev:Nja den har ju en platt botten. Men nog därför den är så billig? Bara 16k liksom.mans71 skrev:Ett helt revolutionerande tillbehör - en rund ratt- tänk vad man kan hitta på...
https://pimpmyev.com/sv-se/products/cus ... -2021-2022
Ska du ha en helt rund blir det minst det dubbla.
Spännande. Måste man betala in handpenningen nu eller kan man vänta tills dagen innan man hämtar bilen? Har lite likviditetsbrist nu när alla ska vänta med att betala.Idesta skrev:Blev uppringd av Tesla idag - en lördag! Ville se till att alla uppgifter var ok och att jag var redo att ta leverans. Försökte fråga om bilarna var på båt över men fick inget riktigt svar. Min amatörgissning är att leveransen inte är så många veckor bort (före årsskiftet iallafall!).
Låter ju lovande!Idesta skrev:Blev uppringd av Tesla idag - en lördag! Ville se till att alla uppgifter var ok och att jag var redo att ta leverans. Försökte fråga om bilarna var på båt över men fick inget riktigt svar. Min amatörgissning är att leveransen inte är så många veckor bort (före årsskiftet iallafall!).
Kanske att de prioriterar Plaid + kunder?Idesta skrev:Jag beställde ngn av de första dagarna man kunde. Ursprungligen en Plaid + som sedan omvandlades. Grå utsida, svart insida.
Mitt efternamn börjar på A.bjornnilsson skrev:Kanske att de prioriterar Plaid + kunder?Idesta skrev:Jag beställde ngn av de första dagarna man kunde. Ursprungligen en Plaid + som sedan omvandlades. Grå utsida, svart insida.
Undrar om det rent taktiskt hade varit smartast att behållt min Plaid + beställning och avbokat min svensson-Plaid.. Jag gjorde tvärtom.
Eller så går det helt sonika utifrån efternamn.
Idesta, får man fråga vilken bokstav ditt efternamn börjar på?
"Måste du fråga vad det kostar så har du inte råd."Tars skrev:Någon som lyckats kolla försäkring på era nya plaid?