macky skrev:Q4 e-tron är ju på intet sätt en ersättare till e-tron. Q4 blir ju i praktiken en Q3 fast elbil. Större förstås men en VW baserad produkt. Vanliga e-tron är på en plattform som är framtagen för de större och dyrare bilarna som nu anpassats till eldrift. Här är det istället VW som lånar in sig med Touareg. Vad som ersätter e-tron borde väl bli en Q6 e-tron och den kommer att bygga på porsches och audis gemensamma elbilsplattform PPE. Först ut där borde eldriven Macan bli om ngt år. Alltså inte den plattform som Taycan och e-tron GT är på.
En annan sak att Q4 e-tron kanske kommer ta potentiella kunder från e-tron. Men det får vi väl se. Om värsta Enyaq med lull-lull går på 600” plus så lär ju en Q4 landa minst 150-200 mer med utrustning. Då är det ju inte lika givet att det skulle vara så mycket bättre val. Q4 är ju trots allt sämre på allt utom räckvidd.
Peter Mertens, Audi’s technical development chief om MLB-Evo(etron):
"We have changed direction. You give up too much potential if you have a platform that tries to do everything – it’s too expensive, too heavy, it has proportions that do not fit with luxury brands.”
Dvs Audi själva säger att etron är för dyr, för tung, proportioner som inte passar ett lyxmärke.
Jag förstår inte riktigt vad du menar etron skulle vara bättre på?
Q4 lär ha bättre prestanda, vara ordentligt mkt lättare, snålare, längre räckvidd, modernare infotainment, billigare... och nästan lika mkt utrymme.