{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Legato »

Matte skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
Är du inte oroad att det blir svårt att sälja momssmittad bil?

Jag velar och velar om jag ska plocka ut "min" S eller inte. Man vill såklart helst få eventuell vinst privat, men vet att det iaf med X varit väldigt svårt att sälja privatägd/momssmittad bil.

Kanske blir det annorlunda med en ännu dyrare S Plaid pga extremt förmånsvärde, men min gissning är att man ändå förlorar rätt många potentiella köpare.
Nej det är jag faktiskt inte. Visst finns det många som tar så dyra bilar på firman också men skillnaden mot privatägt är ju mycket mindre än förr.

Skiljer 275 tkr mot en nybeställning och man slipper vänta. Tror man kan sälja till handlare till god vinst också. Särskilt om man får den ganska tidigt. Jag räknar med en vinst på 150-250 tkr. Fast man vet ju aldrig... :)
Mmm, tror iofs 150 är mer rimligt än 250. Handlaren måste ju ha lite marginal och ska ligga ut med mkt kapital, men det är ju bra pengar det också såklart!

Jag tror iofs nedsidan är begränsad, risken att behöva sälja med förlust borde vara liten. Enda reella risken för det är väl egentligen om Tesla plötsligt dumpar priserna.

Ångrar lite att min är "fullsmetad" också. Hade känts lättare/säkrare med en för 1,3 än "min" för 1,5.
Det där med att nedsidan är begränsad är superviktigt, och göra att man kan chansa en hel del (bortsett från att Tesla dumpar priserna).

Du kan inte avvakta någon månad för att se vad som händer o om folk får dom sålda? Eller tänker du att leveranstiden blir förskjuten så mycket att det blir en "annan marknad"?
Ja det vore ju också en väg att gå. Risken är väl bara att man missar efterfrågan precis i början från såna som vill vara först... Men ja, man minskar nog risken en aning iaf!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:

Ja det vore ju också en väg att gå. Risken är väl bara att man missar efterfrågan precis i början från såna som vill vara först... Men ja, man minskar nog risken en aning iaf!
Man ökar ju risken för prissänkningar också iofs. Även om jag inte tror den risken är överhängande med den här inflationen som vi haft på sistone.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Är det någon här som har svarat ja på sms:et om vinterdäck? Bara undrar lite hur lång tid det tar innan man får den ändrade orderbekräftelsen. Jag utgår även från att det inte är nödvändigt att stressa med att betala handpenningen (första förhöjda hyra)?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Ringde Tesla i Umeå, kommer även att gå att köpa Dubbade Hakka 10. Dock inget pris ännu.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
FutureTesla
Teslaägare

Inlägg av FutureTesla »

Det går ju även att köpa bilen via företaget (kreditköp) istället för att leasa om man vill slippa förmånsvärde och ha flexibilitet att sälja när man vill?
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

FutureTesla skrev:
Det går ju även att köpa bilen via företaget (kreditköp) istället för att leasa om man vill slippa förmånsvärde och ha flexibilitet att sälja när man vill?

Förmånsvärde får du ändå tyvärr. ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

MWall skrev:
FutureTesla skrev:

Förmånsvärde får du ändå tyvärr. ;)
Ja, förmånsvärdet slipper man inte för det. Och bilen blir dessutom momssmittad, kan vara värt att komma ihåg också.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

FutureTesla skrev:
Hahahaha, hoppas du inte gjort detta på riktigt :lol:
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Någon som varit i kontakt med bilfirma angående att sälja bilen vidare till dom direkt och i så fall vad bjuder dom?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Någon som varit i kontakt med bilfirma angående att sälja bilen vidare till dom direkt och i så fall vad bjuder dom?

Ja, men de bjuder inte något så här långt innan. Marknaden rör på sig och de tar inte såna risker i onödan. När jag tog upp det, med Riddermarks, så kom vi överens om att jag skulle höra av mig igen när jag fått regnummer.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Tycker det mest vara personer som ska sälja sina bilar ganska snart, är dom inte bra?

Kan bli spännande det här med prisbilden. ;)
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Tycker det mest vara personer som ska sälja sina bilar ganska snart, är dom inte bra?

Mmm känns som det finns en uppenbar risk att utbudet kommer överstiga efterfrågan. Velar fortfarande :lol:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:

Nej, jag är inte intresserad av den själv med den ratten och den gamla uttjatade exteriören. Alldeles för dyr om man som jag inte riktigt värdesätter den extrema prestandan.

Kanske blir det en liten tillgångspuckel i början. Man får nog ha lite is i magen också kanske. Framåt april kan nog den första rushen vara över.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Även fast man har en tidig beställning av Plaid så tror jag man ska göra som vid alla bilaffärer: Kalkylera med att det knappast är en bra investering, men hålla tummarna för att bli positivt överraskad. För egen del spelar det dock ingen större roll. OM nu mitt eget köp går igenom hela vägen så är det för att behålla bilen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Själv är jag rätt nöjd med att få bilen till 300k lägre pris än nya samt förhoppningsvis motsvarande lägre förmånsvärde, så att sälja kommer inte på tal förrän om åtminstone några år.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
Själv är jag rätt nöjd med att få bilen till 300k lägre pris än nya samt förhoppningsvis motsvarande lägre förmånsvärde, så att sälja kommer inte på tal förrän om åtminstone några år.

Förmånsvärdet går på listan och inte på vad du betalar. Så tyvärr.

Jag får min 275' billigare och det är en speciell modell som borde ha lite hajp. Har svårt att se att det ska bli en förlustaffär även om det är fler än jag som kommer sälja.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Kul att höra, vill gärna se några i trafik, 3 Y finns det många av och är inte så vackra och de flesta i vitt eller svart.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Kul att höra, vill gärna se några i trafik, 3 Y finns det många av och är inte så vackra och de flesta i vitt eller svart.

Jag tycker Model Y Performance har växt på mig. Tycker Y är bra mycket snyggare än 3 nuförtiden. Tycker den är ganska snygg i vitt också, men den kommer ju bli extremt vanlig. Helst hade jag velat ha en blå med vit inredning. Men då får man ingen bil förrän april 23 typ.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Dagfinn skrev:

Jag får min 275' billigare och det är en speciell modell som borde ha lite hajp. Har svårt att se att det ska bli en förlustaffär även om det är fler än jag som kommer sälja.

Förmånsvärdet går på skatteverkets lista för i år, och den baserar sig på det gamla priset. Vilket torde hjälpa folk som vill sälja direkt, då köparen får med sig detta också. Om bilen produceras i år då.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dagfinn skrev:
MWall skrev:
Dagfinn skrev:

Förmånsvärdet går på skatteverkets lista för i år, och den baserar sig på det gamla priset. Vilket torde hjälpa folk som vill sälja direkt, då köparen får med sig detta också. Om bilen produceras i år då.

Ja just det. Det visste jag faktiskt inte. Det är ju bra!
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

MWall skrev:
Dagfinn skrev:
MWall skrev:
Dagfinn skrev:

Ja just det. Det visste jag faktiskt inte. Det är ju bra!
Med det sagt, så blir det ju oavsett en rätt kraftig uppjustering av förmånsvärde med den nya MX för min del om man jämför med min nuvarande MS från 2018, som har en sjukt lågt förmånsvärde. Jag byter inte till den nya för att det är förmånligt för att säga det på det viset... Därför är det lite extra bra om den kommer i år åtminstone.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

I en annan tråd var det någon som skrev att skatteverket justerar prislistorna i november oftast. Är det inte risk då att alla får det nya värdet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
I en annan tråd var det någon som skrev att skatteverket justerar prislistorna i november oftast. Är det inte risk då att alla får det nya värdet?
Förmånsvärdet gäller ju för ett helt kalenderår. Är bilen tillverkad 2022 så gäller förmånsvärdet för 2022 som ju redan är satt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Legato skrev:
Pontus skrev:
Förmånsvärdet gäller ju för ett helt kalenderår. Är bilen tillverkad 2022 så gäller förmånsvärdet för 2022 som ju redan är satt.
Låter ju logiskt men jag har ett svagt minne om att dom ändrar två gånger om året hur funkar det, kan minnas fel?
Sedan är det väl inte tillverkningsdatum i när den reggae i trafik första gången? Blir i och för sig också konstigt med bilar från utlandet.

Edit: Det här står på skatteverketshemsida
"Kompletteringar och ändringar under året publiceras i en ny lista (ändringsföreskrift) där varje ändring eller tillägg har markerats med ett kantstreck. Ändringarna finns också med i programmet för bilförmånsberäkningen."
Innebär det att förmånsvärdet kan ändras under året?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu kommer en riktig OT.
Är följande upplägg bedrägeri eller olagligt på annat sätt.
- Starta ett bolag
- Låna pengar att mig som privatperson
- Leasa en Plaid
- Jag betalar förmånsvärde och bolaget socialavgifter på det men betalar ingen lön
- Bolaget bedriver konsultverksamhet men med minimala inkomster
- Efter 3 år så säljs bilen och eventuell vinst kvittar mot del av det privata lånet, resten av lånet väljer jag som långivare att skriva av.
- Bolaget avvecklas

Väldigt hypotetisk fråga men kul tanke. Gissar dock att det inte blir så ekonomiskt bra om bolaget inte har någon inkommande moms att kvitta mot halva momsen på leasingavgiften.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Skriv svar