Sida 106 av 231

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 14:49
av macky
mati skrev:
macky skrev:
Skoda uppger 10-80% på 38-40 min för RS med 125kw i laddning. På 38-40 min har jag i det närmaste 10-100%.
Ja, en e-tron laddar från 0-100% på ca 45 minuter. Men man laddar ju aldrig 0-100% heller. I praktiken tar en laddning sällan längre än 20-30 minuter. MEB-bilarna laddar långsammare, det är bara så. Omräknat i km/timme är det förmodligen nästan lika bra som e-tron, eftersom de lär vara mycket snålare, men det får vi se när bilarna testas i verkligheten. Om en ID4 verkligen har 25% mer räckvidd än en e-tron så kommer den långsammare laddningen delvis att kompenseras med att man kanske inte behöver ladda alls, eller åtminstone inte lika mycket, som med en e-tron. Med en Enyaq eller ID4 skulle jag lätt kunna ta mig till Göteborg eller Karstad och tillbaka. Det kan jag inte nu utan att behöva ladda på vägen.
Det som är en fördel är att laddningen blir billigare. För ett år sedan var det ingetning man överhuvudtaget funderade över, men nu har det faktiskt blivit relevant när man plötsligt behöver betala mellan 5 och 10 kr/kWh. Det kan bli en rejäl skillnad på en semesterresa.
Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?

Tänkte för övrigt kolla in ID3 i helgen, kan bli ersättare till andrabilen som ska lämnas åter snart.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 15:30
av Zalman3
VW kör hårt!

Min VW handlare pratade om att han gjort sin livs största beställning, och det var 50st ID3 på ett bräde!

ID3 kommer att sälja massor i Sverige!
På lite sikt ska man på nätet kunna beställa en ID3 och få leverans inom 30 dagar!

Hoppas bara att en ID3 köpare kan få samma pris hos Ionity, 1,85 kr per kWh.
Som Audi folket får i Norge.

Glöm heller inte heller VW 11kW laddboxen för ca 4,350kr!

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 15:45
av mati
macky skrev:
Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?
Inte vad jag vet. Skoda däremot bjuder på ett 3 års abonnemang.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 15:49
av MarkusL
markuswesterberg skrev:
PapaD skrev:
Idag börjar bilarna lämnas till kunder. Vem rapporterar in första obs?
Hämtar min om en halvtimme, blir spännande!
Vad är det för någon du hämtar? 1st? Jag har beställt en life eller vad den hette. Köpte du den där ”ladda alltid” vet du om den gick att ställa in så att den kan ladda utan jord, d.v.s. ladda shuko i Norge och Danmark?

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 16:34
av markuswesterberg
MarkusL skrev:
markuswesterberg skrev:
PapaD skrev:
Idag börjar bilarna lämnas till kunder. Vem rapporterar in första obs?
Hämtar min om en halvtimme, blir spännande!
Vad är det för någon du hämtar? 1st? Jag har beställt en life eller vad den hette. Köpte du den där ”ladda alltid” vet du om den gick att ställa in så att den kan ladda utan jord, d.v.s. ladda shuko i Norge och Danmark?
Nu är den hämtad! En ID.3 1st Plus Mangan Grey. Bifogar några bilder :)

Valde att köpa en Tesla UMC istället (1-fas 16A, sådan som medföljer M3. Kostade 4018 kr ink moms.)
IMG_0253_JPG.jpg
IMG_0254_JPG.jpg
IMG_0255_JPG.jpg

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 16:47
av MarkusL
Snygg, är det 18 originalfälgar?

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 16:50
av markuswesterberg
MarkusL skrev:
Snygg, är det 18 originalfälgar?
Nej, Plus har 19-tumsfälgarna :)

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 16:58
av HelectriC
Vad tycker du om bilen då?

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 17:00
av mati
HelectriC skrev:
Vad tycker du om bilen då?
Precis. Berätta!!!! :D

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 17:01
av PapaD
Grattis! :) Jag väntar m spänning på mitt datum.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 17:12
av PapaD

Jäklar vad tyst den är på Autobahn.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 17:44
av filippb
mati skrev:
macky skrev:
Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?
Inte vad jag vet. Skoda däremot bjuder på ett 3 års abonnemang.
Det har cirkulerat uppgifter om det men jag tror inte de stämmer, det ingår 1 års Ionity med tillvalet med snabbladdning så vore konstigt om de samtidigt bjöd på 3 år.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 18:48
av Verdi
PapaD skrev:

Jäklar vad tyst den är på Autobahn.

Autobahn har mycket tystare asfalt än en Sverige också. Min Model S var riktigt tyst där nere medan den kan vara ganska bullrig här hemma.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 19:31
av markuswesterberg
mati skrev:
HelectriC skrev:
Vad tycker du om bilen då?
Precis. Berätta!!!! :D
Inte hunnit testa så mycket ännu men första intryck är:
- Infotainmentsystemet känns långsamt, lite rörigt och låååååångt ifrån Tesla (som ändå är måttstock iaf för min del eftersom vi har M3 också.)
- Verkar sakna förarprofiler, men kanske bara inte hittat det ännu?
- Snygg! (Personligt, i allra högsta grad, jag vet)
- Väldigt tyst och behaglig körning. Inget Tesla-acc, såklart, men fullt tillräckligt åtminstone 0-60.
- Interiören är spartansk men absolut inte ”plastig och dålig kvalitet” utan snarare lite futuristisk isf, tycker jag.
- Rymlig! Känns mycket större än T-rocen vi hade innan och Golfen innan det.

Personligen är infotainmentsystemet väldigt viktigt liksom användarvänligheten och här måste VW jobba, en hel del. Men det positiva är ju att det går att göra i bakgrunden och skicka uppdateringar OTA. Frågan är dock om hårdvaran (skärm, processorer etc.) klarar av det man vill uppnå eller om de här första bilarna aldrig kommer kännas toppmoderna så som Tesla. Jag tror tyvärr inte det. Men i övrigt en mycket välbyggd, trygg, snygg och ganska cool liten (stor?) bil! Som andrabil kommer vi nog älska den!

Edit: Just det, fick inte appen att fungera vid leverans men den är ju jätteviktig för att kunna slå på och av klimatanläggningen på distans anser jag. Hoppas det löser sig snart också.

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 19:43
av backe
filippb skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?
Inte vad jag vet. Skoda däremot bjuder på ett 3 års abonnemang.
Det har cirkulerat uppgifter om det men jag tror inte de stämmer, det ingår 1 års Ionity med tillvalet med snabbladdning så vore konstigt om de samtidigt bjöd på 3 år.

Jag vet inte om det stämmer när det väl kommer till kritan, men dom har med det på sin hemsida, skoda-storyboard.com. Eller så är det där något annat?

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 20:44
av heldiggrisen
OT att skria om Enyaq i I.D tråden, förlåt.
Såhär ser det ut på Skoda.se
1B32119B-B361-44B6-87E0-6292ABE8C2D0.jpeg

Re: VW I.D

Postat: 11 sep 2020 23:20
av Zalman3
heldiggrisen skrev:
OT att skria om Enyaq i I.D tråden, förlåt.
Såhär ser det ut på Skoda.se
1B32119B-B361-44B6-87E0-6292ABE8C2D0.jpeg
Det heter
Combined Charging System (CCS)

Och ingenting annat!

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 00:14
av MarkusL
markuswesterberg skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Vad tycker du om bilen då?
Precis. Berätta!!!! :D
Inte hunnit testa så mycket ännu men första intryck är:
- Infotainmentsystemet känns långsamt, lite rörigt och låååååångt ifrån Tesla (som ändå är måttstock iaf för min del eftersom vi har M3 också.)
- Verkar sakna förarprofiler, men kanske bara inte hittat det ännu?
- Snygg! (Personligt, i allra högsta grad, jag vet)
- Väldigt tyst och behaglig körning. Inget Tesla-acc, såklart, men fullt tillräckligt åtminstone 0-60.
- Interiören är spartansk men absolut inte ”plastig och dålig kvalitet” utan snarare lite futuristisk isf, tycker jag.
- Rymlig! Känns mycket större än T-rocen vi hade innan och Golfen innan det.

Personligen är infotainmentsystemet väldigt viktigt liksom användarvänligheten och här måste VW jobba, en hel del. Men det positiva är ju att det går att göra i bakgrunden och skicka uppdateringar OTA. Frågan är dock om hårdvaran (skärm, processorer etc.) klarar av det man vill uppnå eller om de här första bilarna aldrig kommer kännas toppmoderna så som Tesla. Jag tror tyvärr inte det. Men i övrigt en mycket välbyggd, trygg, snygg och ganska cool liten (stor?) bil! Som andrabil kommer vi nog älska den!

Edit: Just det, fick inte appen att fungera vid leverans men den är ju jätteviktig för att kunna slå på och av klimatanläggningen på distans anser jag. Hoppas det löser sig snart också.
Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 13:45
av markuswesterberg
Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Ja, det ska gå, men inte ännu. Kommer i uppdateringar lite senare fick jag veta nyss. Fick igång appen tillslut. Oklart om bilen måste vara inpluggad för att det ska funka. Kan vara så för den startar alltid med att fråga om Offline eller Online-läge. Väljer man inte Online tror jag den stannar i Offline vilket den troligen är när den är ”avstängd”. Hoppas och tror detta också åtgärdas snart. Gick heller inte att koppla upp via WiFi när jag testade nyss, endast via e-sim:et. Förarprofiler kommer också senare sa supporten.

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 15:30
av mati
Nu har jag också provkört ID3. Den är trevlig att köra, inget snack om det. Inget hjulspinn trots ösregn (i motsats till e-Golfen). Den känns lättkörd och vändradien är fenomenalt liten. Jag gjorde en u-sväng på en vanlig liten 70-väg. Lagom pigg, ungefär som e-Golf, kanske något rappare, men ingen jätteskillnad. Förbrukningen verkar också vara ungefär samma. Farthållaren påminner om den som sitter i e-tron. Skyltavläsningen funkar klockrent och bilen bromsar snällt en bra bit innan skylten.
Jag tyckte dock inte att den är riktigt lika tyst som e-Golf. Kan bero på det eländiga konstgjorda motorljudet som hela tiden hörs i bakgrunden, framförallt när man kör lite långsammare. Jag lyckades inte stänga av det. Hittade ingen knapp eller inställning i menyn. Går det inte att stänga av? Det skulle faktiskt vara en deal-breaker för mig. Jävla idioti.
Skärmarna ger bra bild, lilla skärmen bakom ratten är faktiskt inte så dum. Knivskarp och nära. Tyvärr hade bilen ingen HUD.
Menysystemet upplevde jag som en mindre katastrof. Kanske en vanesak, men om det nu absolut ska vara en pekskärm för allting så måste GUI:t vara bättre än så. Och hälften verkar ändå inte funka ännu. Säljaren sa att det kommer en update efter årsskiftet (inte OTA) som ska få allting att fungera. Okej...
Interiören då. Hårdplast. Känns lite som en Tesla for kids, alltså en leksak. Jag fick lite den känslan. Jag kan inte säga att den kändes dåligt ihopskruvad, det var väl vanlig VW-standard vad jag kunde se, men plastkänslan går inte att komma ifrån. Annars är den väldigt rymlig inuti med tanke på dess yttermått. Men ingen Passat. Nej.
Jag fick inget spontant ha-begär, så som jag ibland kan få när jag provkör en bil. Samma känsla som tidigare, det skulle i mina ögon nästan bli ett nerbyte från e-Golfen, fast ett dyrt sådant. Och även om man tar med ID3:s styrkor i jämförelsen så tycker jag inte att fördelarna överväger.
Sambon hade däremot en annan åsikt. Förutom motorljudet tyckte hon att den var bra, 4 bilar av 5 får den, sa hon. Jag hade nog sagt 3 av 5. Högst.
Hon upplevde e-Golfen som plottrig i jämförelse när vi åkte hem i den. Jag uppskattade däremot att jag kunde ställa in saker utan att pilla på en seg skärm.
Nåväl, jag är fortfarande inställd på att behålla e-Golfen många år till. Dessutom blir den nog svårsåld nu när alla ska köpa en ID3 istället. Hade jag kunnat byta in e-Golfen om ett halvår när leasingen går ut och fått en ID3 med samma utrustning till samma månadskostnad utan att lägga nåt emellan, så hade jag kanske gjort det. Men det finns inte på världskartan att jag byter e-Golfen mot en ID3 om det skulle innebära en högre månadskostnad.

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 15:58
av PapaD
Oj, går det inte att stänga av motorljudet, då kommer jag leta reda på högtalaren och stänga av permanent. Vad dumt!

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 16:11
av mati
PapaD skrev:
Oj, går det inte att stänga av motorljudet, då kommer jag leta reda på högtalaren och stänga av permanent. Vad dumt!
Säljaren påstod att det går på nåt vis. Men han kunde inte säga hur, och jag letade febrilt igenom hela det röriga menysystemet. Jag hittade ingenting. Om det går att stänga av så är det svåråtkomligt. Och enligt lag måste brum-brum-ljudet alltid slås på när man startar bilen. Det måste alltså stängas av varje gång man kör iväg. På e-Golfen är det en lättåtkomlig knapp vid växelväljaren. Att trycka ner den knappen sitter i ryggmärgen, jag gör det helt omedvetet numera. Men måste man gräva ner sig i menysystemet vid varje start, bara för att man inte vill att bilen ska låta som en fossilbil, så får man nog skaffa en såndär obdeleven programmeringsburk och ta saken i egna händer.

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 16:19
av Fredrik j
Det finns enheter som automatiskt cyklar en knapp vid uppstart. Enheten simulerar switchen och bilen tror du tryckt. Den jag läste om slog automatiskt på sportavgassystemet på en Porsche.

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 16:22
av LarsL
PapaD skrev:
Oj, går det inte att stänga av motorljudet, då kommer jag leta reda på högtalaren och stänga av permanent. Vad dumt!
Det ingår vad jag förstår i lagkravet att ljudet ska gå att stänga av.

Re: VW I.D

Postat: 12 sep 2020 18:36
av granlundii
Hmm, jag skall provköra på måndag - måste nog kolla upp det här med ljudet. Det är ju nog ett klart minus om det är väldigt omständigt att stänga av med tanke på att man måste göra det flera gånger per dag...