Lustig reflektion som Teslaägare när man behöver peta på bromsen. Fan, nu slits de ju ner!SALVETA skrev:Det är ju underbart om regen kommer funka ner till noll så man slipper bromsa vid rödljus mm, det har legat högst på min önskelista sen jag köpte bilen.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.32.10
Naaah, Raven innehåller ju även den adaptiva fjädringen, så nej Model 3 är inte Ravenjpetters skrev:Electrec spekulerade att det bara var raven för S och X.Legato skrev:Var har du läst att bara Raven skulle påverkas? Vid Q3 rapporten sa väl Musk att det skulle gälla alla bilar? Möjligen skulle han kunnat mena alla "nya" bilar men Model 3 sa han ju specifikt och den har ju inte Raven...deffe skrev:
Intressant, låter juh som även icke Raven bilar fått mer effekt?
Raven = Model 3 motor fram på S/X (+lite annat), så 3 har väl "Raven" skulle jag säga.
Jag tycker det ofta varit så att saker som kommer bara gäller de nyaste specen, och givetvis alla nya och kommande bilar. T.ex. med v10 och Netflix, det kom ju bara till 3 och S/X med MCU2. Innan release så lät/uppfattades det som alla skulle få det.
Men det kan absolut vara så att alla får denna höjning av effekt. Bara att hoppas.

De flesta updates gäller ju precis alla bilar... Oavsett hur gammal Tesla man har så får man ändå V10. Sen finns det ju features som bara kommer till nya bilar, men det är ändå rätt ovanligt imo. Lite synd iofs, det har ju varit en av de coolaste sakerna med Tesla att även gamla bilar alltid varit "up to date". Det försvinner ju lite om det blir vanligare med features som bara funkar på nya bilar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Inte just att det är Raven kanske avgör men, det är lätt att få för sig att effektuppgraderingen bara gäller för reluktansmotorn och inte induktionsmotorn som ju varit med lite längre. S med bara induktionsmotorer fick ju en rejäl effekthöjning OTA våren 2015.
5% på model 3 med bara reluktansmotor(er).
3% på model S/X med en reluktansmotor och en induktionsmotor, som det är i Raven låter ju rimligt.
5% på model 3 med bara reluktansmotor(er).
3% på model S/X med en reluktansmotor och en induktionsmotor, som det är i Raven låter ju rimligt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Håller med. Det känns som en förlust. Samtidigt behöver man ju bromsa då och då för att hålla liv i bromsarna så de inte rostar.Tjosansa skrev:Lustig reflektion som Teslaägare när man behöver peta på bromsen. Fan, nu slits de ju ner!SALVETA skrev:Det är ju underbart om regen kommer funka ner till noll så man slipper bromsa vid rödljus mm, det har legat högst på min önskelista sen jag köpte bilen.
Möjligheten till regen som fyskisk princip avtar ju lägre hastigheten är. Man kan inte bromsa med regen vid alltför låga hastigheter för det finns inte tillräckligt med energi att återvinna vid några enstaka km/h.
Antingen får man slösa energi på att skapa moment i motorn, eller så får man lägga an de mekaniska bromsarna likt farthållaren gör nu när bilen framför närmar sig 0.
Jag tror det blir så att när man släpper gasen så använder bilen automagiskt de mekaniska bromsarna sömlöst från att regen börjar bli för svag tills bilen står stilla för att där stå i hold.
Hursomhelst kan det nog bli en bra finess. Denna borde alla bilar med AP-möjlighet får för de har ju möjligheten att bilen styr bromsarna.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Teslaspolen
- Teslaägare
"Undvik körfältsavvikelse" står det som nyhet. Men fanns inte denna funktion tidigare? Försökte i vart fall att provocera fram det på en 70-väg igår utan att lyckas. Är den så pass smart, eller bara trög att märka att något fel i körningen händer?
Fråga två! Det står att HomeLink har kommit till mobilappen. Det fanns ju redan långt tidigare till de som köpt EAP; fick själv prova på det under provtiden förra hösten (?). Nu ska den dock enligt ändringsloggen vara tillagd, men den funktionen hittar jag ingenstans i appen, trots senaste uppdateringen på den. Ser för övrigt de andra nya funktionerna relaterade till fönsterrutorna och klimatanläggningen.
Fråga två! Det står att HomeLink har kommit till mobilappen. Det fanns ju redan långt tidigare till de som köpt EAP; fick själv prova på det under provtiden förra hösten (?). Nu ska den dock enligt ändringsloggen vara tillagd, men den funktionen hittar jag ingenstans i appen, trots senaste uppdateringen på den. Ser för övrigt de andra nya funktionerna relaterade till fönsterrutorna och klimatanläggningen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Kanske bara är en förvirring av vad som funnits i olika länder. Ska man tro viss information så har ju Spotify precis kommit till bilarna 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Provkörde Leaf innan jag köpte 3an och gillade e-pedalen och saknade den direkt när jag provkörde 3an.Tjosansa skrev:Lustig reflektion som Teslaägare när man behöver peta på bromsen. Fan, nu slits de ju ner!SALVETA skrev:Det är ju underbart om regen kommer funka ner till noll så man slipper bromsa vid rödljus mm, det har legat högst på min önskelista sen jag köpte bilen.
Sen får man nog bromsa i högre hastighet än 5 om man ska få bort rost på skivorna.
Men hittills har jag inte sett något på skivorna så dom kanske har någon behandling mot rost som slits bort efter hand om man bromsar mekaniskt?
I vilket fall hade det varit bekvämt att slippa byta pedal om man inte måste.
Fick nu versionen 2019.32.12.3, vad är nytt i den?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Har samma, ingen aning heller.Zalman3 skrev:Fick nu versionen 2019.32.12.3, vad är nytt i den?
Model Y LR.
Model S70D
Senaste version 2019.32.10
Min verkar ha fastnat på 2019.32.11.1
Står ”searching for updates” men inget händer.
Står ”searching for updates” men inget händer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Uppdaterar till 2019.32.12.5 just nu. Återkommer om det är några stora förändringar, hoppas på att få lite mer effekt så man kommer iväg ordentligt vid rödljusen 

Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Stod inget nytt. Så antagligen ba4a buggfixar.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Richard @ Statsskuld.se
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Den extra kraften och tidsinställning för klimatisering är nu i early access program under version .36 så innan en helt ny version med nytt veckonummer dyker upp fortsätter det bara vara buggfixar tror jag.
Glad för att jag sålt min Tesla
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Tidsinställning kommer alltså? Det hade jag missat, grymt ju!Hertsh skrev:Den extra kraften och tidsinställning för klimatisering är nu i early access program under version .36 så innan en helt ny version med nytt veckonummer dyker upp fortsätter det bara vara buggfixar tror jag.
- kalle_sala
- Teslaägare
Märkte idag efter uppdateringen (32.12.5) att vägen blev regnbågsfärgad när man körde med AP aktiverad.
Nån som vet vad färgerna ska representera?
https://www.businessinsider.com/how-to- ... oad-2016-4kalle_sala skrev:Märkte idag efter uppdateringen (32.12.5) att vägen blev regnbågsfärgad när man körde med AP aktiverad.
“ To activate it, Tesla CEO Elon Musk says to click Autopilot four times in rapid succession.”
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Utrullning av 2019.36.1 har börjat. Installerar nu, går ju bra från telefon men blir väl slutligen knäppförklarad om jag rusar ut och testar före 6 en lördag morgon.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Nejdå, ett friskhetstecken! Man ska ta vara på dagenloftux skrev:Utrullning av 2019.36.1 har börjat. Installerar nu, går ju bra från telefon men blir väl slutligen knäppförklarad om jag rusar ut och testar före 6 en lördag morgon.

Hehe samma här. Spännandeloftux skrev:Utrullning av 2019.36.1 har börjat. Installerar nu, går ju bra från telefon men blir väl slutligen knäppförklarad om jag rusar ut och testar före 6 en lördag morgon.

Installerar justnu
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Richard @ Statsskuld.se
Vad är nyheterna i 2019.36.1?
Stämmer detta?
Cone visualizations.
One Pedal Driving
5% Power Increase
Scheduled Departures
Auto Navigation
Stämmer detta?
Cone visualizations.
One Pedal Driving
5% Power Increase
Scheduled Departures
Auto Navigation
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Koner för vägarbeten verkar i alla fall ha kommit nu.Zalman3 skrev:Vad är nyheterna i 2019.36.1?
Stämmer detta?
Cone visualizations.
One Pedal Driving
5% Power Increase
Scheduled Departures
Auto Navigation
https://www.teslarati.com/tesla-autopil ... tions/amp/

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Trist, man kan hoppas att begränsningen bara är under beta-perioden och att det kommer även till äldre modeller senare.jpetters skrev:
Effekthöjningen kan jag leva utan, men one-pedal driving vore ju trevligt att ha som alternativ.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options