Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 27 aug 2021 11:12
Någon som fått pris på service(avtal)?
Alla Ioniq 5 har ”flush handles”, ”automatic flush handles” (med motor) verkar inte finnas i Sverige än.mati skrev:Vad betyder "flush handles" egentligen? Detta står nämligen i utrustningslistan för 1st Edition också. Det var därför jag utgick ifrån att de är automatiska i 1st Edition. Precis som på alla Ioniq 5 som testas på YT osv. Annars förstår jag inte vad det är så speciellt med detta att det måste nämnas explicit. Dörrhandtag har ju alla bilar.
Ok, är det automatiskt som är det nya då?heldiggrisen skrev:Alla Ioniq 5 har ”flush handles”, ”automatic flush handles” (med motor) verkar inte finnas i Sverige än.mati skrev:Vad betyder "flush handles" egentligen? Detta står nämligen i utrustningslistan för 1st Edition också. Det var därför jag utgick ifrån att de är automatiska i 1st Edition. Precis som på alla Ioniq 5 som testas på YT osv. Annars förstår jag inte vad det är så speciellt med detta att det måste nämnas explicit. Dörrhandtag har ju alla bilar.
Yes. Flush betyder att handtaget ”följer dörrsidan”, typ infällt. I motsättning till vanliga som ligger utanpå som hittills har varit normen.mati skrev:Ok, är det automatiskt som är det nya då?heldiggrisen skrev:Alla Ioniq 5 har ”flush handles”, ”automatic flush handles” (med motor) verkar inte finnas i Sverige än.mati skrev:Vad betyder "flush handles" egentligen? Detta står nämligen i utrustningslistan för 1st Edition också. Det var därför jag utgick ifrån att de är automatiska i 1st Edition. Precis som på alla Ioniq 5 som testas på YT osv. Annars förstår jag inte vad det är så speciellt med detta att det måste nämnas explicit. Dörrhandtag har ju alla bilar.
i5rast skrev:Blev rätt störd över att min beställda First Edition AWD alltså inte ska ha laminerade sidorutor!? (akustikglas) Som tidigare skrivits så syns det inte till någon info om detta alls på svenska Hyundais hemsida, verkar inte att kunna fås som tillval vid nykonfiguration heller. Knappast någon vits att kontakta importören, därifrån har jag hittills bara fått i bästa fall meningslösa svar (finns även exempel på nedlåtande och dryga svar). Min säljare hos ÅF verkar ha semester. Hur f-n kan man smussla bort ljuddämpning när det finns att få och bilen ska säljas på hemska svenska makadam-vägar? E6:an verkar ju inneha någon typ av Europa-rekord i buller. I Tyskland blir min nuvarande Passat GTE som en helt annan bil. Jag var tydligen alltför naiv vid beställningen av Ioniq 5; eftersom det inte fanns mycket info i Sverige litade jag på norska utrustningslistan och tänkte att Sverige väl knappast får någon egen version...
Samma här. Jag tittade såklart på en massa tyska YT-kanaler som handlade om Project 45 bilarna som har sålts i Norge och Tyskland. Och de har automatiska dörrhandtag och akustikrutor. Och eftersom det hette att 1st Edition är fullutrustad, det enda som saknas är solceller på taket, utgick jag ifrån att bilarna kommer ha samma utrustning här. Precis som du säger, varför skulle vi i Sverige få nåt annat? Men det är tydligen precis det som händer. Och då poppar ju omedelbart nästa fråga upp i mitt huvud. Vad är det mer som saknas? På vilka punkter skiljer sig bilarna mellan länderna? Har de snålat för svenska marknaden för att kunna pressa priset? Bilen är ju tydligen mycket billigare i Sverige än t.ex. i Norge. Nu börjar man fatta varför.i5rast skrev:Jag var tydligen alltför naiv vid beställningen av Ioniq 5; eftersom det inte fanns mycket info i Sverige litade jag på norska utrustningslistan och tänkte att Sverige väl knappast får någon egen version...
Hej alla,i5rast skrev:Blev rätt störd över att min beställda First Edition AWD alltså inte ska ha laminerade sidorutor!? (akustikglas) Som tidigare skrivits så syns det inte till någon info om detta alls på svenska Hyundais hemsida, verkar inte att kunna fås som tillval vid nykonfiguration heller. Knappast någon vits att kontakta importören, därifrån har jag hittills bara fått i bästa fall meningslösa svar (finns även exempel på nedlåtande och dryga svar). Min säljare hos ÅF verkar ha semester. Hur f-n kan man smussla bort ljuddämpning när det finns att få och bilen ska säljas på hemska svenska makadam-vägar? E6:an verkar ju inneha någon typ av Europa-rekord i buller. I Tyskland blir min nuvarande Passat GTE som en helt annan bil. Jag var tydligen alltför naiv vid beställningen av Ioniq 5; eftersom det inte fanns mycket info i Sverige litade jag på norska utrustningslistan och tänkte att Sverige väl knappast får någon egen version...
Åh så bra! Då kan jag andas ut. Då hade försäljaren rätt om detta men synes tyvärr inte om de motoriserade dörrhandtagen…Fuji skrev:Hej alla,i5rast skrev:Blev rätt störd över att min beställda First Edition AWD alltså inte ska ha laminerade sidorutor!? (akustikglas) Som tidigare skrivits så syns det inte till någon info om detta alls på svenska Hyundais hemsida, verkar inte att kunna fås som tillval vid nykonfiguration heller. Knappast någon vits att kontakta importören, därifrån har jag hittills bara fått i bästa fall meningslösa svar (finns även exempel på nedlåtande och dryga svar). Min säljare hos ÅF verkar ha semester. Hur f-n kan man smussla bort ljuddämpning när det finns att få och bilen ska säljas på hemska svenska makadam-vägar? E6:an verkar ju inneha någon typ av Europa-rekord i buller. I Tyskland blir min nuvarande Passat GTE som en helt annan bil. Jag var tydligen alltför naiv vid beställningen av Ioniq 5; eftersom det inte fanns mycket info i Sverige litade jag på norska utrustningslistan och tänkte att Sverige väl knappast får någon egen version...
nu har jag pratat med en försäljare som var vänlig nog att reda ut det här med huruvida I5 är utrustade med laminerade rutor eller ej. Essential bilarna har INGA "akustikrutor". Till min glädje så är Advanced modellen utrsutad med
"dubbelglas" på såväl vindruta som sidorutor. Eftersom den norska versionen har en akustikfilm så borde förhoppningsvis även den svenska versionen ha detta (försäljaren hade inte hört talas om termen "akustikfilm")).
Härmed kan vi nu fastslå att Essential och Advanced/FE skiljer sig åt. Folk har provåkt Essential modellen och trots detta har I5 fått bra recensioner map buller. Rimligtvis bör Advanced/FE modellerna ha ännu bättre
ljudisolering. Har sagt det tidigare men upprepar åter: det är anmärkningsvärt att försäljarna är så dåligt pålästa. Ovannämnda försäljare var dock vänlig att utföra ockulär besiktning på en Essential/Advanced bil och kunde
otvetydigt konstatera att Advanced hade dubbelglas på vindruta/sidorutor, till skillnad för Essential som har enkelglas.
Nu har jag kontaktat ytterligare en Huyndai försäljare och denna kunde omedelbart svara på min fråga. Tyvärr är det så att de svenska I5 bilarna (såväl Essential som Advanced) utrustade med en "akustiksolfilm" påAida skrev:Åh så bra! Då kan jag andas ut. Då hade försäljaren rätt om detta men synes tyvärr inte om de motoriserade dörrhandtagen…Fuji skrev:Hej alla,i5rast skrev:Blev rätt störd över att min beställda First Edition AWD alltså inte ska ha laminerade sidorutor!? (akustikglas) Som tidigare skrivits så syns det inte till någon info om detta alls på svenska Hyundais hemsida, verkar inte att kunna fås som tillval vid nykonfiguration heller. Knappast någon vits att kontakta importören, därifrån har jag hittills bara fått i bästa fall meningslösa svar (finns även exempel på nedlåtande och dryga svar). Min säljare hos ÅF verkar ha semester. Hur f-n kan man smussla bort ljuddämpning när det finns att få och bilen ska säljas på hemska svenska makadam-vägar? E6:an verkar ju inneha någon typ av Europa-rekord i buller. I Tyskland blir min nuvarande Passat GTE som en helt annan bil. Jag var tydligen alltför naiv vid beställningen av Ioniq 5; eftersom det inte fanns mycket info i Sverige litade jag på norska utrustningslistan och tänkte att Sverige väl knappast får någon egen version...
nu har jag pratat med en försäljare som var vänlig nog att reda ut det här med huruvida I5 är utrustade med laminerade rutor eller ej. Essential bilarna har INGA "akustikrutor". Till min glädje så är Advanced modellen utrsutad med
"dubbelglas" på såväl vindruta som sidorutor. Eftersom den norska versionen har en akustikfilm så borde förhoppningsvis även den svenska versionen ha detta (försäljaren hade inte hört talas om termen "akustikfilm")).
Härmed kan vi nu fastslå att Essential och Advanced/FE skiljer sig åt. Folk har provåkt Essential modellen och trots detta har I5 fått bra recensioner map buller. Rimligtvis bör Advanced/FE modellerna ha ännu bättre
ljudisolering. Har sagt det tidigare men upprepar åter: det är anmärkningsvärt att försäljarna är så dåligt pålästa. Ovannämnda försäljare var dock vänlig att utföra ockulär besiktning på en Essential/Advanced bil och kunde
otvetydigt konstatera att Advanced hade dubbelglas på vindruta/sidorutor, till skillnad för Essential som har enkelglas.
Ååååå neeeeej! Va fan.Fuji skrev:Nu har jag kontaktat ytterligare en Huyndai försäljare och denna kunde omedelbart svara på min fråga. Tyvärr är det så att de svenska I5 bilarna (såväl Essential som Advanced) utrustade med en "akustiksolfilm" påAida skrev:Åh så bra! Då kan jag andas ut. Då hade försäljaren rätt om detta men synes tyvärr inte om de motoriserade dörrhandtagen…Fuji skrev:Hej alla,i5rast skrev:Blev rätt störd över att min beställda First Edition AWD alltså inte ska ha laminerade sidorutor!? (akustikglas) Som tidigare skrivits så syns det inte till någon info om detta alls på svenska Hyundais hemsida, verkar inte att kunna fås som tillval vid nykonfiguration heller. Knappast någon vits att kontakta importören, därifrån har jag hittills bara fått i bästa fall meningslösa svar (finns även exempel på nedlåtande och dryga svar). Min säljare hos ÅF verkar ha semester. Hur f-n kan man smussla bort ljuddämpning när det finns att få och bilen ska säljas på hemska svenska makadam-vägar? E6:an verkar ju inneha någon typ av Europa-rekord i buller. I Tyskland blir min nuvarande Passat GTE som en helt annan bil. Jag var tydligen alltför naiv vid beställningen av Ioniq 5; eftersom det inte fanns mycket info i Sverige litade jag på norska utrustningslistan och tänkte att Sverige väl knappast får någon egen version...
nu har jag pratat med en försäljare som var vänlig nog att reda ut det här med huruvida I5 är utrustade med laminerade rutor eller ej. Essential bilarna har INGA "akustikrutor". Till min glädje så är Advanced modellen utrsutad med
"dubbelglas" på såväl vindruta som sidorutor. Eftersom den norska versionen har en akustikfilm så borde förhoppningsvis även den svenska versionen ha detta (försäljaren hade inte hört talas om termen "akustikfilm")).
Härmed kan vi nu fastslå att Essential och Advanced/FE skiljer sig åt. Folk har provåkt Essential modellen och trots detta har I5 fått bra recensioner map buller. Rimligtvis bör Advanced/FE modellerna ha ännu bättre
ljudisolering. Har sagt det tidigare men upprepar åter: det är anmärkningsvärt att försäljarna är så dåligt pålästa. Ovannämnda försäljare var dock vänlig att utföra ockulär besiktning på en Essential/Advanced bil och kunde
otvetydigt konstatera att Advanced hade dubbelglas på vindruta/sidorutor, till skillnad för Essential som har enkelglas.
vindrutan. Ingenting på sidorutorna. Denna försäljaren visste vad hen pratade om och hade fått denna frågan många gånger tidgare. Jag ber om ursäkt för min tidigare vilseledande information. Den indormationen kom dock direkt
från en försäljare som var "stensäker" på att Advanced modellen hadde dubbelglas, han kunde enligt uppgift lätt se detta. JAg vet inte längre vad jag ska tro men jag lutar åt att den sistnämnda försäljaren visste vad hen pratade om och tyvärr tyder detta på att vi i Sverige inte får "äkta" akustikrutor. Tragiskt. Jag ber åter om ursäkt för min förra vilseledande information som jag skrev i god tro.
Känns som det var ett dåligt provkörningsexemplar av er Merca. Även Tesla har ibland haft problem med dåliga visnings/provkörningsex. Hur man nu kan missa sådant.jurand skrev:Minns E-klassen jag körde innan jag tog BMW-n och där var det en massa konstiga oljud som gjorde att jag vände o lämnade tillbaka bilen, troligen var det just med den bilen men då har man den inte som provbil tänkte jag.Esterox skrev:I tysta bilar är det ju inprincip bara vägljud som hörs.
Skulle hållt mig till BMW, deras tillvalslistor är kilometer långa men man vet vad man får och inte får och missar man något tillval så är det ens eget fel. Istället som det är nu med vissa märken där bilar har bara packet som skiljer sig mellan år, marknad och recension...
Min fru tycker jag är dum i huvudet som surar över dessa två "bagateller"(hennes ord inte mina) och jag får nog ge mig för det är en grymt snygg bil och fortfarande väldigt bra(enligt det man sett på YT...) och jag gillade Essential varianten trots allt.
Jag var tacksam att han tog sig tid att göra detta extraarbete men i värsta fall så ljög fanskapet mig rakt upp i ansiktet. Jag frågade om han verkligen lätt kunde se skillnad. "Man ser tydligt att det är dubbelglas". Tyvärr så framgick det tydligt av min fråga att jag var mycket oroad över avsaknad av akustikrutor. Men det ska väl för fan inte påverka!?i5rast skrev:Grrrr var den första säljaren full eller, som säger sig ha gått och kollat och sen påstår att Advanced har akustikrutor??
Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta ärDanneLKPG skrev:I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.Fuji skrev:Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta ärDanneLKPG skrev:I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.Fuji skrev:Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.Fuji skrev:Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta ärDanneLKPG skrev:I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Hm, och vilken logik skulle det finnas bakom detta? Å andra sidan så verkar ju FE inte vara riktigt samma som Advanced ändå. Annars hade man väl knappast börjat med att rulla ut Advanced bilar medan FE får vänta. Hade det varit exakt samma bil så hade de väl ändå kunnat göra så som det var sagt från början, dvs FE levereras innan alla andra.Fuji skrev:Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.