Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 feb 2020 07:31
Det är riktigt riktigt fult att ändra så att man kan tro att det är samma pris som förut. Ionity verkar inte riktigt vilja ha kunder?
Mati, byt till en ellastbil. Då blir det billigt, med ett 720kWh batteri blir kWh priset rimligt.mati skrev:Frågan är vad som händer sen. Vad kostar deras abonnemang? Är det måtro lika "förmånligt" som koncernsyskonets e-tron charging service?
850kr flatrate är ju verkligen bra. Jag ska nog åka till Ionity och ladda e-Golfen med flatraten. Jag kanske lyckas trycka in 33kWh, det blir 25kr/kWh eller 45 kr/mil eller nåt. Riktigt billigt. För visst är decimalpunkten bara på fel ställe?![]()
![]()
Fy Ionity! Ni får dra åt helvete! Det blir livstidsbojkott från min sida!
The first models to enter production will be battery-electric 4x2 and 6x2 articulated trucks with modular and scalable batteries with a capacity of up to 720 kWh and an electric powertrain that delivers up to 480 kW of continuous power output, Milton said.
Var tvungen att gå in och kolla i appen. Prisuppgifterna är klart luddiga. "850kr FLAT" fick jag inte upp, men väl 8,7SEK/kWH men MAX 850 SEK.heldiggrisen skrev:Verkar som IONITY (här i Malmö iaf) har båda ”flatrate” och tidbaserat fakturering. En smärre prisökning från 85kr dock.
De har inte ens tänkt efter efter.zyax skrev:Problemet med Ionity är att de inte tänkt efter före. Detta ska betala sig själv på något sätt, när sedan laddarna inköpta av andra parter kostar miljoner per laddstation så blir det dyrt.
Hur hade Elon gjort, eller hur hade en kinesisk firma gjort? De hade givet försökt få ner kostnaderna på själva stationen i sig så långt det går. Det går att göra i stor skala, men ska man hålla på som biltillverkarna och köpa in dessa från andra olika parter så styr de inte själva över detta och landar på något som kommer att kosta hutlöst fram tills dess att massproduktion av dessa grejer kommit igång. Det borde gå att komma ner i kostad per laddare till några hundra tusen kronor varför stationen i sig går runt på ett mycket lägre pris om man nödvändigtvis måste hålla sig till den här modellen.
De är ju lika fel ute här som med att inte skapa sin egen produktion av batterier före de skapar bilarna. Man kan säga att för gammeltillverkarna gäller inte hönan eller ägget, där gäller att man skapar hönan med inköpta ägg och så inser man att för att göra egna ägg så behövs några tuppar också, men det glömde man.
EU ”kräver” jo att priset är transparent, något man knappt kan kalla minutpris på laddstation.loftux skrev:Det borde gå att anmäla till konsumentverket. Helt klart ett ocker pris, oklart om det går att anmäla för det. Det som går att anmäla är att det saknar prisjämförelse så att kunden kan göra ett informerat beslut.
Just det, hade samma idé.Zalman3 skrev:Mati, byt till en ellastbil. Då blir det billigt, med ett 720kWh batteri blir kWh priset rimligt.
Nej, då höjer de priset. Det har de ju redan flaggat för att det kommer hända, eftersom nuvarande prissättning fortfarande är för låg för att det ska gå ihop. Säger de. Man kan verkligen undra vad det är för kostnader de har. Förmodligen en mördarmässigt stor monsterorganisation med massa chefer och mellanchefer och feta löner, kombinerat med mycket administration och byråkrati som kostar multum. Till exempel så försvarar de sig med att de har support på 7 olika språk. I min värld hade det räckt att börja med max tre språk om man vill hålla det på en lagom nivå. Tyska, franska och engelska.Jerker skrev:Man undrar ju hur långt de kommer att driva det här med att Ionity ska bära sina egna kostnader. Då ska det ju också kunna gå i konkurs. Men då tvingas ägarna gå in med nytt kapital för att kunna upprätthålla sina åtaganden gentemot nybilsägare som har gratis eller subventionerad laddning. Om de inte får andra än nybilsägare att ladda där, då kommer det ju i praktiken att bli en kostnad för dem, inte en självbärande verksamhet.
De höjer priset och får ännu lägre inkomster och så höjer de priset...mati skrev:Nej, då höjer de priset. Det har de ju redan flaggat för att det kommer hända, eftersom nuvarande prissättning fortfarande är för låg för att det ska gå ihop. Säger de. Man kan verkligen undra vad det är för kostnader de har. Förmodligen en mördarmässigt stor monsterorganisation med massa chefer och mellanchefer och feta löner, kombinerat med mycket administration och byråkrati som kostar multum. Till exempel så försvarar de sig med att de har support på 7 olika språk. I min värld hade det räckt att börja med max tre språk om man vill hålla det på en lagom nivå. Tyska, franska och engelska.Jerker skrev:Man undrar ju hur långt de kommer att driva det här med att Ionity ska bära sina egna kostnader. Då ska det ju också kunna gå i konkurs. Men då tvingas ägarna gå in med nytt kapital för att kunna upprätthålla sina åtaganden gentemot nybilsägare som har gratis eller subventionerad laddning. Om de inte får andra än nybilsägare att ladda där, då kommer det ju i praktiken att bli en kostnad för dem, inte en självbärande verksamhet.
De har nog aldrig försökt att hålla priset nere. Det känns inte så.
Och så småningom blir det 1 miljon € per kWh för sista kunden som fortfarande laddar hos Ionity för att det är så bra. Men det gör ju inget, hemma laddar man ju forfarande billigt.Jerker skrev:De höjer priset och får ännu lägre inkomster och så höjer de priset...
Det kommer nog att gå bra, det där!
Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
De flesta tyskar har på något sätt läst engelska i skolan, mer eller mindre. Men inte de äldre. Och "östtyskarna" som gick i skolan under DDR-tiden har inte heller nödvändigtvis läst engelska. Hon tanten Merkel kan t.ex. inte engelska eftrsom hon är från forna Östtyskland. Men ryska kan hon.Jerker skrev:Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.
För att dom inte klarade av att bygga bra fungerande laddare med bra programvara och betalsystem till det...BrooklynS skrev:Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Troligen för att det krånglar titt som tätt.BrooklynS skrev:Varför behövs ”support” för att stoppa i en sladd i bilen?
Jag intresserar ju mig för den kanske kommande elbilen Sono Sion och tar del av det företagets informationsflöde. De gjorde några livestreamar där de talade engelska för att nå en större publik och jisses vad mycket skit de fick för det i den tyska FB-gruppen! Alla var så upprörda eftersom de inte begrep ett ord av vad de sagt. Så sedan dess kör de alla videor och livestreamingar på tyska men textar dem på engelska.mati skrev:De flesta tyskar har på något sätt läst engelska i skolan, mer eller mindre. Men inte de äldre. Och "östtyskarna" som gick i skolan under DDR-tiden har inte heller nödvändigtvis läst engelska. Hon tanten Merkel kan t.ex. inte engelska eftrsom hon är från forna Östtyskland. Men ryska kan hon.Jerker skrev:Tyskar kan väl inte engelska? Iaf inte äldre herrar som kör Audi, Mercedes osv.Remuz skrev:Lokalt språk för support ska nog inte underskattas. Tyskland är rätt ok på engelska, Frankrike, Spanien, Portugal med flera är det inte... Sedan råkar spanska var världens näst största språk också.![]()
Sen är det faktiskt så att man i Tyskland i princip aldrig utsätts för det engelska språket. Allting är ju översatt. Jag har bott i Tyskland i över 30 år, läst på universitetet, jobbat som utvecklare. Men jag har aldrig behövt varken prata, skriva eller läsa engelska. Förutom i skolan där engelska var obligatoriskt, men våra lärare var nog inte heller sådär superduktiga på det skulle jag påstå.
Det var inte förrän jag flyttade till Sverige som jag faktiskt lärde mig engelska på riktigt.
Så ja, i teorin kan tyskarna engelska, men få känner sig bekväma med det.
Det är rätt binärt i Tyskland. Antingen pratar man bra engelska, eller så kan man knappt räkna till tio.Mickep skrev:Blir lite ot, men jag tror att svenskar är lika bra på tyska som tyskar är på engelska.
Vi har läst tyska i skolan (flesta har två språk) men vi utsätts inte för tyska, vi kan enstaka fraser. Engelska är vi suveräna på, för det kommer till oss dagligen. (talar om i genomsnittet hos befolkningen).
Därför är det synd med brexit, för vad majoriteten hoppades med eu var att få åka till london och jobba.
åter till topic.
Sååååå.... har det kommit upp några ionityladdare nyligt?